Inhouden

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
Coenwagner
Geregistreerd lid

Inhouden

Bericht door Coenwagner » di 08 nov, 2011 19:49

Ok graag even meedenken. Ik heb 2 problemen

Ik heb dus af en toe dat mijn auto inhoud en terug schiet naar basisdruk. Hij rijd dan erg bokkerig en turbodruk komt dan maar niet in. Rijd erg vervelen icm een sportkoppeling.

1.Sinds dat de auto Stage 4 op Bioethanol is start hij slecht op bezine. Een week nadat de auto getuned was ben ik naar Duitsland gegaan, en heb daar toen Aral 102 getankt.
Als hij warm is start hij dan heel slecht, zo erg zelfs dat ik soms moet spelen met mijn gas om de auto aan te krijgen, als hij dan eenmaal weer normaal draait is er niks aan de hand. Op een gegeven moment hielp zelfs dat niet meer en heb ik de zekering van de ECU er uit getrokken toen starte de auto weer.

Wat kan dit zijn? Slechte adaptie of te krappe adaptie waardes. Ben voor dat slechte starten al een keer bij Tholen voor langs gereden, en Tech2 er aan gehangen en er was niks raars te zien(geen raar waardes qua knock of foutcodes oid). Overigens is Tholen hier mee bezig, ze bespreken dit deze week met Maptun Zweden.

2. Als ik op Bio ethanol rijd is alles prima. Al had ik wel een tijdje terug foutcode P0340 Nokkenas sensor. SAAB dealer had het over mogelijke roetvorming op de bougies?
DI Cassette is 10.000km geleden vervangen uit voorzorg oude deed het nog goed, al dacht ik toen dat het inhouden daar mee te maken had. Als ik echter op bezine ga rijden gaat hij raar doen.

Afgelopen weekend met een volletank Bio ethanol naar duitsland gereden, op een gegeven moment ergens in duitsland Shell Vpower 100 getankt denk zo'n 69 liter. Starte toen prima bij het tankstation, 20 minuten later even een schnitzel gegeten bij een weg restaurant, toen ik vervolgens weg wilde starte de auto slecht en moest gas geven om hem aan te krijgen. Toen de snelweg op gereden, geen turbodruk gewoon basis druk 2mm in oranje. Vervolgens een aantal keer achter elkaar volgas gaslos volgas gaslos, bij elke keer vol gas iets meer turbodruk, toen maar 200kmpu op de cruisecontrol gezet. En later nog een keer vanaf die snelheid volgas geven en toen had ik gewoon volle turbodruk. :?
Maandag terug vanuit Berlijn naar NL, s'ochtends starte hij prima. Even de tank volgegooid met Aral 102(voor 1.56 euro per liter :D ). Berlijn met file verlaten, een maal de snelweg opgereden, weer het zelfde. Geen turbodruk, basisdruk 2mm in oranje. Vervolgens een aantal keer achter elkaar volgas gaslos volgas gaslos, dat hielp helemaal niets.
Vervolgens weer 200kmpu op de cruisecontrol gezet, en later nog even vol gas geven. En toen weer volop turbodruk, pieken bij volgas naar echt EIND rood en terug zakken naar constant 3/4 rood :mrgreen: . Lekker hard naar huis gevlogen :wink:

Vanmiddag(Tank nog half vol met Aral102) weer af en toe en nu heletijd basisdruk ;-|+ ;-|+ ;-|+

Als mijn auto zoals nu op basisdruk rijd en ik haal de ECU zekering eruit en er weer in, dan rijd de auto zoals hij moet rijden, totdat het zich weer voordoet.
Maar daar mee schiet ik niks op want hiermee leeg is de ECU van misschien nuttige info en eventuele foutcodes, waardoor het probleem niet wordt opgelost.
Wat kan dit zijn???

Elke keer als ik bij Tholen aan kom om hem aan de tech 2 te hangen doen er 1. Geen problemen voor 2. Geen rare waarde of foutcodes. En word er moe van elke keer daar heen te rijden en een halve middag kwijt te zijn... Zijn doen overigens hun best, maar het is wel irritant. Mijn auto is daar ookal een keer gebleven voor 1 week, de chef werkplaats heeft er toen 1 week in gereden. Toen is de APC klep vervangen, want die bleek de motor te veel piekdruk te geven waardoor er soms terug geregeld werd.

Ter info dit is er allemaal vervangen voor nieuw:
- 2 Evap klepen, door alu terugslag kleppen
- Luchtmassameter
- DI Cassette
- Walbro 255lph pomp
- APC klep
- BDP sensor
- Alle vacuumslangen zijn van silconen
- Bougies NGK BCPR7ES-11 (binnen elke 10k)

Wie het weet mag het zeggen :idea:

inactief
Geregistreerd lid

Re: Inhouden

Bericht door inactief » di 08 nov, 2011 19:56

Ik zou denken bougies, actuator of ecu voor wat betreft turbodruk... maarja, het blijft gokken!

Coenwagner
Geregistreerd lid

Bericht door Coenwagner » di 08 nov, 2011 20:08

Kan door iemand SID info worden toegevoegd? Of accepteert die Maptun software dat niet???

inactief
Geregistreerd lid

Bericht door inactief » di 08 nov, 2011 20:37

Maptun heeft er voor gezorgd dat de ecu niet meer uit te lezen is (met een CAN/USB).
Misschien kom je met de oude trouwe BDM verder, maar dat weet ik niet zeker...

