3 inch downpipe

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
Plaats reactie
evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: 3 inch downpipe

Bericht door evo » ma 17 sep, 2012 11:07

Als je met een GT1752 voor meer dan STG1 (software only) wilt gaan zou ik niet beginnen met een 3" DP. Tot 240 a 250(?) pk (op benzine) ben je beter uit met een dikke FMIC het liefst in combinatie met T5 nokkenassen... Ook nog eens goedkoper dan een 3" DP.

Waarom? De GT1752 zal (op benzine) toch maar max 240 a 250 pk leveren. Dan zit je tegen de choke line van de compressor aan. Echter tegen de tijd dat je daar bent (240pk) is je GT1752 een complete vlammenwerper geworden... Ik bedoell dus dat ie de inlaatlucht bij het comprimeren erg sterk verwarmt (hoge IAT). Dit is vervelend want een liter warme lucht bevat minder zuurstof (in gewicht) dan een liter koude lucht en laat je motor ook eerder pingelen. Een FMIC kan hier heel veel goed maken, en daarbij zullen de T5 nokkenassen het ademen bij hogere toeren ook nog eens positief beinvloeden.

Maarja, niet zo sexy als een bling, bling 3" DP.... :roll:

EdjeK
Geregistreerd lid

Bericht door EdjeK » ma 17 sep, 2012 21:57

Overigens niet voor het 1 en ander.
Op een T5 zit standaard een T25 GEEN GT25.

Zit nogal verschil hierin

AlexJ
Donateur
Donateur

Bericht door AlexJ » di 18 sep, 2012 11:22

En toch deed ik op de dyno 265pk met de T25, dankzij de downpipe. Had je neverniet gehaald met alleen een FMIC en t5 nokkenassen (laatste had ik natuurlijk al). Ook de vroege spoolup is erg prettig en alleen mogelijk door de downpipe. Maargoed, dit is wellicht ook het 'smaken' verschillen verhaal.

evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door evo » di 18 sep, 2012 14:43

...leuk, maar we hebben het hier in het beginsel over een B205e op benzine... Toch?

Enne, waarom denk je dat je die 265pk niet gehaald had met stock DP? Is die zo slecht? De latere 9-5 Aero's doen stock 260pk met een (stock) 2.3" DP...

Begrijp me niet verkeerd, groter is altijd beter, maar wellicht niet altijd nodig :wink:

Verstuurd van mijn GT-N7000 met Tapatalk

AlexJ
Donateur
Donateur

Bericht door AlexJ » di 18 sep, 2012 15:29

Die heeft een andere turbo... Mitsu volgens mij.

Ik zeg niet dat het me teen stock dp niet lukt... Ik zeg wel;
Ik heb nooit een dyno gezien van een t5 met t25 en stock dp die de 265 pk aantikte.
En ook: wel eens een paar keer meegereden met mensen met een stock DP en een stage 3, maar dit leverde geen stabiele druk op. (Wellicht verkeerde software, durf ik niet te zeggen, kwam niet van mij af).

inactief
Geregistreerd lid

Bericht door inactief » di 18 sep, 2012 15:49

Hele doel van stage 3 is ook dat er een DP op zit.
Anders wordt het zwikke te heet, maarja, dat merk je toch niet als je het niet meet.

millerman
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door millerman » di 18 sep, 2012 15:55

Er is een verschil tussen hoger topvermogen en langer hoog vermogen kunnen leveren.

Voor het eerste ga je voor de DP, voor de tweede voor de alu intercooler. Met DP meer vermogen, maar eerder terugregelen door to hoge luchttemperatuur. Bij de IC minder vermogenswinst, maar langer doorrijden zonder afregelen.

Allemaal gechargeerd natuurlijk, want je kunt met IC ook beter aan je ontsteking werken, zoals Hirsch doet bij de 9-5 Aero.

AlexJ
Donateur
Donateur

Bericht door AlexJ » di 18 sep, 2012 16:13

Allemaal waar, maar kent iemand een dynorun van een t5 met t25 en stock dp, en dan software gericht op max vermogen (zonder dan even de hitte mee te nemen). Ik ben wel benieuwd wat dit zou zijn!

