extra lucht = extra kracht

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
sumacho
Geregistreerd lid

Bericht door sumacho » zo 24 jun, 2012 12:15

Beste Forumleden,

Omdat mijn mistlampen stuk zijn, heb ik ze gedemonteerd. Naast de mistlampen heb ik de zwarte luchtdoorlatende kapjes ook verwijderd. Erg kaal, maar wat blijkt: ik heb substantieel meer vermogen. De motor trekt een stuk beter, het turbogat is een stuk kleiner. Ik heb mijn orginele luchtfilterhuis uitgerust met een regenpijp zodat luchtaanzuiging al een stuk beter was. Maar dat het verwijderen van de mistlampen zoveel extra geeft had ik niet verwacht. Twijfel nu of ik andere mistlampen ga plaatsen. Ik heb bi-xenon en gebruik mijn mistlampen voor nooit. Ga nu eerst racegaas plaatsen. Kijken of dit leuk smoelt. Hebben anderen ook deze ervaring?

Groet, Jim.

maxmink93
Geregistreerd lid

Re: extra lucht = extra kracht

Bericht door maxmink93 » zo 24 jun, 2012 14:24

Da vind ik erg knap... Je ECU zou dat nooit toe staan. Je turbo gat kan wel kleiner worden door bijv een betere intake en of uitlaat. Maar je kan geen extra vermogen krijg...
Wat wel kan als je bijv een hele hoge lucht inlaat temp had en deze nu inneens koeler is hij minder terug regelt. Je zult eerder je hardware beter op je software hebben aangepast dan eerst.

U-Poll
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door U-Poll » zo 24 jun, 2012 14:39

En als je de achterbank nou een opklapt, heb je dan nóg meer vermogen? ;)

Zonder gekheid... terwijl je aan het klussen was, heb je toen toevallig ook de accu los gehad? En daarmee de ECU gereset? Alle instellingen/adaptaties gaan dan weer naar default, het rijdt/reageert dan beslist anders.

ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door ReinO » zo 24 jun, 2012 16:41

ik heb ook nog de bodemplaten daar weggehaald...... .

sumacho
Geregistreerd lid

Bericht door sumacho » zo 24 jun, 2012 18:23

Ja, volgens mij kan het ook niet zoveel schelen. Maar de regenpijp loopt bij mij erg ver door naar beneden zodat er mijn inziens noemenswaardige koudere lucht wordt aangezogen. Ik heb mijn ecu niet gereset. Bodemplaat? Die zit er bij mij niet onder. Groet, Jim

ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door ReinO » zo 24 jun, 2012 18:27

het zal zeker schelen die open pijp want alles zit nogal dicht daar.
ik heb het hele voorhuis van het luchtfilterhuis gewoon verwijderd: de functie van die bak snapte ik echt niet.
waar heb jij hem dan op aangesloten: ook rechtstreeks op filter?

(R)ed
Lid van verdienste

Bericht door (R)ed » ma 25 jun, 2012 15:55

maxmink93 schreef:Da vind ik erg knap... Je ECU zou dat nooit toe staan. Je turbo gat kan wel kleiner worden door bijv een betere intake en of uitlaat. Maar je kan geen extra vermogen krijg...
T5 staat dat wel toe hoor.....T7 daarintegen niet.

inactief
Geregistreerd lid

Bericht door inactief » ma 25 jun, 2012 16:34

Mwoa...

T5 is geregeld op turbodruk, dat houd in dat hoe kouder de lucht is (en dus kleiner) hoe meer vermogen.
Hoe warmer de lucht (dus hoe groter), hoe minder vermogen.

Warme lucht is minder deeltjes per bar druk (simpel gezegd).

sumacho
Geregistreerd lid

Bericht door sumacho » ma 25 jun, 2012 17:37

Ik heb de regenpijp rechtstreeks op mijn filterhuis geplaatst. Schuin naar beneden gericht. Hij zuigt dus echt lucht onder de auto vandaan. Absoluut geen lucht vanuit de warme motorruimte. Ik heb inderdaad een T5-blok. Misschien is dat de reden dat mijn ecu niet "vreemd" reageert op mijn aanpassingen.

Groet, Jim.

Krizzie
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Krizzie » ma 25 jun, 2012 20:04

Ik hoop niet dat'ie daar ook water kan aanzuigen, denk niet dat je ecu daar goed mee overweg kan. ;)

ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door ReinO » di 26 jun, 2012 6:24

dat risico op water aanzuigen was voor mij de reden om er geen 'ramairbox' of luchthapper van te maken: de buis rechtstreeks in de rijwind te steken. bij sportmotoren zie je dat truukje, dus het kan wel op een veilige manier en het filter zal het water wel tegenhouden maar niet lang vrees ik.

evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door evo » di 26 jun, 2012 10:56

...water is goed... verhoogd het octaangetal :mrgreen:

Pleeboy
Geregistreerd lid

Bericht door Pleeboy » di 26 jun, 2012 22:26

en eens de filter verzadigd: extra koeling voor de turbo en de intercooler, iets wat veel tuners doen!! :lol:

maxmink93
Geregistreerd lid

Bericht door maxmink93 » wo 27 jun, 2012 1:20

ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door ReinO » wo 27 jun, 2012 6:33

ik ben het spoor bijster of nemen jullie me in de maling?
stoffilter met water: gewoon verstopte luchtdoorlaat.

welke myth wordt hier opgeblazen (beetje lang filmpje...)?

Plaats reactie