Andere automaatbak aan een T5 motor?

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
Plaats reactie
giuliettaevo
Geregistreerd lid

Andere automaatbak aan een T5 motor?

Bericht door giuliettaevo » ma 12 sep, 2011 1:34

Hoi,

Voor in een bmw E30 hebben we hier nog een 2.0 16v LPT motor liggen compleet met LPI installatie. Graag willen we deze motor combineren met een automaatbak, en dan lekker cruisen ermee.

De Opel Omega bakken passen er zo tegenaan. Alleen is nu de vraag hoe gaat de Trionic om met een automaat? Is de Saab automaat bv elektronisch geregeld of gewoon alleen hydraulisch? De omega bakken zijn er met en zonder elektronika maar eentje met is veel makkelijker te vinden. Maar is zo'n automaatcomputer dan aan de trionic te koppelen? :?:

koppelomvormer e.d. passend maken is geen probleem. Maar als het elektronisch een te groot probleem wordt bouw ik hem maar naar handgeschakeld om. :(

Groeten Remco

evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: Andere automaatbak aan een T5 motor?

Bericht door evo » ma 12 sep, 2011 7:38

Je Hebt 't over een "T5" motor... maar je bedoeld waarschijnlijk een B204 of een B234 niet? T5 staat voor Trionic 5 het motormanagment.

Wat voor bak heb je, of waar uit komt ie...? Saabjes met T5 zijn met ZF en Aisin-Warner bakken geleverd... bij mijn weten...

9000-95
Donateur
Donateur

Bericht door 9000-95 » ma 12 sep, 2011 9:31

Klopt. In de 9000 ligt de zf 4hp18q, die is volledig hydraulisch gestuurd. In de 9-3 en de 900ng zijn electronisch gestuurde Aisin/BW bakken gebruikt (ook met T5). Maar wat jij zoekt is een bak voor een achterwielaandrijver en die ga je bij Saab niet vinden. Van de 4hp18 zijn er dacht ik wel versies voor achterwielaandrijving gemaakt maar daar is niet veel van uitwisselbaar met de voorwielaandrijvers.

Met een ander merk electronisch gestuurde bak wordt de vraag in hoeverre de bakelectronica en de motorelectronica geintegreerd zijn. Sommige computergestuurde bakken zijn helemaal zelfstandig en hebben alle benodigde sensoren in de bak zelf zitten. Andere communiceren uitgebreid met het motormanagement voor bv toeren, koppel en snelheidsinformatie en gebruiken de motorelectronica ook om het koppel terug te regelen tijdens het schakelen. Je zou eens uit moeten zoeken wat die omega bakken allemaal doen/nodig hebben op dit gebied. Als er canbus commnuicatie nodig is kan je het wel vergeten, maar een snelheidssignaaltje is nog wel te fabrieken.

Ik zou gaan voor een volledig mechanische bak, werkt altijd. Blijft natuurlijk de vraag hoe het dan schakelt, een automaat is nu eenmaal altijd afgestemd op een bepaald type motor met bijbehorende vermogens- en koppelkarakteristieken. Omega's zijn er dacht ik niet in turbo geweest en een turboblok heeft een heel andere koppelkromme als een ongeblazen blok. Maar da's een kwesite van proberen...

giuliettaevo
Geregistreerd lid

Bericht door giuliettaevo » ma 12 sep, 2011 10:25

Maar als ik het goed begrijp kan ik wel een mechanische automaat aan de standaard 9000 motor knopen? :)

Hoe ik met toeren e.d. uit ga komen zullen we idd wel moeten proberen. Het enige dat ik er van weet is dat de mechanische automaat van een A omega een Aisin Warner is die ook op de Senator en Monza 3.0 wordt gebruikt. Sterkte zou het probleem niet zo moeten zijn dus. Alleen moet ik dan even kijken hoe het zit met de koppelomvormer, die zal op het vliegwiel gemonteerd moeten worden. De koppelomvormer is toch grotendeels verantwoordelijk voor de schakelmomenten e.d.? Dan moet ik eens kijken of ik daar een paar verschillende van kan krijgen. :?

