To ShortShift or Not? YES! Hulp gevraagd!

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
Hansos
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Hansos » di 02 aug, 2011 21:21

Ik werd door G-Ice gewezen op een ShortShift kit voor mijn caab m6. Iemand daar ervaring mee? En waarom zou ik juist wel of niet deze kit bestellen? Wordt het rijden er leuker of beter door?

het gaat dus om deze http://www.genuinesaab.com/catalog/prod ... cts_id=516

thanks!

UPDATE

Inmiddels de kit besteld en ontvangen. Na me goed ingelezen te hebben vanavond geprobeerd de kit te plaatsen. Maar ondanks het vertrouwen via de pb van G-Ice durf ik het niet aan. Alles kreeg ik prima uit elkaar, maar toen het op het echte plaatsen aankwam begon ik te twijfelen. Uit elkaar is bij mij namelijk nooit een probleem, echter het in elkaar zetten is mijn Achilles hiel. Dus zonder de modificatie de boel weer vastgeschroefd.

En nu? Ik vind het harstikke leuk om het zelf te doen, maar voel me een stuk geruster met een ervaren sleutelaar erbij, die wellicht al eens de kit heeft geplaatst. Is er wellicht een SF-er die zich hierin herkent en zin heeft om met mij een uurtje of twee te sleutelen? Dan regel ik de koffie en koeken?

Toeschouwers en mensen die willen zie dat er nog slechtere monteurs zijn dan zijzelf zijn ook van harte welkom!

Gert-Jan 44
Geregistreerd lid

Re: To ShortShift or Not?

Bericht door Gert-Jan 44 » di 02 aug, 2011 22:34

Geen ervaring mee maar lijkt me wel erg leuk!

shearwater
In memoriam †

Re: To ShortShift or Not?

Bericht door shearwater » di 02 aug, 2011 22:37

Ik heb ze op beide auto's, een met 6bak en een met 5bak. De slag wordt er merkbaar korter van, maar het went snel. Hij gaat er niet beter van rijden, het schakelen gaat alleen prettiger. De montage is een fluitje van een cent, zeker als je het een keer gedaan hebt. De shifter mount kit (http://www.genuinesaab.com/catalog/prod ... cts_id=745" onclick="window.open(this.href);return false; ) heb ik niet geplaatst. Dat zou het schakelen nog ietsje strakker maken. Forumlid Nairua heeft deze wel gemonteerd.
Als je het dingetje voordelig in NL kunt krijgen is het een niet al te dure upgrade.

Hansos
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: To ShortShift or Not? YES! Hulp gevraagd!

Bericht door Hansos » vr 19 aug, 2011 20:38

Update!

shearwater
In memoriam †

Bericht door shearwater » vr 19 aug, 2011 22:19

Je zit wat ver bij Drenthe vandaan, anders zou ik zeggen kom even langs, dan fixen we het in een kwartiertje. Gewoon zaag er in, dingetje erop zetten en het balletje in de 'socket' aan het einde van de kabel klikken. Het makkelijkst gaat dat door onder de de nylon socket een riem te leggen, het balletje er tegenaan drukken en dan aan beide zijden de riem tegelijkertijd aantrekken, dan klikt hij er zomaar in. Dan hoef je niet met je handen in een kleine ruimte te zitten prutsen of met gereedschappen de boel te beschadigen. Het is alleen goed te doen, maar een hulphandje maakt het nog makkelijker. De eerste keer heb ik de pook ook weer zonder short shifter teruggeplaatst, want eenmaal afgezaagd is er geen weg terug. Na me nog eens goed ingelezen te hebben hoe de Amerikanen het gedaan hebben, toch maar de stoute schoenen aangetrokken en guess what... zo simpel als wat.

Hansos
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Hansos » zo 21 aug, 2011 19:49

Thanks Shearwater; dat is een goede tip en ook een hart onder de riem. Heb ik nog twee vraagjes:

1. Als ik de vier scroeven van de versnellingspook losdraai lijkt het of het mechanische voor de achteruit (soort h-constructie met veren) vast zit aan de pook. Gaat dat los als je de bal/gat verbinding onderaan de pook losmaakt?
2. Omdat ik een 2007 rijd moet ik ook de zg. 2007 mod uitvoeren. Dat is het verwijderen van een stuk plastic. Suggesties hoe dat eenvoudig te doen, zonder de hele baksteun los te maken?

