Inhouden bij accelereren -- wéér
-
U-Poll
- Donateur (8x)

Inhouden bij accelereren -- wéér
Ik heb eerder een probleem gehad met accelereren, waarbij de aangeleverde luchtmassa (mAir) op iets van 750mg/c bleef steken, terwijl de gevraagde luchtmassa wél een dikke 1025mg/c vroeg. Dit is toen -dankzij de hulp van het SF- prima opgelost: een van de EVAP klepjes was stuk. Zie topic: Te weinig lucht bij vol gas
Echter, sinds dit weekend is er iets soortgelijks aan de hand: de auto houdt in bij stevig accelereren ... maar de gevraagde luchtmassa (mReq) blijft nu op 750 tot 800mg/c steken (de geleverde luchtmassa -mAir- volgt dit prima, beiden dus max 800mg/c bij plankgas). Ik heb wat zitten spelen in de verschillende versnellingen én vanuit verschillende toerentallen (dus vanuit 2000rpm gas vol er op, vanuit 3000rpm, enz in de 3de, 4de en 5de versnelling). Het vreemde is dat het niet constant is, het lijkt er op dat het probleem minder optreedt bij de lagere versnellingen (3de). Vanuit 2000rpm in de 5de is het nu iedere keer fout.
Herkent iemand dit? Of hebben jullie tips wat ik kan doen om de veroorzaker van het probleem te achterhalen/isoleren?
Voor de volledigheid: ik heb een Saab 9-5 Estate uit 2002, 2.0t met een stage 1 van G-ice (nu 225pk en 340Nm) en een 3" downpipe. Twee jaar geleden is het gasklephuis vervangen, EVAP klepjes zijn nieuw, rondom siliconen 4mm vacuumslangen, 3wegklep nieuw, BOV nieuw, nieuwe Garret turbo, DI cassette is iets van 2 jaar oud, ... en er staat een trotse 290.000km op de teller.
Groetjes,
Theo
Echter, sinds dit weekend is er iets soortgelijks aan de hand: de auto houdt in bij stevig accelereren ... maar de gevraagde luchtmassa (mReq) blijft nu op 750 tot 800mg/c steken (de geleverde luchtmassa -mAir- volgt dit prima, beiden dus max 800mg/c bij plankgas). Ik heb wat zitten spelen in de verschillende versnellingen én vanuit verschillende toerentallen (dus vanuit 2000rpm gas vol er op, vanuit 3000rpm, enz in de 3de, 4de en 5de versnelling). Het vreemde is dat het niet constant is, het lijkt er op dat het probleem minder optreedt bij de lagere versnellingen (3de). Vanuit 2000rpm in de 5de is het nu iedere keer fout.
Herkent iemand dit? Of hebben jullie tips wat ik kan doen om de veroorzaker van het probleem te achterhalen/isoleren?
Voor de volledigheid: ik heb een Saab 9-5 Estate uit 2002, 2.0t met een stage 1 van G-ice (nu 225pk en 340Nm) en een 3" downpipe. Twee jaar geleden is het gasklephuis vervangen, EVAP klepjes zijn nieuw, rondom siliconen 4mm vacuumslangen, 3wegklep nieuw, BOV nieuw, nieuwe Garret turbo, DI cassette is iets van 2 jaar oud, ... en er staat een trotse 290.000km op de teller.
Groetjes,
Theo
-
AlexJ
- Donateur

Re: Inhouden bij accelereren -- wéér
Klinkt alsof je veel eventuele oorzaken al hebt aangepakt.
Vacuumlek... zijn de slangen naar de intercooler nog allemaal in orde?
Bougies anders eens vervangen voor verse?
Toch een DI die ondanks zijn korte duur al op zijn einde loopt?
Vacuumlek... zijn de slangen naar de intercooler nog allemaal in orde?
Bougies anders eens vervangen voor verse?
Toch een DI die ondanks zijn korte duur al op zijn einde loopt?
-
millerman
- Donateur (3x)

