Lambdasensor op V4
-
Alex B
- Geregistreerd lid
Lambdasensor op V4
Om wat beter te kunnen volgen wat de programmeerbare ontsteking die ik op m'n Sonett heb gezet voor effect heeft op het verbrandingsproces heb ik een AFR-metertje gekocht bij de plaatselijke Biltema; overzichtelijk in prijs en met een ouderwets wijzertje, zodat het qua uiterlijk niet misstaat in een auto van 40 jaar oud. Een van de redenen van de overzichtelijke prijs is dat er geen lambdasensor bij zit, want men wordt geacht het metertje aan te sluiten op de signaaldraad van de in de auto ingbouwde lambdasensor. Ik heb wat rondgeneusd op het wereldwijde web en ben ondertussen zover wijzer geworden dat er sensoren zijn met tussen de 1 en 5 aansluitdraden, ieder met z'n eigen functie. Nu heb ik de indruk gekregen dat ik voor de aansturing van het metertje genoeg zou hebben aan een sensor met 1 of hooguit 2 aansluitdraden; voor zover begrepen zou een bij een tweedraadssensor de tweede draad alleen maar zijn voor het verzekerd zijn van een goede aarding. Een sensor die zichzelf opwarmt vind ik niet nodig; als ik met koude motor en de choke uit wegrijd weet ik wel dat ie rijk loopt en er hoeft geen ECU aangestuurd te worden. Het metertje werkt met een ingangsspanning van 0-1 volt.
Heb ik genoeg aan een 1- of 2-draads sensor? Is het verstandig om te kijken naar het bereik van de sensor? Ik heb sensoren gezien die van 0.1 naar 1V gaan en ik heb het idee dat die spreiding wel gewenst is voor een nauwkeurige meteraflezing. Zie ik in mijn gedachtengang nog dingen over het hoofd?
Alex
Heb ik genoeg aan een 1- of 2-draads sensor? Is het verstandig om te kijken naar het bereik van de sensor? Ik heb sensoren gezien die van 0.1 naar 1V gaan en ik heb het idee dat die spreiding wel gewenst is voor een nauwkeurige meteraflezing. Zie ik in mijn gedachtengang nog dingen over het hoofd?
Alex
-
gertram
- Donateur (3x)

Re: Lambdasensor op V4
Dit is een smalle band lambda meter.
De kwaliteit van die metertjes is vaak slecht en een smalle band sensor kan ook maar in een heel beperkt gebied meten.

Als je goed wilt meten moet je een breedband meter+sensor kopen.
De kwaliteit van die metertjes is vaak slecht en een smalle band sensor kan ook maar in een heel beperkt gebied meten.

Als je goed wilt meten moet je een breedband meter+sensor kopen.
-
evo
- Donateur (2x)

en die hebben veelal een bereik van 0 tot 5 Volt
Ik gebruik zoiets (andere kleur...), in mijn welliswaar iets nieuwere bolide...:
http://www.ebay.com/itm/Innovate-Motors ... 56&vxp=mtr" onclick="window.open(this.href);return false;
Maar als je zo'n sonde en de controller koopt kun je deze (via een seriele port van je computer) ook zo programmeren dat ie een signaal van 0 tot 1 volt uit stuurt, en kun je je leuke "ouderwetse" metertje gebruiken...
Ik gebruik zoiets (andere kleur...), in mijn welliswaar iets nieuwere bolide...:
http://www.ebay.com/itm/Innovate-Motors ... 56&vxp=mtr" onclick="window.open(this.href);return false;
Maar als je zo'n sonde en de controller koopt kun je deze (via een seriele port van je computer) ook zo programmeren dat ie een signaal van 0 tot 1 volt uit stuurt, en kun je je leuke "ouderwetse" metertje gebruiken...
-
Alex B
- Geregistreerd lid
Hoe ver mag/moet een lambdasensor eigenlijk van de kop af zitten? Ik heb gelezen en gezien op een Youtubefilmpje dat je een meter vanaf de kop/de uitlaatkleppen dient aan te houden, maar bij m'n 9000 zit ie vlak na de turbo in de downpipe. Onttrekt de turbo zoveel hitte aan de uitlaatgassen dat de sonde daar dichterbij kan zitten of is er iets bijzonders aan de sensor waardoor ie meer hitte aankan
?
Alex
Alex
-
gertram
- Donateur (3x)

Een meter vanaf de dichtstbijzijnde uitlaatklep is voorschrift voor een wideband. http://wbo2.com/lsu/position.htm
Met een heatsink http://www.innovatemotorsports.com/xcar ... ctid=16148 er tussen kan het dichterbij.
Een smalle band sensor kan beter tegen hitte en daarom dichterbij.
Met een heatsink http://www.innovatemotorsports.com/xcar ... ctid=16148 er tussen kan het dichterbij.
Een smalle band sensor kan beter tegen hitte en daarom dichterbij.
-
Alex B
- Geregistreerd lid
Afgelopen weekend (smalleband)sonde en metertje geplaatst en aangesloten.

