0-100km/u sprint

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
bpdebakker
Geregistreerd lid

Re: 0-100km/u sprint

Bericht door bpdebakker » ma 06 jan, 2014 16:52

ReinO schreef::offtopic: :offtopic:
ik durf nu ook wel toe te geven dat na 9000 km mijn banden op zijn, eerst dacht ik nog aan 12k maar dat waren de eerste maanden na de st3
die remmerij van mij is zo heerlijk elke keer dus het is het meer dan waard
En ik al bang zijn dat ik de enige was die zijn michelins in ca. 9000km opreed... Overigens zonder al te veel wielspin.

ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door ReinO » ma 06 jan, 2014 19:31

dan bak jij ze nog bruiner !
lol hebben we wel natuurlijk :O:

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door Sapphire » ma 06 jan, 2014 20:07

Krizzie schreef:Bij sommige kan ik mij heel goed voorstellen dat ze niet veel verder dan 10.000km komen. :mrgreen: (Val ik zelf onder.. :lol: )
Ja en is dat stoer oid? Ik rij veel lange stukken en doe daarom lang met banden. Als ik op de snelweg zit ga ik ook niet continu als een mongool op mijn gaspedaal staan... Wie er voorbij wil mag er van mij voorbij, heb niet de behoefte om met elke auto een penislengte meting te doen, ook omdat ik weet dat ik meestal toch sneller ben. Kan wel maar kost alleen maar een hoop boetes, frustratie, banden, benzine, etc. en je schiet er verder niks mee op en het rijdt niet relaxt. Ik vraag me wel eens af hoe sommige petjes op bestemming aankomen, veelal uitgeput denk ik. Elke keer vol een auto voorbij en dan keihard remmen op de linkerbaan omdat men nou eenmaal niet aan de kant kán gaan, toeteren, seinen en hop weer vol er voorbij. Moet doodvermoeiend zijn om zo te rijden...

Snap ook niet dat mensen die zo willen rijden een Saab kopen en geen Porsche of een wat foutere Audi of zo. Daar past zulk rijgedrag echt bij... Of natuurlijk een echte sportwagen, want dat is een Saab nou eenmaal niet en dat wordt het ondanks welke tuning dan ook nooit.

ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door ReinO » ma 06 jan, 2014 21:52

Stoer is het natuurlijk niet. Maar ik vind snel rijden wel leuk. Als het aan mij lag hadden we hier Duitse regels. Alleen is het hier vaak veel te druk op de weg voor snel rijden, maar toch:) :O:

maxmink93
Geregistreerd lid

Bericht door maxmink93 » ma 06 jan, 2014 23:47

Mehh, het zijn vaak de mensen die niet door stromen die problemen veroorzaken. Met 110 een vrachtwagen inhalen op een 2 baans snelweg waar je 130 mag. Ik denk gebruik die spiegels en ga na de auto die eraan komt, of geef gas bij.

Net als invoegen met 90, terwijl heel de meut 120/130 rijd..

Duitsers zie je dit niet zo doen als hollanders.. Maar goed als ik af en toe zie wat voor stunts er worden uitgehaald door mensen die geen flauw idee hebben wat ze doen.. Dat is nog gevaarlijker dan oplettende bestuurders die af en toe is een keer een sprintje tegen elkaar trekken op de autobaan.

En soms is het best leuk hoor een porsche die naast je vol op het gas gaat en je er dan zelf vrolijk voorbij dendert :roll:, dan heb ik toch best lol met z'n penis meting.

DionHPT
Geregistreerd lid

Bericht door DionHPT » di 07 jan, 2014 0:53

Toch heb ik er nog steeds het meeste lol aan om gewoon lekker 110 te rijden op de rechter baan en dan soms inderdaad maar eens te kijken wie de langste heeft...

Moet zeggen dat ik ooit eens vanuit Berlijn terugreed in 3 uur en 45 minuten... In een Mondeo 1.8 die alleen met de goede voorligger over de 200 te krijgen was met 1 persoon op de uitkijk en ik achter het stuur... Lachen Gieren en soms ook wat brullen.. Vooral ook omdat we op de heenweg er achter kwamen dat het fenomeen "benzine peilen, olie tanken" ook bij deze Ford had toegeslagen... Dan zit je toch met een stuk minder fijn gevoel achter het stuur.

Sinds die trip doe ik het heel wat kalmer aan op de snelweg :O

baas 2.3
Geregistreerd lid

Bericht door baas 2.3 » ma 13 jan, 2014 22:22

Horse power is how hard you hit the wall. Torque is how far you drag it behind you.
dat was hem toch ?

ik weet het niet , maar ik had het idee, dat een originele 9000 aero stukken sneller was dan de 9-5 aero die ik nu heb .althans het gevoel.
moet erbij zeggen dat ze beide een origineel onderstel hebben. in bochtenwerk was die 9000 zeker beter. persoonlijk vind ik hard door een lange autobaan bocht jagen dan ook leuker dan hard optrekken.

die 9000 met het hoedje op de hoedenplank heeft menig golf en lease autorijder verdwaasd doen kijken.

tot 6000 toeren doortrekken heeft geen enkel nut. hooguit in de 2 om een schakelmoment minder te hebben tot de 100. en LSD zal in de eerste versnelling bij nat niets helpen denk ik . bij droog weer daarentegen zal het wel degelijk een heel verschil maken. maar is er niemand die een LSD erin heeft en hier iets nuttigs over kan zeggen?

gr swen

maxmink93
Geregistreerd lid

Bericht door maxmink93 » ma 13 jan, 2014 22:53

Gevoel is iets heel anders dan de daadwerkelijke acceleratie. Een 9-3 LPT kan sneller voelen dan een getunde 9-5 met een strak onderstel..