Hoog in toeren klinkt als iets waar de turbo bij inschakelt, dus ik zou daar beginnen met zoeken. Wat je eigenlijk wil weten is de limiter die actief is. Want als de gevraagde luchtmassa naar beneden geschroefd wordt, heeft de ECU daar een reden voor en dat is te controleren. Even loggen met T7Suite zou dus mooi zijn! Dan kun je weer gerichter verder zoeken.
-
U-Poll
- Donateur (8x)

@AlexJ: Er zitten NGK BCPR7ES-11's in, volgens mij iets van 1.5 jaar oud. De slangen van/naar de intercooler is een goeie! Dit ga ik vanavond eens checken, voelen en beknijpen. Ik heb nog een DI cassette liggen, die er maar weer eens inzetten en kijken of het verschil maakt.
@Millerman: tja, ik héb wel T7Suite op mijn laptop staan... maar daar is dan ook alles mee gezegd. Zijn er soms parameters op de SID die ik in de gaten moet houden om te kijken of er een-of-andere limiter actief is? Dat kan ik namelijk wel. Anders weer eens bij Gijs langs.
@Millerman: tja, ik héb wel T7Suite op mijn laptop staan... maar daar is dan ook alles mee gezegd. Zijn er soms parameters op de SID die ik in de gaten moet houden om te kijken of er een-of-andere limiter actief is? Dat kan ik namelijk wel. Anders weer eens bij Gijs langs.
-
AlexJ
- Donateur

De toevoeging 11 weet ik uit mijn hoofd niet, maar dat type bougies zijn wel de goede. Ik heb zelf de '8' erin zitten, die is beter voor motoren op LPG en motoren met hogere vermogens (als in meer dan 250-260pk). Ik weet niet hoeveel kilometer je per jaar rijdt, maar ik heb me voorgenomen vanaf nu elk jaar sowieso de bougies even te vernieuwen. Kost vrij weinig en kan veel doen!
Ik heb een soortgelijk probleem gehad en werkelijk van alles vervangen. Uiteindelijk bleek het toch de driewegklep te zijn. Deze vervangen voor meerdere exemplaren en uiteindelijk was een upgrade naar een t7 klep de oplossing. De apc kleppen van t5 motoren zijn minder robuust dan die van t7 motoren, dus een logische keus. Jij geeft aan dat je jouw klep al hebt vervangen. Voor een originele? Het kan de moeite van het proberen waard zijn, voor je echt grote kosten gaat maken, om even een goed functionerende driewegklep van een forummer te lenen voor een test!
Ik heb een soortgelijk probleem gehad en werkelijk van alles vervangen. Uiteindelijk bleek het toch de driewegklep te zijn. Deze vervangen voor meerdere exemplaren en uiteindelijk was een upgrade naar een t7 klep de oplossing. De apc kleppen van t5 motoren zijn minder robuust dan die van t7 motoren, dus een logische keus. Jij geeft aan dat je jouw klep al hebt vervangen. Voor een originele? Het kan de moeite van het proberen waard zijn, voor je echt grote kosten gaat maken, om even een goed functionerende driewegklep van een forummer te lenen voor een test!
-
Vyv
- Moderator + Donateur

Doe die bougies maar eens snel vervangen en dan ook gelijk electrode afstand controleren. Alex schreef het al, ik weet ook niet hoeveel km jij erbij zet op 1,5 jaar maar dat zou dus best 20k kunnen zijn en die goedkopere NGK's hebben niet het eeuwige leven, zeker niet icm tuning.
-
millerman
- Donateur (3x)

En over de SID-info kun je hier meer lezen. Kijk even bij de onderste waarde in de lijst. Die moet je hebben om te zien waardoor de mReq lager is.
-
U-Poll
- Donateur (8x)

