i-tje tunen

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
tanisha
Geregistreerd lid

i-tje tunen

Bericht door tanisha » do 30 jun, 2011 12:01

ik heb in het verleden er al eens het een en ander over gehad maar heb weer wat leuke dingen gevonden

wil je meer uit een 2.0 i-tje halen neem dan een
turbo inlaat spruitstuk
van een vroege 2.3i een spaghetti pijp
een 2.3i computer
turbo end demper
hoeveel pk dit oplevert is niet bekend maar je i-tje wordt er een stuk vlotter door

optie 2 ombouw naar lpt ga ik binnenkort zelf proberen en dan ga ik ook een fpt set-up proberen ik heb niks te verliezen omdat ik toch wil ombouwen naar 2.3Tautomaat
als ik het blok verpruts is dat jammer maar zo zullen we het eens en voor altijd weten :smart:

PeetSaa
Geregistreerd lid

Re: i-tje tunen

Bericht door PeetSaa » do 30 jun, 2011 12:20

Goed bezig, gewoon proberen, lukt het niet dan niet, lukt het wel, dan is dat mooi.
Geen berekeningen, geen computerprograma's, gewoon hand en denk werk, dat is het mooiste. :applause: :drunksingers:
Trouwens, heb je geen werk meer dat je zoveel tijd hebt?

tanisha
Geregistreerd lid

Bericht door tanisha » do 30 jun, 2011 12:35

ik ben de cayenne-rode toch al langzaam aan het klaar stomen voor de turbo ombouw en het is wel prettig als alles niet in 1 ruk door hoeft

ik heb nu het turbo inlaatspruitstuk geplaatst

als ik weer even tijd heb haal ik de bumper er af en plaats de automaat radiator, oliekoeler,verse airco radiator en viggen intercooler

dan pas ik de turbo motor kabelboom aan voor lpg

dan pak in een dag en plaats de turbo en de rest wat nog mist en de witte lpi injetoren en turbo gas computer

dan pak ik weer een dag voor de automaatboom en de acc

zo doe ik alles stap voor stap want dit is mijn goeie rijdende auto en anders zie ik heb nooit meer klaar komen

Phantom
Geregistreerd lid

Bericht door Phantom » vr 01 jul, 2011 11:25

Dat klinkt veelbelovend. ;)
Heel veel succes. :D

AlexJ
Donateur
Donateur

Bericht door AlexJ » vr 01 jul, 2011 13:49

Mooie dingen Tanisha! Houd ons op de hoogte, ik ben wel benieuwd wanneer de 2.0i ermee ophoud!

Roger
Geregistreerd lid

Bericht door Roger » vr 01 jul, 2011 14:01

De combinatie hogere compressie van de i en fpt, gaat waarschijnlijk funest worden op termijn. Maar het kan ook heel lang goed gaan.

tanisha
Geregistreerd lid

Bericht door tanisha » vr 01 jul, 2011 15:21

een gevlakte kop van een turbo geeft al een hogere compressie

mijn compressie is 12,5 / 12 / 12 / 12,5 dat zou goed moeten gaan

inactief
Geregistreerd lid

Bericht door inactief » za 02 jul, 2011 0:07

Zouden de zuigers van een i-tje misschien zwakker zijn dan die van een turbo, uit kostenbespraring vanuit Saab?
Succes met het project! :wink:

tanisha
Geregistreerd lid

Bericht door tanisha » za 02 jul, 2011 0:38

ach als je t5 i zuigers naast t7 zuigers ziet en niet weet wat wat is zou je zeggen dat de t5 i zuigers de sterkere zuigers zijn

op dit moment zitten er zelfs al witte lpi injectoren in mijn i-tje in een turbo inlaatspruitstuk en ik moet zeggen ik had niet verwacht dat die er op zou lopen maar het loopt zelfs heel goed :shock: :wow:

