Ik heb dus een 9-3T bj2000 154pk (T5). Dat loopt natuurlijk lekker, maar soms denk ik dat ik net een beetje meer pit en koppel zeer zeker wel leuk zou vinden. Nou lees ik dingen over software aanpassingen waardoor je makkelijk enkele tientallen pk's erbij kan "tweaken". Maar hoe het nou precies gaat is me nog niet helemaal duidelijk. Ik lees tegenstrijdige dingen, soms dat je wel een aantal kleine dingen ook moet veranderen naast de software, soms lees ik dat er helemaal niks anders gedaan hoeft te worden, soms lees ik dat je een ander apparaatje moet kopen, of lenen/omruilen? Ik snap er eigenlijk weinig van. Ik heb de Saab dan ook pas sinds december en het is mijn eerste auto. Ik vroeg me af of iemand hier me iets meer uit kan leggen over wat en hoe er allemaal mogelijk is, het liefst natuurlijk zo goedkoop mogelijk!
En hoe slecht is dit voor je slijtage? Is het zo dat als je hem upgrade, dat je onderdelen dan echt 500% keer sneller slijten? Of is dat meer bijv 50% meer?
Hopelijk wil iemand hier me dit uitleggen. BTW ik kan pas weer maandagavond reageren.
Saab 9-3T 154pk, kleine upgrade simpel?
-
evo
- Donateur (2x)

Re: Saab 9-3T 154pk, kleine upgrade simpel?
Om meer vermogen uit je 2.0 te halen zal vooral de turbo anders aangestuurd moeten worden. Dit houd in jouw geval in dat er wat hardware bij geplaatst moet worden, en er ook in de software aanpassingen moeten gebeuren.
Maar het handelt zich idd om een relatief simpele ingreep.
Had je nu een T7 was alle hardware al aanwezig, en hield het tunen tot STG1 alleen een softwareaanpassing in.
Verstuurd van mijn GT-N7000 met Tapatalk
Maar het handelt zich idd om een relatief simpele ingreep.
Had je nu een T7 was alle hardware al aanwezig, en hield het tunen tot STG1 alleen een softwareaanpassing in.
Verstuurd van mijn GT-N7000 met Tapatalk
-
Descendent
- Donateur (2x)

Slijtage hangt meer af van rijstijl dan van upgrade.
Die van mij loopt juist rustiger sinds de upgrade.
Die van mij loopt juist rustiger sinds de upgrade.
-
carlsson
- Geregistreerd lid
Of de slijtage ernstig gaat toenemen heb je toch zelf grotendeels in de hand, zou wel de motorolie/filter minimaal jaarlijks verversen en goed opletten of de carterontluchting zijn werk goed doet. Een T5 motor is m.i. zelfs beter geschikt voor wat extra pk's, want bij deze motor waren wat minder vergaande milieurestricties.
Dus tot zo'n 225 pk kun je zonder al te kostbare ingrepen makkelijk gaan mits hij verder motorisch in goed staat is.
Misschien is dan een aanvullende oliedruk- en olietemperatuur metertje zinvol om de boel beter in de gaten te houden. Daarnaast kun je bij een Saab beter pas flink gasgeven al hij eenmaal aan het rollen is, want de tractie is niet echt optimaal en dat belast de aandrijf groep ook wat minder.
Neem ander eens contact op met forumlid G-ice, die kan je wel verder helpen zonder dat je meteen al je geld kwijt bent
Dus tot zo'n 225 pk kun je zonder al te kostbare ingrepen makkelijk gaan mits hij verder motorisch in goed staat is.
Misschien is dan een aanvullende oliedruk- en olietemperatuur metertje zinvol om de boel beter in de gaten te houden. Daarnaast kun je bij een Saab beter pas flink gasgeven al hij eenmaal aan het rollen is, want de tractie is niet echt optimaal en dat belast de aandrijf groep ook wat minder.
Neem ander eens contact op met forumlid G-ice, die kan je wel verder helpen zonder dat je meteen al je geld kwijt bent
-
jarno93
- Geregistreerd lid
Dit heb je nodig.
