Iemand ervaring met de rear anti-roll bar?

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
De Flok
Geregistreerd lid

Bericht door De Flok » di 02 dec, 2008 0:31

Dus als ik het goed begrijp, even samenvattend:

- Ja de auto gaat er beter van sturen(minder onderstuur en stabieler weggedrag)
- Maar pas op, want het grensgebied wordt kleiner en de auto kan dan gevaarlijk uitbreken.

Is dit een juiste conclusie? Dan denk ik dat ik maar eens zo'n ding moet gaan bestellen(eerst koppeling vervangen :cry: ).

DaanS
Geregistreerd lid

Bericht door DaanS » di 02 dec, 2008 0:45

De auto onderstuurt inderdaad een stuk minder is mijn ervaring. Echter, als je op de grens gaat rijden is er toch nog sprake van onderstuur. Heb zelf nog nooiit meegemaakt dat er een overstuur situatie ontstond. Mijn persoonlijke mening is dus dat het nog wel goed zit met de veiligheid. Maargoed, ik heb naast de arb ook gele koni's en de taliaferro steering rack & brace.

Nb. Kan me wel herinneren toen ik de arb net had, dat ik inderdaad moeite had de nieuwe grens van de auto te vinden. Het voelde inderdaad alsof er meer neiging tot overstuur was. Nu na vele km met de 22 mm arb kan ik bevestigen dat er uiteindelijk nog steeds sprake is van onderstuur bij flink agressief insturen. Op mijn volgende 9-3 komt er zeker weer een.

Maarten
Lid van verdienste

Bericht door Maarten » di 02 dec, 2008 1:03

De Flok heeft het goed samengevat. :wink:

Een voordeel dat in dit topic nog niet is genoemd is dat het 'binnenste' wiel minder snel gaat spinnen als je volgas een bocht uitkomt.

Het giftige karakter komt bijvoorbeeld naar boven als je merkt dat je veel te hard de bocht ingaat en nog aan het remmen bent terwijl je al hebt ingestuurd. We hebben het dan overigens wel over circuitsnelheden.

Hanm
Lid van verdienste

Bericht door Hanm » di 02 dec, 2008 9:30

De Flok schreef:Echter rij ik met m'n Saab nooit op de grens.
Ik heb het niet over het bewust op de grens rijden, met voldoende gas op de voorwielen is dat voor een goede bestuurder prima te handelen. Maar juist de noodsituatie, de plotselinge file, de verkeerd ingeschatte bocht (en wellicht een plotseling overstekend beest).... een stiekem knikje in het wegdek van een bocht die je even snel dacht "te pakken" daar is het risico een stuk groter, sterker nog: te groot om aan jan en alleman te verkopen... en daar het internet door jan en alleman gelezen wordt meende ik dat het wel op zijn plaats is om hier niet de indruk te wekken dat het er veiliger op wordt terwijl het tegenovergestelde waar is.

Psychotic
Geregistreerd lid

Bericht door Psychotic » di 02 dec, 2008 19:33

Persoonlijk vind ik dat je met de ARB een stuk harder kunt sturen (om het geheel van voordelen even zo samen te vatten) dan zonder. Het gevolg kan dan inderdaad zo zijn dat je door die hogere grens dus ook meer of wellicht sneller het risico loopt als het mis gaatt of er een onverwachte situatie ontstaat. Vooral bij nat weer zul je moeten oppassen denk ik (heb het zelf nog niet kunnen testen).

Verder denk ik dat het ook uitmaakt wie er achter het stuur zit en hoe hij de wagen kent en er mee om gaat.

Zelf zoek ik altijd de grenzen van een auto op bij bv nat weer of met sneeuw (leuk!) waar het kan qua ruimte. Op zo'n manier weet je ongeveer wat de grenzen van een auto zijn en hoe hij reageert.

Samengevat vind ik persoonlijk de wagen dus betrouwbaarder aanvoelen (natuurlijker?) dan zonder ARB. Ik moet eerlijk toegeven dat ik geregeld doodsangsten heb uitgestaan zonder ARB en dat bij lagere grenzen/snelheden.

