saab hardware tuning
-
Injectie
- Moderator
Re: saab hardware tuning
Er gaan heel veel wegen naar rome. En ik durf te zeggen dat ik er meerdere bewandeld heb. Ook de bougies zijn daarbij echt niet overgeslagen. echter in 99% van de gevallen leverd3en deze problemen op. Grootste punt is dat de performance bougies vaak iets doen met de "Ionisatiespanningen" Echter dat is net de waarde die Saab meet via de bougies. Ga je die dus veranderen dan gaat trionic helemaal in de stress. Meest recente ervaring is met bougies van het merk Halo.
De bougies die ik wel met succes gebruik in de tuning/ racerij zijn de BCR8ES van NGK en ook de BCPR9ES-II heb ik al gebruikt tot grote tevredenheid.
De BCPR7ES-II die Saab standaard gebruikt voldeden in mijn vorige auto (350 PK) prima. Andere bougies gaven geen betere resultaten op de Testbank.
De bougies die ik wel met succes gebruik in de tuning/ racerij zijn de BCR8ES van NGK en ook de BCPR9ES-II heb ik al gebruikt tot grote tevredenheid.
De BCPR7ES-II die Saab standaard gebruikt voldeden in mijn vorige auto (350 PK) prima. Andere bougies gaven geen betere resultaten op de Testbank.
-
millerman
- Donateur (3x)

Dat bedoel ik. Ervaring met andere merken of software is niet relevant voor een Saab met Trionic.
Tuning is niets meer of minder dan het wegnemen van restricties. Maar dan moet je geen nieuwe restrictie creëren.
Tuning is niets meer of minder dan het wegnemen van restricties. Maar dan moet je geen nieuwe restrictie creëren.
-
dado
- Geregistreerd lid
en waar heb jij de beste ervaringen mee? de 8 of 9?Injectie schreef:Er gaan heel veel wegen naar rome. En ik durf te zeggen dat ik er meerdere bewandeld heb. Ook de bougies zijn daarbij echt niet overgeslagen. echter in 99% van de gevallen leverd3en deze problemen op. Grootste punt is dat de performance bougies vaak iets doen met de "Ionisatiespanningen" Echter dat is net de waarde die Saab meet via de bougies. Ga je die dus veranderen dan gaat trionic helemaal in de stress. Meest recente ervaring is met bougies van het merk Halo.
bij welke set-up was dat?
-
Injectie
- Moderator
de 8 bij slechts een straatauto. Loopt niet mooier oid alleen ze gaan 20.000 km ipv 6.000.
de 9-tjs bij een vrije standaard crossauto met gt30BB. Custom inlaat traject, spaghetti spruitstuk, uitlaat rechtstreeks vanaf de turbo demperloos bij het rechter voorwiel naar buiten. grote injectoren, speciale versnellingsbak. en genoeg koppel om op de testbank nog wieslpin te genereren ondanks de 4 spanbanden die probeerden de wielen met het schattige bandenmaatje 245/45-19 in de rollen te drukken.
de 9-tjs bij een vrije standaard crossauto met gt30BB. Custom inlaat traject, spaghetti spruitstuk, uitlaat rechtstreeks vanaf de turbo demperloos bij het rechter voorwiel naar buiten. grote injectoren, speciale versnellingsbak. en genoeg koppel om op de testbank nog wieslpin te genereren ondanks de 4 spanbanden die probeerden de wielen met het schattige bandenmaatje 245/45-19 in de rollen te drukken.
-
dado
- Geregistreerd lid
de BCR8ES is toch korter dan de BCPR8ES?
of zijn er nog andere verschillen.
ik kan beide niet vinden overigens...
-
dado
- Geregistreerd lid
en nog een vraag:
wat is het verschil tussen bv BCPR7ES-II en BCPR7ES? (7, 8 of 9)
-
bennie
- Geregistreerd lid
Als ik het goed heb kun je zonder al teveel moeite naar 175pk. Wat heb je eigenlijk voor wensen kwa vermogen!?fde49 schreef:Hallo ik zou graag mijn saab tunen Maar met hardware stukken ?
zou iemand graag tips geven wat ik zou kunnen kopen ?
ik zou dus echt meer pks willen wat kan ik dan doen ?
stage 1 ga ik binnen kort eens proberen
Saab 9-3 estate vector 2006 150 pk
Merci op voorhand![]()
grz maarten
Als je boven de 350pk komt gaan we het pas over bougies hebben
-
dado
- Geregistreerd lid
wat op zich wel opmerkelijk is, NGK raad deze aan als upgrade voor Saab: BCPR7EIX-11
-
Thieuke
- Donateur (3x)

En ik probeerde ook voor de tweede keer toch echt terug te gaan naar voor de TS nuttige informatie, en dat gaat echt niet over andere bougies......dado schreef:en dit is dus precies wat ik al meerdere keren heb gepost...
als je van alles gaat aanpassen horen de juiste plugs die aan de nieuwe set-up kunnen voldoen daar bij... meer heb ik niet gezegd/gepost...
Begrijp me niet verkeerd, materie over bougies vind ik ook interessant, maar is niet interessant voor de topic starter....
-
Injectie
- Moderator
De II staat voor 1.1 mm elektrodeafstand. Vanuit de fabriek.dado schreef:en nog een vraag:
Bcpr8es bestaat niet meer. En idd alleen iets lengteverschil.dado schreef:de BCR8ES is toch korter dan de BCPR8ES?
-
Injectie
- Moderator
Leuk Platina bougies die na een paar duizend kilometer een laagje krijgen waardoor de ionisatie spanningen niet meer kloppen. En trionic weer verkeerde waardes registreert. Ook uit eigen ervaring.dado schreef:wat op zich wel opmerkelijk is, NGK raad deze aan als upgrade voor Saab: BCPR7EIX-11
Trouwens ook uit eigen ervaring voormalig huistuner van Saab. Het Zwitserse Hirsch. De firma die ook de fabrieksgarantie overnam. Haalde de platina bougies eruit en verving deze door de BCPR-7ES II.
-
dado
- Geregistreerd lid
point taken, beetjeThieuke schreef:En ik probeerde ook voor de tweede keer toch echt terug te gaan naar voor de TS nuttige informatie, en dat gaat echt niet over andere bougies......dado schreef:en dit is dus precies wat ik al meerdere keren heb gepost...
als je van alles gaat aanpassen horen de juiste plugs die aan de nieuwe set-up kunnen voldoen daar bij... meer heb ik niet gezegd/gepost...
Begrijp me niet verkeerd, materie over bougies vind ik ook interessant, maar is niet interessant voor de topic starter....
-
Steve-O
- Donateur (8x)

nou, dat heb wel effe geduurd dan

Het is nog wat vroeg, maarre
dan maar.
(de vonken vlogen er haast vanaf ; PUN intented )
Het is nog wat vroeg, maarre
(de vonken vlogen er haast vanaf ; PUN intented )