900s aero diverse update,s en upgrades.

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
bennie
Geregistreerd lid

Re: FRFPR instellen

Bericht door bennie » di 23 mar, 2010 0:02

Hier nog wat foto,s van het vliegwiel en koppelingsplaten die er doorheen slippen! Ik stond er wel even van te kijken toen ik de oud koppeling eruit haalde, deze in dus nog zo goed als een nieuwe mede als druklager, toplager, slavecilinder.
Heb dit blok vorig voorjaar bij elferink gekocht en ze wisten mij te vertellen dat er net (1000 km) een nieuw bak onder zat en nieuw koppeling.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

bennie
Geregistreerd lid

Bericht door bennie » di 23 mar, 2010 1:03

Heb wat info gevonden die ik wel nuttig vond om hier ook even te plaatsen:
I was having some trouble with my clutch, so I decided it was time to upgrade! I guess I was trying to put a little to much power through it!

My mechanic recommended me to get a 9000 clutch, because it has a bigger surface area. In this picture you can really see the differences between the stock 900 Turbo clutch and the 9000 turbo clutch.

The springs are bigger and the disc has a bigger diameter. You also have to combine this with the 9000 pressure plate and a 1990-1993 C900 Turbo (1994 CV) flywheel. Do not get a 2.1 flywheel, these will not work! The reason you need the new flywheel is because the 9000 pressure plate has smaller holes for the metal pegs that support the pressure plate and the bolts that hold the pressure plate onto the flywheel are in different places. The 3 metal pegs sit in the flywheel to center the pressure plate.

The 1990-1993 900 Turbo (1994 CV) flywheel is the same as the 2.3 9000 turbo flywheel, except the timing marks are different. You could use the 9000 flywheel and get the timing marks reground.
You will want to buy the 1991-1993 9000 Turbo clutch to fit the flywheel. SAAB Changed the input shaft in 1994 so those won't work. You will also want to have the flywheel resurfaced since this new clutch disc is 0.5" bigger.

--------------------------------------------------------------------------------

After heavily modifying the SAAB, I have had NO problems with this setup. I believe you will be good to around 270 HP with this setup.

If you are beyond this horsepower, your options vary widely.
Some people have purchased a SACHS high performance pressure plate and others have gone with different, grippier disc materials.

The utimate solution is a dual disc clutch from Scanwest. It'll cost you about $2000, but I guess it's the best you will ever get for a C900!

brinky
Donateur
Donateur

Bericht door brinky » di 23 mar, 2010 1:21

Nu de zoekfunctie weer werkt kun je op dit forum ook nog wel wat info vinden over welke plaat en drukgroep op een 900 past.

Bij de 2.3 turbo 90-93 koppeling zul je idd je vliegwiel een flink gedeelte van het loopvlak moeten halen idd... vanwege de toegenomen dikte van drukgroep+plaat. Thom heeft dit ook op zijn 900 classic gemonteerd... had last van slippen en nu niet meer. Z'n power-output is helaas niet bekend.

joachiem
Geregistreerd lid

Bericht door joachiem » ma 05 apr, 2010 10:42

Simons uitlaat met 3inch down pipe hangt nu onder Bennie,s 900 :D geluid is heel mooi.
Er moeten nog 2 kleine dingen aan gedaan worden maar het geheel hangt er super strak onder.
Het was wel een beetje extra werk om het verloop van 3'' naar 2,5'' mooi te krijgen en op de plek waar normaal de kat zit een mooi stukje simons staal incl verloopt te maken.
Zal later vandaag eens een geluids filmpje maken.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

jarno93
Geregistreerd lid

Bericht door jarno93 » ma 05 apr, 2010 14:23

mooie wagen Bennie!!!

bennie
Geregistreerd lid

Bericht door bennie » ma 05 apr, 2010 20:47

Thanks jarno!! :wink:

Was idd weer een productief weekend! Vrijdag avond de koppeling en het vliegwiel (min 2kg!! :twisted: ) erin gemonteerd (dank hier nog voor KAWAMAN!! 8) ). Zaterdag beetje gehobbyied aan ander Saab 900 classics, apc inbouwen ect, ect. Zondag uitlaat eronder gemaakt. Maandag nieuwe delen in Joachiem zwarte 900 aero gelast.

Uitlaatje zit er nu super strak onder en het geluid is echt heel erg mooi, veel mooier dan een volle 3 inch JT!!!! 8)

Coenwagner
Geregistreerd lid

Re: FRFPR instellen en diverse update,s

Bericht door Coenwagner » di 06 apr, 2010 7:32

WAT een pracht auto :shock:

Wel even een filmpje maken he van het geluid :D

bennie
Geregistreerd lid

Bericht door bennie » di 06 apr, 2010 23:41

Ja ik zal binnenkort even een filmpje ervan maken. Het geluid is echt super mede omdat ik een 3 inch heb vanaf de turbo en dan een verloop naar 2.5 inch Simons. Dus het stuk wat normaal orginale is, kat en pijp tot demper is nu des ook 2.5 inch! :twisted:

Had wel even een tegenvaller vanavond! Dacht even kleine stukje roest te gaan behandelen en paar plekjes bijspuiten maar na inspectie van wielkast rand bestuurderszijde achter moest er toch grof geweld aan tepas komen om alle roest te verwijderen en behandelen. Gelukkig is de ander kant nog helemaal roest vrij! :P
Achter en onder het aero paneel is het trouwens wel nog helemaal gaaf en is geen roest of wat dan ook te bekenen! Het is dus alleen de wielkast rand die roest vertoonde en denk zelf dat door een schade gevalletje is ontstaan omdat er erg veel plamuur op zat en er met lood is gewerkt!

