Dumpvalve foutmelding P1110 en P0455

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
Plaats reactie
Danny T
Geregistreerd lid

Bericht door Danny T » wo 03 okt, 2012 22:52

Hey,

Ik heb een Saab-tuners dumpvalve geplaatst met de zwaarste veer.
Sindsdien krijg ik na stevig rijden een check engine lampje. Bij uitlezen komt de code P1110 (Charge Air Bypass Valve. Performance Problems) naar voren.
Ik heb de vacuumslangen vervangen en het pijpje wat er op geschroefd moet worden vastgezet met loctite.

Waar moet ik de foutmelding in zoeken? zou de veer te zwaar zijn? Volgens Gijs is de zwaarste veer goed voor mijn set up (b205R, maptun, kingcobra, ferrita, 3' down).
Welke performance problems worden er bedoeld? Kan het bv zo zijn dat de zuiger van de DV vast zit? Voordat ik het pijpje met loctite vastgezet had, had ik deze volledig
in het huis geschroefd. Dit klemde de zuiger vast. Ik kon deze niet vrij bewegen (veer en deksel waren verwijderd). Ik heb toen besloten om dit pijpje niet strak vast te
draaien maar zover totdat deze licht handvast zat,. De loctite moet verder zijn werk doen,. En toch.......weer die melding :-S+ :-S+

Daarnaast komt er ook telkens de P0455 melding( Evaporative Emission Control System Leak Detected (gross leak) naar voren. Ik heb de bekende EVAP klepjes vervangen en ook hier de slangen vervangen door siliconen en toch......weer die melding :-S+ :-S+ Waar zou dit grote lek kunnen zitten? Ik zie meerdere regelkastjes zitten. Kan zo'n kastje kapot zijn?

O ja, Ik heb de T7 faster responce upgrade van Gijs erop zitten maar dit kan het volgens mij niet zijn omdat de melding er ook al was voor deze upgrade.

Kom maar op met de tips! Ik ben er klaar voor....

millerman
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Re: Dumpvalve foutmelding P1110 en P0455

Bericht door millerman » wo 03 okt, 2012 22:56

Bij mij kwam P1110 alleen voor als het slangetje vanaf de BOV naar het gasklephuis los was geschoten. Dus kennelijk gaat er toch iets niet goed in de luchtstroom van BOV naar gasklephuis. Waarom zou je het niet proberen met een lichtere veer? Als de CE wegblijft, weet je waar het aan ligt. Zo niet, steek je weer de zwaardere veer.

inactief
Geregistreerd lid

Bericht door inactief » vr 05 okt, 2012 0:49

Klinkt of er ernstig naar het vacuum systeem gekeken moet worden. De codes klinken of er iets écht niet klopt / aangesloten is!

Mocht je de nieuwe mooie glimmende dumpvalve verdenken zet dan de oude even terug. :wink:

Als de nieuwe mooie glimmende dumpvalve op de manier zoals de oude zat gemonteert is, en de blauwe veer er in zit, kan er weinig mee mis. Duw voor de zekerheid nog even je vinger onder tegen de zuiger, krijg je 'm (hard duwen) omhoog is alles prima.

Gr Gijs

maxmink93
Geregistreerd lid

Bericht door maxmink93 » di 09 okt, 2012 23:25

Ik heb geen antwoord op je probleem. Wil je alleen wat info mee geven die ik ondervonden heb.

Omdat ik met een open luchtfilter rijd hoor ik hem afblazen. Met de sterke veer had ik last van turbo flutter bij gas los laten, nadat ik de aller slapste veer plaatste had ik hier geen last meer van.
Hier voorbeeldje (bij mij wat minder extreem hoor).

Als je de BOV op deze manier hebt geplaatste(als hier onder) hoef je niet bang te zijn dat hij open word gedrukt.
Afbeelding

Die flutter is slecht voor je turbo en remt je bladen ook nog is af = (gedeeltelijk) weer opnieuw opspoelen.

Ik heb geen last gehad van boost verlies op een kleine 1,5 bar.