Zo heb ik de 93SS gehad welke met 200pk en 3 cm verlaging ook zeer goed op de weg lag en ook zo aanvoelde. Met de ARB heb ik dit gevoel een beetje meer terug.

Heb met deze 93SS wel eens een stukje geracet tegen een opgepepte 95 Aero die aan alle kanten uitbrak terwijl mijn 93 qua vermogen voor hem geen partij zou moeten. Ik deze situatie heb ik hem op een gegeven moment laten gaan omdat ik bang was dat hij over zijn grens zou gaan en dat wilde ik niet op mijn geweten hebben. Ik ben er van overtuigd dat hij met de ARB had hij een stuk 'veiliger' zijn grenzen had kunnen verleggen.

Maar zoals gezegd, de berijder is de belangrijkste factor die bepaald hoe gevaarlijk de situatie kan worden.

Bovenstaande IMHO

g3 turbo
Geregistreerd lid

Bericht door g3 turbo » do 19 mar, 2009 20:33

Ik heb nu ook de dikkere achterste stabilisatorstang van 22mm besteld bij saab Tholen. Ik heb zelf ook veel 'last' van het overhellen en de zoekerige tractie bij optrekken. Ik heb zelf verder een standaard onderstel, dus kan straks berichten over de effecten zonder tegelijkertijd een sportonderstel oid. Ik heb qua motor de speek 185pk kit. Hij wordt opgestuurd, dus nog even geduld.

carlsson
Geregistreerd lid

Bericht door carlsson » do 19 mar, 2009 21:05

@Psychotic,
De 9.3 SS is qua weglegging ook totaal niet te vergelijken met oudere Saab types, die hebben namalijk geen Re-Ax, of meesturende achteras.
Daarnaast is het afgeveerde gewicht lager door die aluminium onderarmen aan de voorzijde.
De motor die geheel van aluminium is weegt ook iets minder en drukt niet meer zo zwaar op de voortrein.
Als je echt snel wilt zijn met een oudere Saab moet b.v. je een rallye handrem met variabele krachtverstelling hebben. Dat was ook de simpele oude truc van alle Rallye cracks. Dan kun je de kont even omgooien en gelijk volgas geven op die voorwielen, daar is een standaard handrem totaal ongeschikt voor behalve als je spekglad is, al die electronische hulpmiddelen moet dan even worden uitgeschakeld in een moderne auto.

Psychotic
Geregistreerd lid

Bericht door Psychotic » do 19 mar, 2009 23:10

[]Dat de ss totaal anders is weet ik wel en daarom ligt hij ook zoveel beter op de weg. Zonder verlaging had ik trouwens met de ss ook nog eens eens last van een overslaand hart in de bochten :shock:
Je verhaal over handrem met kracht verstelling zegt mij helaas weinig moet ik toegeven.
g3 turbo schreef:Ik heb nu ook de dikkere achterste stabilisatorstang van 22mm besteld bij saab Tholen. Ik heb zelf ook veel 'last' van het overhellen en de zoekerige tractie bij optrekken. Ik heb zelf verder een standaard onderstel, dus kan straks berichten over de effecten zonder tegelijkertijd een sportonderstel oid. Ik heb qua motor de speek 185pk kit. Hij wordt opgestuurd, dus nog even geduld.
Daar ga je plezier aan beleven 8) Eronder zetten is zo gebeurd, moet de mijne trouwens weer eens aandraaien (zo werd geadviseerd na 5dkm).
Misschien heb je mazzel en komt hij morgen of overmorgen binnen. Laat nog maar weten wat jij er van vindt.

carlsson
Geregistreerd lid

Bericht door carlsson » vr 20 mar, 2009 1:35

@psychotic,
Dat kun je wel eens bekijken in filmpjes waar er met die oude Saabs wordt rallye gereden. Er wordt dan kunstmatig overstuur opgewekt door met de handrem de achterwielen even te blokkeren. Bij een BMW of achterwiel aandrijver doe je dat gewoon met een schuit extra gas, maar met die handrem werkt het heel nauwkeurig en met veel minder risico. Daarom deden Saabs het vrij goed in Rallye's tot die vierwiel aangreven auto's op het toneel verschenen.

