voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
-
ralph_m
- Donateur (5x)

Bericht
door ralph_m » za 01 okt, 2011 21:06
Even een topic starten over goedkope tuningsmogelijkheden.
Wat kan je allemaal doen voor max 5 euro?
Zie hier mijn eerste voorzet:
GAten in je luchtfilterhuis:
bron:
http://www.uksaabscentral.co.uk/viewtopic.php?f=7&t=142" onclick="window.open(this.href);return false;
-
turbopilot
- Donateur (7x)

Bericht
door turbopilot » za 01 okt, 2011 21:36
volgens mij bestaat er al een topic over 5 euro tuning

-
ralph_m
- Donateur (5x)

Bericht
door ralph_m » za 01 okt, 2011 22:39
weet ik, maar da's "95&96 only", en daar past dit lucht filter van de 900 niet op

-
carlsson
- Geregistreerd lid
Bericht
door carlsson » za 01 okt, 2011 23:33
Tja, lekker warme lucht uit het motorruim, zal zeker in Spanje in de zomer geweldig werken

-
turbopilot
- Donateur (7x)

Bericht
door turbopilot » zo 02 okt, 2011 11:32

er zijn al benzine pompen die vragen €0,50
iets voor de uitlaat

+

-
inactief
- Geregistreerd lid
Bericht
door inactief » zo 02 okt, 2011 11:52
Voor 900NG & trionic 5 9-3 (niet voor trionic 7 9-3 en niet voor 9-5):
Verwijder de geluidsdemper van de turbo.
Aangepast nav onderstaande post en verder achter de oren krabben

-
Rooie Cabrio
- Geregistreerd lid
Bericht
door Rooie Cabrio » zo 02 okt, 2011 12:26
@G-Ice. deze zit wel degelijk in een 9-3. Of ze hebben mij een raar model geleverd.
Deze demper is 1 van de dingen die ik er direct uit heb gesloopt.
-
Niels83
- Donateur (3x)

Bericht
door Niels83 » ma 03 okt, 2011 15:22
En als je dan toch bezig bent met die turbo en het geluid en je hebt het geluk een T5 motor te hebben, dan kan je ook een luchtfilter (€ 2,50 e-bay) achter je BOV plaatsen (rode cirkel) en een 25mm aluminium stop (€ 3,00 ebay) in je luchtinlaat (groene cirkel). Voorkomt weer dat de hete afgeblazen lucht gecirculeerd wordt. Plus bij gas loslaten bij overdruk hoor je het afblazen redelijk goed.

-
evo
- Donateur (2x)

Bericht
door evo » ma 03 okt, 2011 15:39
... je hebt er een verkeerde DI op zitten... (er van uit gaande dat ik plotsklaps niet kleurenblind ben geworden)
oh, en je mist een torx-je

-
Niels83
- Donateur (3x)

Bericht
door Niels83 » ma 03 okt, 2011 16:09

Klopt helemaal evo. Hoort een rode op te zitten inderdaad. De vorige eigenaar heeft er een zwarte DI opgezet (met drie torxen, die vierde is in bestelling bij de dealert.) Hij claimt de software hierop te hebben aangepast en dat dit gewoon kan. Maar bij de eerstvolgende noodzakelijke wisseling zet ik er weer gelijk een rode op (of als iemand voor die tijd een rode wilt omwisselen voor een zwarte mag dat natuurlijk ook). Die DI's schijnen toch maar ongeveer een ton mee te draaien in km's...

-
inactief
- Geregistreerd lid
Bericht
door inactief » di 04 okt, 2011 0:04
Beter een 2e hands rode dan een zwarte. Nu wordt pingel niet / verkeerd gedetecteerd = poef zuiger als je pech hebt.
Tenzij de vorige eigenaar Guido heette geloof ik er geen ... van, die software aanpassing

-
evo
- Donateur (2x)

Bericht
door evo » di 04 okt, 2011 9:06
G-ice schreef:... geloof ik er geen ... van, die software aanpassing

idem hier...

-
Alexander
- Geregistreerd lid
Bericht
door Alexander » do 06 okt, 2011 13:51
Hallo,
Gaten in luchtfilterhuis heb ik ook. Wel aan de linkerkant (spatbordzijde) maken anders zuig je warme lucht van het blok en radiateur aan. Los van de vermogenswinst geeft het een lekker geluid, zeker tussen 2000 en 3000 toeren zonder ooit Sjonnie Civic-achtig wordt.
Heb zelf ooit bij een test op een vermogensbank de hele voorverwarming unit bij het luchtfilter weggehaald. Inlaatpijp direct richting grille gedraaid voor verse rijwind en we hadden meteen 4 tot 5pk te pakken. Op een vermogen van 100pk een leuke winst. Bij rijden in de winter heeft het de voorkeur de voorverwarming weer terug te plaatsen met het oog op bevriezen van de carburateur.
Alexander
-
Niels83
- Donateur (3x)

Bericht
door Niels83 » do 06 okt, 2011 14:00
G-ice schreef:Tenzij de vorige eigenaar Guido heette geloof ik er geen ... van, die software aanpassing

evo schreef:idem hier...

Tsja, de vorige eigenaar heet Patrick, dus geen Guido. Hij is wel oud SAAB monteur!? Hoe dan ook, ik ben al op zoek naar een rode DI casette.
En als die erop zit en ik weer meer solvabel ben mr. G-Ice gaan wij eens praten over tunen

-
inactief
- Geregistreerd lid
Bericht
door inactief » do 06 okt, 2011 14:28
Dat is wel grappig, als je die rode erop zet zou ie met de huidige "volgens de monteur aangepaste software" nagenoeg geen vermogen moeten hebben. Hij zal dan waarschijnlijk vrijwel altijd pingel registreren (Het verschil in registratie tussen rood en zwart is best groot).