900s aero diverse update,s en upgrades.

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
Benjamin Wassink
Geregistreerd lid

Re: 900s aero diverse update,s en upgrades.

Bericht door Benjamin Wassink » wo 20 sep, 2017 22:20

Na enige tijd inactief te zijn geweest op het forum nu weer een beetje actief.

Wel onder een andere naam omdat de mods mijn nickname niet terug willen geven! :P :wink:

Nu om maar meteen even met de deur in huis te vallen meteen een vraag:
Hoeveel toeren stationair draait een trionic 5 systeem als je als je alles afsluit op het inlaatspruitstuk behalve vlinderklep?
Ben al een tijdje hierna opzoek om mijn gasklephuis eens echt volgens specificaties af te stellen maar tot heden geen succes.
Er staat mij iets van bij (is al weet paar jaartjes geleden dat ik de ombouw gedaan heb) dat dit tussen de 650 en 750 rpm moet zijn maar weet niet meer of dit met alle aansluitingen op het inlaatspruitstuk dicht is en deze info wel echt klopt.
Het zou in een Hayes 9000 boek wel kunnen staan maar heb ik niet voor handen.

Krizzie: hoe is het afgelopen met het stotteren tussen de 2200 en 2700 rpm bij constante snelheid!? Iets van een injector niet goed las ik ergens?
Heb hier ook een beetje last van maar kan bij mij niet aan injectoren liggen want heb ze getest met een liter remreiniger per injector. Vernevelen allemaal hetzelfde en opbrengst is ook hetzelfde.
Ik kan in deze cells een maximale vervroeging van 28 graden draaien om me er niet aan te storen. Er rijden classics T5ed met 38 graden vervroeging in deze cells dus iets klop er niet helemaal. Ik merk wel dat hij misfired als de lamda naar lean (afr 16,5) gaat. Met de lamda uit en hij loopt op de VE map (14.7 afr lamda 1) heeft hij er dan ook geen last van. Beetje gevoelig voor arm lopen ofzo. Ik zal nog eens testen zonder lamda en een 900 B204R vacuum gebied kolommen ontstekingsmap

Mocht iemand suggesties hebben dan hoor ik het graag!
Helaas is ecuproject.com en saabrally.com niet meer, hiermee is erg veel kennis en info veloren gegaan.

Ik zie dat er ook veel foto's op de forum,s niet meer worden weergegeven. Erg jammer dit!

DionHPT
Geregistreerd lid

Bericht door DionHPT » do 21 sep, 2017 0:26

zou prima richting 39 graden moeten kunnen zelfs. Wel is hij dan zeker gevoeliger voor armer lopen, dit omdat het mengsel bij zon ontsteking toch al wat minder brandstof nodig is, technisch gezien.

Standaard B204R map is wat maf vaak, B204L is een beter startpunt voor een 900c conversie.

Krizzie
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Krizzie » do 21 sep, 2017 7:43

Welkom terug Bennie! ;)

Mijn hikjes waren uiteindelijk een foutje in de ontstekingsmap. Hij was steeds aan het wisselen tussen twee ontstekingswaardes die te ver uit elkaar lagen.

Ik heb nu struggles met een dansend stationair toerental en het niet echt zuinig rijden bij lange ritten.. (1 op 10.5 is wat matig bij veel snelweg kms..) Maar daar kom ik met Dion wel uit hoop ik.

Hoe is het verder met het groene monster?! Hoeveel bakken heeft'ie inmiddels gegeten? :lol:

Vyv
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Bericht door Vyv » do 21 sep, 2017 10:47

Hey hey, welcome back!
Benjamin Wassink schreef:...Helaas is ecuproject.com en saabrally.com niet meer, hiermee is erg veel kennis en info veloren gegaan...
Heb je al gekeken op http://www.trionictuning.com/forum/ ?

Benjamin Wassink
Geregistreerd lid

Bericht door Benjamin Wassink » do 21 sep, 2017 19:47

DionHPT schreef:zou prima richting 39 graden moeten kunnen zelfs. Wel is hij dan zeker gevoeliger voor armer lopen, dit omdat het mengsel bij zon ontsteking toch al wat minder brandstof nodig is, technisch gezien.

