voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
-
benzzie
- Geregistreerd lid
Bericht
door benzzie » di 04 sep, 2012 21:54
AlexJ schreef:Waarom wil je je apc uitschakelen?
Om een en Ander te gaan testen, onder andere de EGR klep wordt daar door aangedreven/gestuurd.
En ik zelf maar bezig ben gegaan om iets temaken om het tekunnen uitlezen/aansturen.
aangezien ik van de rest niet zo veel wijzer geworden ben.
-
Rhinobirds
- Geregistreerd lid
Bericht
door Rhinobirds » do 06 sep, 2012 10:39
G-ice schreef:Je moet geen "verbinding maken" maar uitlezen.
Bij verbining maken gaat hij er van uit dat de ecu in de auto zit.
Even verder speuren waar uitlezen zit, probeer t ander even met
T5 can flash, dat is duidelijker met waar je moet klikken en wat er gebeurt...
de ECU zit ook in de auto, dan is er toch geen andere optie behalve 'verbinding maken'?
-
Sebusta
- Donateur (2x)

Bericht
door Sebusta » do 18 okt, 2012 16:57
Beste tuners,
Sinds vorige week ben ik in het bezit van een combiadapter en een reserve ecu.
Ben sinds deze week een beetje begonnen met tunen. Heb de stapjes voor uitlezen en flashen al onder de knie. Ik zal beginnen met een simpele stage 2 tuning. Dit om eerst wat meer inzicht te krijgen in trionic 5 en om op deze manier een goedkope performance upgrade te hebben.
Nu valt mij op dat de automaat boost tabel lager waardes heeft dan die van de handbak. Dit bij stage 2. Wat is hier het nut van?
Begrijp dat de automaat maar een bepaald aantal nm kan hebben, maar bij stage 3 zal de druk nog hoger zijn dan bij stage 2. Ik zou denken dat de tabellen gelijk kunnen/ moeten zijn.
Kan ik zomaar de handbak tabel verplaatsen naar de automaat tabel, zodat deze dezelfde druk hebben en de automaat dus iets meer als anders?
Sent from my iPhone using Tapatalk
-
benzzie
- Geregistreerd lid
Bericht
door benzzie » do 18 okt, 2012 17:21
dit heeft onderandere maken dat er bij een automaat een koppelomvormer tussen de motor en bak zit en deze bovenbepaalde rotosnelheid pas als natteplaat handbakkoppeling gaat functioneren. en dan is er geen koppel meer tewinnen.
wordt hier groot en deels uitgelecht,
http://trionic.mobixs.eu/" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik zelf ben bezig om de T5 aandepraat tekrijgen op een Mercedes M110 v6 2.7L blok met automaat, hier gaat ook veel werk inzitten.
maar het mooie is dat het ook een open ECU is.
-
Sebusta
- Donateur (2x)

