turbo acurator kapot ?????

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
AR
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: turbo acurator kapot ?????

Bericht door AR » di 06 mar, 2012 21:00

rovermgfan schreef:
AR schreef:Ik zou toch heel sterk willen adviseren nu dan toch ook gelijk de carterpan te verwijderen en de (oliezeef)schoon te maken.
Je bent er nu toch mee bezig, het kost nu toch geld en je moet toch olie verversen, waarschijnlijk ben je met 3 uurtjes extra arbeid klaar en heb je alle duidelijkheid.
Een MOD6 is leuk, belangrijk, maar doet niets met de huidige bestaande sludge. Zeker na een flush zou ik de carterpan willen lichten omdat alle losgekomen troep daar nu ligt, of in je zeef zit. De rubber leiding vanaf je olie-catch-can terug naar het carter wordt van binnen vaak volledig aangevreten (en vergeten te vervangen bij het plaatsen van een MOD6) en deze delen flush je er niet uit. Overigens zou ik voor 5w40 gaan ipv 0w40.

Het is je eigen keuze, maar ik zou het wel weten.

Gr Arco
Vandaag een smsjes gekregen.
Mijn collega heeft dan toch de carterpan ervanaf gehaald.............................BS..............Het zeef zat dus potdicht en het deksel vol smurry.
Maar een oliekoeler, zit er volgens hem niet op. :?
Dat is mooi $#^*(^$%@#$%....
Hier was ik al bang voor, geen oliekoeler lijkt me sterk, de LPT's hebben dat ook standaard.
Zaakje netjes schoonmaken, incl oliekoeler (ff loshalen en een busje of twee remmenreiniger in leegspuiten, ff laten inweken, uitlekken en vervolgens met een compressor op max 3 bar ff doorblazen), eigenlijk de lagerschalen van krukas en drijfstangen vervangen (kosten kleine 100,- voor alles) of in ieder geval controleren, alles weer opbouwen, nieuwe turbo en olie erin en weer gaan.
Waarschijnlijk ben je er nog net op tijd bij. Aangezien je turbo al wel defect was, maar verder nog geen problemen met oliedruk had, althans het probleem dus wel, maar nog geen lampje. Vervolgens zou ik na 1000 km nog eens de olie verversen en vanaf dat moment kun je het BS verhaal wat mij betreft achter je laten.

Suc6 Arco

rovermgfan
Geregistreerd lid

Bericht door rovermgfan » di 06 mar, 2012 21:25

"Hier was ik al bang voor, geen oliekoeler lijkt me sterk, de LPT's hebben dat ook standaard".

Waar moet die koeler dan ergens zitten? Kan mij niet voorstellen dat mijn collega die niet gevonden heeft............

carlsson
Geregistreerd lid

Bericht door carlsson » di 06 mar, 2012 21:38

Ergens waar die wat rijwind kan opvangen, dus in de buurt van de radiator.
Als je wat meer aan je auto wilt gaan knutselen moet je ergens een handboek op de kop tikken, b.v. Haynes no. 4614, kun je ook op het internet bestellen.
http://www.haynes.co.uk/webapp/wcs/stor ... %224614%22" onclick="window.open(this.href);return false;

AR
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door AR » di 06 mar, 2012 21:39

Voor achter de bumper, onder de intercooler.

werli
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door werli » wo 07 mar, 2012 7:55

heey
hopelijk vindt die brave man het olie filter
aan de anderkant van het filterhuis vertrekken 2 leidingen als die brave man die volgt vind hij een oliekoeler die er volgens hem niet op zit

ik zal het even verraden
voor de radiator en onder de airco radiator (te zien via voorkant bumper in het midden )
mvg werner

rovermgfan
Geregistreerd lid

Bericht door rovermgfan » wo 07 mar, 2012 8:37

[]

