Achterblijvende mAir (tov de gevraagde mReq)

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
U-Poll
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door U-Poll » ma 31 okt, 2011 22:21

Ja, ja, we zijn er weer: de geleverde luchtmassa (mAir) blijft ietsjes achter op de gevraagde luchtmassa (mReq). Met iets bedoel ik dat wanneer ik de poeplap helemaal open trek, de mReq een lekkere 1050+ mg/c aan lucht vraagt ... maar dat de mAir dan maximaal op iets van 960 tot 980 mg/c blijft steken (heel af en toe ploept ie naar 1020mg/c, maar dan snel weer terug naar de 960-980mg/c. De waarde van mAir is ook een beetje zenuwachtig.

Intermezzo: twee weken geleden is de brandstofpomp vervangen (door een nieuwe). In eerste instantie is dat niet goed gedaan (niet door mijn eigen garage, maar een andere) waardoor er een lek in de tank was (een of ander 5cm lang slangetje zat niet goed) en er te weinig benzine naar de motor ging. Toen was de mAir ook al te laag (800 nogwat) en 'hikte' het ding een aantal keren als ik flink gas gaf. Mijn eigen garage heeft het slangetje in orde gemaakt en alles draaide sindsdien goed. Echter, daarna nog letterlijk één keer die hik gehad en dus die licht achterblijvende mAir. Dit is daags daarna begonnen - geloof ik.

Wat is het zeer waarschijnlijk NIET: 3 wegklep (redelijk nieuw), EVAP klepjes (getest door 'de slang' af te knijpen), DI cassette (heb een tweede liggen, daarbij hetzelfde), turbo (is een paar maanden geleden vervangen), brandstofpomp (heel kort geleden vervangen dus).

Mijn water zegt me dat er NET te weinig brandstof wordt geleverd. @experts: klopt dit? Gaat de mAir dan niet naar de waarde die mReq vraagt? Als dit zo is, dan vermoed ik dat de 'brandstof druk regelaar' (die op de injector rail zit) niet optimaal werkt. Mijn auto is getuned en ik hoop binnenkort bij G-ice voor de 245pk/360Nm te gaan (yeah). Is het dan verstandig om deze regelaar te vervangen door een andere? Welke dan?

Of kan de standaard brandstofpomp het gewoon niet aan?

Vragen, vragen! Heeft een van de tune-experts een suggestie?

Edit: als ik het zo terug lees, dan lijkt het of het ding niet goed loopt ofzo. Ik wil met nadruk zeggen dat de auto heerlijk rijdt. Niet alleen qua wegligging door de nieuwe Bilstein B6's (rondom), maar beslist ook de pure kracht en souplesse van de motor. Hij trekt als een dulle en laat de nodige Audi's-met-dickheads met gemak achter zich. Het is een fijn ding en ben er verschrikkelijk blij mee. Alleen die laatste 'noot' in de motor nog ...

zweef
Geregistreerd lid

Re: Achterblijvende mAir (tov de gevraagde mReq)

Bericht door zweef » ma 31 okt, 2011 22:36

Ben zeker geen expert, maar wat is de APC duty cycle bij WOT? Met andere woorden: Het kan zijn dat je boost map niet helemaal ok is. Als de APC duty cycle richting 100% gaat, dan is er iets anders mis.

millerman
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door millerman » ma 31 okt, 2011 22:38

Zie je verder andere opvallende dingen gebeuren? Pingel of misfires? Kun je zien welke limiter van toepassing is? Het kan ook zijn dat de luchtmassameter niet goed werkt en verkeerde waardes doorgeeft.

De brandstofpomp werkt ook voor de Aero met 250pk/350nm en deed het prima met mijn 280pk toen ik hem verving voor een Henko 375lph. Zolang je geen E85 door grotere injectoren jaagt, lijkt me dat niet echt de limiet. Zeker niet als ie net nieuw is.

U-Poll
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door U-Poll » ma 31 okt, 2011 22:45

zweef schreef:Ben zeker geen expert, maar wat is de APC duty cycle bij WOT? Met andere woorden: Het kan zijn dat je boost map niet helemaal ok is. Als de APC duty cycle richting 100% gaat, dan is er iets anders mis.
Ik ben bang dat ik hier geen snars van begrijp ... De boost map zou wel in orde moeten zijn -lijkt me- want het was een hele tijd goed (nadat ik het gezeik van die EVAP klepjes had opgelost). De mAir ging lachend mee met de mReq - iedere keer! Als je het over 'de boost map' hebt, dan is dat toch zo'n map in de ECU? Dat ding is verder niet veranderd. De Gijs-special zit er nog steeds in.

U-Poll
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door U-Poll » ma 31 okt, 2011 22:51

millerman schreef:Zie je verder andere opvallende dingen gebeuren? Pingel of misfires? Kun je zien welke limiter van toepassing is? Het kan ook zijn dat de luchtmassameter niet goed werkt en verkeerde waardes doorgeeft.

De brandstofpomp werkt ook voor de Aero met 250pk/350nm en deed het prima met mijn 280pk toen ik hem verving voor een Henko 375lph. Zolang je geen E85 door grotere injectoren jaagt, lijkt me dat niet echt de limiet. Zeker niet als ie net nieuw is.
Goede bevestiging mbt de pomp! Maar zou mijn 'probleem' van een achterblijvende mAir verklaart kunnen worden door een niet helemaal goed werkende 'brandstof druk regelaar'?

