Garrett T17 juiste keuze i.c.m. stage 1?

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
Reindert 9-3
Geregistreerd lid

Bericht door Reindert 9-3 » ma 17 dec, 2012 19:01

Na een 'check engine', getik in de motor, olieverlies en startproblemen (alles plots, daarvoor dankzij regelmatige beurten nooit problemen gehad) vandaag m'n 9-3 naar de Saab-dealer gebracht. Waar ik bang voor was bleek waar; een kapotte koppakking en een kapotte krukas-sensor. Pfff dure grap. Verder bleek dat ook de turbo aan vervanging toe begint te raken na 190k km (vrij veel speling en olie). Heb besloten niet af te wachten totdat ie klapt maar hem preventief te vervangen. Ik heb me een beetje verdiept op het forum in de verschillen tussen een Mitsu TD04 en een GT17, en kreeg de indruk dat de TD04 al met al een betere keuze is. De dealer was het daar niet mee eens en zei dat ik voor de T17 moet gaan.

Een tijdje geleden heeft G-Ice naar tevredenheid een stage 1 uitgevoerd, en ik ben niet van plan om naar een stage 2 of verder te gaan. Kunnen jullie met dat in het achterhoofd aangeven of de GT17 inderdaad een goede keuze is? Zo ja, dan gaat deze nieuwe turbo er morgen in (het idee van een nieuwe turbo zorgt toch voor een :D )

Alvast bedankt!!

AR
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door AR » ma 17 dec, 2012 19:14

Als je stage 1 blijft zou ik voor de gt17 gaan, heerlijke turbo voor tussen acceleraties en bijna geen turbogat. Alles boven de stage 1 zou ik voor een td04 gaan.

Vanuitgaande dat je de nieuwe originele gt17 krijgt ben je er weer voor 150.000km vanaf. Scheelt ook nog wat geld want je hebt geen andere leidingen nodig.

Gr. Arco

AlexJ
Donateur
Donateur

Re: Garrett T17 juiste keuze i.c.m. stage 1?

Bericht door AlexJ » ma 17 dec, 2012 19:37

Garrett is echt prima! Ook tot en met stage 3 goed heel te houden! Er zit verschil tussen de garrett op de 900ng en 9-3. De gene van de 900ng is steviger/betrouwbaarder, en volgens mij kosten ze hetzelfde en zijn ze zonder aanpassingen uitwisselbaar. Wellicht te overwegen?

Tik? koppakking?
carter laten lochten ivm mogelijke Black sludge? Wellicht heeft dat de turbo snel doen slijten?

ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door ReinO » ma 17 dec, 2012 19:48

past een gt25 niet gewoon op je auto? als je toch bezig bent.
en wanneer de leidingen gewoon passen is dat een optie.
suc6 met kiezen

Reindert 9-3
Geregistreerd lid

Bericht door Reindert 9-3 » ma 17 dec, 2012 19:52

De dealer gaf inderdaad aan dat er iets mis is met het carterventilatiesysteem (als ik het goed heb werden de carterdampen niet op de juiste manier afgevoerd). Ga ervan uit dat hij gelijk op BS controleert, maar misschien goed om even een belletje te geven om te checken.

AlexJ: weet je wat de reden is dat Saab dan van die GT25 naar een GT17 is overgestapt, als dit in feite een stap terug is? Kostenbesparing?

EdjeK
Geregistreerd lid

Bericht door EdjeK » ma 17 dec, 2012 20:42

Oudere T5 motoren hadden als LPT een T25 ,dus geen GT25.

De GT17 welke op de T7 LPT motoren zit ,is iets kleiner als de T25 en moderner.
Hierdoor spoelt de GT17 sneller op als de T25.

Ik zou voor een TD-04 gaan ,deze is maar iets groter als de T25 van de oude T5 motoren.
Neem dan ook het 5 cm huis van de T7 (aero dus) serie ,dan spoelt hij snel genoeg op en heb je iets over als je verder wilt tunen.
een GT17 op standaard druk gaat 150.000km mee (iets meer ,iets minder) ,maar op stage 1 zal dit zeker minder zijn.