Sorry Werner, maar van, zo'n opmerkingen ben ik niet gediend.
Er zullen zeker nog andere mensen buiten jou ervaring hebben met auto's.
Het is misschien de eerste keer dat hij aan en een Saab werkt.
Hij repareerd zeer veel auto's, van kapotte cilynderkoppen tot distributie riemen en alternators enz.
Heeft zelf een BMW Isetta en een NSU Prince waarvan die een TT versie gemaakt heeft en waarop hij onlangs nog de ecu en injectie gedeelte van Rover 214 op gezet heeft. Dit rijdt dan ook nog eens.

werli
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door werli » wo 07 mar, 2012 10:15

heey
men excuus als het verwijtend over kwam
was zeker niet zo bedoeld ,ik had er beter een knipoog achtergezet
en ik ben zeker niet de expert ,het is maar een hobby waar van ik nog veel leren kan maar als ik zoiets zie ....
rovermgfan schreef:Hij heeft wel veel verstand ervan, maar als het te veel werk wordt, dat doet die het liever niet..............
Ik zal hem proberen te overtuigen. Hij was al bang dat de motor er uit moest om de carterpan eronderuit te halen........
en dit
rovermgfan schreef:.Mijn collega heeft dan toch de carterpan ervanaf gehaald.............................BS..............Het zeef zat dus potdicht en het deksel vol smurry.
Maar een oliekoeler, zit er volgens hem niet op. :?
dan denk ik, dank je werner wat dit is een gevolg van deze reactie
werli schreef:en ja ik ben er weer
hoe komt het dat die turbine as vast komt
geen olie
hoe komt het dat die geen olie krijgt .....
citaat "verkeerde olie "alle verkeerde olie is beter dan geen olie
ikdenk dat dit met een turbo wissel niet is opgelost
denk hier eens over na

mvg werner
maar nogmaals bij deze sorry , je zal van mij geen last meer hebben :wink:

mvg werner

ps ; moest iemand mij zulk een opmerking maken ,dan lachte ik eens en vroeg ik me af ......of men bril nog wel goed is :D

rovermgfan
Geregistreerd lid

Bericht door rovermgfan » wo 07 mar, 2012 10:32

Hallo werner,

Geen probleem :wink: Zie pm.

rovermgfan
Geregistreerd lid

Bericht door rovermgfan » wo 07 mar, 2012 11:09

Werner, bij deze, mijn excuses, heb een beetje te fel gereageerd.
Sorry.

rovermgfan
Geregistreerd lid

Bericht door rovermgfan » do 08 mar, 2012 9:37

[quote="rovermgfan"]Overigens zou ik voor 5w40 gaan ipv 0w40.

Klopt :roll:
Heb juist de side van Mobil oil gekeken. Je kunt daar je auto ingeven en je krijgt meteen welke olie je nodig hebt.
http://www.mobiloil.de/Germany-German-L ... h-oil.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;

Voor mijn 150pk:

Anwendung Empfehlung Kapazität (l)
Motor (BT)
1. Wahl Mobil Super 3000 X1 5W-40 (a) 4.5 / 5.0
2. Wahl Mobil Super 2000 X1 10W-40
Schaltgetriebe Herstellervorschriften beachten (siehe Betriebsanleitung) 1.9
Automatisches Getriebe Mobil ATF 320 (b) 3.0 / 7.2
Differential Vom Getriebe
Kühlmittel (50%) Herstellervorschriften beachten (siehe Betriebsanleitung) 7.5
Bremsflüssigkeit Herstellervorschriften beachten (siehe Betriebsanleitung)
Schmierfett für innere Antriebswelle Mobilgrease XHP 222
Radlager
1. Wahl Mobilgrease XHP 222
2. Wahl Mobilgrease MB2

