eaton m45 compressor blijkt m65

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
Garrett
Lid van verdienste

Re: eaton m45 compressor blijkt m65

Bericht door Garrett » do 29 dec, 2011 12:38

AlexJ schreef: Kan me niet voorstellen dat het net zo leuk is, want je hebt sowieso al geen afblaasgeluid 8)
Kijk nog maar eens naar de filmpjes die ik postte op pagina 2. Het technische compressorgeluid is veel gaver dan een turbogeluid.

giuliettaevo
Geregistreerd lid

Bericht door giuliettaevo » do 29 dec, 2011 13:10

tanisha schreef: weet jij toevallig ook iets over de levens duur van de eaton m65?
Zolang er geen absurde toerentallen mee gedraaid worden om heel veel druk eruit te halen gaan ze heel lang mee. Op de mercedessen worden ze zo goed als nooit vervangen in ieder geval. Zorgen dat de uitlijning van de riem straks goed is en even nieuwe olie erin doen en je kunt een hele poos vooruit. :)

giuliettaevo
Geregistreerd lid

Bericht door giuliettaevo » do 29 dec, 2011 13:13

Garrett schreef: Het technische compressorgeluid is veel gaver dan een turbogeluid.
Een compressor kan anders ook een heleboel herrie maken hoor... Hangt van verschillende factoren af. Teveel herrie is nooit leuk.

Afblaasgeluid vond ik voorheen ook altijd erg leuk maar nu heb ik het liever wat stiller, wolf in schaapskleren stijl zeg maar. :mrgreen:

evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door evo » do 29 dec, 2011 15:36

...ik zou eerder moeite gaan steken in een variable vane of bi-turbo setup... daarmee moet je je setup efficienter kunnen krijgen.
Zo'n compressor verbruikt nu eenmaal vermogen wat je liever op je wielen zet...

Maar da's maar mijn redenatie... :roll:

tanisha
Geregistreerd lid

Bericht door tanisha » do 29 dec, 2011 15:39

AlexJ schreef:
tanisha schreef:ik vind dit eigenlijk nog leuker dan een turbo
Eerst monteren, werkend krijgen, rijden, en dan pas zoiets zeggen.
Kan me niet voorstellen dat het net zo leuk is, want je hebt sowieso al geen afblaasgeluid 8)
ken je deze dingen? zoek maar eens op blower bentley

Afbeelding

iedereen die mij goed kent weet dat ik erg gek ben op engelse auto's en de blower bentley is toch wel een van de opmerkelijkste die er bij zit kijk maar eens goed wat er voor de gril hangt en dat voor die tijd dat is toch gewoon schitterend! :wow:

dan is het voor mij meer waarom zou je zoiets niet op je saab willen zetten :wow: om de pk's hoef ik het niet te doen of te laten ik zit toch rondt de 200pk grens door de witte lpi injectoren
het geluid van een compressor vindt ik nog mooier dan dat van een turbo

het heeft wel even tijd nodig voor ik alles bij elkaar gesprokkeld heb wat ik nu in gedachte heb: en het uitvoeren daarvan gaat nog meer tijd in zitten vooral in het maken van de speciale beugels, lucht buizen en uitlaat

tanisha
Geregistreerd lid

Bericht door tanisha » do 29 dec, 2011 15:55

evo schreef:...ik zou eerder moeite gaan steken in een variable vane of bi-turbo setup... daarmee moet je je setup efficienter kunnen krijgen.
Zo'n compressor verbruikt nu eenmaal vermogen wat je liever op je wielen zet...

Maar da's maar mijn redenatie... :roll:
een franse collega vertelde me ooit: alle wegen leiden naar rome
begrijp je wat ik bedoel?

je zit zelf ook met de lpg en zij zelf ook al veel verder kom je niet op gas
dan vindt ik dit gewoon veel leuker! :wink:

evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door evo » do 29 dec, 2011 16:11

Als het je "leuker" lijkt heb je waarschijnlijk een van de belangrijkste argumenten te pakken :lol: Dat kan niemand je afnemen!

Compressors zijn leuke dingen... voor op je luchtfles... Op automotoren horen turbo's :mrgreen: (geintje... )

Maar even serieus. 200pk is idd voor het gros van de km's die je rijd voldoende. Echter zal zo'n compressor die pas gaan leveren bij hogere toeren. Je gaat dus steeds meer vermogen krijgen naarmate je in je toeren klimt. Kien je het goed uit zit je aan de 200pk bij de 6000 tpm. Toch?

