Niet genoeg vermogen/ turbodruk
-
Sebusta
- Donateur (2x)

Niet genoeg vermogen/ turbodruk
Beste forummers,
Sinds een aantal maanden ben ik aardig bezig om saabje naar mijn wensen aan te passen.
De auto heeft nu een stage 3 tune welke op 1,35 bar staat afgeregeld voor de automaat. Helaas haal ik deze 1,35 bar bij lange na niet.
Wanneer ik de auto op basis boost laat rijden haalt deze net aan de 0,4 bar. Dit is dus goed. Wanneer ik de slang naar de wastegate los haal heb ik maximaal maar 1,3 bar en dit is echt net aan.
Nu lijkt de verdachte dus de wastegate actuator te zijn.
Klopt mijn redenering hierin?
Verder heb ik op internet wat rondgekeken voor een nieuwe actuator voor mijn t25 met t5 aansturing. Nu zie ik prijzen voorbij komen van 120 tot 250 euro. Ik vind dit wel heel veel geld voor zo 'stom' dingetje.
Mocht het inderdaad de actuator zijn is het dan misschien niet beter om te upgraden naar een td04? Die van G-ice bijvoorbeeld. Deze zou ik later dan kunnen uitbreiden naar een 19T wiel en passend huis.
Hopelijk kunnen jullie mij uitsluitsel geven.
Mvg,
Sebastiaan
Sinds een aantal maanden ben ik aardig bezig om saabje naar mijn wensen aan te passen.
De auto heeft nu een stage 3 tune welke op 1,35 bar staat afgeregeld voor de automaat. Helaas haal ik deze 1,35 bar bij lange na niet.
Wanneer ik de auto op basis boost laat rijden haalt deze net aan de 0,4 bar. Dit is dus goed. Wanneer ik de slang naar de wastegate los haal heb ik maximaal maar 1,3 bar en dit is echt net aan.
Nu lijkt de verdachte dus de wastegate actuator te zijn.
Klopt mijn redenering hierin?
Verder heb ik op internet wat rondgekeken voor een nieuwe actuator voor mijn t25 met t5 aansturing. Nu zie ik prijzen voorbij komen van 120 tot 250 euro. Ik vind dit wel heel veel geld voor zo 'stom' dingetje.
Mocht het inderdaad de actuator zijn is het dan misschien niet beter om te upgraden naar een td04? Die van G-ice bijvoorbeeld. Deze zou ik later dan kunnen uitbreiden naar een 19T wiel en passend huis.
Hopelijk kunnen jullie mij uitsluitsel geven.
Mvg,
Sebastiaan
-
jarno93
- Geregistreerd lid
Re: Niet genoeg vermogen/ turbodruk
Wat zou je turbo moeten kunnen draaien? Klinkt mij als al aardig inde buurt van max.
-
Sebusta
- Donateur (2x)

Ecu staat op 1,35 bar. Dat haalt die dus niet.jarno93 schreef:Wat zou je turbo moeten kunnen draaien? Klinkt mij als al aardig inde buurt van max.
Kom met apc aangesloten op net 1 bar uit.
Slang naar wastegate los haal ik net 1,3 bar. Als ik de verhalen lees zou de turbo richting de 1,5 moeten gaan en zou dan een fuelcut geven als ik volgas geef met de slang los. Dit gebeurt dus niet.
Sent from my iPhone using Tapatalk 2
-
tanisha
- Geregistreerd lid
een t25 moet 1.6 bar kunnen halen en wat jij beschrijft klinkt mij is een brakke turbo!
-
Sebusta
- Donateur (2x)

Wat zou dan precies brak zijn aan deze turbo?tanisha schreef:een t25 moet 1.6 bar kunnen halen en wat jij beschrijft klinkt mij is een brakke turbo!
Volgens mij kan de wastegate actuator het probleem zijn toch? Of inderdaad de wastegate klep die niet goed sluit.
En als de turbo kaduuk is, wat is dan prijs technisch een goede vervanger. Als we minimaal 300 pk willen en later meer?
€1000 voor een 19t is op dit moment teveel.
Maar €500 voor een 15t is nog wel te doen. Maar dan zou deze tzt toch moeten worden geupgrade naar een 19t
-
tanisha
- Geregistreerd lid
inlaat buis van de turbo af schroeven en je kan het voelen/zien 
-
Sebusta
- Donateur (2x)

Heb vanavond even met ReinRoel wat zaken verwisseld om te kijken waar het aan zou kunnen liggen. Apc klep en map sensor zijn het sowieso niet. Gelukkig had Rein nog een wastegate actuator liggen.
Deze gaan we van de week even wisselen en kijken of dat het probleem is. Anders... Moeten we toch aan een nieuwe turbo..
Deze gaan we van de week even wisselen en kijken of dat het probleem is. Anders... Moeten we toch aan een nieuwe turbo..
-
tanisha
- Geregistreerd lid
1 bar is dik fpt dus alle sensoren doen het en met de slang los halt deze turbo nog maar net 1.3 dus een wil wel maar kan niet verhaal
de laatste keer dat ik dat mee maakte miste er wat stuken van de schoepen van het compressor wieltje af!
de laatste keer dat ik dat mee maakte miste er wat stuken van de schoepen van het compressor wieltje af!
-
evo
- Donateur (2x)

Beetje lage baseboost, niet?
Verstuurd van mijn GT-N7000 met Tapatalk
-
Sebusta
- Donateur (2x)

Wat zou de basisboost moeten zijn dan? Dacht altijd 0,4 bar.evo schreef:Beetje lage baseboost, niet?
Vacuümlek sluit ik uit. Heb alle slangen vervangen en ook een viggen ic met andere slangen gemonteerd. Wel tweedehands. Maar geen verschil in boost.
Hopelijk als ik vanavond thuis ben even de wastegate monteren en kijken of daar iets zit.
Anders even de intake buis los en kijken naar de turbo. Blijf hopen dat het de wastegate is..
-
evo
- Donateur (2x)

Is wellicht de stock baseboost voor een LPT maar de vuistregel is je baseboost op ongeveer de helft van je max beoogde druk te zetten. Dus iets opkrikken mag wel.
Houd wel in de gaten dat je nog in de range van je maps rijdt... anders moet je daar ook aan gaan "schroeven"
Wellicht is er wel iets met je WGA?
Houd wel in de gaten dat je nog in de range van je maps rijdt... anders moet je daar ook aan gaan "schroeven"
-
Sebusta
- Donateur (2x)

Weer wat geleerd. Dacht altijd dat de stock boost 0,4 moest zijn. Als je die te hoog zet dat dan je ecu het niet meer goed kon regelen.evo schreef:De vuistregel is je baseboost op ongeveer de helft van je max beoogde druk te zetten. Dus iets opkrikken mag wel.
WGA heb ik nu thuis liggen. Dus die gaan we vanavond even testen. Dan meteen de boost op 0,6 zetten?
-
Krizzie
- Donateur (3x)

Als je 1.3 Bar wilt draaien dan moet je dus 0.65 Bar basisdruk hebben ongeveer.