i-blok ombouwen naar fpt
-
Jungleman
- Geregistreerd lid
i-blok ombouwen naar fpt
de situatie:
ivm een motorwissel heb ik een mogelijkheid om een i-blok om te bouwen naar een fpt-blok. het gaat om een 2.0i-blok dat uit een MY96 9000 komt en ook weer in een MY96 9000 gaat, maar dan als lpt/fpt.
nou schijnt het zo te zijn dat de zuigers van een i-blok anders zijn (in ieder geval hebben ze een ander onderdeelnummer) dan zuigers van een turbo-blok (denk dan aan het verschil: wel/niet gesmede zuigers). ook de nokkenassen en krukas zouden anders zijn.
hoe de zuigers van het (gare) turbo-blok zijn, weet ik niet. ook weet ik niet hoe de krukas is. aangezien het blok zonder olie heeft gelopen, vrees ik met grote vreze dat in ieder geval de lagerschalen aan gort zijn, en misschien ook wel de krukas met wat daaraan vast zit.
de vraag:
- is het mogelijk om het i-blok om te bouwen tot een lpt/fpt blok zonder de zuigers/krukas over te zetten? of is het beter om te kijken wat er van het turbo-blok nog goed is en dat over te bouwen, of ('t minst tijdrovend) gewoon op zoek naar een goed draaiend turbo-blok?
ivm een motorwissel heb ik een mogelijkheid om een i-blok om te bouwen naar een fpt-blok. het gaat om een 2.0i-blok dat uit een MY96 9000 komt en ook weer in een MY96 9000 gaat, maar dan als lpt/fpt.
nou schijnt het zo te zijn dat de zuigers van een i-blok anders zijn (in ieder geval hebben ze een ander onderdeelnummer) dan zuigers van een turbo-blok (denk dan aan het verschil: wel/niet gesmede zuigers). ook de nokkenassen en krukas zouden anders zijn.
hoe de zuigers van het (gare) turbo-blok zijn, weet ik niet. ook weet ik niet hoe de krukas is. aangezien het blok zonder olie heeft gelopen, vrees ik met grote vreze dat in ieder geval de lagerschalen aan gort zijn, en misschien ook wel de krukas met wat daaraan vast zit.
de vraag:
- is het mogelijk om het i-blok om te bouwen tot een lpt/fpt blok zonder de zuigers/krukas over te zetten? of is het beter om te kijken wat er van het turbo-blok nog goed is en dat over te bouwen, of ('t minst tijdrovend) gewoon op zoek naar een goed draaiend turbo-blok?
-
AlexJ
- Donateur

Re: i-blok ombouwen naar fpt
Laatste optie is het snelst en veiligst. Wellicht achteraf ook het goedkoopst.
Andere opties zijn interessant en leuk, maar zou ik zelf niet aan beginnen.
Succes met de keuze!
Andere opties zijn interessant en leuk, maar zou ik zelf niet aan beginnen.
Succes met de keuze!
-
Sapphire
- Donateur (7x)

