Welke intercooler? 99T16
-
Swedespeed
- Geregistreerd lid
Welke intercooler? 99T16
Ik rijd nu al een paar weken rond met m'n 99T16 op lpg, maar een probleem dat ik tot nog toe blijf houden is dat de verdamper onderin geen gas wil afgeven. Nou vermoed ik dat dat komt omdat de compensatie onvoldoende is door gebrek aan een intercooler (weerstand intercooler = hogere druk voor intercooler dan in inlaatspruitstuk = hogere druk in verdamper dan in inlaatspruitstuk = rijker mengsel).
Dus nu wil ik een intercooler plaatsen, wat ik zowiezo al van plan was. Een 900 intercooler past niet op de gebruikelijke plek want daar zit mijn accu (accu op plaats van luchtfilterbox, links van de motor). Nou had ik in zweden een 9-3 TID intercooler gekocht, van het crossflow type welke ik onder de bumper wil hangen. Maar nu blijft het feit dat ik graag mijn turbospoiler onder de auto wil behouden voor wat meer smoel. En om nou de 9-3 intercooler in de spoiler te zagen is haast onmogelijk want de intercooler is bijna net zo hoog als de spoiler.
Nou vroeg ik me af, is het noodzakelijk in mijn geval om zon loeigrote intercooler te gebruiken? Geeft dit uberhaupt nog winst tegenover een kleinere intercooler a zafira formaat? Ik heb op de sloop een opel zafira intercooler gekocht en deze is vergelijkbaar met een 900 intercooler, wat word nu het temperatuursverschil van deze kleine intercooler t.o.v. de grote 9-3 intercooler?
Heeft iemand nog succesties over de plaatsing van een intercooler?
Dus nu wil ik een intercooler plaatsen, wat ik zowiezo al van plan was. Een 900 intercooler past niet op de gebruikelijke plek want daar zit mijn accu (accu op plaats van luchtfilterbox, links van de motor). Nou had ik in zweden een 9-3 TID intercooler gekocht, van het crossflow type welke ik onder de bumper wil hangen. Maar nu blijft het feit dat ik graag mijn turbospoiler onder de auto wil behouden voor wat meer smoel. En om nou de 9-3 intercooler in de spoiler te zagen is haast onmogelijk want de intercooler is bijna net zo hoog als de spoiler.
Nou vroeg ik me af, is het noodzakelijk in mijn geval om zon loeigrote intercooler te gebruiken? Geeft dit uberhaupt nog winst tegenover een kleinere intercooler a zafira formaat? Ik heb op de sloop een opel zafira intercooler gekocht en deze is vergelijkbaar met een 900 intercooler, wat word nu het temperatuursverschil van deze kleine intercooler t.o.v. de grote 9-3 intercooler?
Heeft iemand nog succesties over de plaatsing van een intercooler?
-
maxmink93
- Geregistreerd lid
Re: Welke intercooler? 99T16
Waarom geen universele intercooler ? Zelf beugeltjes lassen en knallen met die handel. In duizend en 1 maten te krijgen! Z'n mooie aluminium intercooler lijkt me ook wat beter dan een standaard af fabriek intercooler!
-
Swedespeed
- Geregistreerd lid
Maar hoe groot moet hij zijn? Ik wil uiteindelijk circa 200 pk gaan draaien (veilig)
-
maxmink93
- Geregistreerd lid
De grote zou ik niet durven zeggen. Ik weet wel dat te groot ook niet goed is(iets met te is nooit goed toch?
).
Maar dan heb je wel meer varianten. Breed, diep, hoog etc etc..!
99 kon af fabriek ook met water injectie rijden toch? Niks voor jou?
Maar dan heb je wel meer varianten. Breed, diep, hoog etc etc..!
99 kon af fabriek ook met water injectie rijden toch? Niks voor jou?
-
Lennart.
- Geregistreerd lid
als je een saab 900 IC neemt heb je al een flow van 105cfm
bijvoorbeeld van een 9-3 aero is dat maar 85cfm ( crossflow ic)
je hebt in feite dus al een vrij goede intercooler!
bijvoorbeeld van een 9-3 aero is dat maar 85cfm ( crossflow ic)
je hebt in feite dus al een vrij goede intercooler!
-
Swedespeed
- Geregistreerd lid
[]
hoe lager hoe beter begrijp ik? edit: die cfm waarde?
Ik haal zaterdag de auto op, en ik ga gewoon kijken of hij niet voor de spoiler kan hangen. Misschien iets schuin gekanteld of iets dergelijks. Zolang ik maar niet m'n spoiler helemaal naar de mallemiezen hoef te zagen.
hoe lager hoe beter begrijp ik? edit: die cfm waarde?
Ik haal zaterdag de auto op, en ik ga gewoon kijken of hij niet voor de spoiler kan hangen. Misschien iets schuin gekanteld of iets dergelijks. Zolang ik maar niet m'n spoiler helemaal naar de mallemiezen hoef te zagen.
-
evo
- Donateur (2x)

