In januari 2009 heb ik een 9-3 coupé t5 lpt uit 2000 gekocht.
Vanaf het begin had ik het plan om deze auto te tunen, maar het is in kleine stapjes gegaan.
Afgelopen Hemelvaartsdag was de auto eindelijk zoals ik hem wilde hebben.
Wat heb ik gedaan / veranderd:
Speedparts turbometer
APC klep
Forge blow-off valve
BSR 3" downpipe
JT 3" catback met één demper
Maptune Stage 3 ECU
Mitsubishi TD04 turbo
T7 intercooler
Vooral de turbo was veel werk, daarvoor moet je veel veranderen, zoals de leidingen.
Ik heb alles zelf gedaan en gemaakt met normaal gereedschap, behalve één waterleiding, die heeft een kennis voor mij ge(hard)soldeerd.
De turbo heb ik zelf gereviseerd, nieuwe lagertjes enz.
Uitbalanceren is heel belangrijk, maar als je markeringen maakt op de oude onderdelen, dan kan dat volgens mij ook.
Het resultaat is in ieder geval een prachtig lopende trillingsvrije motor en turbo, en een vermogensopbouw... holy shit, schitterend, wat een verschil met de oude Garrett!
Groet, Ben
Eindelijk...
-
tanisha
- Geregistreerd lid
Re: Eindelijk...
ik ben erg benieuwd naar hoe je wagen is geworden
volgende keer als ik richting tiel kom wel ik wel even mee rijden!
conraad heeft de andere turbo's ook weer klaar gekregen waarvan we bij zijn 9-5 vrijdag de eerste gaan inbouwen de 2de zal op mijn 9-5 gaan
volgende keer als ik richting tiel kom wel ik wel even mee rijden!
conraad heeft de andere turbo's ook weer klaar gekregen waarvan we bij zijn 9-5 vrijdag de eerste gaan inbouwen de 2de zal op mijn 9-5 gaan
-
bbep
- Geregistreerd lid
Je bent altijd welkom!
(Maar dat wist je natuurlijk allang).
Bedankt nog voor de dynamo, hij heeft het prima gedaan op de vakantie!
Groet, Ben
(Maar dat wist je natuurlijk allang).
Bedankt nog voor de dynamo, hij heeft het prima gedaan op de vakantie!
Groet, Ben
-
AlexJ
- Donateur

Mooi dan Ben! Meteen een TD04 erop! Heel erg nice!
Ik zie dat ik ff moet gaan investeren nu!
2 vraagjes:
- Maptun stage 3 ECU is niet aangepast voor een TD04 denk ik?
- APC klep van een T7 gebruikt?
Ik zie dat ik ff moet gaan investeren nu!
2 vraagjes:
- Maptun stage 3 ECU is niet aangepast voor een TD04 denk ik?
- APC klep van een T7 gebruikt?
-
bbep
- Geregistreerd lid
Hoi Alex,
Ik heb gewoon een apc klep van een t5 gebruikt.
Daar hoor je vaak slechte verhalen over dat ze snel kapot zouden gaan.
Ik heb eerst een nieuwe imitatie klep gekocht, die was meteen na 2 weken kapot, maar de originele tweedehands klep doet het al 3 jaar prima.
Ik heb nog geen sportfilter in het luchtfilter gezet en de ECU is, door mij, nog niet aangepast aan de TD04, maar ik heb de ECU tweedehands in Engeland gekocht en misschien had de vorige eigenaar ook een TD04 erop en is de ECU daar wel op aangepast, want de motor heeft nog nooit zo mooi gelopen!
Groet, Ben
Ik heb gewoon een apc klep van een t5 gebruikt.
Daar hoor je vaak slechte verhalen over dat ze snel kapot zouden gaan.
Ik heb eerst een nieuwe imitatie klep gekocht, die was meteen na 2 weken kapot, maar de originele tweedehands klep doet het al 3 jaar prima.
Ik heb nog geen sportfilter in het luchtfilter gezet en de ECU is, door mij, nog niet aangepast aan de TD04, maar ik heb de ECU tweedehands in Engeland gekocht en misschien had de vorige eigenaar ook een TD04 erop en is de ECU daar wel op aangepast, want de motor heeft nog nooit zo mooi gelopen!
Groet, Ben
-
AlexJ
- Donateur

Zolang die t5 klep goed werkt gewoon laten zitten! En het zal best dat een verse turbo lekker loopt met een maptun ECU en zo'n dikke uitlaat! Enjoy the ride! 
-
bbep
- Geregistreerd lid
Thanks guys!
Bijna 17.00 uur, kan ik weer naar huis 'blazen' met de wagen, heerlijk!
Ben trouwens een rustige rijder hoor, ik rijd zelden te hard, het is vooral dat ik het leuk vind dat de auto zoveel power heeft.
Groet, Ben
Bijna 17.00 uur, kan ik weer naar huis 'blazen' met de wagen, heerlijk!
Ben trouwens een rustige rijder hoor, ik rijd zelden te hard, het is vooral dat ik het leuk vind dat de auto zoveel power heeft.
Groet, Ben