upgrade: stage 2 of 3 nieuwe turbo?

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door ReinO » zo 03 jul, 2011 20:22

Beste Deskundigen,

mijn 900ng uit 1998 met 185pk en 154000 km op de teller wil ik gaan upgraden maar heb niet veel vertrouwen in de huidige turbo. Hij komt maar op een kwart van het rode vlak.
nu wil ik hem toch naar 225 pk of liefst 265pk upgraden. Wat raden jullie aan qua turbo? de huidige proberen of meteen een goede 2e hands nemen of een nieuwe?
in vinkeveen zag ik goede 2e hands liggen: maar kunnen die de 265 pk aan. of ben ik straks al tevreden met 225pk? wie denkt even mee: wellicht heeft iemand het al liggen? (zal na jullie advies ook een te koop gevraagd doen: maar goed die 2e hands in vienkenveen zijn gegarandeerd goed.
alvast dank :D

inactief
Geregistreerd lid

Bericht door inactief » zo 03 jul, 2011 20:48

Het ligt waarschijnlijk niet aan je turbo. Garrets op 900jes gaan bijna niet kapot.

Als je wil kun je eens op de koffie komen om een stabielere trionic 7 APC klep te proberen, dikke kans dat je dan meer vermogen hebt.

Gr Gijs

carlsson
Geregistreerd lid

Re: upgrade: stage 2 of 3 nieuwe turbo?

Bericht door carlsson » zo 03 jul, 2011 21:23

De Saab 9.3 met 205 pk, die heeft imho een MHI-TD turbo, die zijn iets degelijker en kunnen wat meer aan. Dan moet er wel tevens een setje andere leidingen bij gekocht worden om de olie en waterkoeling aan te sluiten. Mogelijk is een Viggen intercooler nog een aanwinst.

ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door ReinO » zo 03 jul, 2011 21:34

Beste Gijs,
geen gek idee maar lelystad - tilburg is een fikse rit en moet veel werken zelf.
maar goed de tip is duidelijk: zoek eerst bij de apc klep
ik dacht dat er niet zo'n dure garret op zat maar toch wel dus,

maar andere leidingen en intercooler: is wel een prijzig grapje.
ik dacht ook al aan een andere uitlaat
(de nieuwe ecu moet sowieso: ik wacht nog op een goed aanbod en dat zal het wel lukken) :D

inactief
Geregistreerd lid

Bericht door inactief » ma 04 jul, 2011 0:09

Aan de APC klep zitten 3 slangetjes, 1 daarban gaat naar een rond potje (actuator) op de turbo.
Trek het slangetje van de ronde potje af en ga een stukje rijden.

Pas op, niet ineens vol het gas in stampen maar beheers accellereren.
Je hebt nu ongelimiteerde turbodruk = goede turbo en slechte APC klep.

Gr Gijs

ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door ReinO » ma 04 jul, 2011 5:18

thnx voor die tip
ga ik zeker even proberen!
rein

ps ondertussen dat mijn saab slechts tot het begin van het rode vlak hoort' te komen. ok dan: hij doet verder alles wel goed en normaal. dus de turbo zal het dan wel doen.
ga natuurlijk wel de tip proberen en nog even wachten op mijn nieuwe ecu met upgrade :O:
en dan ga ik niet racen maar genieten van nog een lekkerdere motor

ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: upgrade: stage 3 of verder voor habbekrats?

Bericht door ReinO » do 07 jul, 2011 6:49

turbo en apc zijn beide in orde.
nu blijkt er ook al een intercooler op de auto te zitten (gisteren 2 9-3 bumpers geplaatst en toen zag ik hem zitten)
klopt het dat ik dan met een nieuwe ecu, en dikke pijp genoeg heb voor een sprong vooruit?

bij > 210 (in duitsland) vind ik de voorkant zoekerig worden, zullen dat de pirelli p6000 zijn of boeken de poweflexbussen vooruitgang qua beter rechtdoor rijden?

inactief
Geregistreerd lid

Bericht door inactief » do 07 jul, 2011 9:02

Alleen software is al genoeg voor je sprong vooruit.

