900s aero diverse update,s en upgrades.

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
bennie
Geregistreerd lid

Re: 900s aero diverse update,s en upgrades.

Bericht door bennie » za 19 jan, 2013 12:30

Het is geen standaard variant van de GT28 eigenlijk :D .Het is een hybride combi van T3, GT28 en T04B.
Garrett journal bearing GT28 capable of 350+ HP. Both water cooled and oil cooled. Very efficient and modern turbine and compressor wheel combination attached to a very high flowing T04B class .60 A/R compressor housing and ATP T3 - 5 Bolt (conventional Ford style) turbine housing in a .63 A/R.
Turbine en compressor wielmaat weet ik zo niet.
Voor het doel dat ik wilde bereiken is deze turbo perfect! Opspoelen vanaf 2250 toeren en voldoende luchmassa bovenin.

EdjeK
Geregistreerd lid

Bericht door EdjeK » za 19 jan, 2013 12:47

Altijd leuk zo'n hybride :O:

bennie
Geregistreerd lid

Bericht door bennie » zo 20 jan, 2013 1:28

Wastegate heb ik aangepast vandaag. Hij zat onder een te grote hoek ten opzichte van de klep waardoor hij over zijn dode punt heen kon en vol open bleef staan. Heb hem nu een boutje naar onder gezet, beugeltje rechter gezet en stangetje ingekort.

Nu heb ik er een veer in van 0.86 tot maximaal 1.2 bar maar hij peikt nog steeds te hoog. De klep kan ver genoeg open en voorspanning is niet extreem. Zal het gat te klein zijn van de klep omdat ik spoelup heb zelfs zonder stang aan de klep!??

Morgen maar eens een lichter veer erin en (nog) minder voorspanning.....

EdjeK
Geregistreerd lid

Bericht door EdjeK » zo 20 jan, 2013 17:04

Wastegate actuator is nog wel goed? ,een Forge toch? ,zou een goede moeten zijn.
Denk dat je veer wel goed is ,als het verschil niet hoger is als 7 psi is van de druk welke je draait en de veerdruk ,dan zou het goed moeten zijn.
Of misschien is de interne gate toch iets te klein.
APC doet ook z'n werk naar behoren? ,als deze maar de wastegate goed aan kan sturen....
Misschien de turbodruk meter even bij de wastegate actuator zetten ,dan kun je zien of de druk op de actuator constant blijft.

bennie
Geregistreerd lid

Bericht door bennie » zo 20 jan, 2013 21:36

Met de 0.5 bar veer, wat minder voorspanning en gesmeerde klep geeft hij wel een half bar basisdruk! :D

Het is er het weer niet voor om hem hoog in de toeren te jagen en te kijken of hij last heeft van boostcreep. Zal later nog een keer gebeuren.

EdjeK
Geregistreerd lid

Bericht door EdjeK » zo 20 jan, 2013 23:48

Had je nou veel last van boostspike of boostcreep ?

evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door evo » ma 21 jan, 2013 14:21

bennie schreef:...maar hij peikt nog steeds te hoog....
PID maps nog wat te steil / niet goed staan?

bennie
Geregistreerd lid

Bericht door bennie » ma 21 jan, 2013 22:06

Was nog op basisboost, dus geen software aansturing :wink: .

Denk dat het door een stroef lopende wastegatestang kwam in combi met de zware veer. Zit een nylon afsluitbol in deze wastegates en gaat stoef lopen met te weinig smering. Had de beugel ook niet helemaal lekker zitten waardoor de wastegatestang iets onder spanning zat. Bij een orginale geen probleem maar bij een Forge wel belangrijk dat hij recht voor de klepaansluiting zit.

Hij overschiet niet met deze veer dus het gaatje van het vacuumslangetje in het compressorhuis is groot genoeg. Deze heb ik er zelf in moeten boren en tappen, heb de specs van het oude compressorhuis overgenomen dus zal goed moeten zijn.
Zal nog een keer met de zware veer testen wat hij doe als het weer het toelaat.

bennie
Geregistreerd lid

Bericht door bennie » vr 08 feb, 2013 20:45

Goed en slecht nieuws. Het goede: Toch maar eens een andere Bin met 3d boost controle bias map erin geflasht. Heb er niet veel aan gedaan (standaard hardware upgrades, 1.6 bar boost tune en de ontstekingsmap beetje aangepast :twisted: ) maar hij loopt nu wel heel erg lekker. Lijkt net een 9-5 zo soepel allemaal! 8) Bin nr: 4301941, deze zou ik gebruiken bij een T5 ombouw.

Het slechte: toch boostcreep......Nu moet het turbinehuis er weer af en het wastegategat maximaal worden opgeboord en geflowed en hopen dat het dan over is/minder is. Anders moet ik de ontstekingsmap aanpassen. Hij heeft nu wel erg veel voorontsteking vandaar de boostcreep denk ik. In en uitlaat traject flowt ook erg goed, dit werkt ook boostcreep in de hand.

evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door evo » vr 08 feb, 2013 22:36

Krijgt je actuator je wg helemaal open?

Heb ook last gehad van boost creep bij mijn #7 td04 19t. Kwam echter door een minder geslaagde mod. die er jammergenoeg ook voor zorgde dat de wg niet meer helemaal open kon... Later wel opgelost door een betere actuator...

Verstuurd van mijn GT-N7000 met Tapatalk

EdjeK
Geregistreerd lid

Bericht door EdjeK » vr 08 feb, 2013 22:43

Om dit te controleren zul je een drukmeter parallel aan de actuator kunnen hangen, als je dan precies weet welke druk op je actuator staat, kun je dit met een compressor welke je op dezelfde druk afregelt zien of de actuator de wastegate volledig openstuurt.
Is een externe wategate nog een optie?

bennie
Geregistreerd lid

Bericht door bennie » za 09 feb, 2013 0:47

Ja WG klep kan helemaal open (90 graden) en zonder stang eraan gewoon creep in de 4de. Ik ga eerst proberen het gat groter te maken en te zorgen dat hij meer uitlaatgas kan flowen, scherpe randen ect afronden (niet aan de klepkant natuurlijk :wink: ). Schijnbaar is de WG klep/gat toch kleiner dan een T3 of het turbinewiel heeft meer backpressure dan de T3 stage 2 hiervoor gemonteerd. Turbine a/r is hetzelfde gebleven, a/r 63.

Mocht dit nog niet het gewensde resultaat geven kan ik er nog een grotere klep aan maken icm passend gat, of voor een externe gaan maar liever niet ivm tijd en geld.

Nouja morgen maar even wat nieuwe goodies monteren (heat wrap, fittings, metertjes) en het turbinehuis eraf halen om te kijken wat mogelijk is.

Krizzie
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Krizzie » zo 03 mar, 2013 15:05

Heb een vraagje over de accu, jij hebt die toch ook nog voorin staan of niet?

Wat voor een bodemplaat heb je daarvoor gebruikt?

De originele 900 plaat wordt erg krapjes aan de andere kant namelijk.. Als de Intercooler naar voren verhuisd dan gaat het makkelijk, maar dat is nu nog niet aan de orde voor mij. :P

bennie
Geregistreerd lid

Bericht door bennie » ma 04 mar, 2013 22:19

Ik had hem gewoon op de balk staan met rubber eronder. Met een sjorbandje vast gezet aan het luchtfilterhuisklemsteuntje.

Krizzie
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Krizzie » ma 04 mar, 2013 22:51

Haha, dat kan natuurlijk ook. :lol:

Ik ga der eens mee spelen!

Plaats reactie