De elektronische bakken zijn een GM product, AR25 bak. Kan me niet voorstellen dat er veel elektronika aanzit en zeker geen canbus achtige toestanden. Zal eens kijken of ik een schema kan vinden van zo'n bak. Het paneel in de tellerklok waar aangegeven wordt in welke versnelling hij staat, zou je dat zomaar weg kunnen laten?

beide soorten bakken passen zo aan mijn motor, immers een '96 er GM-boutpatroon.

9000-95
Donateur
Donateur

Bericht door 9000-95 » ma 12 sep, 2011 19:28

koppelomvormer heeft niets met de schakelpunten te maken. De koppelomvormer zorgt voor slip onder een bepaald toerental waarbij de slip wordt omgezet in een koppelvergroting. Daarboven is de slip tot het minimum afgenomen en werkt de koppelomvormer als hydraulische koppeling zonder koppelvergroting. De mate van koppelvergroting en de toerentallen waarbij dit allemaal gebeurt zijn afhankelijk van de constructie van de koppelomvormer, maar dit zijn dus niet de schakelpunten.

Schakelpunten worden bepaald door de governor icm de gasklepstand (via kickdownkabel), die leveren elk een aparte stuurdruk die aan 2 kanten van een plunjer + veer staat. Om die punten te wijzigen moet je dus de veertjes/gewichtjes in de governor en/of kleppenblok gaan aanpassen, zou ik niet aan beginnen als je niet wilt dat de 3 en de 4 tegelijk inkomen ofzo. Via de kickdown kabel afstelling kan je ook wat spelen, da's wel goed te doen.

Wat je het meeste problemen zal gaan bezorgen is het schakelgedrag. Afhankelijk van toerental en gasklepstand verwacht de bak een bepaald motorkoppel en hij zal het schakelgedrag (=hoe snel en met hoeveel druk worden de koppelingen bekrachtigd/losgelaten) hierop aanpassen. Dit om er voor te zorgen dat de schakeling soepel wordt doorgevoerd, niet te snel (klappen in de versnelling, rijdt niet fijn en gaat de boel van stuk) en niet te traag (teveel slip>kost je de koppelingen). Dit is hardware matig vastgelegd in het hydrauliekblok middels allerlei smoringen en accumulators. Dat aan gaan passen zou ik niet aan gaan beginnen...

Ik zou gewoon een kov + bak zoeken van een motor die het best overeenkomt met het saabblok qua koppel- en vermogenscurves en dan maar zien waar het schip strandt :wink:

Met een electronisch gestuurde bak (als die onafhankelijk van het motormanagement zou werken) heb je in feite dezelfde problematiek, alleen moet je dan de software in om aanpassingen te kunnen maken.

evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door evo » ma 12 sep, 2011 19:36

Hmmm...Alhoewel ik alleen ervaring heb met de bakken uit de latere 9-3's. Zeg maar de T7 9-3's, wordt er bij de Aisis-Warner bakken heel wat over can-bus geouwehoerd... In iedergeval de bakcomputer met de T7 ECU (daar heb ik dan wat ervaring mee omdat dat je bij performance tuning parten kan spelen... max koppel, kick-down moment, etc...) maar ik vermoed dat er wellicht ook nog met DICE overlegd wordt hier en daar over lampkes en alarmpjes...

Oh... niet helemaal waar trouwens ik heb wel eens zo'n ZF bak uitgebouwd:
Afbeelding
Daarna is iemand 'em van hier voor wat Duveltjes komen ophalen :mrgreen:

Blokje van die 9000 ligt nu gedeeltelijk in mijn 9-3tje...

9000-95
Donateur
Donateur

Bericht door 9000-95 » ma 12 sep, 2011 20:02

Er zijn natuurlijk nog andere opties die zeker goed werken:

- vervang de saab motor door een bmw blokkie, is behelpen natuurlijk maar ach
- vervang de bmw door een saab, dan past de saab bak perfect :mrgreen:

93-SS-ARC
Geregistreerd lid

Bericht door 93-SS-ARC » di 13 sep, 2011 0:26

9000 T5 praat inderdaad niet tegen de bak etc. Trionic wil alleen een paar gegevens van de keuze hendel hebben en een snelheids signaal.

De 900/93 T5 kan ook nooit veel uitsturen van en naar de bak computer, vermoedelijk alleen een draadje met een koppel berekening maar meer ook niet.

Gewoon die bak zonder computer van een zo groot mogelijke motor (lees veel koppel) erachter hangen gaat helemaal goed komen :wink:

Plaats reactie