Dumpvalve
-
JalkePeters
- Geregistreerd lid
-
Ruud
- Geregistreerd lid
-
JalkePeters
- Geregistreerd lid
-
Ruud
- Geregistreerd lid
-
Maarten
- Lid van verdienste
JalkePeters, als je zo van geluidjes houdt zou je de 'turbosilencer' kunnen demonteren. Het geluid van de opspoelende turbo is dan beter hoorbaar.
Aan de rode DI cassette in je avatar te zien heb je een T5. De ingang en uitgang van de intercooler zitten hierbij aan dezelfde kant. Parallel aan de intercooler loopt een aluminium buis vanaf de turbo die uitkomt in de intercooler. In deze buis zit een onderdeel zoals op onderstaande foto te zien is. Als je het eruit haalt is de turbo duidelijker hoorbaar. Doordat je nu een restrictie in het inlaatsysteem hebt verwijderd levert de motor als bonus ook nog eens een fractie meer vermogen.

Net als bij de dumpvalve geldt ook hier dat bij een LPT zal het effect minder goed waarneembaar zijn.
Ergo: even doorsparen voor een andere ECU.
-
JalkePeters
- Geregistreerd lid
Hmmm ik snap niet helemaal waar die zit
Ben er nog niet zo in thuis.... is het moeilijk die eruit te halen? Kan je me ongeveer precies zeggen hoe en wat? Desnoods via PB (heb idd een T5) bedankt!
( is het gewoon die alluminium buis loshalen en dat restrictie ding eruit en dan weer de buis er tussen doen? )
En idd ff sparen voor een andere ECU
( is het gewoon die alluminium buis loshalen en dat restrictie ding eruit en dan weer de buis er tussen doen? )
En idd ff sparen voor een andere ECU
-
Maarten
- Lid van verdienste
Buis nr 3 bevat het geluidsdempertje.
Volg onder je motorkap het traject van de turbo naar de intercooler, dan kom je het wel tegen.
De rubber verbindingsstukken zijn vrij stug dus in de praktijk zal het iets minder soepel gaan dan hier beschreven, maar het komt inderdaad neer op: buis loshalen, demprtje verwijderen, buis terugplaatsen. Je hebt wel een goede krik met assteunen of een brug nodig. Je komt er via de onderkant het makkelijkst bij.
-
Coenwagner
- Geregistreerd lid
-
Daantje
- Geregistreerd lid
Das nog eens een goeie tip, die demper is zo goed als verdwenen bij mijMaarten schreef:
Buis nr 3 bevat het geluidsdempertje.
Volg onder je motorkap het traject van de turbo naar de intercooler, dan kom je het wel tegen.
De rubber verbindingsstukken zijn vrij stug dus in de praktijk zal het iets minder soepel gaan dan hier beschreven, maar het komt inderdaad neer op: buis loshalen, demprtje verwijderen, buis terugplaatsen. Je hebt wel een goede krik met assteunen of een brug nodig. Je komt er via de onderkant het makkelijkst bij.
Alle beetjes helpen.....ik overweeg ook al even om alle geluidsisolatie onder de kap weg te halen...ik wil graag alles goed horen
-
Maarten
- Lid van verdienste
Een andere modificatie die niets kost is het vloeiender maken van de ingang van onderdeel nummer 8 op het plaatje. Dit knietje boven de gasklep waarin de temperatuursensor gemonteerd zit heeft een dikke wand. De inlaatlucht botst als het ware tegen die rand op. Als je dit gedeelte met een dremel o.i.d. een vloeiende rand geeft heb je er weer 0,1 pk bij.Daantje schreef:Alle beetjes helpen...

Heb je daarna nog tijd over, dan kan de de inlaatpijp naar het luchtfilterhuis vervangen door een groter exemplaar. Op deze manier kan er meer lucht aangezogen worden en heb je geen last warme inlaatlucht zoals bij een open air filter.
Als vervanging voor de originele pijp heb ik gewoon een stuk regenpijp gebruikt. Let op dat je deze niet te ver in het luchtfilterhuis laat komen omdat de pijp dan tegen het luchtfilter komt.

Neem op je gemak eens wat oude topics in dit subforum door. Al deze dingen zijn al eens aan bod gekomen.
-
Daantje
- Geregistreerd lid
Bedankt,Laat de tips maar komen hoorMaarten schreef:Een andere modificatie die niets kost is het vloeiender maken van de ingang van onderdeel nummer 8 op het plaatje. Dit knietje boven de gasklep waarin de temperatuursensor gemonteerd zit heeft een dikke wand. De inlaatlucht botst als het ware tegen die rand op. Als je dit gedeelte met een dremel o.i.d. een vloeiende rand geeft heb je er weer 0,1 pk bij......Daantje schreef:Alle beetjes helpen...
Dat luchtfilterhuis heb ik niet meer, dus die gaat niet op, maar dat knietje zal ik ook eens polijsten dan....Alle beetjes helpen, en dit zijn de leukere klusjes om te doen
-
JTSC
- Geregistreerd lid