Missende EVAP leiding (en klepje)

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
Plaats reactie
U-Poll
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door U-Poll » do 15 mar, 2012 18:35

Een aantal van jullie kennen onderhand mijn missende-luchtjes-obsessie wel ... binnen die context ben ik vandaag eens lekker aan het turen geweest in het motorruim van mijn mooie 9-5. Kijken, nog eens kijken, maar ik heb dus maar één EVAP leiding (en dus klepje)! Zie onderstaande schema, rode leiding:

Afbeelding

Het schema komt uit de WIS, voor mijn bouwjaar (MY09). Daar staat dus WEL een dubbele EVAP-leiding op (zoals het ook in mijn vorige MY02 auto zat). Snappen jullie wat hier aan de hand is??? Het zit er beslist niet uit alsof iemand aan het klussen is geweest - het ziet er allemaal (netjes) fabrieks-af uit.

Het gaat dus om een Aero, automaat uit 2009.

Injectie
Moderator

Re: Missende EVAP leiding (en klepje)

Bericht door Injectie » do 15 mar, 2012 21:18

EN het is ook netjes af fabriek. die leiding is vervallen...

U-Poll
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door U-Poll » do 15 mar, 2012 21:51

Aha! Wel raar dat de WIS het dan wel laat zien (ook al selecteer ik MY09).

Kunnen de vorige modellen deze leiding dan ook gewoon weghalen? Het lamme ding veroorzaakt bij veel auto's "missende luchtjes" en, daardoor, vermogensverlies! Is de zo vaak falende EVAP klep soms de reden om deze leiding te laten vervallen?

Ach - hoef ik maar een klepje te vervangen ... als ik ooit weer eens luchtjes kwijt ben ... maar ja ... dat weet ik pas als ik weer Open SID heb ... Gijs?

Trouwens, dat ene overgebleven EVAP klepje ziet er anders uit dan de blauwe voorgangers.

U-Poll
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door U-Poll » za 17 mar, 2012 13:33

Zie foto's:
Afbeelding
Subtiel rood aangegeven leiding:
Afbeelding

Vergeleken met mijn vorige 9-5 uit MY02, is het nieuw dat in deze (rood gekleurde) leiding een terugslag klep in zit. De leiding loopt tussen (kop van) de inlaatbuis naar de een-of-andere doos achter de motor (pal onder de smoorklep). Dit is toch geen EVAP-achtig ding, maar "iets" van de carterventilatie?

millerman
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door millerman » za 17 mar, 2012 13:41

Dat slangetje is inderdaad onderdeel van de vernieuwde carterventilatie. De EVAP-klepjes liggen links onder dat rubberen stuk waar de LMM in zit.

Ik gok dat jouw motorruim meer overeenkomstig heeft met de mijne.

Spatje
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Spatje » za 17 mar, 2012 14:16

Zier er bij mij net zo uit, alleen heb ik standaard zwarte slangen. Ik vind het wel jammer dat het kleppendeksel zo snel oxideert. Ik wil het binnenkort toch een gaan borstelen, samen met de leiding van de dumpvalve. Merk je trouwens iets van de andere dumpvalve?
Als je zo de hele middag onder de motorkap hebt zitten gluren, watwordt je volgende upgrade na de geluidsinstallatie? Heb je al een volledig alu IC?

millerman
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door millerman » za 17 mar, 2012 18:03

Die kleppendeksel heb ik ook. Dat buisje is goed te poetsen, het hitteschildje is goed zelf te spuiten. Maar die kleppendeskel en de motorsteun kosten wat meer moeite. Dat wil ik wel aan gaan pakken dit jaar.

U-Poll
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door U-Poll » za 17 mar, 2012 18:40

millerman schreef:Dat slangetje is inderdaad onderdeel van de vernieuwde carterventilatie. De EVAP-klepjes liggen links onder dat rubberen stuk waar de LMM in zit.