rovermgfan
Geregistreerd lid

Bericht door rovermgfan » vr 09 mar, 2012 9:33

Gisteren m'n auto kunnen ophalen.
Turbo werkt weer :P :P :P
Maar goed dat mijn kennis die carterpan eronderuit gehaald heeft http://s1069.photobucket.com/albums/u475/rovermgfan/" onclick="window.open(this.href);return false;
Zoals te zien is, zat het zeef potdicht. Verder lag er een hoop losgekomen smurry rond het zeef. Zoveel dat hij de olie amper kon aflaten. (Ik zal eens een hartig woordje met mijn garagist gaan praten.
Hij heeft de motor geflushed, maar volgens hem was de motor niet vuil en zat het zeef ook niet dicht)
De olie koeler is greinigd.
Verder heb ik het advies gekregen om de een 4tal keren het olie filter om de 200km te vervangen en over 2000km de volledige olie te wisselen. Ook de eerste 1000km rustig aan te rijden de turbo meter in het witte vlak houden. Daarna rustig opbouwen.

AR
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door AR » vr 09 mar, 2012 10:13

rovermgfan schreef:Gisteren m'n auto kunnen ophalen.
Maar goed dat mijn kennis die carterpan eronderuit gehaald heeft http://s1069.photobucket.com/albums/u475/rovermgfan/" onclick="window.open(this.href);return false;
Zoals te zien is, zat het zeef potdicht. Verder lag er een hoop losgekomen smurry rond het zeef. Zoveel dat hij de olie amper kon aflaten. (Ik zal eens een hartig woordje met mijn garagist gaan praten.
Hij heeft de motor geflushed, maar volgens hem was de motor niet vuil en zat het zeef ook niet dicht)
Verder heb ik het advies gekregen om de een 4tal keren het olie filter om de 200km te vervangen en over 2000km de volledige olie te wisselen. Ook de eerste 1000km rustig aan te rijden de turbo meter in het witte vlak houden. Daarna rustig opbouwen.
Mooi dat hij weer rijd.
4x filter wisselen lijkt me iets overdreven, maar kwaad kan het niet. Ben wel benieuwd hoe je het oliefilter wil wisselen zonder de motorolie te vervangen :)
Ik zou gewoon 1000km rijden, vervolgens oliewissel en filter wissel en dan weer gewoon normaal belasten. Vervolgens de olieinterval op 10.000 of 7500km (als je veel korte stukjes rijd)

Lagerschalen waren goed? of het risico neem je voor lief?

Gr Arco

tanisha
Geregistreerd lid

Bericht door tanisha » vr 09 mar, 2012 10:23

rovermgfan schreef:Gisteren m'n auto kunnen ophalen.
juist door die flush heb je nu de troep door je hele blok haal de kleppendeksel er maar af dan kan je zien wat zo'n flush doet met je motor

rovermgfan
Geregistreerd lid

Bericht door rovermgfan » vr 09 mar, 2012 10:28

Hallo Arco,

Of de lager schalen nog goed waren weet ik helaas niet :?
Toen die kennis mij belde had hij alles er weer op zitten. Was dus te laat om dat te vragen.
Ik vroeg mij ook al af hoe ik de olie filter eraf kreeg zonder dat de olie erut loopt........zou volgens hem gaan.
Anders doe ik zoals jij zegt. Ik koop de olie toch bijna voor niets..........25€ voor originele GM 5w30 en 35€ voor Mobile Super3000 5w40 :P :P dus drukt de kosten.

rovermgfan
Geregistreerd lid

Bericht door rovermgfan » vr 09 mar, 2012 10:32

juist door die flush heb je nu de troep door je hele blok haal de kleppendeksel er maar af dan kan je zien wat zo'n flush doet met je motor[/quote]

Vandaar dat hij mij adviseerde de filter een paar keer te vervangen, voor als er nog troep zou rond zweven.
Ik moest ook met een stuk draad met een lus op het einde in de olieaftap plug eens schrapen, om te kijken ofdat er nog losse troep eronderin zou liggen.
Als wel, tja dan...............weer de pan eronder uit.
Wat bedoel je met de kleppendeksel ervan af halen? Moet ik daar nog iets doen of zo? :oops: :oops:

Plaats reactie