Tunen / Aanpassen B204
-
Powertje
- Geregistreerd lid
Re: Tunen / Aanpassen B204
Het is natuurlijk erg gemakkelijk om iets te kopen wat zo voor iedereen te koop is, een nieuwe zuiger ontwikkelen vraagt naast de investering ook meer kennis. Wij begrijpen ook dat zo’n investering niet voor ‘iedereen’ haalbaar is. Maar het unieke is wel dat wij de problemen die blijkbaar als normaal worden gezien hebben kunnen oplossen. Er waren een aantal punten waar wij niet tevreden mee waren, dit geldt zowel bij de standaard “Mahle” zuigers als bij de after-market zuigers die daar in meer of minder mate een kopie van zijn.
Te korte zuiger
De lagering van de krukas en drijfstang gebeurt inderdaad normaal door de olie film die opgebouwd wordt door olie druk. Een van de belangrijkste problemen die er met gewone lagers zijn, is het slecht tegen Bio-Ethanol en veel vermogen kunnen. Vooral als er dan ook nog te weinig olie vervangen wordt. Voor lager schalen is de stabiliteit (slingering) van de krukas bij hoge toerentallen een serieus probleem, hoe sterker (en meer hightech) de lagerschaal des te stabililer blijft de krukas gecentreerd. Een draaiende motor heeft normaal olie druk wat er alleen vaak vergeten wordt is dat een motorblok ook gestart moet worden.
Specifiek bij deze Saab motoren is de oliedruk dip bij zeer snel genomen bochten met hellingshoek een probleem (de opzuigbare olie hoeveelheid is dan te laag). Op het circuit zie je dit vaker terug komen met bijvoorbeeld curbstones die hard genomen worden. De krukas beweegt dan eigenlijk ook iets in het blok. Om deze beweging op te vangen kun je betere lagers gebruiken en daarnaast het carter iets verder vullen dan normaal.
ACL past beter dan standaard, is ronder en is tot zo’n 200% sterker. Ook heeft de coating geen last van Bio-Ethanol waar dit bij diverse types NPRE of Glyco lagers wel het geval is. Kiezen voor betere lagers was voor ons dan ook logisch.
@Max: hopelijk beantwoordt dit je vragen, wij verversen overigens veel eerder de olie en gebruiken een high performance olie. Wij gebruiken hierbij een high-end treatment om te zorgen dat de smerende werking van de olie langer aanwezig blijft om kapot lopen te voorkomen!
Degene die de zuigers nu voor ons maakt heeft zichzelf al bewezen. Voor wat betreft de duurzaamheid, wij hoeven daar niet bang voor te zijn. We hebben hiervoor al eerder een eigen zuiger ontwikkeld, deze nieuwe zuiger is daar een door ontwikkeling van. We werken met deze fabrikant omdat deze uitgebreide ervaring heeft in de drag wereld en weet hoe je moet werken met olieschraapveren over de zuigerpen heen.
Te korte zuiger
- Problemen tijdens de opwarmperiode
Kanteling van de zuiger groter
Instabiliteit bij hoger vermogen
Levensduur korter (slijtage: zuigerveren, zuiger en/of cilinderwand)
Motor is origineel ontwikkeld voor langere zuigers (B204/B234)
- Zuigerveer verbrand sneller, slijtage hoger
Afsluiting van ruimte boven de zuiger slechter tijdens opwarmen
Dikte van de standaard zuigerveren te klein.
Onze zuigerveren komen uiteindelijk uit, gemonteerd over de zuigerpen.
- Olie tegen de cilinder wand wordt hierdoor te warm.
(verminderde smering en verkoling is een serieus probleem)
“Blow-by” van brandstof die tijdens de koude start periode (vooral met Bio-Ethanol) makkelijker langs de zuigerveren komt. Zelfs met het vervangen van olie elke 6.000km treedt zichtbare verslechtering op in de laatste 1.000km bij meer vermogen (350pk+). Problemen uitten zich ook door spotvorming op de lagerschalen
- De zuigers worden van het zelfde basismateriaal gemaakt: 2618. Echter gaat het hier (net zoals bij remschijven) om de bewerking van het materiaal. Dat indiceert het nummer achter de “2618”: T6/T61/T651. De passing van onze zuigers is door de materiaalkeuze standaard al beter en deze zetten dan ook minder uit bij warmtetoename. Ook is de kans op scheuren bij meer vermogen lager, en áls de zuiger scheurt dan is de kans groter dat deze één geheel blijft.
Als je het alleen al het gewicht vergelijkt met de zuigers voor de 9-5, dan zie je dat een Wossner zuiger circa 370 gram weegt en onze zuiger circa 360 gram. Als je daarbij de grotere lengte in ogenschouw neemt en de vergelijking met de 9000 B234 zuigers van Wossner zou maken dan zie je dat een vergelijkbare zuiger voor de 9-5 van Wossner circa 430 gram zou wegen.
De lagering van de krukas en drijfstang gebeurt inderdaad normaal door de olie film die opgebouwd wordt door olie druk. Een van de belangrijkste problemen die er met gewone lagers zijn, is het slecht tegen Bio-Ethanol en veel vermogen kunnen. Vooral als er dan ook nog te weinig olie vervangen wordt. Voor lager schalen is de stabiliteit (slingering) van de krukas bij hoge toerentallen een serieus probleem, hoe sterker (en meer hightech) de lagerschaal des te stabililer blijft de krukas gecentreerd. Een draaiende motor heeft normaal olie druk wat er alleen vaak vergeten wordt is dat een motorblok ook gestart moet worden.
Specifiek bij deze Saab motoren is de oliedruk dip bij zeer snel genomen bochten met hellingshoek een probleem (de opzuigbare olie hoeveelheid is dan te laag). Op het circuit zie je dit vaker terug komen met bijvoorbeeld curbstones die hard genomen worden. De krukas beweegt dan eigenlijk ook iets in het blok. Om deze beweging op te vangen kun je betere lagers gebruiken en daarnaast het carter iets verder vullen dan normaal.
ACL past beter dan standaard, is ronder en is tot zo’n 200% sterker. Ook heeft de coating geen last van Bio-Ethanol waar dit bij diverse types NPRE of Glyco lagers wel het geval is. Kiezen voor betere lagers was voor ons dan ook logisch.
@Max: hopelijk beantwoordt dit je vragen, wij verversen overigens veel eerder de olie en gebruiken een high performance olie. Wij gebruiken hierbij een high-end treatment om te zorgen dat de smerende werking van de olie langer aanwezig blijft om kapot lopen te voorkomen!
Degene die de zuigers nu voor ons maakt heeft zichzelf al bewezen. Voor wat betreft de duurzaamheid, wij hoeven daar niet bang voor te zijn. We hebben hiervoor al eerder een eigen zuiger ontwikkeld, deze nieuwe zuiger is daar een door ontwikkeling van. We werken met deze fabrikant omdat deze uitgebreide ervaring heeft in de drag wereld en weet hoe je moet werken met olieschraapveren over de zuigerpen heen.
-
maxmink93
- Geregistreerd lid
Tunen / Aanpassen B204
Kijk dat is info waar ik iets aan heb! Iedereen trouwens hier denk ik zo!
Er zijn een hoop keuze's die je moet maken met zulk materiaal ontwikkelen. Ik denk zeker dat jullie erg goed materiaal lezen (in hoeverre ik dit lees en natuurlijk zelf kan beoordelen).
Thumps up voor de guy's bij KCP!
Ps: moet toch maar is een keertje langs komen bij jullie!
Er zijn een hoop keuze's die je moet maken met zulk materiaal ontwikkelen. Ik denk zeker dat jullie erg goed materiaal lezen (in hoeverre ik dit lees en natuurlijk zelf kan beoordelen).
Thumps up voor de guy's bij KCP!
Ps: moet toch maar is een keertje langs komen bij jullie!
-
AlexJ
- Donateur

