Achterblijvende mAir (tov de gevraagde mReq)

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: Achterblijvende mAir (tov de gevraagde mReq)

Bericht door evo » vr 16 dec, 2011 6:41

Ga jij es heel snel slapen :mrgreen:

sent from my ZePad using TapaTalk

U-Poll
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door U-Poll » vr 16 dec, 2011 10:05

Maarten schreef:Gistermiddag tijdens de eerste rit stond mReq strak op 1310. Zojuist kwam mReq al niet meer boven 1295 uit. :(
[fluister]Wanneer je lekker bent uitgeslapen:[/fluister] Het enige wat je dus had veranderd in je software, was die BoosDiagCal.p_BefLimit? En hiervoor had je zo'n terugloop in de mReq niet?

Maarten
Lid van verdienste

Bericht door Maarten » vr 16 dec, 2011 13:58

Al een hele tijd blijft mijn mReq op de SID achter bij de waarde die via T7suite in de ECU is gezet. Min of meer hetzelfde euvel als jij hebt, U-Poll. Er werd gesproken over twee parameters die dat zouden kunnen beinvloeden, BoosDiagCal.p_BefLimit en BoosDiagCal.ErrMaxMReq. Deze heb ik nu aangepast in de bin. Als mReq de komende dagen nog verder terugloopt is de verandering van BoosDiagCal.p_BefLimit en BoosDiagCal.ErrMaxMReq dus niet de oplossing.
Ik zoek het meer in Akw1 en Akw2, maar ben er nog niet helemaal uit hoe dat van invloed is op mReq. Leuk om daar eens in te duiken.

U-Poll
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door U-Poll » ma 19 dec, 2011 20:22

Intermezzo ... wachtend op Maarten's tests...

Vandaag, op de huiswaards rit van 50km (40km snelweg, waarvan 10km file en op de vrije stukken af en toe even lekker testen), stonden de MiFi en Knocks als volgt (even er vanuitgaande dat deze op nul beginnen als je het contact aan zet):

MiFi=54

Knk1=44
Knk2=30
Knk3=9
Knk4=5

Is dit een beetje normaal? Wat zijn eigenlijk (ab)normale waardes van deze parameters op zo'n soort rit?

millerman
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door millerman » ma 19 dec, 2011 22:19

Deze beginnen op 0 als je de ECU reset en tellen van daar af door. Dus dit is vanaf het moment dat je voor het laatst de stroom van de ECU hebt gehaald (zekering 17, ECU flashen, accu los etc).

Dat zijn geen waarden waar ik me zorgen over zou maken.

AR
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door AR » ma 19 dec, 2011 22:23

U-Poll schreef:Intermezzo ... wachtend op Maarten's tests...

Vandaag, op de huiswaards rit van 50km (40km snelweg, waarvan 10km file en op de vrije stukken af en toe even lekker testen), stonden de MiFi en Knocks als volgt (even er vanuitgaande dat deze op nul beginnen als je het contact aan zet):

MiFi=54

Knk1=44
Knk2=30
Knk3=9
Knk4=5

Is dit een beetje normaal? Wat zijn eigenlijk (ab)normale waardes van deze parameters op zo'n soort rit?
Je weet dat de knocks niet op nul beginnen als je het contact aanzet? Dus dit klopt alleen als je de ECU gereset hebt.
Ik persoonlijk denk dat je gezien de afstand wat veel knocks in cilinder 1 en 2 hebt, 3 en 4 lijkt me keurig. Deze knocks kunnen ook de mreq verlagen.
Misschien een nieuw setje bougies, of voor de grap eens bougie 1 en 2 wisselen met cilinder 3 en 4 om te kijken of daarmee niet wat winst te behalen is. Mifi zou iets minder mogen zijn, maar dat hangt ook een beetje van de tune af. Ik heb in het verleden tunes gezien die prima reden maar bij abrubt gas los redelijk vlot het mifi tellertje deed oplopen. Schokkend is het allemaal zeker niet.

Maarten
Lid van verdienste

Bericht door Maarten » di 20 dec, 2011 1:47

U-Poll schreef: ... wachtend op Maarten's tests...
Heb niet veel meer gereden. Eergisteren toevallig met G-ice op de bijrijderszetel een paar keer gas gegeven: 1300 werd gehaald, vlak daarna weer volgas maar mReq kwam niet tot 1300, zelfde rit nogmaals volgas en nu wel weer 1300. :?
Het is te vroeg om nu al te concluderen dat mReq niet veel terugloopt. Helaas kan ik op het moment niet loggen met mijn laptop.

U-Poll
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door U-Poll » di 20 dec, 2011 9:59

AR schreef: Je weet dat de knocks niet op nul beginnen als je het contact aanzet? Dus dit klopt alleen als je de ECU gereset hebt.
... Daar ben ik sinds vanochtend dus ook achter gekomen... MiFi reset wél bij contact aanzetten. De rit van vanochtend had er slechts 5 !!

Sinds de laatse ECU reset heb ik inmiddels al iets van 800km gereden - het aantal "knocks-per-cylinder-per-km" valt dan (dus) mee? Je vindt de verdeling niet lekker. Mee eens, dat loopt behoorlijk uit de pas. Ik zal de bougies gewoon eens vernieuwen.

PS: Ik ben zeer benieuwd naar jouw/Gijs' bevindingen van het mReq gedrag.
PPS: 1300mg/c is een beste bak lucht. Wauw! :shock: en: [jaloers-smiley]

U-Poll
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door U-Poll » di 20 dec, 2011 21:32

Ik heb net de makkelijke-throttle-response-verbeteren-mod er weer in gezet (deze dus). Ik had het al eens eerder geprobeerd, maar het 'oehoe' geluidje vond ik niet echt super (ik ben een heel gevoelig type). Echter, ik heb nu de mooie bling-bling-dumpvalve (deze) en ik dacht, hoppa, toch weer eens proberen.

Nou: géén geluidjes en een véél betere response! Volgens mij (voelbaar) beter dan de test met de standaard dumpvalve.

Anyways... op de 10km test rit (warme motor, open snelweg, pompen dus): 88 MiFi's en ... NUL knocks, geen enkele cylinder, allemaal 0, nada. En blazen dat het ding deed! de mReq zat ergens op 1142-1147mg/c en de mAir schommelde daar wellustig om heen (één keer zelfs 1200mg/c voorbij zien komen). Leuk!!

Wat is het toch een fijne auto.

Ik hoop echt dat "we" iets vinden op de wegzakkende mReq en mAir.

Vyv
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Bericht door Vyv » di 20 dec, 2011 21:48

U-Poll schreef:...Anyways... op de 10km test rit (warme motor, open snelweg, pompen dus): 88 MiFi's en ... NUL knocks, geen enkele cylinder, allemaal 0, nada. En blazen dat het ding deed! ...
ECU moet zich ook nog een beetje inleren, van een 10km testritje kan je nog niet echt conclusies trekken.
Maarten schreef:...Helaas kan ik op het moment niet loggen met mijn laptop.
Pas maar op dat er geen virusjes overspringen op je T7-pjoeter :-P+

Plaats reactie