Qua pingel weet ik het niet, ik heb de 'knocks' niet op mijn SID staan. Ik kan wel de Ioff zien en daar is verder niets geks mee aan de hand. Bovendien regelt de ECU dan de mReq toch terug? Dat had ik tenminste toen mijn bougies een tijdje terug gaar werden: de mReq ging fors terug.

Misfires kan ik wel zien, maar dat is verwaarloosbaar.

millerman
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door millerman » ma 31 okt, 2011 22:53

Yep, dat is waar. Dan krijg je inderdaad een terugregeling in Mreq. Ik was al een stap verder aan het denken in verrijking van brandstof, maar dat gaat niet op.

Die brandstofdrukregelaar zou kunnen, komt niet heel vaak voor geloof ik. Wissel een keer met iemand, rijd een rondje en je weet het ;) Hetzelfde geldt overigens voor de LMM, dat komt eerder voor dan de FPR.

Coenwagner
Geregistreerd lid

Bericht door Coenwagner » ma 31 okt, 2011 22:57

millerman schreef:Zie je verder andere opvallende dingen gebeuren? Pingel of misfires? Kun je zien welke limiter van toepassing is? Het kan ook zijn dat de luchtmassameter niet goed werkt en verkeerde waardes doorgeeft.
Dat had ik tijdens het mappen van mijn Bio ethanol software. Is toen ook een nieuwe Luchtmassameter op gegaan.

U-Poll
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door U-Poll » ma 31 okt, 2011 22:59

De LMM is ook een goeie (kwaaie in dit geval).
Het ding is vast een stuk duurder dan de drukregelaar DUS een grotere kans dat die het probleem is (Murphy's law).

millerman
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door millerman » ma 31 okt, 2011 23:07

Ik gok dat een nieuwe zo'n €150 kost, maar dat zou je even moeten navragen. Een tweedehandsje zal rond de €40 zijn gok ik. Je kunt proberen even te wisselen met iemand die geen problemen heeft, kost je niets natuurlijk.

U-Poll
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door U-Poll » ma 31 okt, 2011 23:53

Is de sensor in de LMM op een-of-andere manier door te meten? Ik heb een redelijk stoere Fluke multimeter...

Die ene 'hik' bij het (fors) gas geven zit me echter dwars, niet zo zeer om de hik zelf, maar meer om de onderliggende reden. Ik denk namelijk dat het er mee te maken heeft. Immers, een slechte sensor in de LMM zou toch een constant slechtere/foutieve waarde moeten afgeven aan de ECU, en niet zo'n plotsklapse 'hik' kunnen veroorzaken? Ik zeur hier zo over door, omdat toen dat slangetje bij die brandstofpomp stuk was en er dus een behoorlijk brandstoftekort was, ik toen véél van precies dit soort hikjes had. Mijn conclusie is dus: hik=brandstoftekort. Mijn vraag is echter: verklaart een 'iets' slechtere brandstof drukregelaar ook de achterblijvende mAir? Het enige andere 'ding' in de brandstoftoevoer is namelijk die drukregelaar (en natuurlijk het brandstoffilter, maar die is verleden week bij de 'herfstbeurt' vernieuwd).

Er zijn blijkbaar twee soorten drukregelaars voor de 9-5, een gewone (die er nu bij mij in zit) en die voor een Aero. ZOU ik die Aero-versie kunnen proberen? Of klopt mijn setup dan niet meer? Gijs, jij kent mijn setup he-le-maal (en weet dat ik binnenkort langs kom voor de smikkel-smikkel 245pk/360Nm upgrade): Aero-ding of gewone-ding proberen?

Tubbe
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Tubbe » do 10 nov, 2011 21:23

Toevallig net van de week met mijn SMT over gehad. Drukregelaars komen echt nauwelijks voor tot op heden. Sluit het niet uit maar de kans is dus kleiner dat het daarin zit.

U-Poll
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door U-Poll » do 10 nov, 2011 21:36

Ik denk dat je gelijk hebt -- maar ik weet eerlijk gezegd niet meer wat het dan wél is. Er is duidelijk een probleem(pje) met de brandstofvoorziening (re: hikje) en dat er nét te weinig beschikbaar is bij de injectoren. Nou is de brandstofpomp in eerste instantie slecht vervangen door een andere garage (re: slangetje bij de pomp dat lekte), wie-weet is er gewoon een slechte of tweedehands pomp in gegaan?!

Anders misschien de injectoren, lambda sensor, of ...?

De brandstofdrukregelaar kost me iets van 60 euro en ik kan het zelf redelijk makkelijk vervangen, dus het kost me de kop niet. Ik heb besloten om het gewoon te proberen. Waarschijnlijk heeft mijn garage het ding morgen in huis, weekendklusje dus.

Tubbe
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Tubbe » do 10 nov, 2011 22:03

Het proberen waard natuurlijk als je het zelf kunt proberen. Lastig zoeken dit soort subtiele hikjes... Ben wel benieuwd.

inactief
Geregistreerd lid

Bericht door inactief » vr 11 nov, 2011 0:44

Tubbe schreef:Toevallig net van de week met mijn SMT over gehad. Drukregelaars komen echt nauwelijks voor tot op heden. Sluit het niet uit maar de kans is dus kleiner dat het daarin zit.
Mijne is al een keer overleden, op stage 3 of zo...

Gr Gijs

Tubbe
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Tubbe » vr 11 nov, 2011 15:06

Oké, maar dan heb je het dus over meer power en experimenteren ook bij jouw auto. Dingen zullen vast niet het eeuwige leven hebben maar onder normale omstandigheden zijn ze dus vrij betrouwbaar.

Plaats reactie