Ik zeg daarop. NIET LEUK... waarom? is het niet veel leuker om die 200pk al bij 3500 tpm te hebben (en misschien zelfs iets meer? Ja, dat kan ook met die kleine injectoren want dan hebben ze meer tijd om in te spuiten...) en dat vermogen vast te houden tot de 6000 tpm? Dat kun je nl wel mooi regelen met een (kleine) turbo.... en nog beter met eentje van het variable vane type...

Ook zal een turbo nagenoeg niet parasiteren op het geleverde vermogen. Weet je hoeveel pk die pomp slurpt van jouw beoogde 200pk? gegarandeerd dat je dan beter FPT kun gaan rijden... :roll:

Maar T: you go girl! Ik ben erg benieuwd hoe je het gaat klaarspelen, en kijk uit naar het resultaat!

tanisha
Geregistreerd lid

Bericht door tanisha » do 29 dec, 2011 16:50

de turbo zit tussen de uitlaat en ook dat kost vermogen dus het is allemaal weer relatief
de airco pomp gaat bij mij vervallen dus uiteindelijk is het lood om oudijzer

windekind
Donateur
Donateur

Bericht door windekind » do 29 dec, 2011 19:21

Ik kan me nog herinneren uit mijn studietijd dat we voor een Rootes-blower ca 1,5 pk per 0,1 bar moesten rekenen.
Zoals onze Alfaman al vertelde is een blower effectief in de onderste toerentallen.
Even voor de duidelijkheid: blower heet een drukvulpomp en turbo heet een uitlaatgassen gedreven centrifugaalpomp.
De Eaton is een verbeterde Rootes. Vandaar ook zijn hoge rendement (>89 %). Op Wikipedia is hierover een en ander te vinden. Dus vermoed ik dat zijn energiebehoefte niet zo hoog zal zijn als de oude Rootes. Ik schat dit op zo'n 1 pk per 0,1 bar (natte vinger werk), bij gelijk blijvende overdruk. En Tanisha, de airco is ook een behoorlijke energievreter.
De turbo snoept geen vermogen af van de krukas. De uitlaatgassen zijn sowieso al verloren en de energie daaruit voedt de turbo.
In het hedendaagse verkeer en met het moderne rijden, motor in lage toeren rijden ( iets waar Evo moeite mee heeft) is feitelijk zo'n Eaton een fantastische toepassing.

giuliettaevo
Geregistreerd lid

Bericht door giuliettaevo » do 29 dec, 2011 21:42

evo schreef: Maar even serieus. 200pk is idd voor het gros van de km's die je rijd voldoende. Echter zal zo'n compressor die pas gaan leveren bij hogere toeren. Je gaat dus steeds meer vermogen krijgen naarmate je in je toeren klimt. Kien je het goed uit zit je aan de 200pk bij de 6000 tpm. Toch?
Als je mijn vorige postings wat beter gelezen had zou je zien dat wat jij zegt helemaal niet klopt.... :oops: :wink: De Roots compressor levert juist heel snel laaddruk en dus vermogen.

Ga maar eens op internet kijken naar grafiekjes van motoren met Eatons erop, allemaal veel koppel laag in toeren. En heel mooi lineair opbouwend. Het is net of de motor een stuk in cilinderinhoud is gegroeid als je zo'n ding monteert, een 2 liter rijdt als een 3 liter dan.

inactief
Geregistreerd lid

Bericht door inactief » do 29 dec, 2011 21:51

Hoe kan zo'n ding dan zijn volle laaddruk over het hele toerntal leveren?
Ik weet hoe het ding werkt, maar snap niet hoe die pomp bij minder omwentelingen even veel lucht levert als bij meer omwentelingen?

Je ne comprend pas!

giuliettaevo
Geregistreerd lid

Bericht door giuliettaevo » do 29 dec, 2011 21:53

Hier een linkje naar Eaton zelf;
klikkie

Overigens meen ik dat ze het verlies bij mijn kennis met zijn 200 pk 2.0 TS op iets van 35 pk geschat hebben. Dus met dezelfde laaddruk maar zonder de compressoraandrijving zou hij nog 35 pk meer hebben.

