19T geinstalleerd, maar

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
Nairua
Donateur
Donateur

19T geinstalleerd, maar

Bericht door Nairua » do 13 jun, 2013 9:32

Bij de installatie hebben ze de twee helften iets anders moeten draaien omdat het anders niet paste.
Alleen klopt de afstelling van de wastegate nu niet meer.

Waar kan ik dit laten afstellen en hoe kom ik aan de 'juiste' waardes? Want naar Saab hollen zal niet zoveel zin hebben aangezien het geen standaard turbo/configuratie is, right?

Tweede puntje, en excuses voor de vage omschrijving: Bij acceleratie lijkt de turbo niet evenredig lucht aan te zuigen. Alsof er soms (want het is niet altijd zo) wat vertraging tussendoor zit. Met de regelmaat van het kijken van een aflevering van South Park waarin het vloeken weggepiept wordt. Waar de piepjes het korte onderbreken van de luchtstroom is.

Iemand een idee?

Maarten
Lid van verdienste

Re: 19T geinstalleerd, maar

Bericht door Maarten » do 13 jun, 2013 9:48

Het verdraaien van het compressor- en het turbinehuis gebeurt vaker als je een andere turbo monteert die origineel niet op je auto is geleverd. Als je een TD04 van een 9000 op b.v. een 9-5 monteert moet je ook gaan verdraaien.

Is bij jouw 19T de originele turbo bewerkt tot een 19T of heb je een andere gekocht?

Wat het niet evenredig lucht aanzuigen en de vertragingen betreft: Is je ECU gemapt voor de andere turbo, of ben je met de waarden van de originele turbo een andere turbo (met andere karakteristiek) aan het aansturen?

Nairua
Donateur
Donateur

Bericht door Nairua » do 13 jun, 2013 10:05

Maarten schreef:Het verdraaien van het compressor- en het turbinehuis gebeurt vaker als je een andere turbo monteert die origineel niet op je auto is geleverd. Als je een TD04 van een 9000 op b.v. een 9-5 monteert moet je ook gaan verdraaien.

Is bij jouw 19T de originele turbo bewerkt tot een 19T of heb je een andere gekocht?
Ander gekocht, zover ik weet half origineel Aero en half Volvo 19T. Ik kreeg hem in 1 stuk aangeleverd maar de garage heeft wat moeten draaien om hem te plaatsen. Dus de afstelling van de wastegate klopt niet meer. Lijkt me. Toch?
Maarten schreef:Wat het niet evenredig lucht aanzuigen en de vertragingen betreft: Is je ECU gemapt voor de andere turbo, of ben je met de waarden van de originele turbo een andere turbo (met andere karakteristiek) aan het aansturen?
Remap voor de 19T. Probleem is exact hetzelfde als bij m'n 14T met bijbehorende software, alleen iets luider.

inactief
Geregistreerd lid

Bericht door inactief » do 13 jun, 2013 11:06

Hoi Olaf,

Je huidige setup moet geremapt worden op een nieuwe turbo.
Dit is een ontzettend lastig werkje, vooral omdat Trionic 8 nog relatief onbekend is.
We weten niet wat er gebeurt bij hogere waardes, wat vind de computer, wat moet er gefopt worden.

Als ik jou was:
Breedband lambda installeren / EGT sensor installeren, lezen lezen lezen en zelf leren hoe de boost en PID maps te regelen.

Anders:
Software kopen bij Maptun / Custom laten lunen.

Dit gaat (nu nog) boven mijn pet bij Trionic 8.
Zeker zonder de bovengenoemde sensoren.

Nairua
Donateur
Donateur

Bericht door Nairua » do 13 jun, 2013 13:50

Hi Gijs, hij heeft een custom pro tune. Het gaat me echt om wat ik moet doen qua wastegate/lucht ding.

inactief
Geregistreerd lid

Bericht door inactief » do 13 jun, 2013 13:57

Boosmap aanpassen en pid controllers aanpassen... Als je daarop googlet zou de theorie tevoorschijn moeten komen...

Nairua
Donateur
Donateur

Bericht door Nairua » do 13 jun, 2013 14:28

Softwarematig? Maar ik bedoel echt het stangetje van de wastegate hè. Wat mechanisch op een bepaalde afstand moet zijn om de klep te openen. Tenminste, volgens de WIS.

Of doel je op het luchtprobleem?

Nairua
Donateur
Donateur

Bericht door Nairua » do 13 jun, 2013 15:08

http://youtu.be/p12g1PpIcjE" onclick="window.open(this.href);return false;

Mag ik dit als leidraad gebruiken?

Maarten
Lid van verdienste

Bericht door Maarten » do 13 jun, 2013 15:08

Stangetje van de actuatorarm kan je gewoon buigen en passend maken.

Nairua
Donateur
Donateur

Bericht door Nairua » do 13 jun, 2013 16:06

Maarten schreef:Stangetje van de actuatorarm kan je gewoon buigen en passend maken.
En qua afstelling? Gewoon afstellen mbv eerdere YT info?

Maarten
Lid van verdienste

Bericht door Maarten » do 13 jun, 2013 16:32

Voor welke basisboost is je boostmap geschreven?
Om het maximale uit een 19T te halen moet er behoorlijk wat voorspanning op de actuator staan om te voorkomen dat de wastegate opengeblazen wordt door de druk in het turbinehuis.

Nairua
Donateur
Donateur

Bericht door Nairua » do 13 jun, 2013 17:13

Maarten schreef:Voor welke basisboost is je boostmap geschreven?
Om het maximale uit een 19T te halen moet er behoorlijk wat voorspanning op de actuator staan om te voorkomen dat de wastegate opengeblazen wordt door de druk in het turbinehuis.
Goede vraag. Kom ik op terug.

Wat betreft het afstellen verhaal op zich: Garage gaat kosteloos de turbo eruit halen zodat ik hem kan laten afstellen en ze bouwen hem ook weer kosteloos in. Moet ik alleen nog een adresje hebben waar ze de wastegate kunnen afstellen. Tips zijn welkom.

Thanks voor je reactie Maarten.

Maarten
Lid van verdienste

Bericht door Maarten » do 13 jun, 2013 17:22

Ben niet zo bekend met de 9-3 sportsedan, maar kan je de voorspanning van de actuator niet bijstellen zonder dat de turbo gedemonteerd moet worden? :shock:

Het afstellen kan iedereen met een drukmetertje.

Nairua
Donateur
Donateur

Bericht door Nairua » do 13 jun, 2013 18:04

Maarten schreef:Ben niet zo bekend met de 9-3 sportsedan, maar kan je de voorspanning van de actuator niet bijstellen zonder dat de turbo gedemonteerd moet worden? :shock:

Het afstellen kan iedereen met een drukmetertje.
En waar kan ik de juiste waardes uit afleiden?

Maarten
Lid van verdienste

Bericht door Maarten » do 13 jun, 2013 18:19

De basisboost is de boost die geleverd wordt zonder tussenkomst van de driewegklep. De opgebouwde boost drukt dan rechtstreeks via de actuator de wastegate open.

Je tuner kan je vertellen op hoeveel Bar de basislaaddruk moet staan om aan te sluiten bij de software.

Plaats reactie