Andere droplinks bij 30mm verlagen 9-3 sport?

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
Plaats reactie
ZSR
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Andere droplinks bij 30mm verlagen 9-3 sport?

Bericht door ZSR » za 20 apr, 2013 2:29

Om een andere draad niet te misbruiken even een nieuw draadje gestart.

Werd door onderstaande (deel) reactie van Carlsson getriggerd.

"....de droplinks laten nakijken, die stangen tussen de veerpoot en de stabilisatorstang, overigens moeten die bij flinke verlagingen eigenlijk wat korter zijn, zie het verlagingssetje van de NEO Brothers voor jou Saab. Anders staat de stabilisatorstang verkeerd."

Bij mijn verlaging door Kcp heb ik ze daar niet over gehoord, zijn toch best experts.

Vraag is wie deze kortere (versterkte?) stangen na verlaging heeft gebruikt en wat de ervaring daarmee is. Bv later na de verlaging eerst met lange en later met de kortere.

Ben benieuwd.

carlsson
Geregistreerd lid

Re: Andere droplinks bij 30mm verlagen 9-3 sport?

Bericht door carlsson » za 20 apr, 2013 22:45

Gaat om deze set van Maptun, waar je aparte droplinks bij krijgt :wink:
http://www.maptun.com/shopProduct.php?p ... =shopIndex" onclick="window.open(this.href);return false;

Neobros treedt ook op als Maptun dealer in Engeland, deze set hadden ze samen met Maptun "ontwikkeld".

m@®©
Geregistreerd lid

Bericht door m@®© » zo 21 apr, 2013 10:07

Kijk, daar ben ik ook benieuwd naar. Zou misschien verklaren waarom ze minder diep lijkt te liggen dan met het originele onderstel?
Of kan dat geen invloed hebben op de rijhoogte..
Weet je of de Neo broertjes die droplinks ook los verkopen?

Overigens geeft de EPC maar 1 partnummer voor die droplinks, dus ook voor het sportchassis. Maar wellicht is die -/-10mm tov standaard geen reden om een andere droplink te monteren?

Stel, die kortere droplinks zijn er niet of achterlijk duur, zou je dan 2cm tussen de bestaande droplink kunnen halen, zaakje netjes lassen en klaar?
Of is dat wel heel erg McGyver?

Pleeboy
Geregistreerd lid

Bericht door Pleeboy » zo 21 apr, 2013 10:18

Volgens mij gaan ze het wel "opmerken" bij de APK :D

gertram
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door gertram » zo 21 apr, 2013 15:07

Ik heb de droplinks van mijn 9000 gelast omdat ze gaar waren en ik zo snel geen andere kon krijgen.
Heb er niets van gehoord bij de APK.

Als je het netjes doet gaat er nauwelijks sterkte verloren.
Na doormidden slijpen zou je er een passend buisje overheen kunnen schuiven. Eindjes droplink aan elkaar lassen en afbramen. Buisje over de las schuiven en aan beide kanten weer vastlassen.

ZSR
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door ZSR » ma 22 apr, 2013 11:35

Neem aan dat het verkorte en versterkte droplinks zijn?

Stel je neemt deze verkorte droplinks, dan verandert de hoek met je stabistang?
Zak je dan ook verder omlaag? (daar hebben Marc en ik geen zin in)
Stel dat ze verstevigd zijn, geeft dit een betere handeling zonder extra getril aan het stuur en gestuiter?

Zoals Marc vroeg, weet iemand deze buiten de set van Maptun te koop, op Neo staan ze niet los.
En wie heeft deze onder zijn auto zitten? (ervaringen?)