Ik gok dat jouw motorruim meer overeenkomstig heeft met de mijne.
NOT. Ik heb blijkbaar maar één EVAP klepje, die andere is (met leiding) weggedingest bij mijn modeljaar. Zie schema in de openingpost, de rood gemarkeerde leiding is er niet meer... Onder de LMM zit bij mij niets EVAPperigs. Die andere EVAP klep (die het meestal begeeft waardoor je 'missende luchtjes' krijgt), zit er nog wél, vlak bij de veerpoot (zie foto-met-vinger). Echter, die klep zou nu geen probleem meer kunnen veroorzaken, stuk of niet, omdat het EVAP circuit nu niet meer in verbinding staat met de 3wegklep... Ik vraag me af of dit bij andere modeljaren ook niet zou werken!? Gewoon dat 'rode' stuk weghalen!?

Foto-met-vinger (ik wijs de -nu zwarte- EVAP klep aan):
Afbeelding

Foto-zonder-vinger (zodat je ziet waar het ongeveer zit in het motorruim):
Afbeelding

U-Poll
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door U-Poll » za 17 mar, 2012 18:58

Spatje schreef:Zier er bij mij net zo uit, alleen heb ik standaard zwarte slangen. Ik vind het wel jammer dat het kleppendeksel zo snel oxideert. Ik wil het binnenkort toch een gaan borstelen, samen met de leiding van de dumpvalve. Merk je trouwens iets van de andere dumpvalve?
Als je zo de hele middag onder de motorkap hebt zitten gluren, watwordt je volgende upgrade na de geluidsinstallatie? Heb je al een volledig alu IC?
HA! Eerst idd dat Pioneer FB30T ding er in (nav/audio/telefoon)...

Daarna ga ik weer een hobby dingetje doen: LEDs in de achterbak: een BAK licht! Zie dit topic.
De alu IC zal wel 'midden zomer' op mijn lijstje komen, nu nog niet.

De bling-bling-dumpvalve werkt welliswaar niet als babe-magnet... maar geeft wel een merkbaar verschil bij het rijden. Als je gas-er-af-gas-er-op doet (even vaart minderen en daarna weer versnellen), dan lijkt het alsof de auto sneller oppikt.

De buis van de dumpvalve is heel goed te poetsen met héél fijn schuurpapier, wordt echt heel mooi, ik heb het bij mijn vorige 9-5 gedaan.

Dat kleppendeksel ergert mij ook enorm! Misschien kunnen we het gezamenlijk gaan doen (een "houd je klep" meet) en/of eens goed overleggen HOE het te gaan doen, want dat weet ik nog niet. If everthing fails, ga ik het ding 'zilver' spuiten (ik heb al zo'n bus hittebestendige verf). Alleen zou ik het liefst gewoon blank laten - zoals het hoort - maar dan zonder die domme oxide. Effe een aparte topic openen?

Spatje
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Spatje » za 17 mar, 2012 21:30

Ik ga wel wat testen op het aluminium, ik verkoop schuurmiddelen, ik zou het moeten weten hoe het beste en snelste resultaat te krijgen. Ik maak binnenkort wel een nieuw topic. Ga ik ook achter de dumpvalve aan.

evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door evo » za 17 mar, 2012 22:36

..stralen en in de blanke lak zetten...

Maare... rood is veul mooier :-P+

Spatje
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Spatje » ma 19 mar, 2012 13:13

hoogglans nog mooier

Coenwagner
Geregistreerd lid

Bericht door Coenwagner » ma 19 mar, 2012 17:47

Eigenlijk moet je die camcovers. laten trommelen en in de blanke lak laten zetten

http://www.vatvenray.nl/TechicsNL/Trommelen.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Als we dat nou met een hele partij laten doen, en vervolgens in de blankelak spuiten of poedercoaten.

Liever poedercoaten, want dat is veel duurzamer dan spuitwer, vooral op blank metaal.

Heb alleen geen ervaring met blankelak poedercoaten op blank alu.

Plaats reactie