Mogelijkheden bi-turbo a la bmw voor 1.8t 9-3ss??
-
ZSR
- Donateur (3x)

Mogelijkheden bi-turbo a la bmw voor 1.8t 9-3ss??
Even een vraagje, bij het tunen van een 1.8t met een garret komt het moment dat je de vraag moet stellen; hou ik het bij de garret en 230pk, of ga ik verder en wat doe ik dan met de turbo?
Groot voordeel, als ik het goed begrijp is dat de garret snel opspoelt en dus een kleiner turbo gat heeft dan mitsu's 04 etc.
Des te grotere turbo des te groter het turbo gat?
En ik hou niet van een turbo gat, want ik wil met mijn 1400kg plus Saab estate 9-3 vooral rap van 0 naar 130, niet van 100-280km/u.
Heeft er wel eens iemand een bi turbo ingebouwd (garret en een zwaardere)
Past dit?
Is er een alternatief?
Groot voordeel, als ik het goed begrijp is dat de garret snel opspoelt en dus een kleiner turbo gat heeft dan mitsu's 04 etc.
Des te grotere turbo des te groter het turbo gat?
En ik hou niet van een turbo gat, want ik wil met mijn 1400kg plus Saab estate 9-3 vooral rap van 0 naar 130, niet van 100-280km/u.
Heeft er wel eens iemand een bi turbo ingebouwd (garret en een zwaardere)
Past dit?
Is er een alternatief?
-
evo
- Donateur (2x)

Re: Mogelijkheden bi-turbo a la bmw voor 1.8t 9-3ss??
Sommige denken aan bi-turbo setups (sequentieel geplaatst, wel te verstaan...) anderen (zoals ik..) meer aan VGT setups (http://en.wikipedia.org/wiki/Variable-g ... rbocharger" onclick="window.open(this.href);return false;)
Linksom of rechtom, makkelijk zal het niet worden
Heb je het er met de jongens van KFC performance al eens over gehad? DIe zijn toch best wel handig?
Linksom of rechtom, makkelijk zal het niet worden
Heb je het er met de jongens van KFC performance al eens over gehad? DIe zijn toch best wel handig?
-
inactief
- Geregistreerd lid
-
Krizzie
- Donateur (3x)

KFC is toch goed met kip? 
-
m@®©
- Geregistreerd lid
Jeetje, is het paardenvlees nu ook besmet met kippenvlees? Wat een wereld leven we toch. Ik ken een bedrijf met ongeveer de dezelfde initialen. Bij paarden is het onderstel belangrijk, sterker nog: zodra daar iets aan mankeert is het hele beest niks meer waard. Ik weet sinds afgelopen zaterdag hoe dát voelt.
-
m@®©
- Geregistreerd lid
Maarre, we dwalen af. ZSR heeft een interessante vraag, zou jammer zijn dit topic te vervuilen met gebakken lucht, ipv turbo lucht...
-
baas 2.3
- Geregistreerd lid
ik denk dat je van 0-100 niet heel veel meer kan winnen , probleem is dat je dit vermogen zonder wheelspin niet op de weg krijgt.
dit betekend dus dat je van 0-100 een knipperende kerstboom in je dashboard zult vinden met tcs en esp en noem maar op..
maar van 100-200 daar en tegen haha
gr
dit betekend dus dat je van 0-100 een knipperende kerstboom in je dashboard zult vinden met tcs en esp en noem maar op..
maar van 100-200 daar en tegen haha
gr
-
shearwater
- In memoriam †
Je kunt er altijd nog Salami van laten maken.m@®© schreef:Jeetje, is het paardenvlees nu ook besmet met kippenvlees? Wat een wereld leven we toch. Ik ken een bedrijf met ongeveer de dezelfde initialen. Bij paarden is het onderstel belangrijk, sterker nog: zodra daar iets aan mankeert is het hele beest niks meer waard. Ik weet sinds afgelopen zaterdag hoe dát voelt.![]()
-
ZSR
- Donateur (3x)

@Evo zo'n variabele turbo is wel een mooi concept zeg!
Duur? Anders zouden naast de porsche die er blijkbaar zelfs 2 heeft toch wel meerdere auto's hier mee rondrijden?
Duur? Anders zouden naast de porsche die er blijkbaar zelfs 2 heeft toch wel meerdere auto's hier mee rondrijden?
-
ZSR
- Donateur (3x)

@Baas ik hoopte nog een laatste slag te maken van stage1 210pk naar de stage3 van 230pk en dit te kunnen gebruiken binnen normale rij snelheden??
3" downpipe
Sport koppeling
G-ice mapping (to do)
Deka 630 (maybe)
Alles op 225/45/r17, bilst8 -30mm, stalen remleidingen en 314mm resp 292mm remschijen.
3" downpipe
Sport koppeling
G-ice mapping (to do)
Deka 630 (maybe)
Alles op 225/45/r17, bilst8 -30mm, stalen remleidingen en 314mm resp 292mm remschijen.
-
evo
- Donateur (2x)

