Radiatorfan continu minimaal zachtjes laten draaien

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Radiatorfan continu minimaal zachtjes laten draaien

Bericht door evo » vr 16 mar, 2012 1:16

Vanwege een (mogelijk) wat warm motorcompartiment... :roll:

ben ik aan het kijken of er een handige manier is om mijn radiatorfan continu te laten draaien. Nu heb ik een AUT dus heb ik al een twee standen schakeling maar ik zou onder de eerste stand dus nog een stand willen hebben die aan gaat zodra het contact erop gaat.

Heeft iemand een idee...?

Dmv een relais en via zware weerstand (zwaarder dan stand 1). Maar moet dit onderbroken worden als de fan op de normale manier aangestuurd wordt? En hoe? Ook weer een relais maar dan op de voeding van de motor...?

:roll:

Oh... dit is oa de reden waarom ik denk dat ik wellicht wat extra air flow onder mijn kap kan gaan gebruiken... wordt uiteraard nog omwikkeld maar toch...

Afbeelding

ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: Radiatorfan continu minimaal zachtjes laten draaien

Bericht door ReinO » vr 16 mar, 2012 6:50

waauw! erg mooi en erg vol.

een extra fan? maar daar wil amper meer iets bij.... . wellicht een kleintje van een ander merk?

ik had op een vorige auto een extra draad getrokken en op de dash een aan/uit knop gemaakt, dan wordt de accu tijdens het starten tenminste niet belast door de fan. maar dit zal wel teveel houtje/touwtje oplossing zijn?
suc6
rein

robertw

Bericht door robertw » vr 16 mar, 2012 7:32

volgens mij is dit een beter idee?

Afbeelding

/rw

ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door ReinO » vr 16 mar, 2012 8:44

je wilt er niet mee gezien worden maar het werkt wel :wink:

evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door evo » vr 16 mar, 2012 9:58

robertw schreef:volgens mij is dit een beter idee?

Afbeelding

/rw
...'k zie niets... :roll:

Maar dat met een extra fan is idd het overwegen waard.

maxmink93
Geregistreerd lid

Bericht door maxmink93 » vr 16 mar, 2012 11:29

Heb je wellis gedacht aan geen gat in de motorkap? En dan geen lucht happer maar een gat waardoor er luchtstroom ook uit kan.
Misschien dat dit nog wel een betere flow maakt dan een extra fan. Helemaal als er ook veel rijwind is zal dat misschien best wel willen werken.

Kan niet egt een goed plaatje vinden van wat wat ik bedoel, maar een beetje zo iets:

Afbeelding.

Maarten
Lid van verdienste

Bericht door Maarten » vr 16 mar, 2012 11:49

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

gfgf
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door gfgf » vr 16 mar, 2012 11:52

Als je zoiets gaat doen, gebruik dan een pwm-regeling of iets dergelijks in plaats van een weerstand, want anders wek je met die weerstand weer warmte op. Maar een snorkel op de motorkap is natuurlijk ook mooi.

maxmink93
Geregistreerd lid

Bericht door maxmink93 » vr 16 mar, 2012 11:58

Precies zoiets bedoel ik maarten! Vind ut alleen niet zo mooi gemaakt eruit zien. Maar daar valt natuurlijk wel een oplossing voor te vinden!
:-P+

millerman
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door millerman » vr 16 mar, 2012 12:14

Functie boven vorm!

De enige Saab af-fabriek met een gat midden in de motorkap heeft hem net andersom zitten voor aanvoer van lucht ipv afvoer:
Afbeelding

rs13
Geregistreerd lid

Bericht door rs13 » vr 16 mar, 2012 12:33

Ik denk dat je beter een high capacity fan van bv. Pacet kan monteren. Die kun je op capaciteit kopen. Hierbij zit dan ook een thermostaat en relevant relais wat daarop werkt. Je zou dan 2 stuks erop kunnen schroeven waarbij je er een constant laat draaien. De ander zou je dan gestuurd op het huidige relai kunnen laten.

