Saab 900 T8 APC K-Jet loopt te arm
-
joachiem
- Geregistreerd lid
Re: Saab 900 T8 APC K-Jet loopt te arm
rustig door blijven zoeken
ga eens opzoek naar een andere apc kast...wie weet zit het hem in de kast zelf 
-
Swabie
- Geregistreerd lid
Ik heb het nu eindelijk gevonden
. Ik heb besloten om de apc kast opnieuw door te solderen. Terwijl ik daarmee bezig was zag ik op de printplaat dat een "spoortje" weet niet hoe het heet, kapot was en nog half contact maakte
Hierop heb ik een overbrugging gemaakt zodat de printplaat weer de juiste verbinding heeft. Na monteren en testrijden echt een wereld van verschil. De turbodruk gaat naar eind geel en valt nu bijna niet meer terug, waar hij dat voorheen wel deed. Bij het stoplicht stond iemand naast mij met een slopel corsa 1.6 16v gsi. Die heeft eens een keer goed in de uitlaat kunnen kijken van de saab
Bedankt voor alle hulp
Hierop heb ik een overbrugging gemaakt zodat de printplaat weer de juiste verbinding heeft. Na monteren en testrijden echt een wereld van verschil. De turbodruk gaat naar eind geel en valt nu bijna niet meer terug, waar hij dat voorheen wel deed. Bij het stoplicht stond iemand naast mij met een slopel corsa 1.6 16v gsi. Die heeft eens een keer goed in de uitlaat kunnen kijken van de saab
Bedankt voor alle hulp
-
joachiem
- Geregistreerd lid
toch de apc box zelf niet lekker op de printplaat...spul is ook al minimaal 20 jaar of ouder dus dan kan zoiets gebeuren,kast zit ook onder de kap en
om nu te zeggen dat het 100% dicht zit is ook niet rieeel
Nu maar hopen dat alles stabiel blijft!have fun
om nu te zeggen dat het 100% dicht zit is ook niet rieeel
Nu maar hopen dat alles stabiel blijft!have fun
-
Swabie
- Geregistreerd lid
Hallo mede-saab eigenaars,
Ondertussen al een aardig tijdje verder maar ben bezig geweest met de APC mod op mijn saab 900 turbo . Heb een 5e injector bijgeplaatst voor extra peut tijdens hogere drukken. Het afstellen van de potmeters was erg leerzaam omdat ik totaal verkeerd begonnen ben. Druk liep snel op en zakte daarna als een pudding weer in elkaar
. Heb in 2 maand tijd nu 10 tanken benzine er door gejaagd puur om de apc af te stellen
. Het is erg lastig om een goede timing te vinden om de 5e injector in te laten komen en om de APC juist in te stellen zonder dat je pingel draait. Vaak is het zo dat je in de hogere versnellingen goed afgesteld staat maar kom je in de lagere versnellingen weer in de problemen. Ik draai op dit moment met de T8 1,1 bar druk in de 5e versnelling die terugzakt naar 0,9 in de hogere toeren. Het gaat behoorlijk rap met deze druk. De AFR is op dit moment 11,8 oplopend naar 12,0. Dit alles zonder pingel. Echter wanneer ik in Duitsland op de snelweg joekel om de topsnelheid op te zoeken gaat hij in de hogere toeren >5000 te arm lopen. Bij AFR +- 13,0 ziet de APC pingel en regelt de druk terug om vervolgens weer druk op te bouwen tot de pingel weer optreedt en gaat weer terug. Nu is mijn vraag: is dit schadelijk voor de motor? Of is het een normale regeling op deze manier. Wil namelijk mijn blok niet aan gort draaien.
Groeten,
Matthijs
Ondertussen al een aardig tijdje verder maar ben bezig geweest met de APC mod op mijn saab 900 turbo . Heb een 5e injector bijgeplaatst voor extra peut tijdens hogere drukken. Het afstellen van de potmeters was erg leerzaam omdat ik totaal verkeerd begonnen ben. Druk liep snel op en zakte daarna als een pudding weer in elkaar
Groeten,
Matthijs
-
gertram
- Donateur (3x)

Het is een normale regeling maar in feite wel ingrijpen omdat het niet goed gaat. Er is even pingel en dat is een hoge belasting omdat de zuigers als het ware de andere kant op worden gedrukt. Ik zou het niet te vaak doen.
Dat je pingel hebt met 0,9 bar bij AFR 13 lijkt me niet helemaal goed. Staat het ontstekingstijdstip goed? Vacuümvervroeger in orde?
Dat je pingel hebt met 0,9 bar bij AFR 13 lijkt me niet helemaal goed. Staat het ontstekingstijdstip goed? Vacuümvervroeger in orde?
-
Swabie
- Geregistreerd lid
Ok ik had wel zoiets verwacht. Ik moet eerlijk zeggen dat ik iedere keer als die led knippert ik snel van het gas afga omdat ik erg voorzichtig wil zijn met mijn blok. Ik zal mijn ontsteking van de week eens controleren en daarna testrit maken. Stel dat de ontsteking nu netjes op 20 graden staat kan ik hem nog wat later zetten op 19 bijvoorbeeld. Zodra ik dit gedaan heb zal ik de resultaten mededelen. 
Ohja, met originele APC en 0,35 bar basisdruk heb ik tijdens het optrekken in de 1 ook volle pingel, de led knippert dan minimaal 3 keer achter elkaar. Lijkt me ook niet bevorderlijk voor mijn blok
Ohja, met originele APC en 0,35 bar basisdruk heb ik tijdens het optrekken in de 1 ook volle pingel, de led knippert dan minimaal 3 keer achter elkaar. Lijkt me ook niet bevorderlijk voor mijn blok
-
Swabie
- Geregistreerd lid
Ontsteking is gecontroleerd en bijgesteld. Hij stond niet goed, heb de verdeler 5mm moeten verdraaien om hem goed te krijgen op 20 graden. Pingel is een stuk minder, volgas moet ik nog controleren in Duitsland. Hiervan komt nog bericht 
-
Swabie
- Geregistreerd lid
Vandaag met een volle tank v-power 100 racing benzine de duitse snelweg opgedraaid. Mengsel loopt van AFR 11.5 naar 12.2. In de tijd dat ik in toeren klim tot maximale snelheid heb ik een stuk of 4/5 pingels. De druk wordt iets teruggeregeld om vervolgens weer op te bouwen. Het lijkt mij steeds meer normaal gedrag ik heb ook gewoon doorgevloerd naar 200. Ga een standaard apc in de auto hangen met standaard druk om te kijken of hij dan ook zo pingelt. Iemand suggesties?
-
Krizzie
- Donateur (3x)

