v-max

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
martin117
Geregistreerd lid

Re: v-max

Bericht door martin117 » wo 28 mei, 2014 22:27

Ben zelf niet zo'n hard rijder, rond de 200 is tot nu wel de max geweest (saabje nog nooit geprobeert)

Bij de hogere snelheden zijn je banden wel belangrijk, staat niet voor niets een snelheidsindex op!
Lijkt me niet prettig als je banden de moed opgeven als je je top uittest :-S+ :-S+

Voor de rest 1 wijze les:

Never drive faster than your guardian angel can fly :!: :!:

Zolang je dat in acht neemt, HAVE FUN!!!!!

AR
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door AR » zo 01 jun, 2014 20:24

270 op de gps met de 9-3 vorige jaar in Duitsland. Vond dat geen toffe ervaring ivm stabiliteit, wel banden tot 270+, maar werd lichtvoetig. Rek was er toen wel uit. Was op E85. Ik heb nu een vaatje van 25 liter Aspen R staan, http://www.aspen-benelux.nl/nl-nl/producten/aspenr.aspx binnenkort eens kijken wat dat doet.

maxmink93
Geregistreerd lid

Bericht door maxmink93 » zo 01 jun, 2014 20:45

Denk vrij weinig, E85 zit op een octaan van 107oid. Plus de eigenschappen van Ethanol.

Ik denk dat E85 de beste snelle brandstof is voor straat gebruik. Er zijn maar weinig brandstoffen die E85 voorbij gaan. Methanol zou wellicht nog wat beter willen werken. Maar dat kun je weer nergens tanken. Of top fuel brandstof gaan stoken, 90% nitromethaan en 10% methanol :twisted:.

RSbn
Geregistreerd lid

Bericht door RSbn » zo 01 jun, 2014 21:11

Een keer heb ik 242 op de navigatie gereden in Duitsland tot ik moest remmen voor een " stomme" Nederlander die er snel even voor moest, dus moest hard remmen met mijn niet geupgrade remmen. :oops:
Week erna meteen 308 schijven erop gezet.
Was wel grappig kon nog wel harder :wow:
Verder niet harder dan 200 gereden.

AR
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door AR » zo 01 jun, 2014 21:21

maxmink93 schreef:Denk vrij weinig, E85 zit op een octaan van 107oid. Plus de eigenschappen van Ethanol.

Ik denk dat E85 de beste snelle brandstof is voor straat gebruik. Er zijn maar weinig brandstoffen die E85 voorbij gaan. Methanol zou wellicht nog wat beter willen werken. Maar dat kun je weer nergens tanken. Of top fuel brandstof gaan stoken, 90% nitromethaan en 10% methanol :twisted:.

Tamoil E85 is Octaan 104, maar heb me wijs laten maken dat het MON getal en de manier van verbranding een behoorlijke invloed kunnen hebben, vooral op hogere toerentallen. RON+MON=AKI en die komt bij deze brandstof beter uit de verf. Echter met een goede 4 euro de liter is dit alleen voor testen leuk.
We shall see.

turbopilot
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door turbopilot » zo 01 jun, 2014 21:49

ik heb jaaaaaaaren geleden eens een keer een klant van mijn broer meegenomen die nog nooit harder dan 120 had gereden, :D de beste man was denk toen denk ik 35+ ,voordat we de straat uit waren was zijn record al verbroken :mrgreen:

overigens wat is hard? 7300 omw/ in zijn 4 in mijn sonett III (dat is tegen het randje van levensmoe) :O:

evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door evo » zo 01 jun, 2014 22:59

Die racebrandstoffen zijn zeer zeker leuk. Zit ook meer energie per liter in dan de gewone straat brandstoffen. Je hebt ze zelfs voor verschillende toerenbereiken...

probleem is echter nog steeds dat het benzine is (chemisch gezien). .. en dus relatief (vergeleken met E85) veel lucht nodig heeft om te ontbranden. Dat doet E85 gewoon best goed. ..

Ik verwacht niet dat je er meer energie per hoeveelheid benodigde lucht uit haalt vergeleken met E85.