Standaard B204R map is wat maf vaak, B204L is een beter startpunt voor een 900c conversie.
Ik ben op de goede weg! Vanmorgen naar het werk gereden en lamda en lamda_idle eens uitgezet met een vervroeging van 35 graden in vacuüm gebied. Geen stottertje gevoeld en reageert goed op het gas. Het pendelen stationaire is ook weg.
Het probleem zit hem dus toch ergens in de lamdasonde aansturing in de bin, of bekabeling. Sonde destijds nieuw gekocht en had dit probleempje toen ook al. (ik zal eens kijken of dat kreng wel warm wordt!) Ook diverse bin,s erin gehad zonder resultaat. Voor nu lekker openloop rijden dus! Log van vanmorgen ziet er super strak uit enkel op een beetje rijk net na de start dus de Eftersta_fak! map,s in dit koelvloeistof tempratuur gebied nog wat lager gezet. Morgenvroeg weer even loggen. Helaas is dit de enigste manier die ik ken om een goede warmup afr te krijgen.

B204R bin,s zitten gewoon in de bibliotheek van T5 suite en zijn MAP gestuurd. Of bedoel je dat de ontstekingsmappen van deze bin,s een beetje op T7 maps lijken? Ik rij al een hele tijd op een aangepaste B204L 4301941 bin en het draait allemaal in het algemeen gewoon goed.
Hey hey, welcome back!

Benjamin Wassink schreef:
...Helaas is ecuproject.com en saabrally.com niet meer, hiermee is erg veel kennis en info veloren gegaan...

Heb je al gekeken op http://www.trionictuning.com/forum/" onclick="window.open(this.href);return false; ?
Hey how! 8)

Jazeker, en ben er ook actief maar het is meer een juppen forum voor de T7 en T8 juppies :wink: . De hardcore classic en T5 dudes zitten er niet zoveel.
Welkom terug Bennie!

Mijn hikjes waren uiteindelijk een foutje in de ontstekingsmap. Hij was steeds aan het wisselen tussen twee ontstekingswaardes die te ver uit elkaar lagen.

Ik heb nu struggles met een dansend stationair toerental en het niet echt zuinig rijden bij lange ritten.. (1 op 10.5 is wat matig bij veel snelweg kms..) Maar daar kom ik met Dion wel uit hoop ik.

Hoe is het verder met het groene monster?! Hoeveel bakken heeft'ie inmiddels gegeten?
Ahh ja de cellen naast elkaar kunnen wel 15 graden uit elkaar liggen, als hij dan tussen 2 vacuum kolommen loopt te pendelen bij een constant toeren dan geeft dit een onrustig rijgedrag. Een oplossing is om de x_axis point in de 2 vacuüm kolommen iets verder uit elkaar te zetten. Ook in de VE map is dit het geval. De eerst kolom cels moeten de curve volgen van de rest van de map. Deze kolom zit in het "fuelcut in engine brake" gebied en heb ik altijd op lockt staan als ik aan het autotunen ben. Als ik dan thuis kom zet ik deze kolom goed zodat hij de rest van de map volgt.
Op de snelweg moet 1:14 te halen zijn mits je niet boven de 120 komt en rustig met het rechter voetje doet.

Het pendelen stationaire kan aan de grund_last! liggen. Deze moet je met warme motor even uitlezen en dan erin flashen. Het pendelen bij mij komt dus door een probleem met de lamdasonde aansturing ergens.
Heb je al een WB sonde erin hangen en een open bin zodat je kan live tunen en loggen? Om een goede VE, transient en warmup maps te krijgen zullen je een WB aan de ecu moeten hangen. Als je adaptie aan hebt staan en je maakt een sram snapshot dan zou er wel wat adaptie ergens toegepast zijn.

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door Sapphire » vr 22 sep, 2017 1:03

Welkom terug Bennie!

Wat jammer dat ECUproject.com gestopt is, weet iemand waarom? Was echt dé plek voor kennis over deze onderwerpen. Zou zonde zijn als alle info permanent verloren is gegaan... Ben benieuwd naar de reden. Ik hoop niet dat het om geld voor hosting of zoiets sufs ging (ik was slapend lid).

Krizzie
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Krizzie » vr 22 sep, 2017 15:26

Het pendelen stationaire kan aan de grund_last! liggen. Deze moet je met warme motor even uitlezen en dan erin flashen. Het pendelen bij mij komt dus door een probleem met de lamdasonde aansturing ergens.
Heb je al een WB sonde erin hangen en een open bij zodat je kan live tunen en loggen? Om een goede VE, transient en warmup maps te krijgen zullen je een WB aan de ecu moeten hangen. Als je adaptie aan hebt staan en je maakt een sram snapshot dan zou er wel wat adaptie ergens toegepast zijn.
Trionic suite heb ik zelf geen kaas van gegeten, maar Dion woont gelukkig niet ver weg. ;)

WB zit er in en die moet ook aan de ecu komen uiteindelijk, kan alleen nergens een Jip en Janneke handleiding vinden om dat voor elkaar te krijgen... :roll: Wil natuurlijk niks frituren..