Bericht
door Sebusta » za 20 okt, 2012 22:33
benzzie schreef:dit heeft onderandere maken dat er bij een automaat een koppelomvormer tussen de motor en bak zit en deze bovenbepaalde rotosnelheid pas als natteplaat handbakkoppeling gaat functioneren. en dan is er geen koppel meer tewinnen.
wordt hier groot en deels uitgelecht,
http://trionic.mobixs.eu/" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik zelf ben bezig om de T5 aandepraat tekrijgen op een Mercedes M110 v6 2.7L blok met automaat, hier gaat ook veel werk inzitten.
maar het mooie is dat het ook een open ECU is.
Ik heb je linkje doorgekeken en had zelf ook al de T5 documentatie. Helaas zie ik er niet zo duidelijk in staan hoe het precies werkt met de koppelomvormer in de automaatbak. Gelukkig met jou uitleg snap ik het wel. Dan blijft alsnog mijn vraag staan, waarom de druk lager is. Als ik een stage 3 zou nemen dan zou de druk hoger zijn dan bij een stage 2. Waarom kan de druk dan ook niet net zo hoog zijn als bij de handbak, dacht 1,25 ( nu 1,13 ). Want bij een stage 3 zou het bij de handbak 1,35 en automaat 1,22 worden.
Als ik het zou bekijk zou ik dus zonder een 3inch downpipe eigenlijk een stage 3 tune erin kunnen zetten. Deze haalt dan nog steeds niet de druk (1,25) die een handbak bij stage 2 al heeft. Klopt mijn redenering hierin?
-
benzzie
- Geregistreerd lid
Bericht
door benzzie » do 15 nov, 2012 0:54
brinky schreef:tanisha schreef:
900ng bij stilstand ongeveer 13.8 met draaiende motor 14.8 volt
Da's wel een hele bijzondere accu die in je 900ng zit, Tanisha.
Dit heeft mijn 9-3 ook gehad, vrijnormaal lijkt me.
Spanning wordt immers omgeformt op bepaalde plaatsen in de auto. van +3 v tot +16v zelfts zonder draaiende motor.
-
tanisha
- Geregistreerd lid
Bericht
door tanisha » do 15 nov, 2012 1:17
Sebusta schreef:
Als ik het zou bekijk zou ik dus zonder een 3inch downpipe eigenlijk een stage 3 tune erin kunnen zetten. Deze haalt dan nog steeds niet de druk (1,25) die een handbak bij stage 2 al heeft. Klopt mijn redenering hierin?
die 3 inch is niet perse nodig ik kan je wel aanraden om een t7 intercooler te plaatsen dan kom je redelijk bij de 265pk in de buurt
het terugregelen spaart je koppelomvormer dus altijd automaat aanvinken als je die hebt
-
inactief
- Geregistreerd lid
Bericht
door inactief » do 15 nov, 2012 1:31
3" is wel nodig om alles heel te houden.
-
tanisha
- Geregistreerd lid
Bericht
door tanisha » do 15 nov, 2012 1:38
nee hoor!
-
inactief
- Geregistreerd lid
Bericht
door inactief » do 15 nov, 2012 1:48
Vervelend voor die mensen / proefkonijnen dat jij dat vind!
Dus Maptun / Hirsch / Dilemma zijn allemaal stom en kortzichtig dat ze maar tot 225 / 235 pk gaan / adviseren te gaan?
Ik voel weer een nieuwe mod-rutten aankomen...

-
tanisha
- Geregistreerd lid
Bericht
door tanisha » do 15 nov, 2012 1:59
al geprobeerd?
het ergste wat er gebeurt als de gevraagde luchtdruk niet gehaald wordt is iets rijk lopen iets wat je vaker ziet bij t7 modellen die hun gevraagde luchtmassa niet meer halen
-
inactief
- Geregistreerd lid
Bericht
door inactief » do 15 nov, 2012 9:54
Heb je gemeten hoe heet het uitlaatgas gaat worden nét voor de turbo, vast niet meer onder de 950 graden.
Maar dat heb je niet gemeten he?!
Boven de 950 graden (of met stage 3 zonder DP vér boven de 950 graden) krijgt de turbo het te warm = na een tijdje kapot.
Dat te rijk lopen, heb je dat gemeten, of is dat ook een aanname?
Hoe rijk / arm moet hij dan lopen op vollast (vol vermogen) en hoeveel rijker loopt hij?
Je doet wel veel aannames met andermans motor!
-
Sebusta
- Donateur (2x)

Bericht
door Sebusta » do 15 nov, 2012 13:38
G-ice schreef:3" is wel nodig om alles heel te houden.
Ik snap dat normaal gesproken bij stage 3 een 3 inch downpipe hoort.
Maar in dit geval kom ik bij een stage 3 met automaat onder de turbodruk van een stage 2 handbak.
Dan heb ik toch over de hele linie minder druk. En word de turbo ook minder heet dan bij een stage 3 handbak.
Waarom is de stage 3 automaat lager kwa druk dan de stage 2 handbak?
Ze zouden toch gelijk kunnen zijn iig wat betreft einddruk?
Sent from my iPhone using Tapatalk
-
tanisha
- Geregistreerd lid
Bericht
door tanisha » do 15 nov, 2012 23:38
net als die turbo op een 130pk i motor
hoe zat dat ook al weer daar mee zou ik gaten in de zuigers branden?
dat en nog veel meer wat jij denk dat niet kan rijd al lang in de rondten!
-
evo
- Donateur (2x)

Bericht
door evo » vr 16 nov, 2012 2:02
tanisha schreef:...het ergste wat er gebeurt als de gevraagde luchtdruk niet gehaald wordt is iets rijk lopen iets wat je vaker ziet bij t7 modellen die hun gevraagde luchtmassa niet meer halen
Waarom denk je dat? en hoe weet je dat?
Verder denk ik dat 265pk op een stock dp op zich wel haalbaar is, er van uitgaande dat de rest van de hw maar zeker ook software up to the job is... Maar daar hoort dan in iedergeval een goede tune bij (AFR en ontsteking) en het het liefst ook een high capacity FMIC...
Verstuurd van mijn GT-N7000 met Tapatalk