Singh grooves

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
joachiem
Geregistreerd lid

Re: Singh grooves

Bericht door joachiem » zo 25 dec, 2011 22:50

Een goede fiets in de schuur doet wonderen :lol: als je er gebruik van maakt he :wink:

vind het echt super dat er iemand is die dit gewoon gaat proberen op zijn blokje :applause: als die er niet waren kwam men er nooit achter of iets wel/niet goed of slecht zou werken! wie weet rijd er nu iemand een een blauwe 99T16 met een big smile omdat het effect positief is :wow:

evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door evo » ma 26 dec, 2011 1:18

windekind schreef:Wat is het nut van een hele rapportage?
De een is een absolute non beleiver, de ander verkneukeld zich al van te voren over negatieve uitkomsten.
Zal mij worst wezen. Er zijn meer wegen naar Rome. Alsof de hele wereld stopt bij een mr Ricardo. Ik ga mijn eigen gang en dikke l&l drie bier voor de veroordelaar.
@windekind:
Nou, nou...

dit: :D betekend dat het grappig is of op zijn minst grappig bedoeld is... En, mij lijkt het wel leuk om de gehele AR familie met een powervijl aan de eettafel te zien... Nee, ik hoef echt geen rapportage van hoe je je kop kunt vern.. verprutsen...

Wat is jouw theorie achter het princiepe? Denk je dat je peak pressure hiermee geholpen wordt oid.?

Zoals ik het zie... kort door de bocht... onder de belastingen van belang draai je stochiometrisch. Wil je er meer uit halen. Zul je meer moeten verbranden? fijner vernevelen? Beter mengen? In iedergeval niet je compressie verlagen... Anyway... Meer lucht mag niet... Lambda 1, weet je nog...

Ontwikkeling van het vlamfront wordt door deze mod (positief?) beinvloed. Ik kan me alleen maar bedenken dat, aangezien het een positief effect zou moeten hebben het een volledigere verbranding tot gevolg moet hebben. Dus de snelheid van vlamfront moet hoger zijn? De temperatuur moet hoger zijn? Hierdoor krijge je waarschijnlijk idd een hogere peak pressure...

Sorry hoor, maar ik probeer juist "trage" brandstoffen te stoken om pingel tegen te gaan en mijn EGT onder controle te houden.... :fight_poke:

nah,... laat maar...

Sonab
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door Sonab » ma 26 dec, 2011 10:24

DeKaasboer schreef:Als je werkelijk iets wil doen om je auto zuiniger te maken kun je beter hier kijken:

http://ecomodder.com/forum/fuel-economy ... ations.php" onclick="window.open(this.href);return false;

Daar staan wel degelijk nuttige aanpassingen voor de auto. Ik heb de voorgrille gedeeltelijk dichtgemaakt (het bovenrooster met logo). In plaats van 1:10 rijd ik nu 1:12 met dit koude weer.
Haha, die website is echt humor! :rotfl:

tanisha
Geregistreerd lid

Bericht door tanisha » ma 26 dec, 2011 11:19

@ evo jij kijkt wel een een beetje te veel naar de cijfertjes en vertrouwd iets te veel op ecu en de programmering daarvan

in het mechanische gedeelte is meer te halen dan je zou verwachten kijk maar naar mijn i motor met turbo en hoeveel keer dat wel niet geroepen is dat het niet kon en je hebt laatst zelf onder de kap kunnen kijken dus vlak de rare projecten niet uit! :wink:

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door Sapphire » ma 26 dec, 2011 12:59

@Sonab lach jij maar. Ik heb alle 68 aanpassingen gedaan en mijn auto rijdt nu 1 op 50 ipv 1 op 20! Machtig mooi :D

evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door evo » ma 26 dec, 2011 13:27

tanisha schreef:@ evo jij kijkt wel een een beetje te veel naar de cijfertjes en vertrouwd iets te veel op ecu en de programmering daarvan

in het mechanische gedeelte is meer te halen dan je zou verwachten kijk maar naar mijn i motor met turbo en hoeveel keer dat wel niet geroepen is dat het niet kon en je hebt laatst zelf onder de kap kunnen kijken dus vlak de rare projecten niet uit! :wink:
Sorry T... maar volgens mij heb ik het nergens over motormanagment en het spijt me om te zeggen maar met cijfertjes bereken je zaken en stel je zaken vast. Niet met praatjes.... Ook heb ik nooit gezegt dat jouw i-tje boem zou gaan. Wat ik volgens mij wel heb gezegt is dat je een te hoge compressie draait om vermogen te draaien op 95/98 octaan, en dat je niet-turbo zuigers waarschijnlijk te zwak zullen zijn om langdurig zwaar belast te worden (onder "turbo-druk"). Je temperaturen komen gewoon hoger uit, en daar is het niet voor gemaakt...