Apc solenoïde is tweede hands te krijgen, ondanks het feit dat ze makkelijker stuk gaan dan t7 kleppen. Slangen kun je van siliconen los bestellen en ecu kun je laten reprogrammen ipv een tweede er bij te kopen. Genoemde prijs ben je dus zeker niet kwijt. Dit is slechts de officiële site.
http://www.maptun.com/tuningGuide.php?k ... istorder=9" onclick="window.open(this.href);return false;
Apc solenoïde is tweede hands te krijgen, ondanks het feit dat ze makkelijker stuk gaan dan t7 kleppen. Slangen kun je van siliconen los bestellen en ecu kun je laten reprogrammen ipv een tweede er bij te kopen. Genoemde prijs ben je dus zeker niet kwijt. Dit is slechts de officiële site.
http://www.maptun.com/tuningGuide.php?k ... istorder=9" onclick="window.open(this.href);return false;
-
jarno93
- Geregistreerd lid
Als je nu deze auto koopt heb je hardware al. Ecu dien je dan nog wel op de auto aan te melden met tech II of te reprogrammen bij iemand die dat kan. Heb je tevens extra velgen voor winterbanden en de rest van de auto doe je weg.
viewtopic.php?f=39&t=131044" onclick="window.open(this.href);return false;
viewtopic.php?f=39&t=131044" onclick="window.open(this.href);return false;
-
delano.888
- Geregistreerd lid
Ik weet genoeg, bedankt mensen. Mijn portemonnee gaat dit voorlopig niet toelaten
dacht alleen misschien is er een minimale kans dat het echt alleen software is en voor een paar tientjes kan. Helaas zon feest was het dus niet
bedankt allemaal.
-
mitch291
- Geregistreerd lid
Lijkt mij toch niet helemaal waardelano.888 schreef:Ik weet genoeg, bedankt mensen. Mijn portemonnee gaat dit voorlopig niet toelatendacht alleen misschien is er een minimale kans dat het echt alleen software is en voor een paar tientjes kan. Helaas zon feest was het dus niet
bedankt allemaal.
Kijk eens op:
http://trionic.mobixs.eu/
of
http://www.trionictuning.com
Ik ben ook (nog steeds) een leek maar na erg veel lezen en nog meer lezen en daarna nog wat lezen
Om heel kort door de bocht te gaan:
1- lezen tot je een ons weegt
2- andere (geschikte) ECU aanschaffen (ca. EURO 75,00??) (gaat er iets toch verkeerd heb je in ieder geval de originele nog)
3- deze ECU aanpassen voor T7 APC klep, deze klep is namelijk veel goedkoper en ook veel "bedrijf zekerder"
(pootje van een IC losmaken/snijden en "omhoog buigen", ergens een draadje solderen (staat allemaal duidelijk beschreven in T5-Suite)
3- T7 APC klep kopen (EURO 25,00?? - nieuw ca. 45,00)
4- via "trionictuning" USB BDM adapter kopen, ca. EURO 50,00?? (of nog leuker "combi-adapter" ca. EURO 100,00??)
5- T5 Suite installeren
6- weer veel lezen
7- Andere software op ECU zetten
8- alles wat ik hier vergeten ben neer te zetten
Werk stelt in principe "weinig" voor, is mij zelfs gelukt
Ben je voor ca. EURO 150,00 "klaar" en kun je "makkelijk" tot ca. 200-225 PK gaan, e.e.a. afhankelijk van de staat van de auto natuurlijk.
(mocht je verder willen "tunen" zijn de mogelijkheden onvoorstelbaar, kost dan wel een paar losse centen)
En ja, alles brengt natuurlijk een zeker "risico" met zich mee, ik heb het nu bij 3x ECU gedaan en (nog) geen problemen gehad,
wel een erg leuke hobby overigens.
Je bent er i.t.t. "veel" geld m.i. alleen maar veel tijd mee kwijt
Succes