Psychotic
Geregistreerd lid

Bericht door Psychotic » vr 20 mar, 2009 22:11

[]Ok, als het ware driftend de bocht door met voorwielaandrijving. Zal er aan denken als ik haast heb :wink:

carlsson
Geregistreerd lid

Bericht door carlsson » vr 20 mar, 2009 23:12

Wel geen deuken rijden in die mooie gele Viggen!
Wat ik nog niet snap is dat bij die Viggen van fabriekwege geen dikke stabi's aan de achterzijde zitten.
Dat komt waarschijnlijk omdat deze versie sterk op de Amerikaanse markt was gericht en veel chassi adviezen van Abbott en TWR in de wind zijn geslagen door GM. De Ami's zijn erg eigenwijs en rijden te veel recht door.

vincde
Geregistreerd lid

Bericht door vincde » za 21 mar, 2009 14:31

Nou hij zit erbij.
Ik heb een 2e standaard ARB geplaats en ben net terug van een test ritje.
Resultaat is verbazingwekkend.
Stabiler door een lange bocht stuurt strakker en over een rotonde niet glijden over de voor wielen maar uiteindelijk over 4 wielen aan de glij.
Verder heb ik een standaard onderstel en deze "upgrade" geeft bij mij een goed resultaat.

gr Vincent

evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door evo » zo 22 mar, 2009 23:15

Een extra standaard ARB monteren werkt perfect en is stukken (factor 4) goedkoper.

Wat ik echter lees is dat mensen (denken) een betere wegligging in de bocht te krijgen. Dit is (volgens mij) niet zo, ook al voelt dit wel zo. Ik durf zelfs sterker te beweren dat je wagen wel eens door deze modificatie (onder bepaalde omstandigheden) eerder grip zal verliezen, en dan waarschijnlijk achter. Dit omdat het zaakje achter stijver is geworden en hij oa. de neiging krijgt zijn "achterpoot" op te tillen :D

Heb je een groot hart, gas erop en gaan. Overigens is deze reactie niet aan te raden met vrouw en kinderen in de auto, trust me :roll:

Voor mij ligt de grootste positieve verandering in de verhoogde stabiliteit bij snelle bochten (>160 km/u) en ook verbeterde rechtuit stabiliteit bij hoge snelheden (2.... ). Het minder snel "glijden" over de voorwielen en het het minder overhellen (vooral met koffie in je cupholder) is/voelt natuurlijk ook als een verbetering. :wink:

my two pence

vincde
Geregistreerd lid

Bericht door vincde » ma 23 mar, 2009 0:34

Heb je een groot hart, gas erop en gaan. Overigens is deze reactie niet aan te raden met vrouw en kinderen in de auto, trust me

Dat hangt van de vrouw en kind af. Mijn zoontje (7) roept altijd papa ff turbo-en vrooooooommmmm. Vind ik lekker.
En mijn vriendin houd er ook wel van om stevig gereden te worden (ehhhh woord keus is niet dubbelzinnig bedoeld) dus rap door de bocht is voor ons echt heerlijk en genieten.
en de wegligging wordt echt beter (in mijn geval) zowel de korte langzame bocht als de lange snelle doordraaier. Ook op hogere snelheden is de auto stabieler. Ik ben echt super happy met deze zeer goedkope upgrade.

gr Vincent

evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door evo » di 24 mar, 2009 1:22

De dubbele ARB is wellicht de goodkoopste upgrade die ik heb uitgevoerd (25 Euro in mijn geval, excl. nieuwe bouten). En ik zie 't ook echt als een upgrade.

Ondanks het onderstuur van de standaard 9-3 blijft hij echter wel lang bestuurbaar. Wat ik bedoel te zeggen is dat ondanks al het geglij de 9-3 wel de bocht blijft nemen. Na de upgrade glijdt hij wellicht minder en voelt 't allemaal "strakker" aan (altijd fijn :D ) maar of het punt waar je 'em kwijt raakt nu later optreed... Ik zet er mijn geld niet op.

Als je 'em echter nu, itt voor de upgrade, wel dwars krijgt... tja, dan heb je winst :D
Enne Vincde, daar had ik het over, hard de bocht door, dat vind mijn vrouw geen probleem, dwars de bocht door... wat moet ik zeggen... het leid zo af...

Plaats reactie