turbo acurator kapot ?????

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
Plaats reactie
rovermgfan
Geregistreerd lid

Re: turbo acurator kapot ?????

Bericht door rovermgfan » vr 02 mar, 2012 22:00

ivo 71 schreef:Nou ja, kapot... voor hetzelfde geld (of veel minder geld eigenlijk...) was er een component achterstevoren gemonteerd of een slangetje mottig geweest. Kan nog steeds het geval zijn, nu dat niet duidelijk is wat er nou precies kapot is.

Ivo

Was dat maar zo, De turbo is van binnen volledig vast gelopen. Waarschijnlijk zonder olie of de verkeerde olie.

ivo 71
In memoriam †

Bericht door ivo 71 » vr 02 mar, 2012 23:59

Tja, dan is-ie inderdaad stuk. Wat nu? Nieuw, revisie, gebruikt?

Ivo

rovermgfan
Geregistreerd lid

Bericht door rovermgfan » za 03 mar, 2012 7:36

Ik ga een gereviseerde halen.

werli
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door werli » za 03 mar, 2012 8:14

en ja ik ben er weer
hoe komt het dat die turbine as vast komt
geen olie
hoe komt het dat die geen olie krijgt .....
citaat "verkeerde olie "alle verkeerde olie is beter dan geen olie
ikdenk dat dit met een turbo wissel niet is opgelost
denk hier eens over na

mvg werner

carlsson
Geregistreerd lid

Bericht door carlsson » za 03 mar, 2012 11:26

Toch geen T7 met aderverkalking ;-(+

AR
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door AR » za 03 mar, 2012 11:29

Waarschijnlijk engelse olie, die werkt alleen links....

Maar het is inderdaad misschien een goed idee in dit geval even verder te kijken dan enkel de turbo te vervangen. Ik zou carterpan en kleppendeksel eens los nemen om een en ander duidelijk te krijgen. Al is het maar om het gevoel dat je last van BS zou kunnen hebben weg te nemen.

Suc6 Arco

evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door evo » za 03 mar, 2012 11:41

Vastgelopen? Ken ik niet... Wel dat de lagers helemaal aan gort lopen. Dan krijg je heel veel speling en gaat hij olie lekken. Maar je wieljes, of wat daar nog van over is draaien eigenlijk altijd mee...

Maar vastlopen... :-?

Verstuurd van mijn GT-N7000 met Tapatalk

rovermgfan
Geregistreerd lid

Bericht door rovermgfan » za 03 mar, 2012 11:48

Of dat die inderdaad is vast gelopen, of geen olie heeft gehad weet ik niet voor 100%.
Ik weet alleen dat die binnen muur vast zit.
Is dit te controleren?
Wat als die geen olie kreeg, hoe check ik dat.

carlsson
Geregistreerd lid

Bericht door carlsson » za 03 mar, 2012 14:00

Die turbowielen kunnen wel vast slaan maar dan is er veelal sprake van een fikse schade aan de bladen van de turbo.
De turboas krijgt meestal last van overmate speling. Er is overigens GEEN lager maar de as draait in een oliebad. Koeling gebeurt door de olie en tevens het koelwater.
Varieert de oliedruk te veel door b.v. problemen met olieaanvoer wegens een verstopte zeef op de aanzuigpijp van de oliepomp dat raak de turbo-as beschadigd.

De turboas die vaak met 120.000 t/m draait kan ook beschadigen door te zware belasting in de opwarmfase en/of het plotseling stilleggen van een sterk verhitte turbo. Dus altijd ff rustig warm rijden en na een zware belasting moet hij ff blijven doordraaien tot de ergste hitte weg is.

Uiteraard is verouderde olie ook een gevaar, die kan aardig in kwaliteit afnemen, dan zijn de diverse additieven uitgewerkt en kan de olie minder goed tegen de hoge temperaturen bij o.a. die turbo-as. Hetzelfde geldt voor olie die teveel vocht en/of benzinerestanten bevat. Dat komt bij veel korte ritten en/of een wat versleten motor meer voor. Dan heb je namelijk een behoorlijk blow-by langs je zuigers en die zooi komt dan in je carter bij de motorolie.

Werkt je carter ventilatie niet goed raak je olie ook sneller vervuilt, de carterdampen worden dan niet goed afgevoerd, dat komt relatief veel voor bij de T7.

Overigens moet bij eventuele BS reinigingen ook altijd de oliekoeler worden meer genomen, anders blijft daar weer rotzooi achter, die bij opening van de termostaat van de oliekoeler weer bij je motorolie kan komen.

rovermgfan
Geregistreerd lid

Bericht door rovermgfan » za 03 mar, 2012 17:57

Ik heb juist de turbo geprobeerd uit elkaar te halen. Verder als het aluminium kom ik niet. De 4 bouten zitten muur vast.
Wat ik wel kan zeggen is dat de bladen absoluut niet beschadigd zijn. Met een tang kan ik de schoepen een 3/4 slag links/rechts draaien, echter niet volledig rond.
http://s1069.photobucket.com/albums/u475/rovermgfan/" onclick="window.open(this.href);return false;

Wat de carterventilatie betreft, ik hier een paar weken geleden een MOD6 laten plaatsen, alsook nieuwe olie en filters. De olie was nodig, want deze rook meer als aangebrand.