Omdat de hele uitlaat los moet om het spruitstuk te kunnen verwijderen heb ik door een collega een bung in een stuk pijp laten lassen en dat met uitlaatklemmen over het spruitstuk gezet. Het kroonsteentje moet nog door iets degelijkers vervangen worden.
De eerste resultaten lieten nog wat te wensen over. Bij koude start liep de motor erg rijk. Eenmaal op temperatuur werd het na wat draaien aan de stationairmengselschroef beter, maar bij gelijkblijvend toerental en benzinetoevoer wil de meternaald behoorlijk jojoën. Ik zal als eerste het aardingspunt van de sensor veranderen; nu zit meter, sensor en meterverlichting samen op één punt waar ook nog twee andere aardleidingen vastgeschroefd zitten. De aarding van de sensor zal ik verleggen naar het grote aardpunt waar ook de motor aan het chassis is geaard en dan zien we weer verder.
Alex
Omdat de hele uitlaat los moet om het spruitstuk te kunnen verwijderen heb ik door een collega een bung in een stuk pijp laten lassen en dat met uitlaatklemmen over het spruitstuk gezet. Het kroonsteentje moet nog door iets degelijkers vervangen worden.
De eerste resultaten lieten nog wat te wensen over. Bij koude start liep de motor erg rijk. Eenmaal op temperatuur werd het na wat draaien aan de stationairmengselschroef beter, maar bij gelijkblijvend toerental en benzinetoevoer wil de meternaald behoorlijk jojoën. Ik zal als eerste het aardingspunt van de sensor veranderen; nu zit meter, sensor en meterverlichting samen op één punt waar ook nog twee andere aardleidingen vastgeschroefd zitten. De aarding van de sensor zal ik verleggen naar het grote aardpunt waar ook de motor aan het chassis is geaard en dan zien we weer verder.
Alex
-
72sonett3
- Geregistreerd lid
Ik zou dat juist niet veranderen, het is beter dat meter en sensor op hetzelfde punt geaard zijn, dat voorkomt aardlussen.Alex B schreef:... Ik zal als eerste het aardingspunt van de sensor veranderen; nu zit meter, sensor en meterverlichting samen op één punt .... De aarding van de sensor zal ik verleggen naar ...
-
Alex B
- Geregistreerd lid
Met aardlussen in het achterhoofd had ik ze ook samengevoegd, maar mogelijk is het aardpunt onder het dasboard niet ideaal. Daar komt bij dat het kabelschoentje een gat had dat een maatje groter was dan de andere op hetzelfde punt en misschien dat ook dat van invloed is.
Alex
Alex
-
Alex B
- Geregistreerd lid
Ondertussen iets meer dan twee maanden verder. Het aardpunt heb ik verlegd naar waar de aardkabel van de motor aan het chassis zit geschroefd. Dit zorgde voor een rustiger leven van de naald in het metertje op het dashboard. Er zit nu nog één aansluiting die niet gesoldeerd is maar met een kroonsteentje en die zal ik voor de zekerheid ook nog aanpassen.
Ik was van plan om ter demonstratie een filmpje te maken van een testrondje waarbij te zien is hoe de meter zich gedraagt tijdens het rijden. Dat was nog niet zo simpel; de digitale media wilde niet echt meewerken. Eerste poging: het geluid werd opgenomen, maar het beeld niet
. Tweede poging: het beeld werd opgenomen, maar het geluid niet
. Ik had voordat ik met de laptop de auto in ging geprobeerd of zowel beeld als geluid werd opgenomen en dat werkte, maar op het moment supreme, nada. Derde poging: hoera, beeld en geluid, maar het stralende weer hier op zondag 12 oktober gaf een ander probleem: het meterje op het dasboard is nog niet helemaal goed geplaatst en "kijkt" een beetje naar links, wat tot gevolg had dat de mooie blauwe lucht in het meterglas werd gereflecteed en het voor het grootste deel van de rit moeilijk was te zien wat de naald aangaf
. Het laatste stuk van de rit was gelukkig bruikbaar dus dat heb ik gejoetjoept. De lambdameter is de linker die meteen achter het stuur te zien is. Op de meterwijzerplaat is iets links van het midden de meest optimale verbranding.
(Zoals bij eerdere pogingen zit ik weer te hannesen met het op z'n plaats krijgen van de link
; hoop dat het gaat lukken)
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=FH6_7X7tHTU[/youtube]
