Saab 99 16v
-
jwaterink
- Donateur (6x)

Re: Saab 99 H op Bosch injectie
We hebben nog gepast de 2e keer met de carbs weer recht gemonteerd zonder luchtfilter.
Met de carbs op 45 graden (yamaha stand) en lucht filters kon de kap niet in de 1e haak zonder dat de filters bogen.
Filters eraf kon hij op de haak, maar niet meer verder zakken.
Carbs weer recht gemonteerd, dan komt de kap tegen de bovenkant van de membraam afdekkappen van de carbs en dan zit de haakse bocht nog niet eens gemonteerd voor de gaskabels. Tevens is 90 graden haaks een compleet verkeerde stand voor deze carburateurs. Ze moeten aflopen, er is best wat te * met de vlotternaaldafstelling, maar niet zoveel helaas.
Met de carbs op 45 graden (yamaha stand) en lucht filters kon de kap niet in de 1e haak zonder dat de filters bogen.
Filters eraf kon hij op de haak, maar niet meer verder zakken.
Carbs weer recht gemonteerd, dan komt de kap tegen de bovenkant van de membraam afdekkappen van de carbs en dan zit de haakse bocht nog niet eens gemonteerd voor de gaskabels. Tevens is 90 graden haaks een compleet verkeerde stand voor deze carburateurs. Ze moeten aflopen, er is best wat te * met de vlotternaaldafstelling, maar niet zoveel helaas.
-
windekind
- Donateur

Heb wel eens een foto gezien met motorfiets carb's erop. Denk dat dat exemplaren waren van een fiets met rechtopstaande cilinders. En daar was al een heel byzonder spruitstuk voor gemaakt. Ze hadden de flensplaat van het spruitstuk afgezaagd en daar andere pijpen op gelast. En dat op een 8-klepper. Blijf het jammer vinden dat dit anders uitpakte dan gedacht. Ik ken nl iemand die zo'n set op een Suzuki Alto heeft gezet en als dat blok op temperatuur is dan weet je niet wat je hoort. Zo'n snelle response op het gaspedaal! Fenomenaal! Dan is een B202 blok met LH of Lucas injectie toch een lomp stuk ijzer.
-
jwaterink
- Donateur (6x)

De benzinepomp en dergelijke heb ik allemaal nog liggen, als ik in de toekomst deze r1 muppets weet te verkopen en wat anders tegenkom dan zie ik nog wel weer eens.
ooit.......
nu injectie lh er eerst op.
ooit.......
nu injectie lh er eerst op.
-
bennie
- Geregistreerd lid
Owja nou snap ik hem
. Toch wel jammer idd dat je (nu al!!
) het opgeeft, er is vast wel een oplossing hiervoor te vinden. Idd met een platte flens beginnen en de carbs met alles erop en eraan juiste stand, op een plek zetten waar het past en dan de buizen ertussen maken. Wel zo dicht mogelijk de carbs bij de kop of maakt dat niet zoveel uit!?
-
jwaterink
- Donateur (6x)

Lange runner is meer koppel korte runner is meer pk en snellere respons
-
EdjeK
- Geregistreerd lid
Toch jammer als je er mee stopt.
Leker deze carbs verkopen en carbs van een ouder model gsxr (1986-1996) 750cc-1100cc op de kop zien te tikken.
Of van een gsxf1100 (34 mm carbs)
Denk persoonlijk dat R1 carbs ook te groot zijn voor je 99
Carbs zijn 40mm ? ,als je > 10.000tpm draait heb je er wat aan ,met dit formaat verlies je teveel koppel.
34mm carbs zijn groot genoeg en kunnen ook meer als 150 pk leveren ,maar dan met een betere respons onderin.
Deze carbs kun je goedkoper krijgen als de carbs die je nu hebt.
Dus nog niet opgeven!
Leker deze carbs verkopen en carbs van een ouder model gsxr (1986-1996) 750cc-1100cc op de kop zien te tikken.
Of van een gsxf1100 (34 mm carbs)
Denk persoonlijk dat R1 carbs ook te groot zijn voor je 99
Carbs zijn 40mm ? ,als je > 10.000tpm draait heb je er wat aan ,met dit formaat verlies je teveel koppel.
34mm carbs zijn groot genoeg en kunnen ook meer als 150 pk leveren ,maar dan met een betere respons onderin.
Deze carbs kun je goedkoper krijgen als de carbs die je nu hebt.
Dus nog niet opgeven!
-
Vyv
- Moderator + Donateur

1+1985CC schreef:2e kapje zoeken en daar een gat in maken en een happer er dus op...
Injectie erop kan altijd later nog
-
jwaterink
- Donateur (6x)

