rs13 schreef:...Je zou dan 2 stuks erop kunnen schroeven waarbij je er een constant laat draaien. De ander zou je dan gestuurd op het huidige relai kunnen laten....
Aan een variant hierop heb ik idd ook zitten denken, maar ik wil er eigenlijk geen twee plaatsen... wat ik nu heb aan fan capaciteit heb voldoet prima.
Ik zoek geen betere... ik zoek iets wat ik in drie trappen kan regelen.. enne... zijn die M@ptun dingen van platina? Belachelijk over-priced!
millerman schreef:Functie boven vorm!
De enige Saab af-fabriek met een gat midden in de motorkap heeft hem net andersom zitten voor aanvoer van lucht ipv afvoer...
Dit wil je niet... als ik voor gaten ga, dan laat ik ze zuigen. Je wilt onderdruk in je motorcompartiment creeeren zodat lucht nog makkelijker via de voorzijde via je IC, radiator, etc naar binnen kan. Creeer je overdruk, bereik je het tegenovergestelde. Maar makkelijker is het om iets tussen je kapbevestiging bij het scharnierpunt te leggen, zodat je kap daar iets omhoog komt en in zijn geheel naar achteren open staat...
Maaaaarrrrr....
Zoals ik schreef, wil ik ten alle tijden een minimale flow in mijn motorcompartiment maar vooral rondom mijn uitlaatspruitstuk, turbo en DP creeeren. Tijdens het rijden (rijwind) zal het allemaal wel meevallen, maar ik vrees een beetje voor de situatie waarbij het zaakje goed heet is en ik niet kan uitrijden, als ik bijv een file in rijdt...
Voor een beetje flow heb ik in principe geen gaten in mijn kap, geen platte platina fan, en weet ik wat niet allemaal nodig... Ik denk dat een extra schakeling voor de huidige fan op zich zal voldoen... Maar hoe kan ik zoiets handig maken. Iets met een weerstand of pwm...? Maar hoe te schakelen?
Overigens gebruik ik al een andere dan stock fan. Wat er nu op zit komt van mijn oude 9000, die hebben een sterke platte metalen behuizing... standaard twee standen (zoals ik ook origineel had) en stukken goedkoper dan zo'n platina ding van M@ptun...