Nee groter is altijd beter... Dat die Mink zo'n klein manneke is... had ie vroeger maar meer spinazi moeten eten
cfm = cubic feet per minute
hoeveel pk wil je? doe dat keer 1.5 en je hebt je minimale maat voor je IC
Leuke lees: http://www.sdsefi.com/techcooler.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
@Lennart: Mag ik vragen waar je die waardes vandaan haalt? Ze lijken me nogal laag...
Maar er is natuurlijk meer dan cfm... denk bijv aan hoeveel de IC de temp naar beneden haalt.
cfm = cubic feet per minute
hoeveel pk wil je? doe dat keer 1.5 en je hebt je minimale maat voor je IC
Leuke lees: http://www.sdsefi.com/techcooler.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
@Lennart: Mag ik vragen waar je die waardes vandaan haalt? Ze lijken me nogal laag...
Maar er is natuurlijk meer dan cfm... denk bijv aan hoeveel de IC de temp naar beneden haalt.
-
Lennart.
- Geregistreerd lid
klopt, echter de vraag is natuurlijk hoe alles zich houd over een bepaald bereik, er zijn zoveel variabelen dat een simpele uitleg voldoet denk ik.
ik heb de gegevens van oa. Abbot site en Saabcentral waar dit getest is.
ook is een grotere ic niet altijd beter! omdat je krijgt dan juist een ic die gevult moet worden met lucht waardoor je dus icm een grotere turbo al een groter turbogat krijgt.
meest ideaal is wat evo aangeeft. Pk's x 1.5= ideale grootte IC.
je kunt ook een volledig aluminium ic proberen voor je 99. De ic schoonmaken helpt ook!
grtz!
ook is een grotere ic niet altijd beter! omdat je krijgt dan juist een ic die gevult moet worden met lucht waardoor je dus icm een grotere turbo al een groter turbogat krijgt.
je kunt ook een volledig aluminium ic proberen voor je 99. De ic schoonmaken helpt ook!
grtz!
-
Sapphire
- Donateur (7x)

Maar de 900 classic intercooler wordt wel snel warm... als in wanneer je een stukje flink doorrijdt heb je al een paar pk verloren. Inlaat temps lopen snel op bij gebruik.
-
Swedespeed
- Geregistreerd lid
200 x 1,5 = 300.Lennart. schreef:klopt, echter de vraag is natuurlijk hoe alles zich houd over een bepaald bereik, er zijn zoveel variabelen dat een simpele uitleg voldoet denk ik.
grtz!
Wat zegt dit me nu?
Nu is, die viggen intercooler heb ik al liggen. Zal die te groot zijn voor mijn standaard mitsu?
-
evo
- Donateur (2x)

Ah, idd ook gevonden... snap nu ook waar die waardes op slaan... wat een belachelijke eenheden: cfm bij een drukverlies van 10 inch waterkolom. Wat is er mis met metrisch?Lennart. schreef:ik heb de gegevens van oa. Abbot site en Saabcentral waar dit getest is.
....
ook is een grotere ic niet altijd beter! omdat je krijgt dan juist een ic die gevult moet worden met lucht waardoor je dus icm een grotere turbo al een groter turbogat krijgt....
Wat betreft die grotere IC en turbo gat... hoeveel volume schat je dat je inlaat traject na de turbo behelst? Dat heeft een beetje turbo zo op druk, dat durf ik wel te zeggen.
Mijn ervaring leert me dat ik voor een 9-3 OG (T5 & T7) een FMIC als eerste HW upgrade aanprijs. Pas daarna nokkenassen, 3"DP, etc...
-
Swedespeed
- Geregistreerd lid
oftewel, gewoon zien dat ik die viggen koeler onder de bumper hang
-
Sapphire
- Donateur (7x)

Niets, maar Amerikanen vinden hun eigen systeem altijd beter. Heb je toch in elke branche, de amerikanen rekenen in dit, de europeanen in dat, de russen weer iets anders, de chinezen hebben wederom hun eigen systeem. En het mooie is iedereen vindt z'n eigen systeem het besteevo schreef:Wat is er mis met metrisch?![]()
-
evo
- Donateur (2x)

[]
hmmm..... metrisch... :

Nogal breed toegepast
Niet dat ik iets tegen Engelse of Amerikaanse maten heb. Maar mijn god: inches water kolom... wat is dat nu voor eenheid. Ik snap wel hoe ze eraan komen maar maak er daarna dan psi, inHg, atmosfeer oid van...
hmmm..... metrisch... :
Nogal breed toegepast
Niet dat ik iets tegen Engelse of Amerikaanse maten heb. Maar mijn god: inches water kolom... wat is dat nu voor eenheid. Ik snap wel hoe ze eraan komen maar maak er daarna dan psi, inHg, atmosfeer oid van...
-
millerman
- Donateur (3x)