Ben hier wat aan het stoeien met 2 oude B234 blokjes met het doel een hele frisse nieuwe op te bouwen. Blok a heb ik af moeten keuren ivm krukas schade, inmiddels een onderblok b geregeld en dat heeft gelukkig wel een goede kruk dus ik kan vooruit.
Nu zit bij blokje b oa de carterpan en het oliefilterhuis met zeskantboutjes op het blok. Bij alle andere blokken die ik gezien heb zijn daar torxjes voor gebruikt.
Zuigers van blokje b zijn ook iets anders, moet ik nog even goed naar kijken en de nummers opzoeken. Het zijn overigens allemaal MY95 B234E/L blokken.
Vandaar mijn vraag: Kunnen die zeskantjes origineel zijn, oftwel heeft Saab origineel ook zeskant boutjes gebruikt, of betekent dit dat er een keer wat aan het blok gedaan is?
B234 originele boutjes blok- zuiger verschillen
-
evo
- Donateur (2x)

Re: B234 originele boutjes blok
Weet je zeker dat 't bij blokje b niet om een B234i gaat? Die komt met andere zuigers dan de E/L/R
-
9000-95
- Donateur

Re: B234 originele boutjes blok
Blokje b komt uit een rijdende 2.3 fpt. Ik zal van de week de bloknummers eens checken voor zover nog leesbaar (heb de blokken niet thuis liggen) maar ga er van uit dat 't zeker geen i-blokje was.
De zuigers hebben kleine verschillen, met goed zichtbaar rond de zuigerpen. Ik had altijd gedacht dat Saab maar 1 zuigerfabrikant gebruikte (Mahle) vandaar dat het mij verbaasde verschillen aan te treffen in 2 blokken uit het zelfde MY. Maar ik ben inmiddels te weten gekomen dat het 2e blok niet meer het originele blok uit de auto was maar uit een anniversary komt. Het is dus jonger, MY96 of 97, wat eea zou kunnen verklaren.
Pica's:
Zuiger uit blokja a, wat maar weer eens bewijst dat je ook een T5 wel aan de BS krijgt als je er maar goedkope 15W40 inknikkert

Zuiger uit blok B is een stuk schoner, ook al omdat deze schoongespoeld was door een lekke koppakking

Boringen van beide zijn gelijk althans volgens de schuifmaat, er is zeker geen 0.5 mm opgeboord.
De zuigerbodem van a, nummers zijn lastig leesbaar, maar er staat: AB5095 Z19 P4 SAAB -->

En van b:
pijltje omhoog (dus haaks op de andere), 43/1, daaronder 1005 M (Mahler?) 1196 (productiedatum?), daar weer onder AB6745 SAAB

Die nummers kan ik ik niet traceren. Zijn die ergens terug te vinden?
De zuigers hebben kleine verschillen, met goed zichtbaar rond de zuigerpen. Ik had altijd gedacht dat Saab maar 1 zuigerfabrikant gebruikte (Mahle) vandaar dat het mij verbaasde verschillen aan te treffen in 2 blokken uit het zelfde MY. Maar ik ben inmiddels te weten gekomen dat het 2e blok niet meer het originele blok uit de auto was maar uit een anniversary komt. Het is dus jonger, MY96 of 97, wat eea zou kunnen verklaren.
Pica's:
Zuiger uit blokja a, wat maar weer eens bewijst dat je ook een T5 wel aan de BS krijgt als je er maar goedkope 15W40 inknikkert

Zuiger uit blok B is een stuk schoner, ook al omdat deze schoongespoeld was door een lekke koppakking

Boringen van beide zijn gelijk althans volgens de schuifmaat, er is zeker geen 0.5 mm opgeboord.
De zuigerbodem van a, nummers zijn lastig leesbaar, maar er staat: AB5095 Z19 P4 SAAB -->

En van b:
pijltje omhoog (dus haaks op de andere), 43/1, daaronder 1005 M (Mahler?) 1196 (productiedatum?), daar weer onder AB6745 SAAB

Die nummers kan ik ik niet traceren. Zijn die ergens terug te vinden?
-
tanisha
- Geregistreerd lid
Re: B234 originele boutjes blok- zuiger verschillen
die zeskantjes zijn origineel als er een ringetje op zit dat er niet af wil en werd ongeveer '97 voor het eerst gebruikt
de zuigers zijn beide turbo zuigers
de zuigers zijn beide turbo zuigers
-
9000-95
- Donateur

Re: B234 originele boutjes blok- zuiger verschillen
Tanisha bedankt, dat verklaart een boel!
Er was nog wat verwarring over de herkomst, inmiddels weet ik zeker dat blokje b niet het originele blok van de auto is maar een keer is vervangen door een blok van Elferink uit 97. Klopt dus helemaal met Tanisha's eerdere opmerking over de zeskantjes.
Whatever...Schoonmaken, slijtagedelen wisselen en opbouwen die handel lijkt me zo
Er was nog wat verwarring over de herkomst, inmiddels weet ik zeker dat blokje b niet het originele blok van de auto is maar een keer is vervangen door een blok van Elferink uit 97. Klopt dus helemaal met Tanisha's eerdere opmerking over de zeskantjes.
Whatever...Schoonmaken, slijtagedelen wisselen en opbouwen die handel lijkt me zo