ervaring dubbele stabilisator achter bij 9-3 OG

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
aha!
Donateur
Donateur

ervaring dubbele stabilisator achter bij 9-3 OG

Bericht door aha! » zo 14 aug, 2011 14:20

Een makkelijke upgrade voor de achteras van de 9-3OG is een dubbele stabilisatorstang. Dit is simpel te monteren met langere dikkere bouten en enkele ringen op de originele plek.
Een stabilisatorstang kost 2 tientjes op de sloop...
Wie heeft ervaring met een dubbele stabilisatorstang op de achteras ?
is het de moeite waard om dit te doen ter verbetering van de wegligging, minder onderstuur en minder overhellen?

Edwin mtb
Geregistreerd lid

Re: ervaring dubbele stabilisator achter bij 9-3 OG

Bericht door Edwin mtb » zo 14 aug, 2011 14:30

Yep, ik heb deze upgrade uitgevoerd, en het verschil is zeker merkbaar in het bochtengedrag.

Op deze pagina kun je zien hoe ik hem gemonteerd heb.

Als je interesse hebt, ik heb nog wel een ARB liggen die je voor €20,00 over mag nemen.

aha!
Donateur
Donateur

Bericht door aha! » zo 14 aug, 2011 22:00

mooi da´s positief, dan ga ik ook een dubbele plaatsen
ik had er gisteren al een van Elferink gehaald
dank Edwin voor de link met de foto van de montage. Ik heb maar even het hele topic (al 4 jaar lopend) doorgenomen, er zijn heel wat modificaties die ik wil kopieren :D

AR
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door AR » zo 14 aug, 2011 22:52

Ik heb er ook een dubbele onder zitten, voor weinig geld 30 minuten werk een prima verbetering van het rijgedrag! Zeker een aanrader.

Arco

AlexJ
Donateur
Donateur

Bericht door AlexJ » ma 15 aug, 2011 10:13

Voor de NG 1 op 1 hetzelfde? Zoja, dan gaat ik dat ook ff fixen! :mrgreen:

Edwin mtb
Geregistreerd lid

Bericht door Edwin mtb » ma 15 aug, 2011 10:21

Yep, ook voor de 900NG
Zie ook deze link voor de 22mm ARB (ter vervanging van de huidige).

Het effect van het plaatsen van een 2de ARB is vergelijkbaar met het effect van het plaatsen van deze dikkere.

Nick
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Nick » ma 15 aug, 2011 12:33

Toen ik bij Arco was heb ik van het principe even een foto gemaakt ter inspiratie. Leuke "veel-waar-voor-weinig-geld" upgrade!

Afbeelding

Afbeelding

aha!
Donateur
Donateur

Bericht door aha! » ma 15 aug, 2011 20:44

mooie fotos
als je het middenstuk van de beide stangen met zware beugels aan elkaar klemt, zou het nog meer effect moeten hebben!
ik ben dus op zoek naar zware klembeugels voor 16mm, wordt vervolgt :wink:

jjracingforever
Geregistreerd lid

Bericht door jjracingforever » vr 30 sep, 2011 17:48

ik heb er zelfs 3 boven elkaar gemonteerd gehad, klemstuk doet niet heel veel.
eigenlijk is de OEM keuze van monteren met 4 schroeven een beetje cheap... better is scharnieren op linkjes

AlexJ
Donateur
Donateur

Bericht door AlexJ » vr 30 sep, 2011 20:06

Hoe bedoel je dat? Heb je daar een foto van misschien?

ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door ReinO » vr 14 okt, 2011 7:05

het is idd wel een erg dun stangetje: 2 of 3 en die dan onderling verbinden lijkt me een erg goed tip. en ga ik zeker doen. even achter een stelletje stangetjes aan.

madman
Geregistreerd lid

Bericht door madman » vr 14 okt, 2011 9:16

Goedemorgen mannen!

Ik heb nog een veel betere oplossing: een 20mm (of 22mm) Whiteline stabilisatorstang!
Drie originele "stabi's" onder elkaar met een 40mm lange bout is niet star genoeg, zeker niet als je het met WL verenstaal vergelijkt.
Het is iets duurder (verkoopprijs €225,-) dan een gebruikt onderdeel uiteraard maar het is zijn geld dubbel en dwars waard (ik spreek uit ervaring).

Als je het vervolgens écht goed voor elkaar wilt hebben dan zul je er overigens aan de voorkant ook een steverige op moeten zetten, anders is de auto niet in "balans".

Afbeelding

AlexJ
Donateur
Donateur

Bericht door AlexJ » vr 14 okt, 2011 9:33

Roestige dempers... tijd voor nieuwe? doet ook veel goeds! :lol:

Natuurlijk heb je gelijk, voor zo'n bedrag kun je vast iets beters kopen!
Het leuke aan een dubbele standaard (22mm) stabi achter is dat het niet veel kost. Een vijfde of een zesde van wat jij hebt uitgeven.
Daarnaast helpt het al een heel stuk!

madman
Geregistreerd lid

Bericht door madman » vr 14 okt, 2011 10:30

Ik wist niet dat je de kwaliteit van schokdempers af kunt lezen aan de mate van roest aan de buitenkant ;-)
Het is een 900NG uit 1994 en ik ben sowieso aan het sparen voor Bilstein/Eibach, dus dat oranje-rood zal wel een keer geel worden heheheh...

Vergis je overigens niet in de betere werking van een GOEDE stabi:
Je monteert hem toch om "rollen" tegen te gaan, een originele vangt dat al redelijk op inderdaad, maar pas bij een bepaalde belasting, niet meteen (door de kwaliteit van het materiaal), "progressief noemen we dat ;-)
Als je er twee of drie monteert blijf je die eigenschappen houden, de auto zal blijven "rollen" totdat alle gemonteerde stabi's genoeg onder spanning staan en verdere helling tegengaan.
Bij de montage van één goede stabi, is de auto écht beter onder controle, daar betaal je dan ook voor.
Of het je het waard is moet je zelf bepalen, de een is nu eenmaal kritischer dan een ander en is daarom vaak ook bereid om verder te gaan dan gemiddeld :-)
Ik heb er meteen een dikkere aan de voorkant bij laten plaatsen, ik hoef nu niet meer te remmen voor rotondes, dus tja... is het het me dan waard geweest... JA! (en nee, ik kom niet met 30km/u ofzo aan sjokken...)

Erik
Lid van verdienste

Bericht door Erik » vr 14 okt, 2011 13:02

De eerste stelling kan ik niet helemaal in meegaan.

Als je een bepaalde hoeveelheid Nm's nodig hebt om een std stabi te verdraaien, dan zal je voor 2 van dezelfde stabi's toch de dubbele hoeveelheid nodig hebben (mits goed en onafhankelijk gemonteerd).
Bij het monteren van een extra stabi zal dus vanuit de auto meer kracht moeten komen om dezelfde hoekverdraaiing op de beide stabi's te verkrijgen.

Plaats reactie