Stationair is'ie vrij onrustig tussen de 900 en 1000 toeren, de AFR gaat dan buiten de normale 14/14.6 pendel even richting de 13.8 zodra de toeren stijgen.

RoccoH
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door RoccoH » vr 22 sep, 2017 16:33

Sapphire schreef:Welkom terug Bennie!

Wat jammer dat ECUproject.com gestopt is, weet iemand waarom? Was echt dé plek voor kennis over deze onderwerpen. Zou zonde zijn als alle info permanent verloren is gegaan... Ben benieuwd naar de reden. Ik hoop niet dat het om geld voor hosting of zoiets sufs ging (ik was slapend lid).
Was dat dan niet overgegaan naar: http://www.trionictuning.com/forum/" onclick="window.open(this.href);return false;

caspar
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door caspar » vr 22 sep, 2017 18:35

Gaaf dat je je 900nog hebt. Idd zonde dat saabrally uit de lucht is. Een maand geleden was site opnieuw in air.

Wat is de huidige set up van je 900?

Benjamin Wassink
Geregistreerd lid

Bericht door Benjamin Wassink » vr 22 sep, 2017 19:05

Krizzie schreef:
Heb je al een WB sonde erin hangen en een open bij zodat je kan live tunen en loggen? Om een goede VE, transient en warmup maps te krijgen zullen je een WB aan de ecu moeten hangen. Als je adaptie aan hebt staan en je maakt een sram snapshot dan zou er wel wat adaptie ergens toegepast zijn.
Trionic suite heb ik zelf geen kaas van gegeten, maar Dion woont gelukkig niet ver weg. ;)

Zit ik hier voor jandoedelzak een heel verhaal op te houden! :wink:
WB zit er in en die moet ook aan de ecu komen uiteindelijk, kan alleen nergens een Jip en Janneke handleiding vinden om dat voor elkaar te krijgen... :roll: Wil natuurlijk niks frituren..

Stationair is'ie vrij onrustig tussen de 900 en 1000 toeren, de AFR gaat dan buiten de normale 14/14.6 pendel even richting de 13.8 zodra de toeren stijgen.
Ohh je hebt wel een meter erin hangen!? 13.8 zal ik mij niet te druk om maken. Dit zijn de load controle maps die proberen het pendelen te corrigeren maar vaak wordt het erger omdat het systeem gaat fluctueren tussen load acceleration en load deceleration. Vaak loop hij dan ook tussen 2 cells te pendelen wat ook niet helpt. Ik zou het eens proberen met lamda idle uit te zetten. Het pendelen voor mij is hiermee compleet weg. In de firmware settings merk ik ook verschil stationaire als ik Fuel adjustment during idle aan of uit heb staan. Ik heb deze uitstaan. Fixed idle ignition gear 1 en 2 ook uit staan. Weet niet exact hoe deze werkt maar heb wel een gedachte hierover en de praktijk bevestigd dit tot nu.

Jip en Janneke taal: druk een connector in pin 69 van de ecu stekker. Knoop hier je liniare 0-5v uitgangssignaal aan van je wb controler en zet de realtime setting in T5suite je afr high=v? en low=v? in options and settings corresponderen met je wb controler. Voor een Techedge is dit: low v = arf 9 high v = arf 19 bvb.
Deze info en welke draad je outputsignaal is kun je makkelijk vinden in de technische specs van de wb.
Je moet ook 1 draad aan de massa knuppen om geen zwevend/floating signaal te krijgen.

Weet iemand hoe de centrifugaal vervroeging tussen de 2000 en 2500 toeren eruit ziet? Heb het wel ik geschrift maar niet bij de hand. Vacuüm rond de -70 tot -50.