Zal morgen een paar foto hiervan maken als ik er tijd voor heb :D .

Lennart.
Geregistreerd lid

Bericht door Lennart. » wo 07 apr, 2010 20:24

Jongen:P ziet er echt mooi uit! dat eindstuk vind ik zo mooi. die heeft die rode auto van RenD ook volgensmij toch ?
ben benieuwd naar je geluidje! van het weekend zal ik hem denk ik horen ?:P Btw die fuelchip, doet die het een beetje in je auto ? :twisted: :twisted:

bennie
Geregistreerd lid

Bericht door bennie » do 08 apr, 2010 0:39

Heb de ECU er nog niet in gehad, bezig met roest enzo :freak: .
Ja geluid is echt goed! Moet alleen nog een keertje op de brug effe om wat gungum ofzo tussen de downpipe en rechte stuk te smeren omdat hij hier een klein beetje nog doorheen sist.

Hier een voor foto,s voor ik het heb gespoten.

Afbeelding

Afbeelding

Had helaas maar 1 spuitbus lak en 1 bus blanke lak waardoor het resultaat nog niet super is maar kan het slecht zien nu. Morgen even kijken of het er mee door kan en anders nog een keertje spuiten en dan 2 bussen lak en blanke lak :) .

Zal foto,s plaatsen van het resultaat.

bennie
Geregistreerd lid

Bericht door bennie » di 20 apr, 2010 0:19

Achterscherm is nu goed gelukt na het opnieuw spuiten en heb inmiddels ook de deur en het voorscherm opnieuw gespoten 8) ! Helaas nog geen tijd gehad om een paar plaatjes ervan te maken of een filmpje van het uitlaat geluid :oops: . Erg druk geweest met het weer strak maken van het voorscherm waar toch meer roest op zat dan je zo kon zien. Ook veel dingen weer mooi mat zwart gespoten zoals, deurgerepen, slot, ventcovers, ruitenwissers, lijstjes waar het deur rubber tegenaan zit (verticale).

Topic mag wel verplaatst worden naar restauratie en verbouwingen omdat het nu meer op een restauratie begint te lijken! :D

bennie
Geregistreerd lid

Re: 900s aero diverse update,s

Bericht door bennie » di 27 apr, 2010 23:41

Vandaag de geroefde schijven, Ferodo blokken en goodrich remleidingen rondom gemonteerd! 8) Moet het eerst even rustig inremmen voor ik kan zeggen dat het beter is als de oude setup maar hier ga ik wel vanuit! :twisted:

Heb de leidingen meteen op de klauw geschroefd en dus niet meer gebruik gemaakt van het beugeltje omdat de leidingen die ik kreeg 7 cm langer zijn dan de orginale 900c leidingen :? . Zullen wel leidingen zijn voor een 9000 terwijl ik toch echt gevraagd heb om een Goodrich setje voor een 900c! Of hoor je de beugel en leidingetje niet meer te gebruiken met de Goodrich slangen!?

Ik kon het beugeltje en leidingetje ook niet meer gebruiken omdat ik met geen mogelijkheid deze goed gemonteerd kreeg zodat de band niet tegen de slang aan kwam.

Morgen even de grote turbo erop schroeven en daarna de 2.3 kop weg brengen. Moet opnieuw gefreesd worden en nieuwe klepseals is. Kop is geflowt en inlaat is mooi pas gemaak op de kop.
Er gaat dan een spaghetti op van Speedparts en een standalone motormanagement zal rond Juni Juli er ook wel in zitten.
Ben er zelf nog niet uit of ik het laat doen of zelf doe, heb ook nog geen prijzen opgevraag maar zal wel rond de 1500 euro zitten compleet met inbouw afstelling ect, ect.

Hieronder een foto van het spruitstuk, nu vroeg ik mij af waar ik het beste de pakking kan kan maken? Misschien van koper of alu maar denk dat dit op den duur gaan smelten :| . Advies is welkom!! :D
Afbeelding

Kawaman: Mocht jij een goed aanbieding hebben voor trionic 5.2 met inbouw dan zou dat ook wel wat kunnen zijn voor mij, of zelfs trionic 7!! :twisted: Kun je een beetje experimenteren :lol:

Paul99
Geregistreerd lid

Bericht door Paul99 » di 27 apr, 2010 23:46

Je kan toch gewoon originele pakkingen gebruiken?

bennie
Geregistreerd lid

Bericht door bennie » di 27 apr, 2010 23:57

Ja ka wel maar zoals je ziet op de foto maakt dit spruitstuk wel gebruik van de extra tappen en het zou natuurlijk mooi zijn als de pakking hetzelfde is dan de flank van het spruitstuk.

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door Sapphire » di 27 apr, 2010 23:57

bennie schreef:Zullen wel leidingen zijn voor een 9000 terwijl ik toch echt gevraagd heb om een Goodrich setje voor een 900c! Of hoor je de beugel en leidingetje niet meer te gebruiken met de Goodrich slangen!?
Inderdaad, daarom zijn de slangen ook langer. Neem aan dat je 9000 remmerij op je 900 hebt?

Erg mooie auto trouwens! Is dit nu de werktplaats van Saabtech?

Plaats reactie