Iedereen heeft inderdaad het recht om zelf te denken wat ze willen over ruim 300km/h rijden met een Saab. Ik heb al meerdere keren de kans gehad om met veel andere type auto's zo hard te rijden. Zelfs met een aantal auto's nog een flink stuk harder.
Ik kan nou niet zeggen dat deze andere auto's zoveel anders zijn, in sommige opzichten zelfs slechter, zeker ook als we praten over relatief oude auto’s die 325km/h halen.
Een standaard Saab 9-5 vind ik in goede staat prima om 240-250km/h mee aan te tikken, langdurig vind ik 220km/h prima met zo’n auto. Zelfde geldt eigenlijk voor de Saab 9-5NG die we ook een hebben staan. Ruim 300km/h rijden met mijn 9-5 durf ik ook eigenlijk alleen maar omdat ik weet wat er aan aangepast is. Een van de belangrijkste veranderingen op hoge snelheid zijn de aanpassingen aan de achterwiel ophanging.
Om een vergelijking te slaan, we hebben inmiddels de luxe om naast alle gave Saabs ook meerdere andere speciale auto's te onderhouden, waar onder diverse snelle modellen van Porsche, Audi RS, BMW M en diverse snelle Mercedessen.
Voorbeeld van zo’n snelle auto die we in onderhoud hebben, is de Audi RS4 B7 welke onbegrensd te bestellen is en rijdt dan standaard net over of tegen de 300km/h afhankelijk van banden maat en wegdek ruwheid. Voor mij geldt dat ik niet zonder meer met elke RS4 B7 300km/h plus zou willen rijden. Dat komt dus ook alleen voor als er geregeld nieuwe draagarmen aan de voorzijde zijn gemonteerd en dan het liefst nog met bushings die geupgrade zijn.
Kort door de bocht, zijn er maar weinig mensen die zelf de ervaring hebben om met diverse auto’s ruim 300km/h te halen, zowel op circuit als verschillende stukken !droge! Duitse Autobahn. Een mening hebben is altijd makkelijk, maar jammerlijk vaak nergens op gebaseerd.