Is dit wat td04 met 20tje

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
Plaats reactie
900 t8
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: Is dit wat td04 met 20tje

Bericht door 900 t8 » zo 29 dec, 2013 15:54

volledig titanium turbine -blad EN AS nog niet kunnen vinden wel legeringen.....Hoeveel zou het kosten om zelf een titanium asje te laten draaien????? :-P+

Dit is de dikste td04-20t tot nu toe die in kan vinden. Inclusief short nek super snorkel.
http://www.ebay.com.au/itm/Turbo-Upgrad ... 1223737439" onclick="window.open(this.href);return false;

Haha voor 600euries haal ik hem nog een keer.Al is het maar voor boven me bed heb hem wel liever in volvo 7# uitvoering.

tanisha
Geregistreerd lid

Bericht door tanisha » zo 29 dec, 2013 16:29

het zijn altijd legeringen en nooit volledig titanium

wat jij gevonden hebt is behoorlijk plug en play zeker voor die centen!

evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door evo » zo 29 dec, 2013 22:19

evo schreef:Spikes liggen aan de tune. Boostmap mappen is het makkelijkst. Je PID maps goed krijgen kost meer tijd (en kunde)...

De mijn 19T is een mix van zelfbouw, Volvo en custom... Doet wat ie behoord te doen.

Zal straks kijken of ik nog een leuk fotootje kan vinden...
Dusch....:

Mijn 19T is een "echte" 19T, dus gewoon een 6/6 superback. "Toendertijd" had je nog niet zoveel keuze, en was zo'n 19T zo'n beetje het beste wat je prijstechnisch kon monteren.

Afbeelding Afbeelding

Eerste de gewone 6/6 19T, tweede is het 9 bladige turbine wiel samen met de "normale" 12 bladige...

En hier nog het verschil van een origineel SAAB turbinehuis (T25 flens) en mijn huidige Volvo turbinehuis met labyrinth flens:

Afbeelding

Om het eea goed pas te maken hebben we toen ook nog wat moeten... "pas" maken...

eindresultaat:

Afbeelding

enne, zo kwam het er uiteindelijk in... dit is nog het "curen" van de wrap.

Zoals al gezegt, spikes, overboosten, etc... liggen meestal aan slecht geschreven tunes. Is echt niet nodig.

Om overigens echt van je turbo te kunnen genieten raad ik je ook aan andere nokkenassen te monteren. De stock "street" cams zijn gewoon wat tam, en "ristricitef" (als ik het zo mag omschrijven).

ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door ReinO » ma 30 dec, 2013 8:09

waarschijnlijk teveel :offtopic:

maar herkende de foto's idd van je topic op weg naar de 19T. mooi werk daar! Je bent niet overgeschakeld naar zo'n billet turbinewieltje. wel een prachtige flens
je geeft aan dat spikes / overshoots en dientengevolge fuelcuts waarschijnlijk van de ecu-instellingen komen. De motor loopt echter zonder passende injectoren (<300pk) en heeft geen
3 bar map sensor. Het is toch logischer om dat 'de schuld' te geven?
Als het daarna nog niet opgelost is dan pas naar de software kijken lijkt me. Bij gebrek aan erkende tuners in de buurt van Lelystad zal ik me dat zelf moeten aanleren vrees ik of een actieve medeforummer moeten vragen natuurlijk.
Trouwens: erkende tuners hebben ook nogal eens moeite met het tijdrovende klusje.
Die snellere nokkenassen staan wel hoog op het verlangenlijstje, ik denk dat dat het laatste stapje zal zijn.

AlexJ
Donateur
Donateur

Bericht door AlexJ » ma 30 dec, 2013 12:56

Aangezien de TS er naar vroeg: hier iemand met een Zweedse TD04 19t #7.
Ondanks vele uurtjes tunen door pro-tuners, de tune nog niet 100%. Spoelt te snel, wat resulteert in knock. Wellicht is er meer mis bij mij (Door de +/- 350k die het blok heeft gelopen?)? Ook is de fueling extreem terug geregeld (ivgl met andere 19t / 630cc tunes).
Ik heb zelf veel gelezen en geleerd dat een 19t niet de gemakkelijkste turbo is...

900 t8
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door 900 t8 » ma 30 dec, 2013 16:45

als je met 7# al boost spikes hebt dan heb je die dus nog eerder met een 6# huis ? of zie ik dat dan verkeerd :roll:
En hoe hoog zijn die boost spikes dan? Is dat in hoge vesnelling lage toeren en volgas door de vesnelling heen? is dat niet te regelen door slappere waste gate actuator/veer te plaatsen?