Er bestaan ook GT25 turbo's ,zoals de GT2560RS ballbearing turbo ,maar dat is iets totaal anders en alleen leuk als je verder gaat tunen als stage 3.

Reindert 9-3
Geregistreerd lid

Bericht door Reindert 9-3 » ma 17 dec, 2012 20:51

Verder lijkt de auto opeens een groot deel van z'n vermogen te zijn 'kwijtgeraakt'. De aangepaste SID geeft wel aan dat er turbodruk wordt opgebouwd, maar hij is niet vooruit te branden. Vooral in de eerste en tweede versnelling. Hopelijk lost de nieuwe turbo dit op.

Ik begrijp uit andere topics dat dit mogelijk ook als reden kan hebben (mocht het niet de turbo zelf zijn) dat limp home is ingeschakeld ivm de problemen die zijn ontstaan. Als dat zo is en de ecu gereset moet worden, is het dan zo dat je ook de stage 1 kwijt bent? Of kan dat resetten ook op een andere manier?

inactief
Geregistreerd lid

Bericht door inactief » ma 17 dec, 2012 20:56

Ik denk dat je ergens een losse slang / slangetje hebt.
Mreq / mAir lopen bovenin (bij vol gas) flink uiteen en amul is meer dan +/- 600?

Reindert 9-3
Geregistreerd lid

Bericht door Reindert 9-3 » di 18 dec, 2012 12:01

Dank voor alle suggesties en tips! Heb de knoop doorgehakt: het wordt de GT17 (snel spoelen, klein turbogat en aantrekkelijke prijs bij dealer). Donderdag heb ik de auto weer terug, ben erg benieuwd. Snel maar eens langs de rollerbank om te kijken wat daar uit komt..

Tubbe
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Tubbe » di 18 dec, 2012 12:57

Ecu resetten doe je door de zekering eruit te halen. Daarmee worden alle aangeleerde instellingen gewist. Je motormanagement blijft ongewijzigd, je stage 1 zit er dan dus gewoon nog in. mocht de dealer een update overwegen moet je wel even opletten. Mogelijk overschrijven ze dan wel je getunede software. Ps zou niet weten waarom ze dat zouden willen doen hoor.

AlexJ
Donateur
Donateur

Bericht door AlexJ » di 18 dec, 2012 12:59

Nee dat doen ze niet hoor, nog nooit meegemaakt / gehoord.
Sterker nog, ik denk dat ze dit niet kunnen...

Tubbe
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Tubbe » di 18 dec, 2012 13:53

Een dealer kan toch ook Hirsch schrijven. Neem aan datje met tech II ook motormanagement kunt updaten obv files van de fabriek?

evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door evo » di 18 dec, 2012 14:01

Een van de redenen om de TxSuites te ontwikkelen was juist het feit dat dealers software overschreven... Dus, weg dure tune....

Verstuurd van mijn GT-N7000 met Tapatalk

AR
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door AR » di 18 dec, 2012 14:14

Dealers hebben wel minder vrijheid in programmeren, alles hangt namelijk aan het VIN nummer vast. Iets waar wij natuurlijk geen geen last van hebben. Even een 9-3 ECU voorzien van 9-5 Software is voor een dealer al een heel serieuze opgave, terwijl dit voor ons 7min werk is.

Echter verwacht ik niet dat een dealer zonder aanwijzingen richting die kant de ECU zal SPSén

Reindert 9-3
Geregistreerd lid

Bericht door Reindert 9-3 » di 18 dec, 2012 14:27

De dealer weet van de stage 1 dus ga er ook vanuit dat hij er niet zomaar over heen gaat schrijven.. Als ik het mis heb dan maar weer op de koffie bij Gijs :wink:

Plaats reactie