voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
-
ZveenT
- Geregistreerd lid
Bericht
door ZveenT » ma 23 jul, 2012 19:16
Vraag;
Heb jij de pinnetjes uit de stekker (lees: mannetje in de deur) verwijderd?
Dit moet wel toch? Anders snap ik niet hoe je de kabel in de deur hebt gekregen...
Vraag opgelost. Beter kijken Tim. 2 LOZE gaten waar de kabel zo in kan, niks geen pinnen verwijderen
-
ReinO
- Donateur (2x)

Bericht
door ReinO » ma 23 jul, 2012 19:50
joh!
en beter lezen: loze gaten stond er ergens
heb je dat witte kapje wel verwijderd?
topic wordt wel leuker zo: dus ga door
nu gaat het goed komen in elk geval. gewoon niet verder vertellen dan dit forum
-
ZveenT
- Geregistreerd lid
Bericht
door ZveenT » ma 23 jul, 2012 19:57
Ik snap alleen niet hoe je die kabel ooit door die rubber hoes hebt gekregen hoor. Niet normaal man!
Waar heb jij je filter zitten? Onder de leuning van het deurscherm?
-
ReinO
- Donateur (2x)

Bericht
door ReinO » ma 23 jul, 2012 20:02
met een stevige koperdraad heb ik een oogje gemaakt en daar de lange stukken speakerkabel (gestripte) er mee doorheengetrokken.
bij handleidingen heb ik het wat beter beschreven allemaal.
en ook bij mijn eigen topic Rein's T bij restautaraties en verbouwingen
de filters kun je aan de zijkanten van het loze vakje tussen radio en sid kwijt
of anders naast het voetenpaneel: zijkant passagier. waarschijnlijk moet je dan wel kabels verlengen. maar zoals ik beschreef gaat het precies.
succes!
-
ZveenT
- Geregistreerd lid
Bericht
door ZveenT » ma 23 jul, 2012 20:32
Hoe dik zijn jou kabels? Ook 2.5mm2?
Mijn kabels zijn alleen enkel geïsoleerd. Ik kan dus geen dunne laag isolatie om mijn koper heen laten zitten.
En om nou zonder isolatie te gaan werken, lijkt mij niet handig.
Een optie is de deur er uit halen en die stekkergaten uitboren? Maar weet niet of dit de meest handige optie is

-
vdLindenMM
- Geregistreerd lid
Bericht
door vdLindenMM » ma 23 jul, 2012 21:23
Gewoon standaard speakerkabel van 1,5 mm2 of 2,5 mm2 is voldoende. Hoef je niet extra te isoleren. Als de laatste niet lekker gaat dan de eerste maat nemen.
Zoals ReinRoel aangeeft gewoon eleltriciteit draad nemen, speakerkabel er tegenaan leggen, met isolatietape vastmaken. En daarna glijmiddel gebruiken. Ga er vanuit dat je dat thuis wel hebt.

En anders Dreft afwasmiddel er opsmeren. Dat glijdt allemaal uitstekend.
-
ZveenT
- Geregistreerd lid
Bericht
door ZveenT » di 24 jul, 2012 0:30
Kabels liggen.
Vanaf de versterker achterin nu 4 kabels in positie. 2x voor. 2x achter.
Morgen eens kijken naar het doorlussen van de voordeuren.
-
ReinO
- Donateur (2x)

Bericht
door ReinO » di 24 jul, 2012 6:05
2,5mm is volgens mij te dik: dunnere kiezen dan. en ook lekker lang laten in het begin ivm het doorhalen.
dat kan op 2 manieren: zoals vd linden aangeeft of middels een oog buigen en daar net als met rijgen van garen een lange draad inleggen.
idd wat glijmiddel wil helpen, siliconenspray kan ook.
dunner draad kost de wereld niet en anders moet je daar gaan boren. heb je daar een los draadje liggen, maar ja hoe belangrijk is dat. wel even een klein rubber manchetje er in doen dan tegen het insnijden. mijn ervaring met zelfboorklussen is dat ze altijd gaan roesten. maar misschien doe ik iets niet goed.
de draden naar voor gaan naar de splitter: tweeter en deurspeaker. de achterste blijven dan solo voor achter.
-
ReinO
- Donateur (2x)

Bericht
door ReinO » di 24 jul, 2012 6:39
he Tim,
ga je ook nog van die platen plakken in je deuren? dat lijkt nl wel een echt effectieve zet. incl geluidsdempplaten uit de bouwmarkt.
groet
Rein
lelystad
-
AlexJ
- Donateur

Bericht
door AlexJ » di 24 jul, 2012 8:31
Ik heb van achter naar voren (versterker naar filter) 2.5mm2 liggen. Vanaf filter naar deurspeaker ligt 1.5, als ik mij niet vergis. Ik heb de gaten in de zwarte plug in de deur iets groter gemaakt. Was een rot werkje.
-
ZveenT
- Geregistreerd lid
Bericht
door ZveenT » di 24 jul, 2012 12:50
Ik heb platen voor achter de speaker.
Van dat demp spul. Lijkt op aluminium.
Uiteraard ook geluidsdempende platen gehaald.
Boren doe ik liever niet. Maargoed.
Ben pas laat klaar met werken vandaag, dus hoop vanavond nog even een gaatje te vinden.
-
ReinO
- Donateur (2x)

Bericht
door ReinO » di 24 jul, 2012 19:12
boren is echt niet nodig, die 2 onderste gaatjes gaan met dun draad (normaal diameter) prima.
-
ReinO
- Donateur (2x)

Bericht
door ReinO » wo 25 jul, 2012 6:50
Mogge Tim,
al nieuws, is het gelukt. we worden nl nieuwsgierig door al jouw gesleutel!
groet
Rein
ps en benieuwd naar je waardering van het geluid: welke voorversterker heb je by the way?
-
ZveenT
- Geregistreerd lid
Bericht
door ZveenT » do 26 jul, 2012 13:08
Een goede middag,
Nee, nog niet kunnen luisteren. Heb alles er in hangen. Alleen nog aansluiten/afstellen.
Ik heb geen vakantie, gewoon aan het werk.
Vanavond heb ik weer even een uurtje!
T weekend wel vol aan de bak.
Voorversterker heb ik (nog) niet..
Ik ga kijken hoe het signaal vanaf m'n telefoon (spotify/iTunes) direct binnen komt. Hier tussen wil ik een equalizer/paneeltje plaatsen in m'n dashboard.
Zo zien we van buiten gewoon het standaard Saab console.
Heb ook wat leuke foto's. Die zal ik dan ook uploaden.
-
vdLindenMM
- Geregistreerd lid
Bericht
door vdLindenMM » do 26 jul, 2012 20:51
Juiste topic.
Ondanks dat het niet de bedoeling was, ga ik deze maar erbij plaatsen met het bijbehorende filter. Ik had nog wat goedbedoelde rotzooi liggen.
Ik begon me toch te ergeren aan de kleuring in het stemmengebied van de breedbander. Die wordt dan nu op tijd uitgefilterd. Dus dan maar een semi 3-weg ervan maken.