9-3 T7 LPT automaat + LPG ---> FPT?

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
U-Poll
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Re: 9-3 T7 LPT automaat + LPG ---> FPT?

Bericht door U-Poll » zo 16 jan, 2011 13:24

O ja, vergeet Gijs vooral niet te vragen om het "SID speeltje" aan te zetten! Je kan dan via de SID een hele hoop deep-space-science informatie van je motor te zien krijgen. Naast een paar basale dingen zoals 'toerental' en 'koelwater temperatuur' ook een hele rits dingen die, voor mensen zoals ik, volstrekt nutteloos zijn... maar wel heel stoer. Leuke voorbeelden: motorkoppel, luchtmassa pér ontsteking/cilinder - gevraagd en geleverd, ontstekingstijdstip, misfires, enz. Het is echt alleen voor de leuk (tenzij je een Tunert wil worden) en/of om heel interessant te doen bij vrienden (of vriendinnetjes).
:D

schumbassa
Geregistreerd lid

Bericht door schumbassa » zo 16 jan, 2011 13:25

haha geweldig :D

daar hou ik wel van, ga ik zeker aan Gijs vragen.

thnx!

Maarten
Lid van verdienste

Bericht door Maarten » zo 16 jan, 2011 13:40

schumbassa schreef:Een vraagje over die "Sport" knop, is dat nou puur langer in een lagere versnelling blijven (en hogere RPM toegelaten?) en bij gas los niet meteen de hoogste versnelling pakken...of toch wat geavanceerder? (eerste automaat, noob-vragen toegestaan :roll: )
Is voornamelijk een placebo-effect. In 'S' wordt op de gaspedaalstand een overdrijvingsfactor van 1,54 toegepast in de ECU. Schakelmomenten bij volgas blijven echter gelijk.

millerman
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door millerman » zo 16 jan, 2011 14:09

En waarom werkt dat placebo-effect zo goed? Doordat de auto reageert alsof je 1,54x het gaspedaal verder intrapt, gaat de kickdown voor je gevoel ook eerder in en lijkt het dus alsof de automaat sneller terugschakelt. Dus als je hard je pedaal intrapt, heb je hetzelfde effect als met de S-knop (immers, meer dan 100% gas kun je toch niet geven) en als je juist nauwkeurig wil doseren (bijvoorbeeld in bochten) is de S-knop veel te lomp.

Ik gebruik mijn S-knop nooit... Ik geef gewoon veel gas :twisted:

schumbassa
Geregistreerd lid

Bericht door schumbassa » zo 16 jan, 2011 14:14

dus kort samengevat kan je er nooit "sneller" mee zijn?

laatst in een A*di A6 ervaren dat daar de 0-100 sprint echt sneller gaat in de Sport stand, maar daar heb ik het gevoel dat de schakeltijden ook omlaag gaan, en de RPM 200 / 300rmp hoger.

als dat bij Saab niet het geval is, is het inderdaad net als Maarten zegt...puur voor het gevoel met minder gas geven, net zo snel te zijn (zeker als je de D stand niet "lui" maakt).

millerman
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door millerman » zo 16 jan, 2011 14:16

De Sport-stand op de Drivesense knop zoals deze in de nieuwe 9-5 zit is ook een stuk geavanceerder. Daar wordt de hardheid van het onderstel aangepast en komen er andere schakelprogramma's in de ECU van de automaat. Dat zal bij Audi ook vast het geval zijn.

evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door evo » zo 16 jan, 2011 22:38

schumbassa schreef:
Maarten schreef: De topicstarter heeft een T7 en is dus al voorzien van een ' 'Viggen intercooler'.
dat is dan alvast goed nieuws,

nogmaals ik hoef niet de klinkers uit de straat te trekken met dat apparaat...gewoon soms even wat extra pit met inhalen / autobahnen. :wink:

het is denk ik allemaal een kwestie van er verantwoord mee omgaan, je kan je automaat met het fabrieksvermogen ook slopen als je rijd als een mafkees.

een vraagje over die "Sport" knop, is dat nou puur langer in een lagere versnelling blijven (en hogere RPM toegelaten?) en bij gas los niet meteen de hoogste versnelling pakken...of toch wat geavanceerder? (eerste automaat, noob-vragen toegestaan :roll: )
IC... dus lekker laten zitten voor nu... :wink:

Of de S knop nog wat met de bak ecu doet weet ik niet. Jammergenoeg heb ik daar nooit in kunnen kijken, de software dan... Wat ie met je motor ecu doet, de T7 ecu, weet ik wel :D

In je motormanagment brengt de S stand een multiplier aan op je gaspedaal stand... standaard is deze multiplier 1.54 (al ik me dat goed herinner... ). Dus rijd je in "normal" dat is half gas 50% en rijd je in "sport" dan is half gas al 77%. Hierdoor voelt 't allemaal wat sneller aan... Houd dus ook in dat in "sport" alles na 65% gaspedaal stand niet meer uit maakt... omdat je dan toch al "vol gas" rijd :?

Overigens zijn er door 't een en ander slim te mappen leuke dingen te bereiken. Dus normaal maar 200pk oid maar in de "sport" stand bijv 230pk... maar da's wel een beetje vogelen... of had ik dat al eens gezegd... :roll:

EDIT: Wauw, talking about mosted na de maaltijd... was een beetje laat met op "Bevestig" drukken :mrgreen:

schumbassa
Geregistreerd lid

Bericht door schumbassa » zo 16 jan, 2011 23:12

evo schreef:EDIT: Wauw, talking about mosted na de maaltijd... was een beetje laat met op "Bevestig" drukken
haha no worries :D

sowieso gaan we het niet bonter dan 200pk maken...LPG he, anders moet ik met een 5e injector aan de slag, en dat laat de studiefinanciering zeker niet toe :wink:

over die "S" knop gebruiken voor leuke ECU geintjes heb ik het met Gijs over de PB over gehad...hij is daar volgens mij wel mee bezig, maar dat zit nog in de experimentele fase!
en aangezien hij mijn auto niet kent wil hij er zich bij mij nog niet aan wagen, dat kan ik alleen maar waarderen :D

schumbassa
Geregistreerd lid

Bericht door schumbassa » zo 23 jan, 2011 15:48

beste mensen,

zojuist terug van G-Ice...in record tempo! :wink:

erg tevreden met de upgrade, auto rijdt geweldig! :O:

ben uiteindelijk dus toch maar voor de 200pk gas-versie gegaan. :D

aanrader voor iedereen!

tanisha
Geregistreerd lid

Bericht door tanisha » ma 24 jan, 2011 1:11

nou zij ik het je niet! :wink:

en verder zal je niet snel gaan want dan moet het serieus meer geld gaan kosten

TomRotterdam
Geregistreerd lid

Bericht door TomRotterdam » do 24 feb, 2011 10:34

Ik zou graag willen weten waar G-ice zit? Heb ook een T7 lpg automaat

inactief
Geregistreerd lid

Bericht door inactief » do 24 feb, 2011 12:05

Toevallig ken ik 'm vrij goed en zie ik 'm straks nog, ik denk dat ie je wel een mailtje stuurt :wink:

p.s. pas op he, tunen is verslavend!

schumbassa
Geregistreerd lid

Bericht door schumbassa » do 24 feb, 2011 13:07

en je bent sneller aan een setje voorbanden toe :D

verder geniet ik nog elke dag van G-Ice z'n 200pk LPG versie! :O:

tevreden klant, jaloerse mede-weggebruikers. :wink:

Plaats reactie