Dumpvalve

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
jwaterink
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door jwaterink » wo 23 mei, 2007 10:39

Klopt reageert zeer snel!

JalkePeters
Geregistreerd lid

Bericht door JalkePeters » wo 23 mei, 2007 10:42

Okay zodra ik reactie heb ga ik er 1 bestellen hoe zit het met de levertijd? Lukt dat deze week bezorgen nog? 8) :lol:

En wat denken jullie zouden ze allebij hetzelfde effect hebben?

Ruud
Geregistreerd lid

Bericht door Ruud » wo 23 mei, 2007 10:46

Mijn dumpvalve moest nog uit Zweden komen :wink: en ik had hem in 9 dagen binnen.

JalkePeters
Geregistreerd lid

Bericht door JalkePeters » wo 23 mei, 2007 10:57

Okay das beetje minder zit ook al 2 weken op een turbo embleem te wachten :lol:

Net ook mail gehad afblaas geluid van een lpt is niet echt hard dus dan gaan andere dingen op mijn lijstje denk ik even voor, carbon dashbord turbo meter 8)

Ruud
Geregistreerd lid

Bericht door Ruud » wo 23 mei, 2007 11:02

JalkePeters schreef:Okay das beetje minder zit ook al 2 weken op een turbo embleem te wachten :lol:
Kun je mooi jezelf lekker maken, met al die filmpjes op youtube :wink:
Ik heb vandaag zonder muziek gereden, alleen geluisterd naar de motor en de blowoff voor de verandering :wink:

Maarten
Lid van verdienste

Bericht door Maarten » wo 23 mei, 2007 12:39

:offtopic:
JalkePeters, als je zo van geluidjes houdt zou je de 'turbosilencer' kunnen demonteren. Het geluid van de opspoelende turbo is dan beter hoorbaar.

Aan de rode DI cassette in je avatar te zien heb je een T5. De ingang en uitgang van de intercooler zitten hierbij aan dezelfde kant. Parallel aan de intercooler loopt een aluminium buis vanaf de turbo die uitkomt in de intercooler. In deze buis zit een onderdeel zoals op onderstaande foto te zien is. Als je het eruit haalt is de turbo duidelijker hoorbaar. Doordat je nu een restrictie in het inlaatsysteem hebt verwijderd levert de motor als bonus ook nog eens een fractie meer vermogen.

Afbeelding

Net als bij de dumpvalve geldt ook hier dat bij een LPT zal het effect minder goed waarneembaar zijn.
Ergo: even doorsparen voor een andere ECU. :wink:

JalkePeters
Geregistreerd lid

Bericht door JalkePeters » wo 23 mei, 2007 13:06

Hmmm ik snap niet helemaal waar die zit :oops: Ben er nog niet zo in thuis.... is het moeilijk die eruit te halen? Kan je me ongeveer precies zeggen hoe en wat? Desnoods via PB (heb idd een T5) bedankt!

( is het gewoon die alluminium buis loshalen en dat restrictie ding eruit en dan weer de buis er tussen doen? )

En idd ff sparen voor een andere ECU :twisted:

Maarten
Lid van verdienste

Bericht door Maarten » wo 23 mei, 2007 13:27

Afbeelding

Buis nr 3 bevat het geluidsdempertje.
Volg onder je motorkap het traject van de turbo naar de intercooler, dan kom je het wel tegen.
De rubber verbindingsstukken zijn vrij stug dus in de praktijk zal het iets minder soepel gaan dan hier beschreven, maar het komt inderdaad neer op: buis loshalen, demprtje verwijderen, buis terugplaatsen. Je hebt wel een goede krik met assteunen of een brug nodig. Je komt er via de onderkant het makkelijkst bij.

JalkePeters
Geregistreerd lid

Bericht door JalkePeters » wo 23 mei, 2007 13:37

Okay bedankt ik ga het allemaal even laten bezinken :lol:

Coenwagner
Geregistreerd lid

Bericht door Coenwagner » wo 23 mei, 2007 13:43

Zit dat ook bij een 9000?

Want je hoort de turbo namelijk opspoelen als je 50 in ze 4 rijd en dan door gast naar de 70 :P maar hoor je dat dan harder?

Maarten
Lid van verdienste

Bericht door Maarten » wo 23 mei, 2007 16:21

Nope, zit niet op een 9000.

Daantje
Geregistreerd lid

Bericht door Daantje » wo 23 mei, 2007 17:31

Maarten schreef:Afbeelding

Buis nr 3 bevat het geluidsdempertje.
Volg onder je motorkap het traject van de turbo naar de intercooler, dan kom je het wel tegen.
De rubber verbindingsstukken zijn vrij stug dus in de praktijk zal het iets minder soepel gaan dan hier beschreven, maar het komt inderdaad neer op: buis loshalen, demprtje verwijderen, buis terugplaatsen. Je hebt wel een goede krik met assteunen of een brug nodig. Je komt er via de onderkant het makkelijkst bij.
Das nog eens een goeie tip, die demper is zo goed als verdwenen bij mij :D
Alle beetjes helpen.....ik overweeg ook al even om alle geluidsisolatie onder de kap weg te halen...ik wil graag alles goed horen :wink:

Maarten
Lid van verdienste

Bericht door Maarten » wo 23 mei, 2007 18:00

Daantje schreef:Alle beetjes helpen...
Een andere modificatie die niets kost is het vloeiender maken van de ingang van onderdeel nummer 8 op het plaatje. Dit knietje boven de gasklep waarin de temperatuursensor gemonteerd zit heeft een dikke wand. De inlaatlucht botst als het ware tegen die rand op. Als je dit gedeelte met een dremel o.i.d. een vloeiende rand geeft heb je er weer 0,1 pk bij.
Afbeelding Afbeelding

Heb je daarna nog tijd over, dan kan de de inlaatpijp naar het luchtfilterhuis vervangen door een groter exemplaar. Op deze manier kan er meer lucht aangezogen worden en heb je geen last warme inlaatlucht zoals bij een open air filter.
Als vervanging voor de originele pijp heb ik gewoon een stuk regenpijp gebruikt. Let op dat je deze niet te ver in het luchtfilterhuis laat komen omdat de pijp dan tegen het luchtfilter komt.

Afbeelding Afbeelding

Neem op je gemak eens wat oude topics in dit subforum door. Al deze dingen zijn al eens aan bod gekomen.

Daantje
Geregistreerd lid

Bericht door Daantje » wo 23 mei, 2007 19:01

Maarten schreef:
Daantje schreef:Alle beetjes helpen...
Een andere modificatie die niets kost is het vloeiender maken van de ingang van onderdeel nummer 8 op het plaatje. Dit knietje boven de gasklep waarin de temperatuursensor gemonteerd zit heeft een dikke wand. De inlaatlucht botst als het ware tegen die rand op. Als je dit gedeelte met een dremel o.i.d. een vloeiende rand geeft heb je er weer 0,1 pk bij......
Bedankt,Laat de tips maar komen hoor :D
Dat luchtfilterhuis heb ik niet meer, dus die gaat niet op, maar dat knietje zal ik ook eens polijsten dan....Alle beetjes helpen, en dit zijn de leukere klusjes om te doen :wink:

JTSC
Geregistreerd lid

Bericht door JTSC » di 29 mei, 2007 15:46

Even voor mijn idee.

Is zo'n dumpvalve hetzelfde als een apc?
En zo ja is dit dan hetgeen ik nodig heb (naast natuurlijk een andere ecu) om een 154PK te upgraden naar een 185PK motor.

Het gaat om een trionic 5

Plaats reactie