snelle software fpt ook op lpt? 9-3ss

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
Plaats reactie
9-3turbo205
Donateur (3x)
Donateur (3x)

snelle software fpt ook op lpt? 9-3ss

Bericht door 9-3turbo205 » di 06 nov, 2012 19:07

Ik zal even uitleggen wat ik bedoel: Kan je zonder verdere aanpassingen de getunede software voor een fpt (2.0t) op een lpt (1.8t) laden om vervolgens van 150 naar +200 pk te komen? Ik heb begrepen dat de hardware van deze 2 motoren identiek is.

Gaat om een 1.8t ss van 2003, automaat

inactief
Geregistreerd lid

Re: snelle software fpt ook op lpt? 9-3ss

Bericht door inactief » di 06 nov, 2012 19:23

De software is (vaak) ook identiek, adv (o.a.?) het VIN nummer kiest de auto zijn / haar vermogen.

carlsson
Geregistreerd lid

Bericht door carlsson » di 06 nov, 2012 23:37

Gewoon het programma van een 1.8t ECU bij Gijs of elders laten wijzigen tot ca. 200 pk is veel makkelijker.
Je zou een ECU van een 2.0t kunnen inbouwen, maar dan moet hij wel zodanig worden aangepast dat hij de auto kan herkennen, omdat iedere ECU eigelijk aan een vaste auto is gepaard. Een 2.0t dat is trouwens standaard slechts 175 pk, dus geen ca. 200.
De 2.0T dat is dan standaard 210 pk, maar die heeft ook een MHI TD04 Turbo en nog iets scherpere nokken-assen.
Let ook op met ECU's de standaard geplaatste programma's houden ook rekening met het feit of je wel of geen SAI hebt en of en met de hulp ECU van de automaat moet worden gecommuniceerd.
Er is ook een tuning programma van Hirsch, twee soorten kortingen, afhankelijk van het bouwjaar, daar is ook het tuningprogramma zo samengesteld dat met de automaat rekening wordt gehouden en een eventuele SAI die je bij oudere modelen met een automaat vaker aantreft.
Je luchtfilter heeft dan aan de voorzijde een extra aansluiting voor het SAI systeem.
Dan heb je 195 pk, dus dat scheelt vrijwel niet met andere tuningprogramma's die worden aangeboden.

Misschien heb wel een 200 pk biopower versie van een 2.0t in gedachten, maar deze motor heeft standaard aangepaste uitlaatkleppen. Daarnaast is de hele brandstofvoorziening nagelopen voor gebruik van 100% E85, alleen dan geeft die motor ook 200 pk, bij andere brandstof combinaties met gewone benzine haal je dat vermogen niet helemaal.

9-3turbo205
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door 9-3turbo205 » wo 07 nov, 2012 10:25

Bedankt voor jullie reacties, maar dit bedoel ik eigenlijk niet. Ik pas wel op mijn ecu niet te wisselen trouwens.

Als je bijvoorbeeld naar ziptuning.nl gaat, gaat een 1.8t bij hen van 150 pk naar 184 pk en koppel van 250 naar 310 nm. Als je bij ziptuning aan komt rijden in een 2.0t, ga je van 185 pk naar 216 pk! En koppel van 263 naar 312 nm.

Mijn vraag is dus, zou je de tuningsoftware voor een 2.0t ook op een 1.8t kunnen laden? Kost hetzelfde, heb je (volgens ziptuning) 66 pk erbij ipv. 34, koppel dus vergelijkbaar. Overigens is ziptuning even een voorbeeld, ook speektuning heeft tuning van 1.8t naar fpt op de site staan, of meteen stage 1 met een klein prijsverschil.

9-3turbo205
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door 9-3turbo205 » wo 07 nov, 2012 10:28

Ik weet natuurlijk wel, gezien alle goede verhalen hier, dat ik naar tilburg had gemoeten op de koffie bij g-ice. Maar 3 uur heen en 3 uur terug is mij wat te veel van het goede... Ik moet hier dus even roeien met de riemen die ik heb.

inactief
Geregistreerd lid

Bericht door inactief » wo 07 nov, 2012 11:05

Als deze tuner niet weet dat de 1.8t en 2.0t exact de zelfde motor zijn, zou je er dan wel je auto aan toevertrouwen?
Wil je niet reizen ga dan voor de maptuner, die komen ze per post bij je brengen en is wél door een Saab tuner gemaakt.

shearwater
In memoriam †

Bericht door shearwater » wo 07 nov, 2012 18:51

9-3turbo205 schreef:Maar 3 uur heen en 3 uur terug is mij wat te veel van het goede... Ik moet hier dus even roeien met de riemen die ik heb.
Tweeen een half uur heen en twee uur pure lol terug. :lol:

9-3turbo205
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door 9-3turbo205 » wo 07 nov, 2012 20:28

shearwater schreef:
9-3turbo205 schreef:Maar 3 uur heen en 3 uur terug is mij wat te veel van het goede... Ik moet hier dus even roeien met de riemen die ik heb.
Tweeen een half uur heen en twee uur pure lol terug. :lol:
Ervaringsdeskundige? :O:

shearwater
In memoriam †

Bericht door shearwater » wo 07 nov, 2012 21:18

Yep. De cabrio is geG-iced.

carlsson
Geregistreerd lid

Bericht door carlsson » do 08 nov, 2012 19:17

Ziptuning, algemene chiptuners weten uiteraard helemaal niets bijzonders van Saab, in hun advertentie zetten ze vaak maar wat, het zal bij een '2.0t' wel om de oude motor gaan van de 9.3/900NG, die had standaard als FPT namelijk 185 pk. De 2.0t van de 9.3 SS heeft af fabriek namelijk 175 pk. Veel van die tuners weten soms helemaal niet welke motoren in bepaald auto's liggen, dat hoef je ook helemaal niet te weten om zo'n programma aan te passen.
Een 1.8t heeft standaard trouwens 240 Nm en niet 250 Nm :wink:

9-3turbo205
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door 9-3turbo205 » zo 18 nov, 2012 23:28

Laat toch idd. het liefst de saab g-icen. Dan ben ik en het SAI probleem kwijt en heb meteen beproefde software voor de tuning. Weet iemand of g-ice op vakantie is ofzo? Krijg al een tijdje geen respons meer op pb'tjes

mannetje02
Geregistreerd lid

Bericht door mannetje02 » ma 19 nov, 2012 0:35

Een andere optie is Hirsch tuning bij een dealer bij jou in de buurt.

carlsson
Geregistreerd lid

Bericht door carlsson » ma 19 nov, 2012 16:48

Moet je wel eerst beslissen of je met of zonder de SAI gaat rijden, want die software heb je dus met en zonder "aansturing" van de SAI.
In het modeljaar 2004 zat er dus geen SAI meer op o.a. de 1.8t met automaat.

9-3turbo205
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door 9-3turbo205 » ma 19 nov, 2012 21:21

SAI wil ik graag kwijt! Ik lees hier niks dan ellende met dit systeem. Zelfs saab is er na een dik jaar mee gestopt op de 9-3, dat zegt toch wel voldoende.

carlsson
Geregistreerd lid

Bericht door carlsson » ma 19 nov, 2012 22:57

Zit m.i. wel weer in de 9.5 NG met vier pitters op benzine, kennelijk wilden ze weer wat aan de milieuprestaties doen.
Zit wel op meer auto's in de betere milieulabels met moderne benzine motoren, maar er moet idd wel wat meer onderhoud worden gepleegd om dat systeem goed te laten functioneren.

Plaats reactie