Waar en hoe EGT-sonde in Classic ?
-
Ruud 9.3
- Donateur

Waar en hoe EGT-sonde in Classic ?
Ik wil graag een EGT-sonde plaatsen in mijn classic MY93 en ik denk daarbij om de loze dop van de EGR op mijn uitlaatspruitstuk te gaan gebruiken.
Nu heb ik daar 2 vragen over in de hoop dat iemand die kan beantwoorden of er zelfs ervaring mee heeft.
1. is er in de dop van de EGR draad te tappen ?
2. is de plaats van de EGR dop wel goed als locatie voor een EGT-sonde ?
Nu heb ik daar 2 vragen over in de hoop dat iemand die kan beantwoorden of er zelfs ervaring mee heeft.
1. is er in de dop van de EGR draad te tappen ?
2. is de plaats van de EGR dop wel goed als locatie voor een EGT-sonde ?
-
Ruud 9.3
- Donateur

Re: Waar en hoe EGT-sonde in Classic ?
Even nieuw leven inblazen in dit onderwerp want de meter + sensor van Auber zijn inmiddels onderweg.
Naast de eerder gestelde vragen nog 1 vraag ter aanvulling.
De sensor zit vast met 1/8NPT draad. Heeft iemand zo'n tap in huis die ik mag lenen ?
Wie kan mij verder op weg helpen met informatie of een tap ?
Naast de eerder gestelde vragen nog 1 vraag ter aanvulling.
De sensor zit vast met 1/8NPT draad. Heeft iemand zo'n tap in huis die ik mag lenen ?
Wie kan mij verder op weg helpen met informatie of een tap ?
-
bennie
- Geregistreerd lid
Plaats lijkt mij wel goed. Zit er geen afsluitdop momenteel ingedraaid?
-
Ruud 9.3
- Donateur

Ja Bennie er zit nu een loze dop in met zeskant 19 of 22mm ?
Is origineel zo geleverd want op een MY93 zit volgens mij geen EGR meer.
Ik verwacht dat de dop van gietijzer is, en ik weet niet of je daar in kunt tappen.
Is origineel zo geleverd want op een MY93 zit volgens mij geen EGR meer.
Ik verwacht dat de dop van gietijzer is, en ik weet niet of je daar in kunt tappen.
-
bennie
- Geregistreerd lid
Dop is gewoon staal. Je kunt hierin tappen maar weet niet of je genoeg vlees hebt. Anders even een verloopje halen of bestellen bij een Technische Unie, ijzerwarenhandel ofzo. Draadtype/maat zou ik zo niet weten. Zou goed kunnen dat dit ook NPT is 3/8ste ofzo, M18x1.5 kan het ook wel eens zijn. Zal vast wel iemand reageren die het exact weet.
-
gertram
- Donateur (3x)

Draad van de originele EGR afdop bout is M18x1.5.
Ik heb het tapje NPT 1/8 liggen, of ik moet me sterk vergissen. Zal er aan proberen te denken als ik de volgende keer in m'n werkplaats ben.
Heb een K thermokoppel op exact dezelfde plaats ingebouwd alleen rijdt de auto sinds het moment dat hij erin zit niet. Nog niet getest dus.
In mijn auto zat wel EGR. Die heb ik verwijderd en heb een andere, aftermarket, afdop bout geplaatst, doorgeboord en getapt. Maar de originele bout zal inderdaad staal zijn en dus prima te tappen.
De uitstulping in het uitlaatspruitstuk aan de bovenkant, iets meer naar rechts leek me eigenlijk nog iets mooier omdat deze denk ik meer meeneemt van de cilinders 1 t/m 3. Nadeel is dat de sensor lelijk naar boven steekt en je altijd boorkrullen in je spruitstuk krijgt.
Ik heb het tapje NPT 1/8 liggen, of ik moet me sterk vergissen. Zal er aan proberen te denken als ik de volgende keer in m'n werkplaats ben.
Heb een K thermokoppel op exact dezelfde plaats ingebouwd alleen rijdt de auto sinds het moment dat hij erin zit niet. Nog niet getest dus.
In mijn auto zat wel EGR. Die heb ik verwijderd en heb een andere, aftermarket, afdop bout geplaatst, doorgeboord en getapt. Maar de originele bout zal inderdaad staal zijn en dus prima te tappen.
De uitstulping in het uitlaatspruitstuk aan de bovenkant, iets meer naar rechts leek me eigenlijk nog iets mooier omdat deze denk ik meer meeneemt van de cilinders 1 t/m 3. Nadeel is dat de sensor lelijk naar boven steekt en je altijd boorkrullen in je spruitstuk krijgt.
-
robertw
ik nog zo'n dop liggen, wellicht kun je daar iets mee om de juiste tap te vinden.
/rw
/rw
-
Ruud 9.3
- Donateur