Danny T
Geregistreerd lid

Bericht door Danny T » do 11 okt, 2012 0:45

Op advies van Gijs even de oude BOV terug gezet. Geen melding P1110 meer :D :D maar nog wel P0455 :? :?
De zuiger van Glimmende BOV van Gijs zat helemaal vast! Wat blijkt nou: Als het losse pijpje erin geschroefd wordt en deze zit goed vast,
wat volgens mij de bedoeling is, dan drukt dit pijpje tegen de zijkant van de zuiger aan. er is dan geen beweging meer in te krijgen.
Het schroefdraad gedeelte is te lang.
Gijs, het lijkt wel een productiefout. hebben de BOV's die jij op voorraad heb hetzelfde probleem? Check de BOV's even voordat jij ze verstuurd
of stuur ze terug naar de leverancier.

vwb die P0455: Ik heb alle slangen vervangen. de code betekend dat er ergens een groot lek zit. Maar waar?????? kan het de APC zijn? en hoe controleer ik deze?

ik heb een alu leiding in het vacuumcircuit met een ventiel. Hierop staat dat deze niet hoger belast mag worden dan 1 bar. Kan ik hier een compressor op aansluiten
om zo het lek op te sporen op the old fashion way, met zeepwater insproeien?

Hey Maxmink, dat fluttergeluid heb ik nog niet gehoord. Als ik die andere BOV weer terugzet zal ik hier zeker even op letten.

AR
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door AR » do 11 okt, 2012 7:23

Misschien heb je er iets aan,

http://www.arcoruighaver.nl/saab93se/P0455.pdf

Ik zou alle slangen in het systeem even nalopen, koppelingen controleren. Ook even kijken of je EVAP Systeem en de eletronische klep (321) die aan je luchtfilterhuis vast zit hoor "tikken" bij stationair.

Gr Arco

maxmink93
Geregistreerd lid

Bericht door maxmink93 » do 11 okt, 2012 9:16

Zolang je met je stock luchtfilter rijd (wat je trouwens ook lekker moet blijven doen!) zul je geen flutter horen.

Omdat je het normaal niet hoort zei ik het juist ;-)..

Danny T
Geregistreerd lid

Bericht door Danny T » do 11 okt, 2012 22:43

Hey Arco, thanks voor de tips. ik ga zo snel mogelijk die klep controleren. vwb dat pdf bestand, dat is voor mij abracadabra. kan ik al die waardes checken als ik een open SID heb?
Ik kom niet op jouw website. ik krijg de volgende melding: To change this page, upload your website into the public_html directory

Hey Max, ik rijd met een sportfilter. maar dit is geen open filter. Heb de BOV van Gijs nog niet terug geplaatst. Ik verwacht geen problemen wanneer deze weer gemonteerd zit.

Weten jullie hoe een apc gecontroleerd kan worden?

Danny T
Geregistreerd lid

Bericht door Danny T » do 01 nov, 2012 23:25

Hey,

Ik heb ondertussen de BOV van Gijs teruggeplaatst. gaat helemaal goed. Geen melding meer!!!
Ook P0455 is tot nu toe niet meer teruggekomen nadat ik de Evap Purge valve heb ingespoten met WD40.
De klep werkt weer perfect. klopklopklop, ff afkloppen.

Nu is er wel weer een ander ( kostbaar) probleem ontstaan: het benzineverbruik volgens SID is gemiddeld 13,5 op 100km (op Econ) !!!! dit lag normaal rond de 10,5.
Ik merk wel dat de melding van het verbruik veel sneller een andere waarde aangeeft (hoger of lager) dan voordat ik de EVP gangbaar had gemaakt. Toen bleef een waarde vaak
heel lang onveranderd. Ik ben niet anders gaan rijden......

Wat is de oorzaak? tja, dat is de vraag voor vanavond. kan het liggen aan de hogere druk die nodig is om de zuiger van de BOV (met de zwaarste veer) ingedrukt te krijgen? Lijkt mij sterk, maar als leek ontstaan er vaak vreemde hersenspinsels......

Plaats reactie