Het verschil is niet wel of niet gesmede zuigers maar tubo zuigers hebben een 'kuiltje' of zijn lager zodat de compressieverhouding lager is (de verhouding tussen volume laagste zuigerstand : hoogste zuigerstand). Dat is ook de reden dat je niet zomaar een turbo aan een injectieblokje kunt hangen. Het probleem met een (te) hoge compressieverhouding is namelijk dat je last krijgt van detonatie (ook wel pingelen genoemd) onder turbodruk (het mengsel gaat ongecontroleerd ontsteken) en daardoor is je blok in een wip rijp voor de oud ijzer container. Omdat een hoge(re) compressie beter is voor het verbruik en voor de prestaties o.a. wil je graag zo hoog mogelijk zitten, daarom heeft Saab toendertijd APC ontwikkeld en later Trionic, zodat je continu op het randje kunt balanceren. Een turbomotor zonder dergelijk systeem moet een veel lagere compressieverhouding hebben om te zorgen dat pingel uberhaupt niet voorkomt. Bouw je dus een i om naar een turbo dan zijn de zuigers het belangrijkste component, aangenomen dat het om een verder gelijk type blok gaat (oudere blokken zijn bijv. weer anders qua internals). De krukas is naar mijn weten niet anders voor een turbo, het verschil is 2.0 of 2.3 krukas, de laatste heeft een grotere slag. De boring is gelijk ondanks de grotere motorinhoud.Jungleman schreef:nou schijnt het zo te zijn dat de zuigers van een i-blok anders zijn (in ieder geval hebben ze een ander onderdeelnummer) dan zuigers van een turbo-blok (denk dan aan het verschil: wel/niet gesmede zuigers).
-
Jungleman
- Geregistreerd lid
de 9000 waar het blok in 'moet', heeft T5.5 besturing. zou een i-blok dan (dus?) wel een t-blok kunnen worden?
ik weet van een 9000 2.0t waar een tot lpt omgebouwd i-blok in gezet is, en dat draait nu, ruim een jaar later, nog steeds.
van i naar t zonder zuigeraanpassingen moet dus kunnen.
ik weet van een 9000 2.0t waar een tot lpt omgebouwd i-blok in gezet is, en dat draait nu, ruim een jaar later, nog steeds.
van i naar t zonder zuigeraanpassingen moet dus kunnen.
-
Krizzie
- Donateur (3x)

Tuurlijk kan het, maar of je het heel houdt als FPT+?
Als LPT zou het nog wel gaan, zeker met Trionic. Maar of het dan net zo prettig zal rijden als een echte LPT?
Als LPT zou het nog wel gaan, zeker met Trionic. Maar of het dan net zo prettig zal rijden als een echte LPT?
-
Jungleman
- Geregistreerd lid
ik zal beide blokken eens vergelijken. van beide blokken moet toch de kop af, dus dan zie ik ook wel meteen de verschillen, if any.
ik ben benieuwd
ik ben benieuwd
-
Sapphire
- Donateur (7x)

Als je het al (beter) weet waarom vraag je het dan? Een turbo blok is toch echt anders en zoals reeds aangegeven zit dat in de compressieverhouding, trionic aansturing of niet maakt daarbij niet uit. Een n=1 geval vind ik daarbij niet zo interessant want het is (mij) niet duidelijk of de zuigers van dat blok verwisseld zijn. Als het prima werkte zou Saab het ook wel zo hebben gedaan ivm de voordelen van hoge compressie.Jungleman schreef:van i naar t zonder zuigeraanpassingen moet dus kunnen.
-
Jungleman
- Geregistreerd lid
jezus mina....ik mag toch wel een vraag stellen om na te gaan of het kan?
als het zo moet, laat dan maar zitten.
-
Sapphire
- Donateur (7x)

Ok dan zal ik verder geen moeite doen je te helpen
Succes met het project.
-
inactief
- Geregistreerd lid
Beetje jammer dat je zo reageert op duidelijke antwoorden van iemand die in dit geval van de hoed en rand weet.Jungleman schreef:jezus mina....ik mag toch wel een vraag stellen om na te gaan of het kan?
blokken van een i-tje hebben hogere compressie verhouding om het rendement omhoog te halen. Voeg je hier turbodruk aan toe moet je een erg klopvaste brandstof hebben om het niet kapot te maken. Het kan wel, i-tje met turbo, maar dan het liefst met veel sensoren (egt / afr) zodat je weet waarom het nu nog net niet kapot gaat en je het kan aanpassen voor toekomstig gebruik.
Kun je niet zelf tunen, stop er dan turbo zuigers in om het heel te houden.
-
tanisha
- Geregistreerd lid
het 2.0i blok is op zuigers en nokkenassen na identiek aan het 2.0t/T blok
het verschil in de zuigers zit hem in een kuiltje in de zuiger wat bij de i kleiner is en bij de t groter
de i nokkenassen kan je gewoon gebruiken dat maakt niet zo heel erg veel uit
tot zover is het allemaal niet zo spannend waar je even naar moet kijken zijn de olie sproeiers aan de onderkant van de zuigers want in sommige i blokken zaten ze niet
nu komt het waar je moet opletten want een fpt kan je er niet van maken wel kan je de basis druk omhoog brengen naar 0.7 (meer kan de motor duurzaam niet aan) bar wat de motor al feller maakt dan een fpt
het verschil in de zuigers zit hem in een kuiltje in de zuiger wat bij de i kleiner is en bij de t groter
de i nokkenassen kan je gewoon gebruiken dat maakt niet zo heel erg veel uit
tot zover is het allemaal niet zo spannend waar je even naar moet kijken zijn de olie sproeiers aan de onderkant van de zuigers want in sommige i blokken zaten ze niet
nu komt het waar je moet opletten want een fpt kan je er niet van maken wel kan je de basis druk omhoog brengen naar 0.7 (meer kan de motor duurzaam niet aan) bar wat de motor al feller maakt dan een fpt
-
evo
- Donateur (2x)