In een van mijn boeken staat een leuk stukje over een test die bij Porsche zou zijn uitgevoerd. Ze hadden een 944 turbo op het circuit tegenover een 944 met een Roots supercharger gezet en er enkele metingen mee gedaan. de supercharged 944 was op de tussensprints altijd sneller als de turbo en ook op het circuit zelf. Testauto's hadden dezelfde set-up en dezelfde laaddruk, de turbo had meer vermogen maar de powerband van de SC was veel breder.

giuliettaevo
Geregistreerd lid

Bericht door giuliettaevo » do 29 dec, 2011 22:04

G-ice schreef:Hoe kan zo'n ding dan zijn volle laaddruk over het hele toerntal leveren?
Ik weet hoe het ding werkt, maar snap niet hoe die pomp bij minder omwentelingen even veel lucht levert als bij meer omwentelingen?
Stel; je hebt een 2 liter motor. Die verbruikt per omwenteling dan 1 liter lucht ( je hebt 1 aanzuigslag per 2 omwentelingen omdat het een 4 taktmotor is). Als nu jouw eaton een opbrengst heeft van 1 liter per omwenteling en je drijft hem dan met een verhouding van 1:1 aan blaas je precies evenveel lucht in de motor als je gebruikt, je hebt dus geen laaddruk. Ga je de verhouding veranderen zodat de SC bv anderhalf keer zo snel gaat draaien dan druk je anderhalf keer de hoeveelheid lucht in de cilinders. Of datg nu met 2000 of met 6000 toeren gebeurt is niet van belang, de verhouding staat immers vast door de overbrenging.

2000 rpm x 1 liter lucht= 2000 liter verplaatsing door de motor. SC draait 1,5x zo snel dus; 2000 x 1,5 = 3000 liter 3000:2000=1,5
6000 rpm x 1 liter lucht= 6000 liter verplaatsing door de motor. SC draait 1,5x zo snel dus; 6000 x 1,5 = 9000 liter 9000:6000=1,5

Dit is overigens wel een heel simpel voorbeeld. In het echt zijn er nog wat extra factoren die bepalen hoeveel vuldruk er ontstaat. :wink:
Maar hopelijk is het zo wat duidelijker... :)

evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door evo » vr 30 dec, 2011 1:31

giuliettaevo schreef:Als je mijn vorige postings wat beter gelezen had zou je zien dat wat jij zegt helemaal niet klopt.... :oops: :wink: De Roots compressor levert juist heel snel laaddruk en dus vermogen.
Bedankt voor de roetsj pomp les... Maar volgens mij zeg ik niet veel anders...

Ik denk dus nog steeds (gaan we weer) dat je met een mooie turbo setup meer plezier kunt hebben omdat je je laaddruk makkelijker kunt regelen/afstemmen aan de omstandigheden. Hier gaat dus die 944 volgens mij ook de mist in... Want wie rijdt een turbo dan ook op basis druk...? Toch alleen mensen zonder "fatsoenlijke" computer (lees bijv trionic :-P+ )

Anders gezegt... met een simpele GT1752 (de standaard Garrett zoals de meesten 'em hier draaien) kun je een 2.0 (met goede aansturing) al in de 3k range 200pk leveren. Ben je gelimiteerd door bijv je LPG injectoren (zoals Tanisha) zou je dat vermogen vast kunnen houden tot aan 6000 tpm of meer. Met een compressor zal je vermogensopbouw lineair zijn en kun je dus hoogtens mikken op 200 pk bij 6000 tpm, 166 pk bij 5000 tpm, 133 pk bij 4000, 100 pk bij 3000 (oke dit is wat gesimplificeerd, maar you get my point?) . Mik je vroeger leant ie erboven uit... hitte, pingels, boem....

Hoe dan ook blijf ik het een leuk project vinden hoor!

evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door evo » vr 30 dec, 2011 1:46

windekind schreef:In het hedendaagse verkeer en met het moderne rijden, motor in lage toeren rijden ( iets waar Evo moeite mee heeft) is feitelijk zo'n Eaton een fantastische toepassing.
Nah, da's nu niet aardig...

Ik heb daar geen moeite mee hoor maar mijn bak komt maar met 4 versnellingen... dus als ik 120 km/u rij (toch wel netjes, niet?) doet mijn gebakje gezellig 3000 tpm... en laat dat nu ook netjes het gebied zijn waar ie goed begint te blazen :mrgreen: En daarbij komt ook nog eens dat als ik het pedaal wat dieper indruk ie vanzelf terug schakeld. Vindt ie blijkbaar beter dan...

Maar om op te houden met dat flauwe gedoe... juist voor de toepasbaarheid over een breed toeren en belastings gebied hebben ze die variable fane turbo's ontwikkeld. Die blazen juist al vanaf lage toeren als een dolle en zijn bij hoge toeren minder ristrictief en ze snoepen niet van je vermogen. Een hele mooie vinding, alleen lastig om (goed) te maken op heet brandende benzine motoren... blijkbaar....

Plaats reactie