Zo te zien is het tijd om een maatje grotere mainsproeier te monteren, dit gelet op het feit dat bij normaal kruisen er bijna constant een te arm mengsel wordt gemeten. De acceleratiepomp doet in ieder geval z'n werk naar behoren.
Alex
Ik was van plan om ter demonstratie een filmpje te maken van een testrondje waarbij te zien is hoe de meter zich gedraagt tijdens het rijden. Dat was nog niet zo simpel; de digitale media wilde niet echt meewerken. Eerste poging: het geluid werd opgenomen, maar het beeld niet
(Zoals bij eerdere pogingen zit ik weer te hannesen met het op z'n plaats krijgen van de link
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=FH6_7X7tHTU[/youtube]
Zo te zien is het tijd om een maatje grotere mainsproeier te monteren, dit gelet op het feit dat bij normaal kruisen er bijna constant een te arm mengsel wordt gemeten. De acceleratiepomp doet in ieder geval z'n werk naar behoren.
Alex
-
Alex B
- Geregistreerd lid
Vacuümmeter. Naald aan de linkerkant is gas dicht, rechts helemaal open. En bedankt voor de link goed zetten
.
Alex
Alex
-
Sadelrûker
- Geregistreerd lid
Als het bereik van de meter van AFR 14.3 tot 15.1 gaat, dan verbaast het me niet dat de wijzer nogal jojoot.
Bij mijn breedband variert de AFR rustig tussen de 14.5 en 15 als ik constant 50 rijdt, dat is al bijna het hele bereik van een smalband sensor.
Maar als je al in de buurt van de goeie sproeiers zit zal dit best werken.
Maar ja ik rijd dan ook met good old contactpuntjes en geen state-of-the-art onsteking
Wat is jouw huidige sproeier bezetting? Je hebt toch een Weber DGV?
Bij mijn breedband variert de AFR rustig tussen de 14.5 en 15 als ik constant 50 rijdt, dat is al bijna het hele bereik van een smalband sensor.
Maar als je al in de buurt van de goeie sproeiers zit zal dit best werken.
Maar ja ik rijd dan ook met good old contactpuntjes en geen state-of-the-art onsteking
Wat is jouw huidige sproeier bezetting? Je hebt toch een Weber DGV?
-
Alex B
- Geregistreerd lid
Sproeierbezetting zou de volgende moeten zijn:
Eerste trap
Fuel: 142
Air: 165
Idle: 55
Emulsion: F50
Acceleratiepompsproeier: 50
Tweede trap
Fuel: 135
Air: 160
Idle: 50
Emulsion: F6
Idle Air weet ik niet. Zijn die er eigenlijk wel uit te halen? Bij de mijne hebben ze geen schroefkop en lijkt het wel of ze in het gat zijn gedrukt om er nooit meer uit te komen.
Dat jojoën beschouw ik of ook als een mengsel dat rond ideaal zit, of ergens een stroomverbinding die nog beter moet. Het wordt tijd om iets te doen als de naald constant aan een kant zit. Als eerste zal ik nog de kroonsteentjesverbinding solderen, met die minivoltages heb je gauw afwijking. De aflezing werd al stabieler toen ik het massapunt verbeterde. Staat de naald na solderen nog steeds bij constante snelheid aan de lean kant dan wordt het tijd te gaan spelen met wat sproeiers.
En het is een DGV.
Alex
Eerste trap
Fuel: 142
Air: 165
Idle: 55
Emulsion: F50
Acceleratiepompsproeier: 50
Tweede trap
Fuel: 135
Air: 160
Idle: 50
Emulsion: F6
Idle Air weet ik niet. Zijn die er eigenlijk wel uit te halen? Bij de mijne hebben ze geen schroefkop en lijkt het wel of ze in het gat zijn gedrukt om er nooit meer uit te komen.
Dat jojoën beschouw ik of ook als een mengsel dat rond ideaal zit, of ergens een stroomverbinding die nog beter moet. Het wordt tijd om iets te doen als de naald constant aan een kant zit. Als eerste zal ik nog de kroonsteentjesverbinding solderen, met die minivoltages heb je gauw afwijking. De aflezing werd al stabieler toen ik het massapunt verbeterde. Staat de naald na solderen nog steeds bij constante snelheid aan de lean kant dan wordt het tijd te gaan spelen met wat sproeiers.
En het is een DGV.
Alex
-
Sadelrûker
- Geregistreerd lid
Eerste trap mag wel iets aan de arme kant, belasting is daar toch gering.
Tweede trap moet wel rijker staan.
Jij kunt natuurlijk ook met ontstekingstijdtsip spelen. Lambda signaal terugkoppelen naar de megajolt voor een optimaal mengsel.
Tweede trap moet wel rijker staan.
Jij kunt natuurlijk ook met ontstekingstijdtsip spelen. Lambda signaal terugkoppelen naar de megajolt voor een optimaal mengsel.