ik denk dat een i-tje veel meer kan hebben dan iedereen denkt
als je nou eens kijkt op wat voor auto's allemaal turbo's op geklust worden en wat er allemaal goed op loopt denk ik zo dat ik met een i-tje nog best wel eens als fpt kan gaan rijden
zeker als je bedenkt dat ik van 130pk naar 185pk ga en een 150pk lpt-je naar 265 of meer pk's kan

het belangrijkste is mijn gevoel zegt me dat het kan! :smart:

brinky
Donateur
Donateur

Bericht door brinky » za 02 jul, 2011 8:50

tanisha schreef:een gevlakte kop van een turbo geeft al een hogere compressie

mijn compressie is 12,5 / 12 / 12 / 12,5 dat zou goed moeten gaan
Ik heb het al 15 keer gezegd... maar een compressietest is wat anders dan compressieverhouding. Maar geloof niet dat de boodschap overkomt.

tanisha
Geregistreerd lid

Bericht door tanisha » za 02 jul, 2011 9:12

erg he! :lol: :wink:

je zal wel gelijk hebben hoor maar de druk die er in de cilinders komt (compressie) is wel degelijk belangrijk voor het goed lopen van een turbo wordt dat te hoog gaat die lopen als een schijt huis omdat de turbo er ook nog eens druk bij gooit

evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door evo » za 02 jul, 2011 10:23

Ik kan alleen maar zeggen... Ik ben benieuwd!

Als de laaddruk laag blijft, wat weet ik... <0.7 bar, zal 't wellicht lang goed gaan. Als de trionic zijn werk goed doet zal ie bij pingel toch gewoon druk gaan afbouwen om het heel te houden...
Weet wel dat een kleine verandering in compressieverhouding (een verhouding als bijv 1:10 oid en niet een waarde als 13bar) heel veel kan uit maken. Bij ontbranding zal de druk in je cilinder oplopen tot vele honderden bar... en kleine verschillen worden dan grote verschillen...

En om op G-ice zijn opmerking over die zuigers terug te komen... "zien er uit als..." is een ding, materiaalkeuze is een ander, en dat zul je van buiten niet zo snel zien...

Bekent bij jullie?
http://en.wikipedia.org/wiki/Saab_H_engine" onclick="window.open(this.href);return false;

Oh, enne brinky... Spoorstang, thanks :wink:

tanisha
Geregistreerd lid

Bericht door tanisha » za 02 jul, 2011 13:00

en toch maak je hier bij een fout als een kop gevlakt wordt veranderd niet de slag maar wel de verbrandings ruimte de computer kan zich hier op aanpassen normaal gezien kan een kop 3 keer gevlakt worden waar door er bij uitliteren geen 2000cc meer overblijft
nu is de holling in de zuiger bij een 2.0 turbo 900ng niet zo gek veel groter dan bij een 2.0 i

kortom de 2.0i zal als turbo gaan reageren als een turbo waarvan de kop 3 keer gevlakt is

als ik nou alles eens gelaten had wat mensen mij vertelden wat niet moest kunnen dan had ik nog steeds bij een garage gelopen en nooit wat zelf gedaan :-P+

Mr.norge
Geregistreerd lid

Bericht door Mr.norge » za 02 jul, 2011 14:06

Gewoon dr op zetten en 0,5bar drukken. Meeste atmo blokken en inj kunnen dat wel aan. Maar zonder verdere aanpassingen zou ik niet wild gaan doen.

Roger
Geregistreerd lid

Bericht door Roger » za 02 jul, 2011 17:12

tanisha schreef:als ik nou alles eens gelaten had wat mensen mij vertelden wat niet moest kunnen dan had ik nog steeds bij een garage gelopen en nooit wat zelf gedaan :-P+
precies, gewoon tot het uiterste gaan en zien waar het schip strand. Je hebt vervangdelen voldoende en het werk kun je ook zelf. Je moet wat over hebben voor een experimentje :lol: , gaan met die banaan. Of in dit geval aardbei, want hij is rood.

Plaats reactie