AlexJ
Donateur
Donateur

Bericht door AlexJ » ma 30 dec, 2013 17:11

Nee, want met slappere veer blaas je hem weer eerder open.
Het Internet staat vol met 19t problemen, o.a. openschietende wastegates, boostovershoots, etc.

ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door ReinO » ma 30 dec, 2013 17:58

mijn 18T heeft alleen spikes bij <3000 rpm in de 5e versnelling. daarboven is er niets aan de hand en ook in andere versnellingen geen probleem.
buiten de spikes om is de druk op 1.4 bar ongeveer

Maarten
Lid van verdienste

Bericht door Maarten » ma 30 dec, 2013 18:37

Heb de wastegate van het 7-huis groter laten maken in een poging de overshoots van de 19T beter de baas te kunnen.

Afbeelding

AlexJ
Donateur
Donateur

Bericht door AlexJ » ma 30 dec, 2013 18:46

Kreeg ik ook als advies... werkt het goed?

EdjeK
Geregistreerd lid

Bericht door EdjeK » ma 30 dec, 2013 20:12

Mijn 19t werkt prima met externe wastegate , heb er nog een standaard stage 1 tune in zitten , maar zeker geen spikes.
Als je nog een aantal maanden geduld heb , kun je ook mijn complete setup overnemen met custom spruitstuk compleet.
Heb weer zin om iets extremer te gaan :twisted:

evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door evo » ma 30 dec, 2013 20:51

Wastegateopening groter maken heeft vooral zin als je last hebt van boostcreep. Is mijn mening. Heb bij mijn geexperimenteer ook poosje last gehad van boostcreep. Super leuk om em zo tot over de 2 bar te zien kruipen :-)

Heb er uiteindelijk overigens niet mijn WGopening voor hoeven aan te passen... om het wel goed afgeregeld te krijgen.

@Alex, hoeveel ervaring hadden jou 'pro-tuners' met het mappen van custom turbo's? Ik denk nl. dat de meeste zgn. pro-tuners hier weinig kaas van hebben gegeten. Meeste geld valt tenslotte te verdienen in STG1-achtig werk... en daar is werkelijk 0 kunde voor nodig...

Sent from my GT-N7000 using Tapatalk

900 t8
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door 900 t8 » ma 30 dec, 2013 22:40

mooie plaatjes en verhalen :D

Wat hier dus dan duidelijk naar voren komt is.Dat het turbinehuis met waste gate simpel weg te klein is.Want met exturnal waste gate is het wel binnen de perken te houden(kwa spikes ed). :idea:
Verder kunnen we dan ook stellen dat een 2 liter er dan minder last van zal moeten hebben als een 2.3liter die bij lager toeren al al meer volume verpompt .
Dus de 19t is bij een 2 liter ,beter onder controle te houden als een 2.3.
Dan kunnen we dus ook stellen dat een 7# beter is dan een 6# en dat een 9-blad turbine best een goede keus kan/zal zijn.(heeft niemand hier nog getest toch?)
Een waste gate doorlaat vergroten wat Maarten zegt.Is ook niet verkeerd daar heb ook aantal stukken op forums van gelezen.Maar moet je dan nog iets aanpassen aan de flapper?

Maar hoeveel bar waste gate actuator moet je dan gebruiken.?

En komen we op het volgende punt... wie heeft het moeilijker.. de t7ecu of t5ecu met het inregelen van drukken? of geen verschil?Want wie draait allemaal er op t7 met de grotere tdo4-tjes??

Hij blijft leuk dus:
http://www.ebay.com.au/itm/Turbo-Upgrad ... 1223737439" onclick="window.open(this.href);return false;

evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door evo » di 31 dec, 2013 0:36

Ik deel je conclusies niet, althans niet volledig.... Persoon met externe wg geeft aan ongetuned rond te rijden. Is dus geen vergelijkings materiaal. Ik rijd met een onaangepaste wg en heb geen last van spikes en creep...

Mijne komt, net als die van Maarten (als ik mij goed herinner) overigens ook (gedeeltelijk) van Kinugawa.

Ben overigens na een kleine ton (misschien iets minder...), waarschijnlijk binnenkort wel toe aan een frisse casette/lagers...

Sent from my GT-N7000 using Tapatalk

tanisha
Geregistreerd lid

Bericht door tanisha » di 31 dec, 2013 1:35

dat is het nadeel als je het maximaal haalbaar uit een turbo trekt verkort de levensduur aanzienlijk

Plaats reactie