Nut nog grotere intercooler TD

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
Plaats reactie
GHIA
Geregistreerd lid

Nut nog grotere intercooler TD

Bericht door GHIA » wo 17 apr, 2013 17:41

Hallo,

Misschien dat jullie hier zo wat info over hebben.

Een kennis van mij heeft een oude 2,4 TurboDiesel met een kleine intercooler.
Hoeveel nut/zin heeft het om er een grotere intercooler of die er zelfs
achter te hangen, dus twee in serie.
Wanner gaat het nut van een grotere of zelfs meerdere intercoolers weer verloren?

Wat is de beste plek, ik zie ze ook wel eens voor de radiateur zitten.

Alvast bedankt ...

Krizzie
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Re: Nut nog grotere intercooler TD

Bericht door Krizzie » wo 17 apr, 2013 17:53

Even simpel gezegd.

De Intercooler aan de voorkant monteren maakt een wereld van verschil!

Het formaat hangt een beetje af van hoeveel ruimte je hebt. Je kunt een joekel van een ding monteren, maar als 1/3 van het oppervlak maar lucht vangt heb je er niks aan.

2x een Intercooler na elkaar lijkt mij minder handig, je maakt de weg voor de lucht dan behoorlijk langer en lastiger, wat de spoolup van de turbo niet bevorderd.

evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door evo » do 18 apr, 2013 16:55

Groter is beter :wow:

Nah, meestal dan. Bij een IC is het koelend vermogen en de drukval van belang... Niet de grootte... al zit er veelal wel een verband tussen

even wat geleend van: http://www.tuning-gids.nl/interkoelers_intercoolers.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
We willen je graag een paar tips meegeven. De eerste tip: een intercooler kan nooit te groot zijn. Er kan weliswaar drukverlies optreden als de gecomprimeerde lucht te veel ruimte krijgt en weer gaat uitzetten.

Maar dan moet de interkoeler wel heel erg groot zijn, wil je dit merken bij normaal gebruik. Het wordt een ander verhaal als je wilt gaan racen met je auto.

Dan kan zelfs minimale turbolag of drukverlies toch voor enkele tienden van een seconde verschil per rondje zorgen. In de autosport kan dit het verschil maken tussen winnen en verliezen.

Een tip voor de montage van een front mounted intercooler: probeer de aanvoerbuis waar de hete lucht doorheen stroomt ook gedeeltelijk in de rijwind te plaatsen. Dan koelt de lucht al voor een deel af voordat deze bij de intercooler aankomt.

Zo werkt de intercooler efficiënter en dat zorgt weer voor een betere vulgraad van je cilinders.
GHIA schreef:...Wat is de beste plek, ik zie ze ook wel eens voor de radiateur zitten....
waar denk je dat FMIC voor staat? hint: http://en.wikipedia.org/wiki/FMIC" onclick="window.open(this.href);return false;

En ja, dat is mijnsinziens de beste plek :wink:

GHIA
Geregistreerd lid

Bericht door GHIA » do 18 apr, 2013 17:29

Ah, mooi bedankt voor de tips.

Iemand heeft er ooit een intercoolertje van aluminium links voor in gezet.
Uiteraard uit de rijwind ... :-S+
Ik heb nog een grote lap intercooler liggen die voor de radiateur past.
Kan ik die er mooi voor knutselen.
Voor onder de wagen is nog voldoende ruimte dus daar kan dan mooi
een aluminium pijp gemonteerd worden voor de pré-cooling ... :mrgreen:

Plaats reactie