Een setje Eibach Pro verlagingsveren, minder hoge banden (en dus 17 inch velgen) en een steering brace zijn prima dingen om je onderstel te verbeteren.

Gr Gijs

werli
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door werli » do 07 jul, 2011 9:07

heey
indien je stage 2 er al af valt is sofware aanpassen een must
met een dikke pijp boek je veel voortuitgang onderin
die inter c die je hebt gezien is zeker voor verbetering vatbaar >of een viggen ic of een volledig alu ding

tot zover je tuning

sturing ;
een stuur brace is zeker een +
powerflex idemdito
combi eibach +bilstein

mvg werner

ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door ReinO » do 07 jul, 2011 11:33

dit is nu zo leuk van een forum met deskundigheid :D
andere wielen wilde sowieso graag (nu 15 inch)
en zo'n brace: hopelijk komt er nog een keer een inkoopactie want is zie hem bij abbot staan voor dik 200 euro of zo. aan de postjes over dit onderwerp is wel duidelijk dat het idd een stap vooruit is
ook de andere tips ga ik zeker bekijken, dat van die andere intercooler vond ik wel wat prijzig -rond 700 euro in de gauwigheid-
ik pruts rustig verder :O:

ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door ReinO » do 14 jul, 2011 6:54

na het vervangen van de vacuumslangetjes (ernstig poreus)
en bougies: dat ze het nog deden.....
voorbanden balanceren: weg trillingen bij acceleratie: zo simpel kan het zijn soms. de voortrein knapt wel op de voor mij zo vertrouwde wijze. dus die poweflexbussen ga ik wel willen zodra de financien het toelaten

de auto loopt als een zonnetje
de nieuwe ecu -stage 3- doet het uitstekend waauww: een 3-tal snelle audi's bijhouden gaat prima vooral het extra koppel is heerlijk, binnenkort maar eens een ritje duitsland voor een echte test :O: :O:

AlexJ
Donateur
Donateur

Bericht door AlexJ » do 14 jul, 2011 13:27

Stage 3 ecu? Heb je wel een dikkere downpipe gemonteerd? Een hoop lol, dat zeker! :mrgreen:

Zoekering bij 210? Ja...het hangt er van af hoe je zoekerig definieert. Ik vond in 'snelwegbochten' (Die lange bochten) in Duitsland, met snelheden boven de 210, de wagen ook wat 'losjes' voorheen. Na montage van onderstel upgrade was dit verdwenen. Welke factor (poweflex / eibach pro veren / bilstein dempers) hiervoor hebben gezorgd weet ik niet.

ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door ReinO » do 14 jul, 2011 21:42

dikke lol idd
hoe definieer je zoekerig, losjes zou ook kunnen...
het kan strakker, maar het geld moet het allemaal ook toelaten en dan eerst die downpipe en dikke uitlaat want die heb ik nog niet. bij helemaal voluit lijken er dipjes in de power te zitten dus dat moet daar dan wel van komen lijkt me
in september hopelijk de powerflex er op tegen het knappen en alles iets strakker.
de voorbanden p6000 zijn ook niet meer je van het, die staan gepland voor oktober.ik ga niet preventief vervangen.
maar wat een hoop power nu al zeg! :mrgreen:

inactief
Geregistreerd lid

Bericht door inactief » do 14 jul, 2011 23:16

Wanneer je nú al een stage 3 ecu in je auto hebt zonder de dikke downpipe denk ik dat de turbo upgrade ook binnenkort wel eens zou kunnen gaan komen. Stages zijn niet voor niets een combinatie van hardware & software... :roll:

Als de hardware niet nodig was om aan een stage 3 te komen, waarom zou je dan uberhaupt dure onzin als een downpipe of intercooler kopen?!

tanisha
Geregistreerd lid

Bericht door tanisha » vr 15 jul, 2011 0:22

niet te benauwd!
als de gevraagde turbodruk niet geleverd kan worden zal de ecu de brandstof bij regelen en een tandje minder gaan inspuiten

ik denk dat je met een standaard downpipe zonder kat al dezelfde doorstroom hebt als met zo´n dure pijp

Plaats reactie