Enne, wie heeft er hier nu een Frankenstein onder de kap? Waarvan velen zeiden dat het niet ging, olie ging verbruiken, etc, etc... En ik heb nog meer op stapel staan HW matig. Van eigenbouw/bedeksel turbo's tot automaatbakken. Dat weet je. Maar ik overdenk eerst alles zo goed mogelijk... en doe dan pas...

En hier zie ik het nut niet van in. Tenzij je misschien met een motor, die bedoeld is 3000 tpm en meer te draaien niet boven de 1500 tpm komt... Ja, zo rijden ze in die landen...

tanisha
Geregistreerd lid

Bericht door tanisha » ma 26 dec, 2011 14:00

ok dan hebben we het beide een beetje frankenstein onder de kap dat maakt het leven leuk en spannend!

misschien dat die groeven werken misschien niet windekind is het experiment aan gegaan en ik ben benieuwd naar zijn bevindingen

p.s je weet dat je met een t5 onderblok t7 kop kombi een hogere compressie draait

evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door evo » ma 26 dec, 2011 14:40

Ligt eraan wat je er tussen schroeft... Koud monteren is wel spannend niet?

Sent from my GT-I9000 using Tapatalk

tanisha
Geregistreerd lid

Bericht door tanisha » ma 26 dec, 2011 14:51

ik schat een normale t5 koppakking of heb jij een dikke koperen pakking laten maken? :wink:

het verschil tussen de zuigers had je vast al wel gezien maar het je het verschil tussen de koppen ook gezien?
ik denk dat het nu ook geen 2.0 motor meer is maar een 1.9 om het echt zeker te weten moet je het laten uitliteren

bennie
Geregistreerd lid

Bericht door bennie » ma 26 dec, 2011 16:41

Zolang je niks veranderd aan de slag of zuiger diameter blijft de inhoud hetzelfde! Je compressie verander je door de verbrandingsruimte/kamer te vergroten, of dit nou kop, zuiger of pakking is doet er niet toe.

tanisha
Geregistreerd lid

Bericht door tanisha » ma 26 dec, 2011 17:08

en dat doe je dus wel door t5 en t7 te mixen de t7 zuigers scheelt ongeveer een 0,5cm minder als met de t5 zuigers
de t5 kop heeft weer meer ruimte als de t7 kop en daardoor verklein je de cilinder inhoud en verhoog je de compressie

om de exacte cilinder inhoud van een t5onderblok met t7 kop te weten te komen zou je moeten gaan uitliteren

neemt niet weg de zo'n t5/t7 mix donders mooi loopt! :wow:
wat ik hiermee probeer te zeggen is vlak de rare theorieën niet uit soms kan iets heel goed uitpakken en misschien ook wel deze rare groeven! :wink:

evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door evo » ma 26 dec, 2011 23:34

Verplaatst volume heeft alleen met je boring en slag te maken. Om je statische compressie verhouding te berekenen.... ach laat maar, ik ben er klaar mee.

Wanneer komen de eerste resultaten?

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door Sapphire » di 27 dec, 2011 1:17

Het is wel weer duidelijk dat veel Saab mensen zo conservatief als de pleuris zijn. Mag ik jullie er even op wijzen dat windekind ruim 190 pk aan de wielen haalde met zijn 99 met "slechts" 1,1 bar turbodruk en daarbij een van de weinige auto's was met goede A/F ratios. Ik heb het zelf gezien. En dit met een standaard 2 liter dus geen 2.1 kop en ander onzin "must-have" tuning spul. En dat was vóór de inbouw van o.a. Adaptronic. Gewoon met een antiek stroomverdelertje en wat foefjes, waarvan andere forummers riepen dat het nooit ging werken. Sorry, kan daar wel van genieten vooral omdat sommige forummers met heel veel blabla vooraf veel mindere waarden hadden :D

jarno93
Geregistreerd lid

Bericht door jarno93 » di 27 dec, 2011 3:16

Ook ik vind die wagen van windekind prachtig. Geldt voor zijn kennis en kunde ook. Maar dat alles neemt niet weg dat ook het beste paard wel eens kan struikelen. Ik zou graag twee runs zien op een test bank met en zonder grooves, zonder verder iets gewijzigd te hebben. Durf mijn hand ervoor in het vuur te steken dat dit binnen de foutmarge van de testbank ligt.

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door Sapphire » di 27 dec, 2011 3:58

En zo'n rollenbank test vergelijk is niet te doen, zelfs als je een kop met en een zonder groeven had. Zoveel parameters die van invloed zijn. Motoren zijn net mensen, ze lijken allemaal in zekere zin op elkaar maar geen enkele is hetzelfde.

Natuurlijk kan het beste paard ook een keer struikelen. Neemt niet weg dat je hem eerst de kans moet geven om te struikelen. Als je het beste paard altijd maar op stal houdt omdat je bang bent dat er iets mee gebeurd, daar wordt ie ook niet beter van, als je me volgt. Plus je weet in het leven maar 3 dingen zeker, namelijk: 1) dood ga je, 2) je moet belasting betalen en 3) als je iets niet probeert weet je het resultaat niet.

Plaats reactie