Kan dr wel eens in duiken. Vriend van me werkt wel eens vaker met die brandstoffen. .. :)

Sent from my SM-G900F using Tapatalk

maxmink93
Geregistreerd lid

Bericht door maxmink93 » zo 01 jun, 2014 23:28

Wat ik terug kon vinden over AKI (anti knock index), is dat dit het gemiddelde is van RON en MON (om eerlijk te zijn had ik nog nooit van MON gehoord :mrgreen: ).

MON word onder andere omstandig heden bepaalt = grote belasting/ hoog toeren.
RON word weer onder tamme omstandige heden bepaalt = laag in toeren hoge belasting.

Dit is eigenlijk wat ik er over kon vinden. Met de eigenschap van E85 bedoelde ik, zoals evo zei, het stukje minder lucht voor nodig heeft.

Driver 79
Geregistreerd lid

Bericht door Driver 79 » di 03 jun, 2014 14:55

Met de 9-3 Classic als lpt na lang aandringen 215 km/h op de teller gehad.

Na tuning, uiteindelijk op 1,35 bar met de GT25 door druk verkeer en met natte omstandigheden niet harder dan ca 230 op de Autobahn kunnen rijden. Auto trok nog wel door maar had er geen prettig gevoel bij, zeker gezien de regen die ook nog eens viel. Komt aardig hard tegen de voorruit dan, ruitewissers vinden dat ook niet echt fijn. Ik vermoed dat een Stage 3 de wijzer uit de schaal rijdt (dus in ieder geval 250 op de teller, misschien 235-240 echte kilometers kan halen). Boven de 200 trekt het als Stage 3 nog behoorlijk, lijkt geen einde te komen aan de trekkracht, echter de luchtweerstand begint dan wel flink op te spelen dus het gaat wel wat langzamer. Ik heb overigens geen onderdelen verloren op hoge snelheid ;)

Mijn huidige Sportsedan 2.2TiD nog niet in Duitsland gereden, zou officieel 200 moeten kunnen. Ik vermoed wel dat hij dat haalt, je zit vrij snel op de 180. Qua wegligging heb ik wel het idee dat deze auto op hoge snelheden beter rijdt, stabieler, zeker als Vector met 17 inch. Met een leuke tune op een benzineblok voelt 230+ denk ik prettiger aan dan in de 9-3 Classic. Zou het er zo mee durven rijden.

Mijn snelheidsrecord is overigens 275 km/h op de teller in een Audi S8, de versie met 360 pk 4,2 liter. Op de A3 ergens in 2002.
Zo'n auto is veel meer gemaakt voor hoge snelheden, dat voelt nog veel veiliger dan met een Saab. 1 op 4 haal je dan ongeveer...

Powertje
Geregistreerd lid

Bericht door Powertje » di 03 jun, 2014 15:36

Iedereen heeft inderdaad het recht om zelf te denken wat ze willen over ruim 300km/h rijden met een Saab. Ik heb al meerdere keren de kans gehad om met veel andere type auto's zo hard te rijden. Zelfs met een aantal auto's nog een flink stuk harder. :O: :twisted:

Ik kan nou niet zeggen dat deze andere auto's zoveel anders zijn, in sommige opzichten zelfs slechter, zeker ook als we praten over relatief oude auto’s die 325km/h halen.

Een standaard Saab 9-5 vind ik in goede staat prima om 240-250km/h mee aan te tikken, langdurig vind ik 220km/h prima met zo’n auto. Zelfde geldt eigenlijk voor de Saab 9-5NG die we ook een hebben staan. Ruim 300km/h rijden met mijn 9-5 durf ik ook eigenlijk alleen maar omdat ik weet wat er aan aangepast is. Een van de belangrijkste veranderingen op hoge snelheid zijn de aanpassingen aan de achterwiel ophanging.

Om een vergelijking te slaan, we hebben inmiddels de luxe om naast alle gave Saabs ook meerdere andere speciale auto's te onderhouden, waar onder diverse snelle modellen van Porsche, Audi RS, BMW M en diverse snelle Mercedessen.

Voorbeeld van zo’n snelle auto die we in onderhoud hebben, is de Audi RS4 B7 welke onbegrensd te bestellen is en rijdt dan standaard net over of tegen de 300km/h afhankelijk van banden maat en wegdek ruwheid. Voor mij geldt dat ik niet zonder meer met elke RS4 B7 300km/h plus zou willen rijden. Dat komt dus ook alleen voor als er geregeld nieuwe draagarmen aan de voorzijde zijn gemonteerd en dan het liefst nog met bushings die geupgrade zijn.