Krizzie
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Krizzie » vr 22 sep, 2017 19:31

Benjamin Wassink schreef:Zit ik hier voor jandoedelzak een heel verhaal op te houden! :wink:

Daar begon je zelf mee. :lol:

Ohh je hebt er wel een meter erin hangen!? 13.8 zal ik mij niet te druk om maken. Dit zijn de load controle maps die proberen het pendelen te corrigeren maar vaak wordt het erger omdat het systeem gaat fluctueren tussen load acceleration en load deceleration. Vaak loop hij dan ook tussen 2 cells te pendelen wat ook niet helpt. Ik zou het eens proberen met lamda idle uit te zetten. Het pendelen voor mij is hiermee compleet weg. Ik de firmware settings merk ik ook verschil stationaire als ik Fuel adjustment during idle aan of uit heb staan. Ik heb deze uitstaan. Fixed idle ignition gear 1 en 2 ook uit staan. Weet niet exact hoe deze werkt maar heb wel een gedachte hierover en de praktijk bevestigd dit tot nu.
Nou als'ie het goed doet moet'ie alleen maar tussen 14 en 14.6 blijven. Die 13.x waardes is duidelijk een mini dotje gas die die niet mag geven eigenlijk. Die idle adapt stelde Dion ook al voor om uit te zetten.

Jip en Janneke taal: druk een connector in pin 69 van de ecu stekker. Knoop hier je liniare 0-5v uitgangssignaal aan van je wb controler en zet de realtime setting in T5suite je afr high=v? en low=v? in options and settings corresponderen met je wb controler. Voor een Techedge is dit: low v = arf 9 high v = arf 19 bvb.
Deze info en welke draad je outputsignaal is kun je makkelijk vinden in de technische specs van de wb.
Je moet ook 1 draad aan de massa knuppen om geen zwevend/floating signaal te krijgen.
En waar moet die massa aan komen dan? Aan de kant van de LC1 of aan de kant van de ECU?

Ze hadden gewoon een lambda stekker aan de WBcontroller moeten maken waar je de stekker van ECU naar de lambda in moet drukken.. :lol:

Maar even niet over mijn auto, hoe is het met JOUW auto?! :lol: Nog iets gewijzigd aan de hardware etc.? Je hebt nu concurrentie van een Classic cabrio namelijk. ;) viewtopic.php?f=43&t=149319

RoccoH
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door RoccoH » vr 22 sep, 2017 21:25

Ik had begrepen dat Trionic 8 interpoleert tussen twee cellen, kan Trionic 5 dat dan niet?

DionHPT
Geregistreerd lid

Bericht door DionHPT » vr 22 sep, 2017 21:50

Nope. Ieder vakje is een apart mapje zeg maar.

Moet met Krizzie nog ff aan de hobby. Maar dat die auto zo zuipt op de snelweg wil ik dmv die aansluiting van de wideband voorkomen. Ik gok dat die lambda niet zo lekker werkt.

Die cabrio gaat overigens ook wel hard... houdt gewoon een carrera 4s bij...

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk

Benjamin Wassink
Geregistreerd lid

Bericht door Benjamin Wassink » za 23 sep, 2017 19:48

Krizzie schreef:
Nou als'ie het goed doet moet'ie alleen maar tussen 14 en 14.6 blijven. Die 13.x waardes is duidelijk een mini dotje gas die die niet mag geven eigenlijk.

En waar moet die massa aan komen dan? Aan de kant van de LC1 of aan de kant van de ECU?

Maar even niet over mijn auto, hoe is het met JOUW auto?! :lol: Nog iets gewijzigd aan de hardware etc.? Je hebt nu concurrentie van een Classic cabrio namelijk. ;) viewtopic.php?f=43&t=149319
Throttle en load verrijking is dit. Je kan proberen 'correction for TPS opening' uit te zetten in lamda control.

Welk merk en type wb controler heb je?

Met de mijne gaat het goed hoor. Alleen ander blokje met originele compressie ratio erin en met een 2.0l kop om wat beter weg te komen in stadsverkeer :D
Zo,n blokje van Elferink met Ross zuigers. Heb jij er ook in hangen toch? Ratelt wel een beetje koud.
Blok met Wossner zuigers is een compressie veer van cil 1 vastgelopen. Ik moet nog even de veren nameten maar lijkt erop dat deze niet of niet goed ingemeten zijn in de cilinders.

Krizzie
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Krizzie » zo 24 sep, 2017 17:38

Ik heb een Innovate setje met een LC1 controller en volgens mij een Bosch WB sensor.

Ik heb ook een Elferink blok inderdaad, klinkt koud wat dieselig, maar warm niks mis mee. (heb meerdere 900's met zo'n blok gehoord en die klinken allemaal hetzelfde koud :P ) Vergeleken een standaard blok reageren ze wel een stuk sneller op het gas, het verschil in gewicht vergeleken normale zuigers merk je goed.

Plaats reactie