Ik heb dus af en toe dat mijn auto inhoud en terug schiet naar basisdruk. Hij rijd dan erg bokkerig en turbodruk komt dan maar niet in. Rijd erg vervelen icm een sportkoppeling.
1.Sinds dat de auto Stage 4 op Bioethanol is start hij slecht op bezine. Een week nadat de auto getuned was ben ik naar Duitsland gegaan, en heb daar toen Aral 102 getankt.
Als hij warm is start hij dan heel slecht, zo erg zelfs dat ik soms moet spelen met mijn gas om de auto aan te krijgen, als hij dan eenmaal weer normaal draait is er niks aan de hand. Op een gegeven moment hielp zelfs dat niet meer en heb ik de zekering van de ECU er uit getrokken toen starte de auto weer.
Wat kan dit zijn? Slechte adaptie of te krappe adaptie waardes. Ben voor dat slechte starten al een keer bij Tholen voor langs gereden, en Tech2 er aan gehangen en er was niks raars te zien(geen raar waardes qua knock of foutcodes oid). Overigens is Tholen hier mee bezig, ze bespreken dit deze week met Maptun Zweden.
2. Als ik op Bio ethanol rijd is alles prima. Al had ik wel een tijdje terug foutcode P0340 Nokkenas sensor. SAAB dealer had het over mogelijke roetvorming op de bougies?
DI Cassette is 10.000km geleden vervangen uit voorzorg oude deed het nog goed, al dacht ik toen dat het inhouden daar mee te maken had. Als ik echter op bezine ga rijden gaat hij raar doen.
Afgelopen weekend met een volletank Bio ethanol naar duitsland gereden, op een gegeven moment ergens in duitsland Shell Vpower 100 getankt denk zo'n 69 liter. Starte toen prima bij het tankstation, 20 minuten later even een schnitzel gegeten bij een weg restaurant, toen ik vervolgens weg wilde starte de auto slecht en moest gas geven om hem aan te krijgen. Toen de snelweg op gereden, geen turbodruk gewoon basis druk 2mm in oranje. Vervolgens een aantal keer achter elkaar volgas gaslos volgas gaslos, bij elke keer vol gas iets meer turbodruk, toen maar 200kmpu op de cruisecontrol gezet. En later nog een keer vanaf die snelheid volgas geven en toen had ik gewoon volle turbodruk.
Maandag terug vanuit Berlijn naar NL, s'ochtends starte hij prima. Even de tank volgegooid met Aral 102(voor 1.56 euro per liter
Vervolgens weer 200kmpu op de cruisecontrol gezet, en later nog even vol gas geven. En toen weer volop turbodruk, pieken bij volgas naar echt EIND rood en terug zakken naar constant 3/4 rood
Vanmiddag(Tank nog half vol met Aral102) weer af en toe en nu heletijd basisdruk
Als mijn auto zoals nu op basisdruk rijd en ik haal de ECU zekering eruit en er weer in, dan rijd de auto zoals hij moet rijden, totdat het zich weer voordoet.
Maar daar mee schiet ik niks op want hiermee leeg is de ECU van misschien nuttige info en eventuele foutcodes, waardoor het probleem niet wordt opgelost.
Wat kan dit zijn???
Elke keer als ik bij Tholen aan kom om hem aan de tech 2 te hangen doen er 1. Geen problemen voor 2. Geen rare waarde of foutcodes. En word er moe van elke keer daar heen te rijden en een halve middag kwijt te zijn... Zijn doen overigens hun best, maar het is wel irritant. Mijn auto is daar ookal een keer gebleven voor 1 week, de chef werkplaats heeft er toen 1 week in gereden. Toen is de APC klep vervangen, want die bleek de motor te veel piekdruk te geven waardoor er soms terug geregeld werd.
Ter info dit is er allemaal vervangen voor nieuw:
- 2 Evap klepen, door alu terugslag kleppen
- Luchtmassameter
- DI Cassette
- Walbro 255lph pomp
- APC klep
- BDP sensor
- Alle vacuumslangen zijn van silconen
- Bougies NGK BCPR7ES-11 (binnen elke 10k)
Wie het weet mag het zeggen