Met die AFR zou die niet mogen pingelen eigenlijk, is je ontsteking verder in orde?
-
Swabie
- Geregistreerd lid
Onsteking heb ik laatst afgesteld op 20 graden, wat kan er nog meer mis zijn met de onsteking? vervroeger? 
-
Krizzie
- Donateur (3x)

Als'ie dat niet goed doet dan gaat het onder druk ook fout inderdaad.
-
reiernumans
- Donateur (2x)

Ik heb nog een vervroeger van een turbo liggen. Heb de vervroeger van m'n carburateur op de verdeler met electronische ontsteking overgezet.
-
Swabie
- Geregistreerd lid
Hallo,
Inmiddels weer wat verder gekomen. Ik ben erachter waarom ik soms pingel heb bij 0,2-0,3 bar. De vacuümvervroeger is lek. Wanneer er druk op gezet wordt of vacuüm wordt getrokken houdt hij dit niet vast en gaat het armpje rustig terug naar zijn begin positie. Gelukkig een nieuwe kunnen scoren en gemonteerd. Omdat ik in de 5 bij volgas vanaf 100 bij 160km/h een pingel te zien is heb ik de onsteking tijdens turbodruk verlaat door de aanslag van het armpje iets bij te buigen. Ik kan nu wel meer druk draaien zonder dat ik pingel krijg. Voorheen ging ik boven de 1 bar had ik al een pingel maar nu bij 1,2-1,3 bar nog steeds geen pingel. Ik begin me af te vragen of de koeling in de 5e versnelling wel voldoende is, maw draait de waterpomp wel genoeg toeren om de flow op gang te houden. Ik weet dat de APC terugregelt bij een pingel maar echt fijn vind ik het niet ondanks dat ik niets hoor of voel word ik er nerveus van
. Ik heb de K-Pot gemeten welke waarde deze heeft op mijn gemodde box en dit is 29,33 kOhm. Bij mijn originele box is dit 25 kOhm. Betekend dit dat de gemodde box gevoeliger is voor pingel? Ik had de K-pot teruggedraaid naar 28,2kOhm en zag toen in de 5 geen pingel meer maar ik heb hem snel weer teruggezet omdat ik niet weet of hij nu wel of niet pingelt en het blok heel wil houden.
Verder rij ik nu met een basisdruk van 0,45 bar en een einddruk van 1,2 bar in de 5e versnelling. P-pot is 16,16 Ohm en F-pot is 280 Ohm. Wanneer ik de F-pot compleet dichtdraai blijft hij rond de 1,1 bar druk opbouwen, is dit normaal? De auto is op het moment vrij snel maar ik heb het idee dat het nog wel wat beter kan.
Graag jullie ervaring hiermee,
Alvast bedankt,
Inmiddels weer wat verder gekomen. Ik ben erachter waarom ik soms pingel heb bij 0,2-0,3 bar. De vacuümvervroeger is lek. Wanneer er druk op gezet wordt of vacuüm wordt getrokken houdt hij dit niet vast en gaat het armpje rustig terug naar zijn begin positie. Gelukkig een nieuwe kunnen scoren en gemonteerd. Omdat ik in de 5 bij volgas vanaf 100 bij 160km/h een pingel te zien is heb ik de onsteking tijdens turbodruk verlaat door de aanslag van het armpje iets bij te buigen. Ik kan nu wel meer druk draaien zonder dat ik pingel krijg. Voorheen ging ik boven de 1 bar had ik al een pingel maar nu bij 1,2-1,3 bar nog steeds geen pingel. Ik begin me af te vragen of de koeling in de 5e versnelling wel voldoende is, maw draait de waterpomp wel genoeg toeren om de flow op gang te houden. Ik weet dat de APC terugregelt bij een pingel maar echt fijn vind ik het niet ondanks dat ik niets hoor of voel word ik er nerveus van
Verder rij ik nu met een basisdruk van 0,45 bar en een einddruk van 1,2 bar in de 5e versnelling. P-pot is 16,16 Ohm en F-pot is 280 Ohm. Wanneer ik de F-pot compleet dichtdraai blijft hij rond de 1,1 bar druk opbouwen, is dit normaal? De auto is op het moment vrij snel maar ik heb het idee dat het nog wel wat beter kan.
Graag jullie ervaring hiermee,
Alvast bedankt,
-
Krizzie
- Donateur (3x)

K-pot werd altijd heel hard bij geroepen dat je daar van af moest blijven.. F en P pots kun je mee spelen.