De zuigers zijn in iedergeval anders. Met of zonder kuiltje, d'r zit zeker meer verschil in. Hieronder bijv de zuigers uit een (Griekse) B204E (welke standaard met driewegklep kwam) en die ik in mijn hybride draai.

Groot kuiltje, niet?
Turbo zuigers zullen in theorie sterker moeten zijn (dikker? ander materiaal?). Misschien kan T. d'r eens een stel van een i-tje en een T-tje doorzagen en foto's ervan posten?
Op een atmosferisch blokje baseboost draaien zal heus wel lang goed gaan. Verwacht echter geen STG1 achtige drukken te kunnen draaien. Ik denk dan dat je compressieratio tehoog zal uitvallen, je ontstekingstijdstip zal niet "goed" staan, grote kans dat je mengsel ook niet klopt met uiteindelijk een grote kans op detonatie...
Mijn advies: Wil je er nog lang onbezorgd plezier van hebben? Bouw 'em dan op zoals ome SAAB het bedoeld had...
Succes!
Groot kuiltje, niet?
Turbo zuigers zullen in theorie sterker moeten zijn (dikker? ander materiaal?). Misschien kan T. d'r eens een stel van een i-tje en een T-tje doorzagen en foto's ervan posten?
Op een atmosferisch blokje baseboost draaien zal heus wel lang goed gaan. Verwacht echter geen STG1 achtige drukken te kunnen draaien. Ik denk dan dat je compressieratio tehoog zal uitvallen, je ontstekingstijdstip zal niet "goed" staan, grote kans dat je mengsel ook niet klopt met uiteindelijk een grote kans op detonatie...
Mijn advies: Wil je er nog lang onbezorgd plezier van hebben? Bouw 'em dan op zoals ome SAAB het bedoeld had...
Succes!
-
tanisha
- Geregistreerd lid
dat is trouwens een 2.3 turbo zuiger bij de 2.0 is het kuiltje iets kleiner en zijn er uitsparingen voor de kleppen bij de i is het kuiltje nog wat kleiner
zuigers doorzagen heeft weinig zin alle b204/b206/b234 zuigers zijn van het zelfde materiaal/dikte
zuigers doorzagen heeft weinig zin alle b204/b206/b234 zuigers zijn van het zelfde materiaal/dikte
-
evo
- Donateur (2x)

nauwwwwww... da's juist mijn punt... Er wordt veel gezegt... Was er laatst ook niet een overzichtje uit EPC oid gepost?
Anyway... zijn echt 2.0 zuigers, komen namelijk uit mijn 9000. idd zonder kuiltje, wel met randje en ook weer zonder uitsparingen voor de kleppen....
Anyway... zijn echt 2.0 zuigers, komen namelijk uit mijn 9000. idd zonder kuiltje, wel met randje en ook weer zonder uitsparingen voor de kleppen....