Jep, vind ik ook. Persoonlijk ben ik er ook meer van gecharmeerd dan van bi-turbo setups.ZSR schreef:@Evo zo'n variabele turbo is wel een mooi concept zeg!
Duur? Alles wat custom is wordt duur, maar ik schat zo dat het wel goedkoper blijft dan een bi-turbo setup.
Waarom je er niet meerdere (benzines) mee rond ziet rijden? Omdat het moeilijk heel houden is... Fabrikanten zitten met garanties, onderhoud, claims, etc... Aftermarket zie ik het nog wel zitten. D'r zijn sinds kort ook leuke (stand alone) controllers voor te krijgen, dus koppelen aan Trionic is dan ook goed mogelijk. Daarbij brand E85 doorgaans ook wat koeler, en dat creeerd mogeljk wat extra duurzaamheid...
Wie weet wordt mijn volgende setup wel een mooi ETT wiel in een VGT en een DB
Overigens, 0 - 100 sprintjes moet je niet doen... en als kun je beter in goede banden en een LSD investeren. Vermogen kun je toch pas neerleggen vanaf de 100...
-
giuliettaevo
- Geregistreerd lid
Variabel turbo's zie je op elke straathoek tegenwoordig... Heel veel diesels hebben er eentje. Op benzinemotoren zijn ze een stuk zeldzamer. komt doordat de uitlaatgastemperatuur van een benzinemotor een stuk hoger is en de belasting van de turbo mede daardoor veel hoger is. Doordat de meeste fabrikanten de turbo alleen gebruiken om lager in toeren flink koppel te kunnen genereren is er weinig behoefte aan geweest om dit verder te ontwikkelen aangezien men gewoon een relatief kleine turbo nam en dan voor lief nam dat de motor daardoor hoger in toeren afgeknepen wordt.
Biturbo op een 4 cilinder vind ik ook onzin. En vergeet niet dat zo'n opstelling met een grote en een kleine turbo wel heel precies luistert en dat die automerken een iets groter budget en iets betere computerprogramma's hebben om dit uit te rekenen als de gemiddelde hobbyist/tuner.
En met 2 turbo's met alle bijbehorende knoei wordt het ook niet snel goedkoper als 1 dure turbo. En vergeet niet dat een enkele turbo een stuk makkelijker aan te sluiten is op in en uitlaatsysteem.
Voor 0-100 sprintjes kun je beter een andere auto kopen of de Saab ombouwen naar rwd of awd.
Biturbo op een 4 cilinder vind ik ook onzin. En vergeet niet dat zo'n opstelling met een grote en een kleine turbo wel heel precies luistert en dat die automerken een iets groter budget en iets betere computerprogramma's hebben om dit uit te rekenen als de gemiddelde hobbyist/tuner.
Voor 0-100 sprintjes kun je beter een andere auto kopen of de Saab ombouwen naar rwd of awd.
-
ZSR
- Donateur (3x)

Iedereen bedankt voor alle input, weer wat geleerd. Een bi-turbo gaat het dus niet worden.
Blijf het concept dat Evo aandraagt wel gaaf, maar als het snel kapot gaat heb je er ook niet zo veel aan. Zeker niet op mijn daily driver.
Even
Hoe krijgt een 2.8 v6 die 252hp van hirsch dan goed op de voorbandjes en op de weg.
Als ik de grafieken zie geeft hij vrij snel veel koppel.
Ik chargeerde even over het 0-100 sprintje, maar dat betekend dus eigenlijk dat alle motor tuning zich vooral richt op de 60-140km? (Voor een 1.8t)
Voor iemand die veel in de stad en onder de fijne randstad juk van 80km ring wegen moet rijden niet al te veel fun.
Hou het toch maar op de stage3, misschien nog met de deka's en ooit nog een ic. Maar het blijft lekker die garret, want die snellere opspoel wil ik niet kwijt, of er moet dus ooit een leuke variabele turbo langskomen.
Nogmaals dank voor de feedback.
Blijf het concept dat Evo aandraagt wel gaaf, maar als het snel kapot gaat heb je er ook niet zo veel aan. Zeker niet op mijn daily driver.
Even
Hoe krijgt een 2.8 v6 die 252hp van hirsch dan goed op de voorbandjes en op de weg.
Als ik de grafieken zie geeft hij vrij snel veel koppel.
Ik chargeerde even over het 0-100 sprintje, maar dat betekend dus eigenlijk dat alle motor tuning zich vooral richt op de 60-140km? (Voor een 1.8t)
Voor iemand die veel in de stad en onder de fijne randstad juk van 80km ring wegen moet rijden niet al te veel fun.
Hou het toch maar op de stage3, misschien nog met de deka's en ooit nog een ic. Maar het blijft lekker die garret, want die snellere opspoel wil ik niet kwijt, of er moet dus ooit een leuke variabele turbo langskomen.
Nogmaals dank voor de feedback.
-
Krizzie
- Donateur (3x)

Met de 3" downpipe kun je een grotere turbo gebruiken zonder veel van je koppel onderin te verliezen. Dus je bereik zou dan van 50 tot 200+ kunnen worden.