@Gertram: bedankt voor je informatie. Ik houd me graag aanbevolen voor die 1/8NPT tap indien je die kunt vinden.
Die uitstulping op het uitlaatspruitstuk waar jij naar verwijst zit volgens mij alleen op een T8 motorblok, ik heb T16.
Volgens mij kan ik de probe van de EGT best wel ver in het spruitstuk laten zakken waardoor alle cilinders worden gemeten.
@Robertw: ik wil die dop wel een keer lenen van je om even te bestuderen. Ik blijf nog wel even met de vraag zitten welke pakking ik tussen de dop en het spruitstuk moet gaan plaatsen. Hoe heb jij dat gedaan Robert ?
Ik heb inmiddels de meter en probes binnen. Moet nog even onderzoeken welke probe (haaks of recht) ik ga plaatsen.
Die uitstulping op het uitlaatspruitstuk waar jij naar verwijst zit volgens mij alleen op een T8 motorblok, ik heb T16.
Volgens mij kan ik de probe van de EGT best wel ver in het spruitstuk laten zakken waardoor alle cilinders worden gemeten.
@Robertw: ik wil die dop wel een keer lenen van je om even te bestuderen. Ik blijf nog wel even met de vraag zitten welke pakking ik tussen de dop en het spruitstuk moet gaan plaatsen. Hoe heb jij dat gedaan Robert ?
Ik heb inmiddels de meter en probes binnen. Moet nog even onderzoeken welke probe (haaks of recht) ik ga plaatsen.
-
gertram
- Donateur (3x)

Heb jij deze uitstulping aan de bovenkant niet, net voor de flens aan de turbo?

Deze twee tapjes heb ik voor een tientje van http://www.borentappenschuren.nl/p/2341 ... s-g-g-18-/

Weet niet waar je woont, ik kan wel verzenden na PB.
**edit** Volgens mij kan de probe bij een turbo niet heel ver naar binnen worden gestoken, dan wordt hij te heet.
Van http://shop.vems.hu/catalog/sensor-type-p-53.html
"We recommend that only the sensor tip is in the exhaust stream, that is appr 18..25mm for the 6mm sensor and 10..15mm for the 2mm sensor. " **
Nog een vraag aan jou: Heb je al een oplossing voor een 60-2 triggerwheel?
Deze twee tapjes heb ik voor een tientje van http://www.borentappenschuren.nl/p/2341 ... s-g-g-18-/
Weet niet waar je woont, ik kan wel verzenden na PB.
**edit** Volgens mij kan de probe bij een turbo niet heel ver naar binnen worden gestoken, dan wordt hij te heet.
Van http://shop.vems.hu/catalog/sensor-type-p-53.html
"We recommend that only the sensor tip is in the exhaust stream, that is appr 18..25mm for the 6mm sensor and 10..15mm for the 2mm sensor. " **
Nog een vraag aan jou: Heb je al een oplossing voor een 60-2 triggerwheel?
-
Ruud 9.3
- Donateur

@Gertram: op die tap kom ik nog wel even terug. Ik heb namelijk twee probes 1x3mm dik met M8x1 sokkel en 1x4,8mm dik met 1/8NPT sokkel en ik weet nog niet welke ik ga plaatsen.
Die loze uitsparing heb ik inderdaad niet op mijn spruitstuk zitten, die zeskant-dop wel. Ik heb een classic MY93.
Ik wil het triggerwheel aan de poelie-zijde plaatsen, maar dan wel mijn airco behouden. Volgens mij is er wel voldoende ruimte tussen de airco-poelie en het schutboard om dat te fixen. Ik heb een plat triggerwheel van 3mm op het oog met 7 inch diameter die ik wil vastzetten met dezelfde boutjes als waar de airco-poelie mee op de grote poelie vast zit. Qua ruimte moet dat kunnen. Alleen de airco-poelie moet dan los en niet de poelie met de bout in de krukas.
De steun voor de sensor wil ik vastzetten op 2 bestaande bouten in het motorblok. steuntje wordt alles bij elkaar zo'n 12cm hoog.
Die loze uitsparing heb ik inderdaad niet op mijn spruitstuk zitten, die zeskant-dop wel. Ik heb een classic MY93.
Ik wil het triggerwheel aan de poelie-zijde plaatsen, maar dan wel mijn airco behouden. Volgens mij is er wel voldoende ruimte tussen de airco-poelie en het schutboard om dat te fixen. Ik heb een plat triggerwheel van 3mm op het oog met 7 inch diameter die ik wil vastzetten met dezelfde boutjes als waar de airco-poelie mee op de grote poelie vast zit. Qua ruimte moet dat kunnen. Alleen de airco-poelie moet dan los en niet de poelie met de bout in de krukas.
De steun voor de sensor wil ik vastzetten op 2 bestaande bouten in het motorblok. steuntje wordt alles bij elkaar zo'n 12cm hoog.
-
AlexJ
- Donateur

Als ik dit topic zo zie, gaat het allemaal wel goed komen Ruud! Tzt wel ff komen showen he! 
-
Ruud 9.3
- Donateur

Nou ik heb een verloopnippel 1/8NPT naar M18x1,5 besteld. Op zich een mooi ding maar hij past niet.
Het draad in de dop van het spruitstuk blijkt kleiner dan M18, in verwacht dat het M16 is.
Maar welke draad ? M16 of M16x1,0 of M16x1,5 ??
Weet iemand hoe ik dat kan bepalen ?
Link naar de dop die ik nu heb gekocht, alleen past hij niet
http://www.ebay.nl/itm/Verloopnippel-M1 ... _600wt_822" onclick="window.open(this.href);return false;
Het draad in de dop van het spruitstuk blijkt kleiner dan M18, in verwacht dat het M16 is.
Maar welke draad ? M16 of M16x1,0 of M16x1,5 ??
Weet iemand hoe ik dat kan bepalen ?
Link naar de dop die ik nu heb gekocht, alleen past hij niet
http://www.ebay.nl/itm/Verloopnippel-M1 ... _600wt_822" onclick="window.open(this.href);return false;
-
windekind
- Donateur

Met een draadcaliber. Zo'n dingetje met allemaal kleine stukjes dunne plaat met de schroefdraad erin gesneden.