saab hardware tuning

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
Injectie
Moderator

Re: saab hardware tuning

Bericht door Injectie » zo 12 jul, 2015 22:55

Er gaan heel veel wegen naar rome. En ik durf te zeggen dat ik er meerdere bewandeld heb. Ook de bougies zijn daarbij echt niet overgeslagen. echter in 99% van de gevallen leverd3en deze problemen op. Grootste punt is dat de performance bougies vaak iets doen met de "Ionisatiespanningen" Echter dat is net de waarde die Saab meet via de bougies. Ga je die dus veranderen dan gaat trionic helemaal in de stress. Meest recente ervaring is met bougies van het merk Halo.

De bougies die ik wel met succes gebruik in de tuning/ racerij zijn de BCR8ES van NGK en ook de BCPR9ES-II heb ik al gebruikt tot grote tevredenheid.
De BCPR7ES-II die Saab standaard gebruikt voldeden in mijn vorige auto (350 PK) prima. Andere bougies gaven geen betere resultaten op de Testbank.

millerman
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door millerman » zo 12 jul, 2015 22:59

Dat bedoel ik. Ervaring met andere merken of software is niet relevant voor een Saab met Trionic.

Tuning is niets meer of minder dan het wegnemen van restricties. Maar dan moet je geen nieuwe restrictie creëren.

dado
Geregistreerd lid

Bericht door dado » zo 12 jul, 2015 23:05

Injectie schreef:Er gaan heel veel wegen naar rome. En ik durf te zeggen dat ik er meerdere bewandeld heb. Ook de bougies zijn daarbij echt niet overgeslagen. echter in 99% van de gevallen leverd3en deze problemen op. Grootste punt is dat de performance bougies vaak iets doen met de "Ionisatiespanningen" Echter dat is net de waarde die Saab meet via de bougies. Ga je die dus veranderen dan gaat trionic helemaal in de stress. Meest recente ervaring is met bougies van het merk Halo.

De bougies die ik wel met succes gebruik in de tuning/ racerij zijn de BCR8ES van NGK en ook de BCPR9ES-II heb ik al gebruikt tot grote tevredenheid.
De BCPR7ES-II die Saab standaard gebruikt voldeden in mijn vorige auto (350 PK) prima. Andere bougies gaven geen betere resultaten op de Testbank.
en waar heb jij de beste ervaringen mee? de 8 of 9?
bij welke set-up was dat?

Injectie
Moderator

Bericht door Injectie » zo 12 jul, 2015 23:16

de 8 bij slechts een straatauto. Loopt niet mooier oid alleen ze gaan 20.000 km ipv 6.000.
de 9-tjs bij een vrije standaard crossauto met gt30BB. Custom inlaat traject, spaghetti spruitstuk, uitlaat rechtstreeks vanaf de turbo demperloos bij het rechter voorwiel naar buiten. grote injectoren, speciale versnellingsbak. en genoeg koppel om op de testbank nog wieslpin te genereren ondanks de 4 spanbanden die probeerden de wielen met het schattige bandenmaatje 245/45-19 in de rollen te drukken.

dado
Geregistreerd lid

Bericht door dado » zo 12 jul, 2015 23:39

de BCR8ES is toch korter dan de BCPR8ES?
of zijn er nog andere verschillen.

ik kan beide niet vinden overigens...

dado
Geregistreerd lid

Bericht door dado » zo 12 jul, 2015 23:51

en nog een vraag:
wat is het verschil tussen bv BCPR7ES-II en BCPR7ES? (7, 8 of 9)

bennie
Geregistreerd lid

Bericht door bennie » ma 13 jul, 2015 0:28

fde49 schreef:Hallo ik zou graag mijn saab tunen Maar met hardware stukken ?

zou iemand graag tips geven wat ik zou kunnen kopen ?

ik zou dus echt meer pks willen wat kan ik dan doen ?

stage 1 ga ik binnen kort eens proberen

Saab 9-3 estate vector 2006 150 pk

Merci op voorhand :)
grz maarten
Als ik het goed heb kun je zonder al teveel moeite naar 175pk. Wat heb je eigenlijk voor wensen kwa vermogen!?
Als je boven de 350pk komt gaan we het pas over bougies hebben :wink:

dado
Geregistreerd lid

Bericht door dado » ma 13 jul, 2015 8:58

wat op zich wel opmerkelijk is, NGK raad deze aan als upgrade voor Saab: BCPR7EIX-11

Thieuke
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Thieuke » ma 13 jul, 2015 9:09

dado schreef:en dit is dus precies wat ik al meerdere keren heb gepost...
als je van alles gaat aanpassen horen de juiste plugs die aan de nieuwe set-up kunnen voldoen daar bij... meer heb ik niet gezegd/gepost...
En ik probeerde ook voor de tweede keer toch echt terug te gaan naar voor de TS nuttige informatie, en dat gaat echt niet over andere bougies......

Begrijp me niet verkeerd, materie over bougies vind ik ook interessant, maar is niet interessant voor de topic starter....

Injectie
Moderator

Bericht door Injectie » ma 13 jul, 2015 9:22

dado schreef:en nog een vraag:
wat is het verschil tussen bv BCPR7ES-II en BCPR7ES? (7, 8 of 9)
De II staat voor 1.1 mm elektrodeafstand. Vanuit de fabriek.
dado schreef:de BCR8ES is toch korter dan de BCPR8ES?
of zijn er nog andere verschillen.

ik kan beide niet vinden overigens...
Bcpr8es bestaat niet meer. En idd alleen iets lengteverschil.

Injectie
Moderator

Bericht door Injectie » ma 13 jul, 2015 9:33

dado schreef:wat op zich wel opmerkelijk is, NGK raad deze aan als upgrade voor Saab: BCPR7EIX-11
Leuk Platina bougies die na een paar duizend kilometer een laagje krijgen waardoor de ionisatie spanningen niet meer kloppen. En trionic weer verkeerde waardes registreert. Ook uit eigen ervaring.

Trouwens ook uit eigen ervaring voormalig huistuner van Saab. Het Zwitserse Hirsch. De firma die ook de fabrieksgarantie overnam. Haalde de platina bougies eruit en verving deze door de BCPR-7ES II.

dado
Geregistreerd lid

Bericht door dado » ma 13 jul, 2015 10:21

Thieuke schreef:
dado schreef:en dit is dus precies wat ik al meerdere keren heb gepost...
als je van alles gaat aanpassen horen de juiste plugs die aan de nieuwe set-up kunnen voldoen daar bij... meer heb ik niet gezegd/gepost...
En ik probeerde ook voor de tweede keer toch echt terug te gaan naar voor de TS nuttige informatie, en dat gaat echt niet over andere bougies......

Begrijp me niet verkeerd, materie over bougies vind ik ook interessant, maar is niet interessant voor de topic starter....
point taken, beetje :offtopic:

Steve-O
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Steve-O » ma 13 jul, 2015 13:57

nou, dat heb wel effe geduurd dan :bullie: :wink:

Het is nog wat vroeg, maarre beerchug: dan maar.

(de vonken vlogen er haast vanaf ; PUN intented )

Injectie
Moderator

Bericht door Injectie » ma 13 jul, 2015 19:41

Een "knetterende" discussie........

millerman
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door millerman » di 14 jul, 2015 8:05

Vond de spanning anders ver te zoeken ;)

Plaats reactie