3" JT brulpijp 900 Classic --> In beeld & geluid

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
maurice1970
Geregistreerd lid

Bericht door maurice1970 » do 09 nov, 2006 12:07

Style&Co schreef:ben ik nu de enige die deze pijp nét too much vindt? Met alle respect maar heb deze ook eens onder een hele decente T16s gezien en vond het redelijk dissonant/aftermarket/too much. De 2,5" rvs pijp van Abott is wat subtieler (en net zo duur volgens mijn info)
Ik ben het met style eens. Ik zie liever meer een origineel uiterlijk. Smaken verschillen uiteraard en ik wil vooral tafferts lol niet bederven.

JanWessel
Geregistreerd lid

Bericht door JanWessel » do 09 nov, 2006 12:13

Ik zou persoonlijk voor Maarten's oplossing gaan: best of both worlds.

taaffert
Geregistreerd lid

Bericht door taaffert » do 09 nov, 2006 12:18

aero92 schreef:coole reportage..heb je nu een 7 of een 8 in liggen..

ben benieuwd naar het geluid..

Hoe bevalt trouwens je turbo update?
Check ook dit topic --> Klik

Ja bevalt prima, auto is wat pittiger, hoewel ik het idee had in het begin van de turbo-upgrade dat de auto wat sneller was, of wen je daar zo snel aan :lol: Druk zit nu stabiel op 0.6-0.7, dus kan wel meer worden.

Er ligt nu een 7-primair in.

De oplossing van Maarten vind ik erg mooi, ik weet nog niet of ik dat ook ga doen. Dit is weer net afwijkend van origineel. We zullen zien, kan altijd nog. Nu laat ik het ff zo.

taaffert
Geregistreerd lid

Bericht door taaffert » ma 13 nov, 2006 22:00

Zaterdag nog ff geklust, nadat de winterbanden eronder zaten

Afbeelding

nog even aan de uitlaat geklust.
Uiteindelijk toch maar de hele uitlaat er onder vandaan gehaald, en alles opnieuw in elkaar gezet. Was trouwens nog een enorme klus alles eronder vandaan te krijgen, zat goed vast.
eerst nog een stukje ingekort.
Afbeelding
Afbeelding

Daarna alles gemonteerd met gungum ertussen en de klemmen goed strak gedraaid. uitlaat is nu van voor tot achter gasdicht en klinkt nóg dieper, gaaf joh! Vooral net onder de 2000 rpm klinkt ie heel mooi donker.
Ook hebben we het uiteinde mooi ovaal gemaakt, maar doordat de uitlaat er (schijnbaar) net wat anders onder zit is het ovaal nu scheef :( Dus dat moet ik nog eens een keer zien op te lossen. Zit nu helemaal trillingsvrij onder de auto, erg prettig.

Marko
Geregistreerd lid

T8 met 3"JT

Bericht door Marko » ma 18 dec, 2006 15:24

Voor alle 3" mod's aan de Classic:
Ik heb een T8 met de complete downpipe (dus met bocht), daarna een recht stuk van 3" diameter, dan een standaard verloopstuk van 3"naar 2,5" (Bosal) en een 2,5"Simons als demper.
Qua kosten super gunstig, hele uitlaat heeft 500 euro gekost van turbo tot en met einddemper.

Prestatie's zijn erg goed, ik rijd bij 2300tpm al 0,8 bar, oplopend tot 1,1 bij 3000. Hij houdt die druk het hele gebied (turbodruk is instelbaar op het dash)

Abbott-pijp is héél veel duurder (1200 nog wat volgens mij) en het eindstuk is hetzelfde..

Groeten, Marko

taaffert
Geregistreerd lid

Bericht door taaffert » ma 18 dec, 2006 15:45

Das wel praktisch een instelbare turbo-druk.
Maar waarom heb jij geen complete 3" genomen dan?

jwaterink
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door jwaterink » ma 18 dec, 2006 17:34

:shock: zie nu dat ding in de bankschroef zitten, lijkt wel een schoorsteenbuis! Is dat niet ietsie overdreven? Zal inderdaad wel mooi lomp klinken zo.

taaffert
Geregistreerd lid

Bericht door taaffert » ma 18 dec, 2006 17:55

Is inderdaad overdreven. Toen het pakketje aankwam en ik het openmaakte dacht ik ook dat de loodgieter een verkeerde bezorging had gedaan :D
Maar het eindresultaat is er wel naar!
Een parkeergarage inrijden is nu echt héél erg strelend voor de oren.

Marko
Geregistreerd lid

Bericht door Marko » ma 18 dec, 2006 23:11

Ik heb voor het verloop naar 2,5" gekozen omdat de uitlaatgassen in de pijp drastisch afkoelen. dat wil zeggen dat ze minder volume hebben en de 3" pijp in principe zelfs averechts kan gaan werken.
Dat komt doordat de motor, zeker op een lager toerental, de uitlaat niet meer "vol" krijgt, de stroomsnelheid in een 3" is achteraan door het volumeverlies zo laag dat de gassen een blokkade gaan vormen voor de hete, snelstromende gassen net na de turbo. Bij een verloop naar 2,5" heb je daar geen last van omdat je het volume van de pijp ook kleiner maakt waardoor de gassen snel blijven stromen.

Ik overweeg zelfs om het verloop naar 2,5" dichterbij de turbo te zetten vanwege dit effect.

Gegroet, Marko

taaffert
Geregistreerd lid

Bericht door taaffert » ma 18 dec, 2006 23:20

Okay, weer wat geleerd.
Dank.

Moet dus gewoon constant volgas rijden om de gassen warm te houden :D

Marko
Geregistreerd lid

Bericht door Marko » ma 18 dec, 2006 23:28

Hahaha, yep, je hebt hem helemaal door :D

Misschien dat het bij een 16V minder gevoelig is trouwens, die pruttelen origineel ook al een stuk minder in de uitlaat ten opzichte van een 8V.

Mijn broertje heeft '92 aero met een 3"van voor tot achter en een rode apc-box... 240 km/h mee gehaald en nog over...

JanWessel
Geregistreerd lid

Bericht door JanWessel » di 19 dec, 2006 14:40

Ik zie op de site van Abbott dat een complete RVS-pijp van hun voor een C900 £399,- pond kost. Da's nog geen 600 euro. Valt me eerlijk gezegd nog mee.

Maarten
Lid van verdienste

Bericht door Maarten » di 19 dec, 2006 14:51

All Prices Shown Are Subject To VAT At 17.5%
600,- ex. BTW en verzenden.

brinky
Donateur
Donateur

Bericht door brinky » di 19 dec, 2006 14:55

't Is natuurlijk ook een beetje kwestie van smaak, maar ik vind zo'n dikke schoorsteenpijp van 3" heel mooi bij het karakter van de classic passen. Heerlijk dat gegorchel.

JanWessel
Geregistreerd lid

Bericht door JanWessel » di 19 dec, 2006 15:03

Maarten schreef:
All Prices Shown Are Subject To VAT At 17.5%
600,- ex. BTW en verzenden.
Daarrr had ik dan even overheengelezen...
desalniettemin, een stijlvolle en roestvrijstalen pijp met bewezen prestaties. Ook wat waard :p

Plaats reactie