Dank.

gertram
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door gertram » ma 22 apr, 2013 13:52

ZSR schreef:Neem aan dat het verkorte en versterkte droplinks zijn?
Die van mijn auto waren gewoon standaard, geen verlaging alleen Aero onderstel geplaatst.
ZSR schreef:Stel je neemt deze verkorte droplinks, dan verandert de hoek met je stabistang?
Ja.
ZSR schreef:Zak je dan ook verder omlaag? (daar hebben Marc en ik geen zin in)
Nee.
ZSR schreef:Stel dat ze verstevigd zijn, geeft dit een betere handeling zonder extra getril aan het stuur en gestuiter?
De versteviging maakt hierin niets uit.

m@®©
Geregistreerd lid

Bericht door m@®© » ma 22 apr, 2013 14:11

Zou je dan kunnen zeggen (in Jip en Janneke taal) dat de lengte van de droplink bepaalt hoe progressief je stabilisator werkt?
En is het dan inderdaad zo dat je bij -/-30 mm veren een 3cm kortere droplink zou kunnen plaatsen, als je hetzelfde aanspreekgedrag van de stabilisator wilt?

gfgf
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door gfgf » ma 22 apr, 2013 16:44

Progressief lijkt me niet het woord. De stabi werkt op torsie. Hoe meer hefboom t.o.v. de as (dus de denkbeeldige lijn tussen de lagers), hoe meer torsie en hoe meer effect. Als de wagen lager staat, wordt de hoek anders en daardoor de hefboom korter. Het al allicht iets schelen (maar niet veel).

ZSR
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door ZSR » wo 24 apr, 2013 10:54

Weet iemand waar je deze sterkere en kortere droplinks kunt kopen? Al vast dank.

carlsson
Geregistreerd lid

Bericht door carlsson » wo 24 apr, 2013 17:32

Bij o.a. PartsforSaabs, http://www.partsforsaabs.com/product_in ... ts_id=4013" onclick="window.open(this.href);return false;

Deze variant is wel de standaard lengte, maar wat degelijker uitgevoerd, dus goed voor standaard tot minus ca. 20 mm, dus veren origineel, Aero en Hirsch.
Als een "kortere" droplink echt nodig was had Hirsch die wel ergens laten maken :wink:

Anders wordt het waarschijnlijk wat handig knutselen, droplink in het midden doorzagen, wat inkorten, van draad voorzien en een tussen pijpje met hezelfde draad type. Zodat je met met de lengte kunt experimenteren :lol:

Nog een montageinstructie van Hirsch (voor een andere variant 2.0 T AWB) maar de gaan ze zelfs bij minus 25 mm met de standaard droplink verder.
Ook geven ze duidelijk aan dat je onder de kunststof veerprotector niet moet vergeten om te zetten en ook bovenin de topdeksel het rubber goed moet invetten :wink:
http://www.hirsch-performance.ch/getAtt ... 657cc231d2" onclick="window.open(this.href);return false;

m@®©
Geregistreerd lid

Bericht door m@®© » vr 26 apr, 2013 18:51

Ik heb de mijne vorig jaar hier gekocht: http://www.ebay.nl/itm/2x-VERSTARKTE-KO ... 918wt_1186
Versterkte uitvoering (dikkere stang) en kleinere tolerantie op de kogel en spezialfett, jajaja de marketingmannen leven zich uit.
Prijs is voor twee stuks, niet gek toch?
Ik heb ze bij een collega in Duitsland af laten leveren, scheelde 16 euro Versand. :wink:
Dit is dus wel de normale lengte, niet korter. Maar als ik dit draadje goed interpreteer is die korte eerder een theoretische kwestie dan dat het nu een wereld van verschil gaat zijn.

ZSR
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door ZSR » vr 26 apr, 2013 20:52

Gekocht, dank voor de link

m@®©
Geregistreerd lid

Bericht door m@®© » zo 09 jun, 2013 22:37

Mocht er toch behoefte zijn aan kortere droplinks, dan zijn deze 20mm korter dan standaard: Febi Bilstein 19379. Aan 1 zijde M12x1,75 draad, aan de andere M10x1,25. (Saab originele part 13237130 is 355 mm en heeft M12x1,75 aan beide zijden).
De Febi Bilstein 23713 is 30mm korter, M10x1,25 aan beide zijden.
Ik ga zelf voor de 20mm korter, dan komt mijn stabi met -/-30mm veren op dezelfde stand als af fabriek (Aero -/-10mm veren)

Plaats reactie