roelmec
Geregistreerd lid

Bericht door roelmec » di 18 sep, 2012 17:12

Wist niet dat ik zoveel reacties kon opwekken.. :D
Even een resumeetje aan antwoorden. Tanisha en Rein Roel zeggen dat het in vermogen, zeker tov een T5 en G25 "niet zoveel verschil maakt". G-Ice and Injectie spreken dit tegen.
De laatste hebben toch echt gelijk. Niet alleen dat ik mijn eigen Saabje goed ken, maar heb tevens 10 jaar race- en rallyervaring, samen met een ( heleboel ) motorisch sleutelen.
Als mijn ervaring is ( zonder vermogensbankuitdraai dus ) dat het vermogen zeker 15 pk toeneemt en de turbo veel gretiger op toeren komt over het hele gebied, dan is die opmerking niet uit de lucht gegrepen.
Het is, in het hele verhaal van de motor beter in-en uit laten ademen ( want die is behoorlijk "geknepen") een logische upgrade. De volgende upgrade zal een betere lucht- intake worden, want door een rietje inademen en door een wc-rol uitblazen is niet echt harmonieus.
Dus degenen die daar wat over gezegd hebben; helemaal gelijk. En natuurlijk zal de TD04 ( met de performance intake snorkel natuurlijk) daar nog heel wat aan kunnen toevoegen.
Maar eerlijk gezegd ben je dan al gauw een paar duizend Euries verder, en mijn vriendin wil ook met vakantie.......... :wow: Heb haar nu dus gezegd dat mijn voorste uitlaatdeel niet goed meer was, en ik hem moest laten vervangen... :roll: "Oh, zei ze. Maar waarom moet je daarvoor 150 km. verderop zijn?" Ik zei haar dat ze daar goed en goedkoop waren. "Oh, dan is het wel goed" ........ :-P+ :-P+
Onderstaand nog even wat ik uiteindelijk wil voor wat betreft in- en uitademing.
Enne......misschien een keer een meeting met onze aanpassingen om ervaringen ( en auto's?) uit te wisselen/proef te rijden? Lijkt me leukAfbeelding!

evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door evo » di 18 sep, 2012 17:53

AlexJ schreef:Die heeft een andere turbo... Mitsu volgens mij.
Type turbo deert nauwelijks, het gaat je tenslotte om de hoeveelheid uitlaatgassen...
AlexJ schreef:Ik zeg niet dat het me teen stock dp niet lukt...
Dat zeg je wel...:
AlexJ schreef:En toch deed ik op de dyno 265pk met de T25, dankzij de downpipe. Had je neverniet gehaald met alleen een FMIC en t5 nokkenassen....
Dusch... :roll:
AlexJ schreef:Ik heb nooit een dyno gezien van een t5 met t25 en stock dp die de 265 pk aantikte.
En ook: wel eens een paar keer meegereden met mensen met een stock DP en een stage 3, maar dit leverde geen stabiele druk op. (Wellicht verkeerde software, durf ik niet te zeggen, kwam niet van mij af).
Ik ook niet... heb d'r ook nooit naar gezocht. Niet stabiele druk? Snap zo snel niet waarom dat aan je DP zou liggen... eerder verkeerde aansturing...

Overigens... zijn d'r natuurlijk meerdere T25's. Die van de 900 en 9-3's zijn eigenlijk TB2569's, 54mm 60 trim en .48 A/R (cold side) .49 A/R (hot side, ongeveer gelijk aan een TD04 7cm2 ...!) en kan theoretisch 28 lbs/min flowen... maarja, wie ben ik dat ik dit zeg :D

Maar, zoals al eerder gezegt... groter is natuurlijk altijd beter... :wow:

AlexJ
Donateur
Donateur

Bericht door AlexJ » di 18 sep, 2012 18:55

Oké oké, ik zal je gelijk moeten geven. Ziet er raar uit die uitspraken zo onder elkaar. :mrgreen:
Ik geef wel zelf al aan dat de onstabiele druk mogelijk door verkeerde software kwam, software die uitgaat van een 3" dp.
Ik zal een zoeken of ik een dynorun kan vinden van een stock hardware setup op max vermogen. Ben echt benieuwd door deze discussie!

ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door ReinO » di 18 sep, 2012 20:10

Beste Roelmec,
ik weet het alleen van mijn eigen turbo (zie onderschrift): dat maakte heel veel uit!
de anderen zijn deskundiger op dit onderwerp
het gaat goed komen
groet
Rein

roelmec
Geregistreerd lid

Bericht door roelmec » di 18 sep, 2012 20:33

Dank je Rein Roel,
Ik weet ook dat het werkt en een superupgrade is....:-)
Maar ik heb hier in die paar pagina's het volgende gelezen...
- 48 A/R ( cool side)
- TB 259
- FMIC
- 54 mm 60 Trim
- GT 1752
- STG1
- GT-N7000 met tapatalk
- 28 LBS/min. flowen
Misschien weer eens wat 'downgraden" vwb ( voor wat betreft.. :D ) het DTE ( down to earth.. :D ) taalgebruik?

Krizzie
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Krizzie » di 18 sep, 2012 20:48

Vooral die Tapatalk is belangrijk, levert behoorlijk wat vermogenswinst op! :lol:

evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door evo » di 18 sep, 2012 20:58

Ik spreek toch duidelijke taal? Ik geef zo exact mogelijk aan hoe en wat.

En iedereen die dit leest heeft volgens mij toegang tot oa google... Dusch... Als je iets mist... Gewoon even googlen, toch?

Verstuurd van mijn GT-N7000 met Tapatalk

Plaats reactie