Ik heb een LSD, heb zowel in z'n 1 en 2 geen grip bij droog of nat.. Het verschil merk je bij een bocht uit accelereren erg goed.

Vertel mij is waarom doortrekken tot 6000rpm geen zin heeft?

turbopilot
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door turbopilot » ma 13 jan, 2014 23:16

gewoon als het geen stage x in zit

kijk maar eens op de turbodrukmeter, als je lang doortrekt in de versnelling, zie je de drukmeter iets teruglopen

als je stage anders hebt zal het ook wel gebeuren maar bij een hoger toerental

maxmink93
Geregistreerd lid

0-100km/u sprint

Bericht door maxmink93 » ma 13 jan, 2014 23:29

Vermogen is een factor van koppel en toerental. Zolang je koppel gelijk blijft en je toerental stijgt neemt dus ook je vermogen toe.

Echter door mechanische beperkingen kunnen we dat koppel niet gelijk houden, volume efficiëntie neemt simpel weg af (een van die dingen die je terug ziet is een afnemende luchtmassa (of zoals jij het definieert boost, maar dat is zeker niet juist)), echter is de afnamen van het koppel tot ergens hoog in de toeren (tot ongeveer iets voor 6000rpm) niet groot genoeg om het vermogen af te laten nemen.

inactief
Geregistreerd lid

Bericht door inactief » ma 13 jan, 2014 23:34

turbopilot schreef: kijk maar eens op de turbodrukmeter, als je lang doortrekt in de versnelling, zie je de drukmeter iets teruglopen
als je stage anders hebt zal het ook wel gebeuren maar bij een hoger toerental
Dat hoeft niet, als je turbo erg groot is kun je tot je max toeren lucht blijven pompen.
De juiste turbo kiezen voor de luchtmassa die jij wil hebben, wanneer je die wil hebben.

En dat is op zich al best een knap kunstje, uitrekenen welke je wil hebben...

evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door evo » di 14 jan, 2014 0:01

Super leuk!

http://www.rbracing-rsr.com/turbotech.html" onclick="window.open(this.href);return false;

En daarna bouwen! Juiste turbine bij de juiste compressor en gaaaaaan :bullie:
you are dancing with the Devil...and it is glorious...

turbopilot
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door turbopilot » di 14 jan, 2014 0:29

ik denk dat baas 2.3 een "gewone" 9000 turbo bedoelde

baas 2.3
Geregistreerd lid

Bericht door baas 2.3 » di 14 jan, 2014 12:06

neenee, een echte aero, gekocht voor 600 euro met een jaar keuring, omdat mijn daily kapot was. ding zag er aftands uit en ik moest toch wat te rijden hebben.
verkoper had geen flauw idee wat hij precies verkocht volgens mij , en na wat klein knutselwerk liep die fatsoenlijk. wat heb ik daar een plezier van gehad van die wagen.

en over dat verhaal van doortrekken tot de toerenbegrenzer, ik had het daarbij over een normale, standaard auto. naar mijn idee is het beter iets eerder over te schakelen zodat je de volle breedte van je koppel kunt gebruiken. een aero loopt ook ongeveer 190 in de 4de versnelling , maar is toch sneller als je eerder naar de 5 schakeld , omdat je dan veel meer koppel hebt.

misschien kunnen we een een sprintje doen met 2 dezelfde autos , van 150 naar 230 ofzo . ik ben toch benieuwd wie dan sneller is. iemand die doortrekt in de 4 of iemand die op een gegeven moment al naar de 5 gaat.

gr swen

Tumalu
Geregistreerd lid

Bericht door Tumalu » zo 19 jan, 2014 2:02

Sapphire schreef:
Krizzie schreef:Bij sommige kan ik mij heel goed voorstellen dat ze niet veel verder dan 10.000km komen. :mrgreen: (Val ik zelf onder.. :lol: )
Ja en is dat stoer oid? Ik rij veel lange stukken en doe daarom lang met banden. Als ik op de snelweg zit ga ik ook niet continu als een mongool op mijn gaspedaal staan... Wie er voorbij wil mag er van mij voorbij, heb niet de behoefte om met elke auto een penislengte meting te doen, ook omdat ik weet dat ik meestal toch sneller ben. Kan wel maar kost alleen maar een hoop boetes, frustratie, banden, benzine, etc. en je schiet er verder niks mee op en het rijdt niet relaxt. Ik vraag me wel eens af hoe sommige petjes op bestemming aankomen, veelal uitgeput denk ik. Elke keer vol een auto voorbij en dan keihard remmen op de linkerbaan omdat men nou eenmaal niet aan de kant kán gaan, toeteren, seinen en hop weer vol er voorbij. Moet doodvermoeiend zijn om zo te rijden...

Snap ook niet dat mensen die zo willen rijden een Saab kopen en geen Porsche of een wat foutere Audi of zo. Daar past zulk rijgedrag echt bij... Of natuurlijk een echte sportwagen, want dat is een Saab nou eenmaal niet en dat wordt het ondanks welke tuning dan ook nooit.
Geef je groot gelijk en zelfs met snelle Porsche's etc zie ik veel lieden dan juist ook nog heel rustig rijden :-)

Plaats reactie