@Vyv, d'r zitten idd al best wat kilometers in die bougies - ik rijd iets van 30.000 per jaar. Ik ga deze asap vervangen! Jij noemt "...die goedkopere NGK's...", welk merk+type zou je me dan adviseren om er in te zetten? Ter info: mijn auto loopt op benzine, is licht getuned (stage 1 van G-ice) en maakt (dus) 30.000 km per jaar (meeste op de snelweg). Ik ben geen racer, maar rijd wel structureel 10km/uur te hard (behalve in de bebouwde kom).
@AlexJ, die driewegklep is vervangen door een standaard Saab klep (onderdeel 55557331). Ik had zo'n ding een hele tijd in de garage liggen, maar daar heb ik laatst een andere forummer blij mee gemaakt... het lijkt wel The revenge of the 3way valve ...
Volgorde van acties:
1- Slangen van de intercooler checken
2- Slangen van de 3weg klep checken
3- Oude DI cassette erin
4- Nieuwe bougies
5- Andere 3weg klep testen
...
6- Bij de garage laten zoeken
@AlexJ, die driewegklep is vervangen door een standaard Saab klep (onderdeel 55557331). Ik had zo'n ding een hele tijd in de garage liggen, maar daar heb ik laatst een andere forummer blij mee gemaakt... het lijkt wel The revenge of the 3way valve ...
Volgorde van acties:
1- Slangen van de intercooler checken
2- Slangen van de 3weg klep checken
3- Oude DI cassette erin
4- Nieuwe bougies
5- Andere 3weg klep testen
...
6- Bij de garage laten zoeken
-
U-Poll
- Donateur (8x)

Héle goeie poep! Perfect, ik ga straks bladeren en kijken of het me lukt om de juiste mode -met ECMS- tevoorschijn te toveren. Ben reuze benieuwd.millerman schreef:En over de SID-info kun je hier meer lezen. Kijk even bij de onderste waarde in de lijst. Die moet je hebben om te zien waardoor de mReq lager is.
-
millerman
- Donateur (3x)

De bougies die je hebt zijn prima, gewoon een nieuw setje in draaien. Ik zou ze inderdaad wat vaker vervangen, kost niet echt veel.
-
AlexJ
- Donateur

Even actie 2 en 1 omdraaien gezien de tijdsduur van actie 2 (binnen 30 seconde klaar).
Voor de IC slangen moet je echt even gaan liggen, of heel lastig van boven uit.
(lekke intercooler is ook nog een optie, maar ik zou toch eerder aan bougies /di / driewegklep denken hoor)
Voor de IC slangen moet je echt even gaan liggen, of heel lastig van boven uit.
(lekke intercooler is ook nog een optie, maar ik zou toch eerder aan bougies /di / driewegklep denken hoor)
-
Vyv
- Moderator + Donateur

Mijn actielijstje zou beginnen met bougies... vooral na 30k km's. Zoals Millerman al schreef, die bougies zijn gewoon goed maar na 15k getuned km's mogen ze al eens vervangen worden. Kost je iets van 20,- euro, en is een leuk DIY jobke.
-
edwardk
- Geregistreerd lid
U-Poll schreef:I
Herkent iemand dit?
Groetjes,
Theo
IK heb er ook last van,inhouden/schokken bij gas geven ,meer last met Nederlandse benzine dan met duitse
btw, 2.0t G-iced 185pk.
-
evo
- Donateur (2x)

Omdat je gevraagde luchtmassa "geknepen" wordt denk ik niet direct aan een lucht/vacuum lek. Eerder aan een limiter.
Check / log ECMS en je weet of en welke en kun je verder kijken...
Succes!
Check / log ECMS en je weet of en welke en kun je verder kijken...
Succes!
-
Ted raket
- Geregistreerd lid
Gevraagde luchtmassa blijft laag. Simpel beginnen en eerst ook gaspedaal en bijbehorende kabel naar gasklephuis checken.