Kort door de bocht, zijn er maar weinig mensen die zelf de ervaring hebben om met diverse auto’s ruim 300km/h te halen, zowel op circuit als verschillende stukken !droge! Duitse Autobahn. Een mening hebben is altijd makkelijk, maar jammerlijk vaak nergens op gebaseerd.

JWF_Peters
Geregistreerd lid

Bericht door JWF_Peters » di 03 jun, 2014 15:49

Uhhh je haalt er autos bij die niks van een 9-5 weg hebben en dan denk je ook nog te weten welke ervaringen mensen allemaal hebben.

Gaat niet zo zeer om de 9-5 maar meer het risico wat je neemt met andere inzittenden in een oude 9-5 die nooit gemaaktnis voor deze snelheden. Ook niet na wat aanpassingen en zeker niet met 4 man. Zoals gezegd moet iedereen het verder zelf weten natuurlijk :wink:

Niet zo opnje teentjes getrapt zijn :mrgreen:

Powertje
Geregistreerd lid

Bericht door Powertje » di 03 jun, 2014 16:28

:D Grappig die conclusie, blijkbaar komt het zo over, maar het is juist niet dat ik op m'n teentjes ben getrapt.

Met wat aanpassingen, ook grappig :)
Dus een Audi A4 1.8t kan geen 300km/h rijden want dat is een hele andere auto dan een Audi RS4. Yeah Right! :P
Een BMW 520d is niet het zelfde als een M550d? Die ook ongelimiteerd te bestellen is. Zeker echt veel verschil!

Ter vergelijking
Saab 9-5 Aero 2008 - (vaak) standaard begrensd op 260km/h
Saab 9-5 Hirsch R 310pk - was te bestellen zonder begrenzing - 270-280km/h

Men vergelijkt een aantal keer andere auto's met Saab 9-5's die dan wel 300km/h zouden moeten kunnen rijden.
Wij hebben zelf een aantal auto's in bezit die 'standaard' 300km/h halen, die zijn standaard echt niet zo bijzonder.

maikel2.0t
Geregistreerd lid

Bericht door maikel2.0t » di 03 jun, 2014 17:42

Oohjaa wacht dis een saab forum :roll: hahahah

maargoed jou 9-5 gaat 300 das hard! Wat is hier dan allemaal aan aangepast om deze snelheden te halen en veilig te kunnen doen :wink:

Ik heb met men 9000 250 aangetikt en da vonk al egt snel!

maxmink93
Geregistreerd lid

Bericht door maxmink93 » di 03 jun, 2014 18:17

Bietje verse kip in het onderstel en knallen!

Als je maar genoeg aanpast kun je flink hard. Al doe ik record poging lekker alleen.

peeke 1972
Donateur
Donateur

Bericht door peeke 1972 » di 03 jun, 2014 20:18

Ik wil ook even reageren. Heb onlangs ook de 210 aangetikt met mijn 9-3 met standaard onderstel. Vond het dan ook wel genoeg geweest. Er word hier altijd afgegeven op bijv de standaard onderstellen van saab. Maar vind het echt meevallen hoor. Heb een aantal jaar een Alfa 156 gehad met aangepast onderstel (bilstein b14) en 18 duim velgen. En dat was volgens de kenners toch al heel wat. In de bochten was het een geweldige combi. Maar rechtuit was 180+ ook heel snel hoor en had ik het gevoel dat het dan ook niet veel sneller hoefde. En dat terwijl een alfa ook geroemd word voor zijn wegligging. Het nadeel van de 9-3 en consoorten is dat de achterkant wat licht is. En in combinatie met de rolneiging wat de wagen heeft geeft dat geen fijn gevoel. Terwijl je met een standaard onderstel ook echt bochten kan sleuren als je onderstel goed onderhouden is en je heb goede banden eronder. Onlangs een gesprek gehad met een ex-rallyrijder en die bevestigde dit. Ik blijf het gewoon een geweldige wagen vinden met heel veel karakter. :lol:

Plaats reactie