Klinkt inderdaad goed! Mooi dat jullie ook de tijd en moeite nemen om het even goed uit te leggen. Nogmaals hulde! 
-
blue-mission
- Geregistreerd lid
welke turbo keuze wordt veel gebruikt in de saab wereld ? ?
tot een pk of 400 a 450 ? maar toch leuk opspoelt ?
tot een pk of 400 a 450 ? maar toch leuk opspoelt ?
-
maxmink93
- Geregistreerd lid
Tunen / Aanpassen B204
GT30? Holset's HX45 oid. Kom je ook wel is tegen.
Abbott verkoopt geloof ik een GT30 kit. Wellicht niet interessant om daar te kopen, maar wel als voorbeeldje!
Abbott verkoopt geloof ik een GT30 kit. Wellicht niet interessant om daar te kopen, maar wel als voorbeeldje!
-
blue-mission
- Geregistreerd lid
klopt alleen doel ik bijvoorbeeld op gt30 / r / rs enzovoorts hoeveel bar druk draaien jongens met veel vermogen ?
-
blue-mission
- Geregistreerd lid
niet gek, zijn toch ook gelevert op subaru's ?
-
evo
- Donateur (2x)

Correct, maar ook met T3 boutpatroon voor Volvo's (de labirith flens). Weet echter daarvan niet de minimale doorsnede, zou je zelf even moeten kijken.
-
giuliettaevo
- Geregistreerd lid
Volgens mij heb ik een td05-16g van een Lancer Evo 7 liggen. Die is wel heel apart.... heeft o.a. een twin-scroll flens. Past volgens mij nergens anders op.
-
evo
- Donateur (2x)

Dat is denk ik een TD05HL.
Daarom noemde ik ook het TD05 huis van die oude Volvo's. Die zijn er met de Volvo labirith flens met T3 boutpatroon. Deze zijn pas te maken voor een TD05HL... (En zo eentje kan ik dan mooi zo op mijn spaghetti schroeven
Jammer dat mijn bak dat waarschijnlijk niet trekt
)
Daarom noemde ik ook het TD05 huis van die oude Volvo's. Die zijn er met de Volvo labirith flens met T3 boutpatroon. Deze zijn pas te maken voor een TD05HL... (En zo eentje kan ik dan mooi zo op mijn spaghetti schroeven
-
blue-mission
- Geregistreerd lid
er komt zowieso een rvs spruistuk,
maar goed voorlopig eerst nog zat carosserie werk.
maar goed voorlopig eerst nog zat carosserie werk.