Ik ga woensdag een gereviseerde halen en zal eens vragen ofdat ze deze kunnen open gooien zodat er evt te zien wat de schade veroorzaakt heeft.

carlsson
Geregistreerd lid

Bericht door carlsson » za 03 mar, 2012 18:23

Dus die zeef op de aanzuigbuis van de oliepomp is nog nooit geinspecteerd en/of nog nooit onder de kleppendeksel gekeken.
Misschien iets makkelijker, de oliedruk eens in een garage laten nameten, klopt daar iets niet mee dan zou je eens verder kunnen kijken.
Wachten tot het oliedruk-lampje eens gaat branden moet je zeker niet doen, dat is het veelal al te laat qua BS-gevolgschade.

Hoe was het trouwens met de wasteklep :?:

Bij het monteren van je gereviseerde turbo moet je zorgen dat die ruim voldoende olie heeft voordat je hem laat draaien.
Anders heb je kans dat hij ff droog gaat draaien, dus zonder "bedje" vol motorolie, dan kan je turbo-as beschadigen.

Als je ooit het carter gaat lichten zou je kunnen overwegen om de hoofdlagerschalen eens te controleren en eventueel te vervangen.
Kennelijk heeft die vorige eigenaar het niet zou nauw met de olieversing genomen, dat is ook slecht voor die lagerschalen.
Daar moet je bij zijn voordat de krukas wordt beschadigd.
Er zijn ook "sproeiers" die van onderuit o.a. de zuigers bespuiten met olie, daarbij moet je oppassen dat die niet verstoppen, dat komt ook wel eens voor wanneer een motor last heeft van de gevolgen van BS.

rovermgfan
Geregistreerd lid

Bericht door rovermgfan » za 03 mar, 2012 18:36

carlsson schreef:Dus die zeef op de aanzuigbuis van de oliepomp is nog nooit geinspecteerd en/of nog nooit onder de kleppendeksel gekeken.

Nee, niet gedaan. Zal eens vragen ofdat se "sleutelaar" er naar kan kijken. De auto staat er toch............

Misschien iets makkelijker, de oliedruk eens in de garage laten nameten, , klopt daar iets niet mee dan zou je eens verder kunnen kijken.

Wachten tot het oliedruk-lampje eens gaat branden moet je zeker niet doen, dat is het veelal al te laat qua BS-gevolgschade.

Is het misschien aangeraden een extra olie druk meter te plaatsen?

Hoe was het trouwens met de wasteklep :?:

Daar was geen probleem mee :lol:

Bij het monteren van je gereviseerde turbo moet je zorgen dat die ruim voldoende olie heeft voordat je hem laat draaien.
Anders heb je kans dat hij ff droog gaat draaien, dus zonder "bedje" vol motorolie, dan kan je turbo-as beschadigen.
Zal er aan denken om het extra te vermelden aan de "sleutelaar" 8)

carlsson
Geregistreerd lid

Bericht door carlsson » za 03 mar, 2012 19:00

Bij een T5/T7 is een oliedruk en een olietermometer eigelijk een must voor de sportieve rijder, maar anders als bij de 900 classic moet je ff een goede plaats voor de meters zoeken.
Omdat je downpipe vrij dicht bij de carterpan zit wordt de olie makkelijk wat warmer, daarnaast heeft hij eigenlijk wat weinig motorolie (ca. 4 liter).
Dat is fijn in koude landen i.v.m. met de snelle opwarming, maar voor lui die hem langdurig zwaar willen belasten bij hogere buitentemperaturen weer wat te weinig.

Voor zware belasting is misschien een groter oliekoeler gewenst, dat wordt je olievoorraad ook wat groter. Uiteraard moet die wel voldoende rijwind vangen.
Daarom is rijden in de stedelijke gebieden vaak de zwaarste belasting voor een motor, zeker als je flink doortrapt :wink:

Saab heeft die turbo eigenlijk bedacht voor af en toe een snelle tussen sprint en veilig inhalen, langdurig plakgas dan moet je mogelijk wat meer aan de koeling gaan doen en de boel goed in de gaten blijven houden. Gelukkig houdt de ECU de boel ook in de gaten en zal die de turbodruk/inspuiting en ontsteking aanpassen :wink:

rovermgfan
Geregistreerd lid

Bericht door rovermgfan » zo 04 mar, 2012 8:30

Olie druk meter is besteld. :lol:

Maar nu toch nog een vraag betreffende de turbo.
Toen we de eerste oorzaak zochten van de niet werkende turbo kwamen we erachter dat oa de slang die van de turbo naar de apc klep gaat kapot was, zelfs al een keer getaped was :? was.
Ik weet dus niet hoe lang de turbo het niet meer gedaan heeft, maar kan deze ook vast gaan zitten doordat hij lange tijd niet bewogen heeft?

AR
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door AR » zo 04 mar, 2012 11:05

Mwa, verwacht van niet, door de lucht die langs de schoepenwielen stroom zal deze altijd wat meedraaien.

Gr Arco

Plaats reactie