Coenwagner
Geregistreerd lid

Bericht door Coenwagner » di 08 nov, 2011 22:02

Zojuist weer even een stukje gereden 5km stads verkeer nu starte hij weer goed!
En reed weer ok volgens mij, heb niet volgas gegeven want motor was koud.

Ik snap er niks van :?

U-Poll
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door U-Poll » di 08 nov, 2011 22:20

G-ice schreef:Maptun heeft er voor gezorgd dat de ecu niet meer uit te lezen is (met een CAN/USB).
Misschien kom je met de oude trouwe BDM verder, maar dat weet ik niet zeker...
Mijn tunert doet gelukkig niet zo flauw als Maptun !
... die helpt me binnenkort zelfs aan een custom open SID :applause:

93-SS-ARC
Geregistreerd lid

Bericht door 93-SS-ARC » wo 09 nov, 2011 0:12

:offtopic: Jouw tuner heeft ook niet zoveel te verliezen als de big boys die kan z,n ding doen dankzij Dilemma En dat is prima daar kies je voor of niet. Maar logisch is wel dat de grote jongens die veel geinvesteerd hebben niet alleen nu maar 15 jaar geleden ook al dit niet graag te grabbel gooien.

NB: dit is geen provocatie what so ever van wie of wat dan ook... slechts een kleine verwijzing om het huisje bij het boompje te houden :wink:

Coen heb je al eens geprobeerd of open SID niet gewoon werkt... de firma met M wil dit wel eens aanzetten.. de werkplaats chef van het jou welbekende bedrijf had dit 4jr geleden al in z,n 9-5 en anders valt er vast over te praten met F te Z lijkt mij, al zullen ze niet zo blij zijn met zelf dokteren natuurlijk...

Als het een originele AERO is hoort er dan geen PHRF... kamewates irridium bougie in? die trekken nog een wat sterkere vonk.

T7 staat bekend om nogal een trage adaptie wat betreft Ethanol, de mij welbekende 3letter tuner zegt ook dat je bij brandstof soort wissels de boel rustig moet laten adapteren voordat je weer vol los kan.

Wat is de conditie van je lamda sensoren trouwens als die erg oud en traag zijn is dit ook niet bevorderlijk voor het adaptie verloop.

Rijden met een Wideband lambda zou nog de beste optie zijn denk ik dan kan je zien of de boel verzuipt te arm loopt etc.

Mischien de makers wel de kans geven om het op te lossen... anders is het ook zo jammer van de centen... :wink:

Sterkte

inactief
Geregistreerd lid

Bericht door inactief » wo 09 nov, 2011 0:17

Kijk, dat is nou eens positief top advies 93-SS-ARC! 8)

evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door evo » wo 09 nov, 2011 23:25

Ik zeg... waarschijnlijk je injectoren/afdichtingen... 8)

en hoe weet ik dat als "huis tuin en keuken tunert"? Door vallen en opstaan... :fight_headbang:

En ik denk dat als je dieper graaft je dit wel mbv een TECH2 of open SID kunt achterhalen... maar dat is natuurlijk maar mijn mening...

Coenwagner
Geregistreerd lid

Bericht door Coenwagner » do 10 nov, 2011 10:29

Heb het nog niet geprobeerd, ik heb gister avond het bovenstaande verhaal naar Fredrik gemaild. Ook met de vraag of ik een open SID kan krijgen, ook omdat ik dan beter kan troubleshooten. Want elke keer naar Tholen rijden, en dat mijn auto op dat moment dan geen kuren vertoond, word ik ook een beetje gek van.

Die standaard NGK PFR6h10 zijn te gevoelig bij hoge turbodruk!

Aan die lambda sensoren zat ik ook al te denken! Ik had ook gehoord dat oude lambda sensoren heel erg traag worden.
Hoe kan ik verder de conditie hiervan meten???

AlexJ
Donateur
Donateur

Bericht door AlexJ » do 10 nov, 2011 11:02

Oude lambda's traag? Huh? Hmmmzzzz... Als dat werkelijk zo is, heb ik hier ook een nieuwe weg om mijn probleem te vinden!
(sorry he, zit je topic te volgen zonder bij te dragen, maar eigenlijk om de kennis mee te pikken :wink: )

Ted raket
Geregistreerd lid

Bericht door Ted raket » do 10 nov, 2011 11:13

Er valt niet veel te meten aan een lambda sensor. Gewoon de eerste (belangrijkste) lambda sensor vervangen door een nieuwe. Dat zijn de kosten niet (50-125 Euro). De bio software is geheel afhankelijk van de lambda sensor voor de aanpassingen door wisseling van soort brandstof. In feite staat er 160.000 km levensduur voor een lambda sensor. Het is in feite een slijtagedeel net zoals een bougie.

Coenwagner
Geregistreerd lid

Bericht door Coenwagner » do 10 nov, 2011 12:37

Ok! Die lambdasondes kosten natuurlijk weer de hoofdprijs bij de SAABdealer! Kan ik die ergens voor een gunstigere prijs kopen? Ik hoorde dat originele SAAB lambdasondes van Bosch zijn?
Ik hoorde dat ze gunstig geprijsd zijn bij een Bosch var service center

AlexJ
Donateur
Donateur

Bericht door AlexJ » do 10 nov, 2011 12:44

Wide-band erin? Als je die nog niet hebt?
(Innovate LC-1)

inactief
Geregistreerd lid

Bericht door inactief » do 10 nov, 2011 13:23

Emulatie van smallband met een wideband is een "kunstje" voor de échte puzzelaars!
Geen plug & play item dus!

Gesloten