Deze fans zijn echt fantastisch. Ik heb er zelf eerder een gemonteerd op een andere auto, het is onvoorstelbaar hoeveel lucht die dingen kunnen pompen.

ba(r)tje
Donateur
Donateur

Bericht door ba(r)tje » vr 16 mar, 2012 12:34

Maptun heeft toch "betere" radiatorfan?
http://www.maptun.com/shopProduct.php?p ... car=ovriga" onclick="window.open(this.href);return false;

maxmink93
Geregistreerd lid

Bericht door maxmink93 » vr 16 mar, 2012 12:37

Dat is waar Sytze. Maarja looks tellen ook wel beetje mee toch...

Die 9-2 heeft dat om die lucht over de top mount intercooler te sturen toch?

Voor de flow zou ik persoonlijk voor z'n gat kiezen inplaats van z'n happer. Je kan wel lucht onder de kap blijven persen maar het moet ook weg kunnen...

Maarja, denk dat evo voor de fan gaat!

Ik weet niet of evo nog genoeg plek heeft voor een extra fan? Dat was volgens mij ook beetje zijn probleem :oops:?

Z'n maptun fan is misschien ook wel een goed idee! Of gewoon dat standaart ding vervangen voor een dikken!

rs13
Geregistreerd lid

Bericht door rs13 » vr 16 mar, 2012 13:46

Een extra fan bijplaatsen is ook geen optie maar wat wel een optie is twee (kleinere maar veel efficientere) fans monteren. Zodat je ze beide apart kan aansturen. Qua capaciteit heb je dan ook ruim voldoende :mrgreen:

evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door evo » vr 16 mar, 2012 14:15

rs13 schreef:...Je zou dan 2 stuks erop kunnen schroeven waarbij je er een constant laat draaien. De ander zou je dan gestuurd op het huidige relai kunnen laten....
Aan een variant hierop heb ik idd ook zitten denken, maar ik wil er eigenlijk geen twee plaatsen... wat ik nu heb aan fan capaciteit heb voldoet prima.
ba(r)tje schreef:Maptun heeft toch "betere" radiatorfan?
http://www.maptun.com/shopProduct.php?p ... car=ovriga" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik zoek geen betere... ik zoek iets wat ik in drie trappen kan regelen.. enne... zijn die M@ptun dingen van platina? Belachelijk over-priced!
millerman schreef:Functie boven vorm!
De enige Saab af-fabriek met een gat midden in de motorkap heeft hem net andersom zitten voor aanvoer van lucht ipv afvoer...
Dit wil je niet... als ik voor gaten ga, dan laat ik ze zuigen. Je wilt onderdruk in je motorcompartiment creeeren zodat lucht nog makkelijker via de voorzijde via je IC, radiator, etc naar binnen kan. Creeer je overdruk, bereik je het tegenovergestelde. Maar makkelijker is het om iets tussen je kapbevestiging bij het scharnierpunt te leggen, zodat je kap daar iets omhoog komt en in zijn geheel naar achteren open staat... :wink:

Maaaaarrrrr....
Zoals ik schreef, wil ik ten alle tijden een minimale flow in mijn motorcompartiment maar vooral rondom mijn uitlaatspruitstuk, turbo en DP creeeren. Tijdens het rijden (rijwind) zal het allemaal wel meevallen, maar ik vrees een beetje voor de situatie waarbij het zaakje goed heet is en ik niet kan uitrijden, als ik bijv een file in rijdt...
Voor een beetje flow heb ik in principe geen gaten in mijn kap, geen platte platina fan, en weet ik wat niet allemaal nodig... Ik denk dat een extra schakeling voor de huidige fan op zich zal voldoen... Maar hoe kan ik zoiets handig maken. Iets met een weerstand of pwm...? Maar hoe te schakelen?

Overigens gebruik ik al een andere dan stock fan. Wat er nu op zit komt van mijn oude 9000, die hebben een sterke platte metalen behuizing... standaard twee standen (zoals ik ook origineel had) en stukken goedkoper dan zo'n platina ding van M@ptun... :roll:

Plaats reactie