Afbeelding

Bedankt voor het meedenken!

shearwater
In memoriam †

Bericht door shearwater » zo 21 aug, 2011 20:17

Mijn beide auto's hoefden niet aangepast te worden, dus daar kan ik je niet goed mee helpen. Vanavond heb ik helaas geen tijd, maar morgenmiddag wil ik me er wel even in verdiepen. Dan moet ik de topics hierover op Saabcentral er nog eens op nalezen en misschien bij mij de boel nog even loshalen. Ik denk dat je met een ijzerzaagblad een heel eind kunt komen met het afzagen van het overtollige plastic.
Het is al een poosje geleden dat ik het gedaan heb, maar ik weet dat als je de pook van de schakelkabel los hebt, het hele zwikje gewoon meekomt. De pook draait met een grote bal in een constructie die in z'n geheel los komt en uitgenomen kan worden. Je kunt dan het afgeplatte deel met het balletje afzagen en dan komt de short shifter tegen een nylon ring aan te liggen.
Ik kom er op terug!

Hansos
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Hansos » ma 22 aug, 2011 10:51

Thanks Shearwater!

shearwater
In memoriam †

Bericht door shearwater » ma 22 aug, 2011 15:19

Nou hier komtie
Afbeelding
Schroeven 1-4 losdraaien
Afbeelding
As bij 5 loshaken. Hierna kun je de pook verder omhoogtrekken. De kabel/het kogelgewricht loswippen met een grote schoevendraaier.
Afbeelding
Hier is de socket (6) voor de kogel zichtbaar. Deze ligt oorsprokelijk zijwaarts, maar moet met de opening opwaarts gedraaid worden.
Afbeelding
Hier is de riem eronderdoor gehaald. Nu de kogel van de short shifter op de socket (7) plaatsen en dan de riem aan weerskanten aantrekken tot hij klik zegt.
Hopelijk lukt het zo.
Niet zeuren over dat ik mijn auto wel eens mag stofzuigen, dat doet mijn vrouw wel.

Hansos
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Hansos » ma 22 aug, 2011 17:14

Shearwater, super! Als het me nu niet gaat lukken, dan ligt het echt aan mij.

Als het weer het toelaat ga ik zaterdag aan de slag. Ik houd je op de hoogte;

Hansos
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Hansos » zo 28 aug, 2011 13:39

Met dank aan shearwater is het me gisteren gelukt om de shortshift te plaatsen. Het was ff spannend om de zaag in de pook te zetten, maar het is alle moeite waard geweest. Een kortere slag en veel directer schakelgevoel. Een absolute verbetering dus.

De 2007 mod heb ik niet gedaan. Is ervoor bedoeld dat de kabelschoen welke de pook met de kabel verbindt niet vast te laten lopen tegen de rand van het stukje plastic tijdens het schakelen. Heb ff gecheckt en vond de vrijloop voldoende. Wellicht dat ik later voor de volledigheid dat alsnog doe.

Met dank dus aan G-ice voor de tip en aan Shearwater voor de steun en het uit elkaar halen van zijn Saab.

Bij de eerstvolgende meet zal ik persoonlijk je auto stofzuigen. Thanks!!

shearwater
In memoriam †

Bericht door shearwater » zo 28 aug, 2011 13:50

Well done mate! Happy shifting!

AlexJ
Donateur
Donateur

Bericht door AlexJ » zo 28 aug, 2011 14:25

Nice work! Mooie upgrade, zit er ook over te denken!

shearwater
In memoriam †

Bericht door shearwater » zo 28 aug, 2011 15:39

Deze short shifter is alleen voor de 9-3 va 2003. Er bestaat er ook een voor de eerste 900NG/9-3 <02: http://www.genuinesaab.com/catalog/prod ... cts_id=732" onclick="window.open(this.href);return false; Die is aardig wat duurder. U$ 140

AlexJ
Donateur
Donateur

Bericht door AlexJ » zo 28 aug, 2011 15:40

Ja dat is 100 euro + verzendkosten + zendkosten retour + invoer + btw + andere ongein, zit je wel aan de 200 euro de douane kennende :mrgreen:

Plaats reactie