Ik heb de injectiedelen dinsdag al gekocht van FHR. Ik ga toch morgenmiddag eens proberen nog bij Meerlo langs te gaan.
-
93-SS-ARC
- Geregistreerd lid
Wat ook nog zou kunnen is 4 throttlebodies van een BMW K100 (of zoiets) ICM De Bosch EZK...
Dingen staan voor een prikkie tekoop op Ebay
-
jwaterink
- Donateur (6x)

Heb ik aan zitten denken, wil zoiets gaan doen via de KDFI misschien als ik wat tegenkom.
-
tanisha
- Geregistreerd lid
hey dat is een compressor das mijn afdeling!Krizzie schreef:Gewoon zoiets van maken.
-
jwaterink
- Donateur (6x)

Het beest heeft gisteren voor het eerst zelf naar lucht en brandstof gesnakt! Het geluid was ongevenaard (zo zonde downpipe
)
-
brinky
- Donateur

Old School carbs zijn natuurlijk erg mooi... lekker simpel, nostalgie.
Maar ik zie eerlijk gezegd veel meer voordelen in een vrij programmeerbaar systeem met ITB (Individual Throttle Bodies). Je hebt dezelfde reactie op het gas als met 4 carburateurtjes... maar wel het voordeel van elektronische brandstofinspuiting, volledig te tweaken met de laptop.
Volgens mij is de Bosch LH voor Jan meer een soort van tussenoplossing om een lopende 99 te krijgen, waar hij daarna aan verder kan werken. Een rijdend project is erg leuk om aan te werken... leuker dan een ding wat niet rijdt en nog veel water door de sloot moet om aan de praat te krijgen.

Jan heeft nu al het (door SSO = ondergetekende) gemodificeerde vliegwiel gemonteerd in zijn 99. Ideale situatie, want hij kun nu op een rustig zondagmiddagje (als hij die tenminste heeft) een sensor met bracket op maat gaan maken en daarna met DRAAIENDE motor het signaal van de sensor testen. Veel betere testcase dan op de werkbank... Als hij dat onder de knie heeft kan hij verder met de andere sensoren/actuatoren van het systeem... De Bosch LH zit maar met een paar centrale stekkers in de kabelboom... hij kan deze snel lospluggen en de KDFi-boom daar weer in pluggen. Werkt het systeem aan het einde van de dag niet, dan plug je de 3 stekkers weer terug en heeft Jan weer een rijdende 99.
Simpel, doeltreffend, leuk.
Maar ik zie eerlijk gezegd veel meer voordelen in een vrij programmeerbaar systeem met ITB (Individual Throttle Bodies). Je hebt dezelfde reactie op het gas als met 4 carburateurtjes... maar wel het voordeel van elektronische brandstofinspuiting, volledig te tweaken met de laptop.
Volgens mij is de Bosch LH voor Jan meer een soort van tussenoplossing om een lopende 99 te krijgen, waar hij daarna aan verder kan werken. Een rijdend project is erg leuk om aan te werken... leuker dan een ding wat niet rijdt en nog veel water door de sloot moet om aan de praat te krijgen.

Jan heeft nu al het (door SSO = ondergetekende) gemodificeerde vliegwiel gemonteerd in zijn 99. Ideale situatie, want hij kun nu op een rustig zondagmiddagje (als hij die tenminste heeft) een sensor met bracket op maat gaan maken en daarna met DRAAIENDE motor het signaal van de sensor testen. Veel betere testcase dan op de werkbank... Als hij dat onder de knie heeft kan hij verder met de andere sensoren/actuatoren van het systeem... De Bosch LH zit maar met een paar centrale stekkers in de kabelboom... hij kan deze snel lospluggen en de KDFi-boom daar weer in pluggen. Werkt het systeem aan het einde van de dag niet, dan plug je de 3 stekkers weer terug en heeft Jan weer een rijdende 99.
Simpel, doeltreffend, leuk.
-
jwaterink
- Donateur (6x)

Klopt, hij is straks rijdend, de motor kan gecontroleerd op een bestaand systeem mooi inlopen (ding is gereviseerd, krukaslagers, drijfstanglagers, distributie) en dan uitbouwen naar KDFI. De kabelboom van de gebruikte 2.1 is niet in geknipt of gesoldeerd. We hebben 2 originele contrastekkers gebruikt om de rest op aan te sluiten en ik heb nog 2 stekkers over die ik kan gebruiken bij de KDFI kabelboom. Ik kan straks een plug and play kabelboom maken en in enkele minuten 1 op 1 uitwisselen met de Bosch LH.