dumpvalve speedparts recirculatie met afblaas?

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
Jeroent16s
Geregistreerd lid

dumpvalve speedparts recirculatie met afblaas?

Bericht door Jeroent16s » wo 18 jan, 2006 21:22

Heeft iemand ervaring met de dumpvalve van speedparts met vier aansluitingen?
Afbeelding

groeten Jeroen

Marc
Lid van verdienste

Bericht door Marc » wo 18 jan, 2006 22:06

ik zie maar drie aansluitingen...

joachiem
Geregistreerd lid

Bericht door joachiem » wo 18 jan, 2006 22:10

Wel een appart ding?1inlaat en 1uitlaat 1voor vacuem en een gat waar de lucht naar buiten kan?als het meer als ?bar is gaat de druk naar buiten ofzo en onder een bepaalde druk is het gewoon bypass valve die weer in de inlaat komt?

Hanm
Lid van verdienste

Bericht door Hanm » wo 18 jan, 2006 22:44

Ziet eruit als een hybridesysteem dat een deel van de lucht terugblaast naar de inlaat, en een deel naar buiten om een gaaf geluid te geven. Doel ervan is om het probleem dat het naar buiten blazen van de lucht bij een normale dumpvalve zorgt voor een te rijk lopende motor. Met de dumpvalve hier wordt dat rijk lopen verminderd, als het goed is zodanig dat je er effect ervan niet of nauwelijks merkt.... het blijft een situatie waar je voor een gaaf geluid technische concessies moet doen.

SirKwietje
Geregistreerd lid

Bericht door SirKwietje » do 19 jan, 2006 19:57

Zou dit misschien niets zijn om op een T7 blok te monteren?

Jeroent16s
Geregistreerd lid

Bericht door Jeroent16s » do 19 jan, 2006 20:03

in het zweeds staat

JBR-K25 är en kolvdumpventil som agerar sekventiellt. Den är främst framtagen för bilar som är känsliga för 100% atmosfäriska dumpventiler. Med sekventiellt menas att JBR-K25 har två utblås. Ett är återcirkulerande, och ett är atmosfäriskt med en ljudförstärkande trumpet. Det återcirkulerande utblåset öppnar tidigare och lättare än det atmosfäriska, eftersom det är placerat ca

5 mm lägre i kolvloppet. Vid låg och normal motorbelastning vid lågt laddtryck, så agerar dumpventilen återcirkulerande. Vid mer aggressiv körning med hård motorbelastning och högt laddtryck, så agerar dumpventilen ca 50% återcirkulerande och ca 50% atmosfärisk.
JBR-K25 hjälper alltså även dig med den allra känsligaste motorn, att även du kunna montera en atmosfärisk dumpventil, utan att vara orolig för problem med motorns gång.

ik snap het niet helemaal { 50% afblaas en 50% recirculatie of zo }
maar toch bestel ik hem
groeten Jeroen

marcsz
Geregistreerd lid

Bericht door marcsz » do 19 jan, 2006 21:31

IK WAS BIJ THOOLEN IN BERGEN OP ZOOM EN DEZE MAN VERTELDE MIJ DAT EEN DUMPVALVE ALLEEN MOGELIJK IS IN EEN TRIONIC 5 EN NIET OP EEN T 7 BLOK omdat de lucht die hij uitblaast, daar hoort een berekende hoeveelheid benzine bij die wel in je motor terecht komt zonder die uitgeblazen lucht!!! is niet echt een aanrader!

Caspar

Bericht door Caspar » do 19 jan, 2006 21:48

ben benieuwd naar het resultaat.. zou je me daarvan op ed hoogte kunnen houden.. Heb zelf ook en t16 s en heb ook over een forge dumpvalve nagedacht..

SpeekTuning
Geregistreerd lid

Bericht door SpeekTuning » do 19 jan, 2006 22:38

aangezien ik leverancier ben van Speedparts onderdelen vraag ik dit even na in Zweden. Ik heb dit zelf ook nog niet eerder gezien. Lijkt inderdaad een 50% recirculatie en 50% afblaas...

Ik kom hier waarschijnlijk morgen even op terug.

72sonett-III
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett-III » do 19 jan, 2006 22:46

marcsz schreef:IK WAS BIJ THOOLEN IN BERGEN OP ZOOM...
De LMM meet de hoeveel lucht die het inlaatspruitstuk/motor in gaat (mét of zonder turbo) en de ECU past de hoeveelheid ingespoten benzine daarop aan. Een dumpvalve verandert daar niks aan.

marcsz
Geregistreerd lid

Bericht door marcsz » do 19 jan, 2006 22:47

dit is even off topic ,maar bedanky sander voor de top armsteun die je mij geleverd hebt.past perfect,goede kleur en net saab kwaliteit!!
hartelijk bedankt

72sonett-III
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett-III » do 19 jan, 2006 22:49

Hanm schreef:... het naar buiten blazen van de lucht bij een normale dumpvalve zorgt voor een te rijk lopende motor.
Hoe? Waarom?

marcsz
Geregistreerd lid

Bericht door marcsz » do 19 jan, 2006 22:50

de lmm meet de lucht die er in de motor gaat ,en past de benzine hoeveelheid aan !maar deze lucht gaat de motor niet in maar gaat via de dumpvalve eruit terwijl die berekende benzine wel wordt ingespoten!!te rijk mengsel!!![/quote]

bennie
Geregistreerd lid

Bericht door bennie » do 19 jan, 2006 22:51

72sonett-III schreef:
Hanm schreef:... het naar buiten blazen van de lucht bij een normale dumpvalve zorgt voor een te rijk lopende motor.
Hoe? Waarom?
Omdat de dumpvalve na de LMM zit en hierdoor dus de afgeblazen heeft gemeten maar niet in de cilinders krijgt.

SpeekTuning
Geregistreerd lid

Bericht door SpeekTuning » do 19 jan, 2006 22:56

bennie schreef:
72sonett-III schreef:
Hoe? Waarom?
Omdat de dumpvalve na de LMM zit en hierdoor dus de afgeblazen heeft gemeten maar niet in de cilinders krijgt.
Dat klopt helemaal.......en toch deed ie dat in mijn classic 16V turbo wel goed hoor. Kwestie van afstellen zodat ie niet afslaat..........

Wat voor dumpvalve heb jij Bennie?

Zal trouwens dit weekend kijken naar de waterinjectie van de 99....hiervoor moet ik naar mijn ouders rijden.

Plaats reactie